Al een poosje lag er een enorme doos onder de kerstboom op mij te wachten. Na alle kerstdiners, feestelijkheden én tussendoor nog een nieuwe auto voor mijn vriendin geregeld moeten hebben was het ein-de-lijk tijd om er mee aan de slag te gaan.
In de doos, een Graupner Elektro Kadett.
Eerder had ik de electronica al vanuit het verre oosten ontvangen. De setup die er in komt:
Motor: Turnigy D3548/4 1100KV Brushless Outrunner
ESC / uBEC: TURNIGY Plush 80A
Lipo: ZIPPY Flightmax 4000mAh 4S
Na uitpakken en de handleiding doorgelezen te hebben, heb ik online ook de handleiding van de vrijwel identieke Phoenix Rainbow opgezocht. Die handleiding heeft een stuk meer plaatjes en maakt sommige dingen wat duidelijker.
Eerste klus was het snijden van een aantal gaten in de vleugels. Hier in komen onder andere de servo's en de vleugelpennen. Het snijden is gedaan met een soldeerbout met een fijne punt. Daarna gaan de servo's er in en moeten de servo-kabels door de vleugels heen naar de romp toe. Dit viel me behoorlijk tegen, omdat je "blind" door alle ribben heen moet, waarbij de servo-connector steeds blijft hangen. Zelfs nadat ik eerst een draadje met een moertje er aan door de vleugel heen had "gehengeld" duurde het best even voordat beide kabels door de vleugels waren.
Vervolgens kan de vleugelverbinder in de vleugel gelijmd worden en zitten beide vleugeldelen in elkaar.
Beide vleugeldelen in elkaar, de servo's gemonteerd en de servokabels door de vleugels getrokken.
Helaas blijken er wat onderdelen te missen. De bijgeleverde drijfstangen voor de ailerons hebben aan beide kanten schroefdraad, maar er zijn niet voldoende quicklinks (of hoe heten die dingen
) om aan beide kanten te schroeven. Ofwel zijn er meer quicklinks met schroefbevestiging nodig, ofwel zijn er drijfstangen nodig met maar aan één zijde schroefdraad die ook nog eens langer zijn en aan de andere kant gebogen kunnen worden. Morgen maar even naar de winkel dus.
Volgende stap was de motor bevestiging. De Elektro Kadett is al een wat ouder model en is gemaakt voor een inrunner. Aangezien mijn motor een outrunner is kon ik geen gebruik maken van de originele motor bevestiging waarbij de motor aan de voorkant geschroefd wordt.
In plaats daarvan heb ik de motorsteun aangepast en het voorste schot naar achteren geplaatst. Hiervoor heb ik een paar kleine sleuven gefreesd, zodat het schot netjes op de nieuwe plek past en zodat het voldoende stevigheid heeft. Het geheel is in elkaar gelijmd en op de romp gemonteerd.
De motorsteun is op de romp gemonteerd.
Zijaanzicht van de motorsteun. Het schot waarop de motor is bevestigd hoort eigenlijk aan de voorkant, zie de uitsparing daar.
Onderaanzicht van de motorsteun. Het verplaatste schot is goed zichtbaar.
De originele handleiding vermeld dat er een drietal driehoekige houten "struts" rond het schot moeten worden gelijmd voor extra sterkte. Helaas ontbraken deze onderdelen in mijn doos.
Met wat snel zaagwerk uit afvalhout zijn het rechthoekige struts geworden.
De rechthoekige verstevigingen rond de motorsteun.
De volgende klus was het gereedmaken van de staart voor bevestiging van de staartvlakken. Ook dit gebeurt met de soldeerbout.
De staart met "uitgesneden" delen.
Vervolgens kunnen de staart-delen op proef gemonteerd worden, zodat met een stift de staartvlakken gemarkeerd kunnen worden. Ook op de staartvlakken wordt dan het folie met de soldeerbout weggehaald, zodat de staartdelen gelijmd kunnen worden.
Aan de achterkant van de romp wordt ook een kleine snede gemaakt, waar het onderste scharnier van het richtingsroer in valt.
De staartvlakken zijn gelijmd.
Nu er een staart op zit begint het ineens op een vliegtuig te lijken
.
Nu de staartvlakken er op zitten kunnen de servohevels er op. De zijn van plastic en worden vastgeschroefd in de staartvlakken.
Servohevels op de staartvlakken. De schroefjes worden later nog netjes afgeslepen. Excuses voor de belichting
Ook het staartwiel kan nu onder de staart worden geschroefd. Deze word met een stang aan het richtingsroer bevestigd, zodat deze meestuurt. Helaas even geen foto van genomen, doe ik bij de volgende ronde.
Het landingsgestel bestaat uit twee stevige beugels die met twee schroeven elk op de romp worden geschroefd. Deze beugels zijn dusdanig "lomp" dat ik er voor vrees dat bij een ruwe landing het houtwerk aan de binnenkant behoorlijke klappen te verdragen krijgt. Wellicht dat ik dat nog wat ga verstevigen.
De beugels van het landingsgestel zijn geschroefd.
Ondertussen heb ik ook de servo's voor het hoogte- en richtingsroer geinstalleerd en de drijfstangen naar achter in de daarvoor bestemde buisjes gestoken. Ook hiervoor moest weer met de soldeerbout een tweetal kleine gaten in het folie worden aangebracht.
De servos voor hoogte- en richtingsroeren. Ook zijn de drijfstangen naar achter te zien.
Om het landinggestel af te maken moeten er natuurlijk wielen op. De Kadett heeft over de wielen hele mooie polyester kapjes. In deze kapjes moeten een sleufje en een gat gemaakt worden, zodat de wielassen er doorheen kunnen. De wielassen worden vervolgens op de beugels vastgezet met moertjes.
Zijaanzicht van het landingsgestel met de kapjes over de wielen.
Vooraanzicht van het landingsgestel met de kapjes over de wielen.
Tot slot van deze bouwdag (eigenlijk 1,5 dag) heb ik de Lipo en de BEC in het toestel gelegd en de vleugels er op geschroefd, zodat ik het zwaartepunt kon checken. Zoals ik al vermoedde ligt dit momenteel wat te ver naar voren.
Mijn motor en accu zijn wat groter dan nodig is voor het toestel. De accu zal dus wat verder naar achter moeten om het CG goed te krijgen en hiervoor moet ik een "accubak" maken. Morgen eerst naar de winkel voor de quicklinks.
Tips, opmerkingen, suggesties en commentaar zijn van harte welkom!
Zie hier voor deel 2 van het verslag.
En hier voor het derde deel.
In de doos, een Graupner Elektro Kadett.

Eerder had ik de electronica al vanuit het verre oosten ontvangen. De setup die er in komt:
Motor: Turnigy D3548/4 1100KV Brushless Outrunner
ESC / uBEC: TURNIGY Plush 80A
Lipo: ZIPPY Flightmax 4000mAh 4S
Na uitpakken en de handleiding doorgelezen te hebben, heb ik online ook de handleiding van de vrijwel identieke Phoenix Rainbow opgezocht. Die handleiding heeft een stuk meer plaatjes en maakt sommige dingen wat duidelijker.
Eerste klus was het snijden van een aantal gaten in de vleugels. Hier in komen onder andere de servo's en de vleugelpennen. Het snijden is gedaan met een soldeerbout met een fijne punt. Daarna gaan de servo's er in en moeten de servo-kabels door de vleugels heen naar de romp toe. Dit viel me behoorlijk tegen, omdat je "blind" door alle ribben heen moet, waarbij de servo-connector steeds blijft hangen. Zelfs nadat ik eerst een draadje met een moertje er aan door de vleugel heen had "gehengeld" duurde het best even voordat beide kabels door de vleugels waren.
Vervolgens kan de vleugelverbinder in de vleugel gelijmd worden en zitten beide vleugeldelen in elkaar.

Beide vleugeldelen in elkaar, de servo's gemonteerd en de servokabels door de vleugels getrokken.
Helaas blijken er wat onderdelen te missen. De bijgeleverde drijfstangen voor de ailerons hebben aan beide kanten schroefdraad, maar er zijn niet voldoende quicklinks (of hoe heten die dingen

Volgende stap was de motor bevestiging. De Elektro Kadett is al een wat ouder model en is gemaakt voor een inrunner. Aangezien mijn motor een outrunner is kon ik geen gebruik maken van de originele motor bevestiging waarbij de motor aan de voorkant geschroefd wordt.
In plaats daarvan heb ik de motorsteun aangepast en het voorste schot naar achteren geplaatst. Hiervoor heb ik een paar kleine sleuven gefreesd, zodat het schot netjes op de nieuwe plek past en zodat het voldoende stevigheid heeft. Het geheel is in elkaar gelijmd en op de romp gemonteerd.

De motorsteun is op de romp gemonteerd.

Zijaanzicht van de motorsteun. Het schot waarop de motor is bevestigd hoort eigenlijk aan de voorkant, zie de uitsparing daar.

Onderaanzicht van de motorsteun. Het verplaatste schot is goed zichtbaar.
De originele handleiding vermeld dat er een drietal driehoekige houten "struts" rond het schot moeten worden gelijmd voor extra sterkte. Helaas ontbraken deze onderdelen in mijn doos.

Met wat snel zaagwerk uit afvalhout zijn het rechthoekige struts geworden.

De rechthoekige verstevigingen rond de motorsteun.
De volgende klus was het gereedmaken van de staart voor bevestiging van de staartvlakken. Ook dit gebeurt met de soldeerbout.

De staart met "uitgesneden" delen.
Vervolgens kunnen de staart-delen op proef gemonteerd worden, zodat met een stift de staartvlakken gemarkeerd kunnen worden. Ook op de staartvlakken wordt dan het folie met de soldeerbout weggehaald, zodat de staartdelen gelijmd kunnen worden.
Aan de achterkant van de romp wordt ook een kleine snede gemaakt, waar het onderste scharnier van het richtingsroer in valt.

De staartvlakken zijn gelijmd.

Nu er een staart op zit begint het ineens op een vliegtuig te lijken

Nu de staartvlakken er op zitten kunnen de servohevels er op. De zijn van plastic en worden vastgeschroefd in de staartvlakken.

Servohevels op de staartvlakken. De schroefjes worden later nog netjes afgeslepen. Excuses voor de belichting

Ook het staartwiel kan nu onder de staart worden geschroefd. Deze word met een stang aan het richtingsroer bevestigd, zodat deze meestuurt. Helaas even geen foto van genomen, doe ik bij de volgende ronde.
Het landingsgestel bestaat uit twee stevige beugels die met twee schroeven elk op de romp worden geschroefd. Deze beugels zijn dusdanig "lomp" dat ik er voor vrees dat bij een ruwe landing het houtwerk aan de binnenkant behoorlijke klappen te verdragen krijgt. Wellicht dat ik dat nog wat ga verstevigen.

De beugels van het landingsgestel zijn geschroefd.
Ondertussen heb ik ook de servo's voor het hoogte- en richtingsroer geinstalleerd en de drijfstangen naar achter in de daarvoor bestemde buisjes gestoken. Ook hiervoor moest weer met de soldeerbout een tweetal kleine gaten in het folie worden aangebracht.

De servos voor hoogte- en richtingsroeren. Ook zijn de drijfstangen naar achter te zien.
Om het landinggestel af te maken moeten er natuurlijk wielen op. De Kadett heeft over de wielen hele mooie polyester kapjes. In deze kapjes moeten een sleufje en een gat gemaakt worden, zodat de wielassen er doorheen kunnen. De wielassen worden vervolgens op de beugels vastgezet met moertjes.

Zijaanzicht van het landingsgestel met de kapjes over de wielen.

Vooraanzicht van het landingsgestel met de kapjes over de wielen.
Tot slot van deze bouwdag (eigenlijk 1,5 dag) heb ik de Lipo en de BEC in het toestel gelegd en de vleugels er op geschroefd, zodat ik het zwaartepunt kon checken. Zoals ik al vermoedde ligt dit momenteel wat te ver naar voren.
Mijn motor en accu zijn wat groter dan nodig is voor het toestel. De accu zal dus wat verder naar achter moeten om het CG goed te krijgen en hiervoor moet ik een "accubak" maken. Morgen eerst naar de winkel voor de quicklinks.
Tips, opmerkingen, suggesties en commentaar zijn van harte welkom!

Zie hier voor deel 2 van het verslag.
En hier voor het derde deel.
Laatst bewerkt: