ASW 27B van Multiplex

De gordels, daar heb ik wel aan zitten denken. Maar omdat de kap nogal donker is heb ik dat laten zitten. De details komen niet echt zichtbaar uit, en de kap zit al vastgelijmt.

Dat van de 4 Sub-C cellen, ik dacht dat 6 volt nodig was. Niet vanwege de snelheid, maar meer voor de kracht. Ik kan met 4 cellen dus ook vooruit... Zal eerst eens gaan wegen hoeveel ik voorin moet stoppen voordat ik een bestelling C cellen ga doen.

Hij is bijna klaar voor de maiden...
 
5 vol geladen cellen gaan over de 6V heen, niet alle servo's vinden dat lekker. Sommige leven er minder lang door.
2900 mAh lijkt me overigens meer dan genoeg capaciteit voor een zwever.
 
5 vol geladen cellen gaan over de 6V heen, niet alle servo's vinden dat lekker. Sommige leven er minder lang door.
2900 mAh lijkt me overigens meer dan genoeg capaciteit voor een zwever.

Helder, 4 cellen gaan het worden. Maar de 2900 Mah is op basis van penlite. Wel wat kleiner van afmetingen zoadat deze mooi passen in de neus. Sub-C is dan net een slagje te groot.

Een voorbeel waar ik naar zit te kijken.

http://www.vapex.nl/vapextech-2600mah-nimh-square-receiver-pack-p-1442.html

Ik heb ook nog een spanningsregelaar, met de bedoeling om er een lipo in te leggen. Die optie wil ik voor de Alsema sagitta bewaren. De sagitta heeft wel wat gewicht nodig, en met een 1800-2200 Mah lipo komt dat wel goed uit. Het voordeel is dat de Sagitta een grotere neus heeft en dus meer ruimte.
 
Laatst bewerkt:
Wat verandert de techniek toch.

Ik ben nu bezig een 4 meter Graupner Discus, gekocht in de 90er jaren eindelijk af te bouwen.
Daar staat in de bouwbeschrijving dat een goede ontvanger accu van belang is.
Ze raden een DEAC 1000 DKZ aan.

Je moet er nu niet aan denken, een 1 Ah accu met een inwendige weerstand die je nu in een 350 mAh kan aantreffen.

Niet dat alle servo's toen minder stroom vraten, de oude Multiplex Lineair servo wilde op die 1000 DKZ niet stabiel lopen.

Rick
 
Zoals het er nu bij staat.

full


De binnenkant.

full


Veel ruimte voorin, na de tip van Maarten. Ben er nog niet uit wat ik voor accu ik ga gebruiken. Technisch klaar, op het spuitwerk en uitwegen na.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De ASW is klaar op het spuitwerk na. Met 1 lipo accu van 2200 Mah en met een BEC kom ik mooi uit voor wat betreft het zwaartepunt. Totaal vlieg gewicht is nu 1778 gram. En daar ben ik heel teverden mee!
 
Douglas vergeet je niet het instelhoek verschil na te meten. Dat kan afwijken. 1,5 graden gebruik ik voor deze kist en dat moet je echt nameten. Verder is het opgegeven zwaartepunt vrij conservatief maar goed voor een maiden. Het is niet echt een kist voor een handstart, dat heb ik met Lyckele uitgeprobeerd maar je moet dan wel hard gooien. Gelukkig stond er toen hoog gras ...
Zelf vlieg ik kisten het liefst aan de helling in. Slepen kan natuurlijk ook :p
 
Laatst bewerkt:
Maarten, goed dat je dat even aangeeft. Want de instelhoek stond idd op 2,25 graad. Ik heb daar 1,25+ van gemaakt. Het zit nu tussen de 1,25+ en de 1,50 graden. Het zwaartepunt is idd bijn benadering. Mijn ervaring is dat dit in de loop van het vliegen wat verder naar achteren kan. Bij mijn Elipsoid ben ik daar 2 mm van afgeweken.

De maiden, ik had al een vermoeden dat een handstart het niet zou gaan worden. Voor mij zit er dan maar 1 manier op, en dat is direct aan de lier. Slepen is hier geen optie, wij hebben daar de mogelijkheid niet voor.
 
Het is niet echt een kist voor een handstart, dat hebben ik met Lyckele uitgeprobeerd maar je moet dan wel hard gooien. Gelukkig stond er toen hoog gras ...
Zelf vlieg ik kisten het liefst aan de helling in. Slepen kan natuurlijk ook :p
Handstart kan best, maar dan moet je wachten op wat meer wind (morgen! :mrgreen:).
Voordeel is dat de grondsnelheid laag blijft.

Dirk
 
ik zie dat de sleepkoppelings servo onderin gezet is...
ik hoop dat je er nog aan kan achteraf ;)

ziet er wel mooi uit, maar die kist ernaast staat me nog meer aan ;) haha maar ik volg beide!
 
ik zie dat de sleepkoppelings servo onderin gezet is...
ik hoop dat je er nog aan kan achteraf ;)

ziet er wel mooi uit, maar die kist ernaast staat me nog meer aan ;) haha maar ik volg beide!


Dank je, maar wat bedoel je met achteraf erbij kunnen? En ja de Sagitta vind ook ik mooier...
 
De ASW gisteren in de primer gezet en wit gespoten. Op de een of andere manier is wit niet wit maar creme geworden. Ik zie duidelijk kleurverschil met het witte Oracover. Weeet ff niet wat ik ermee moet. De verf zit er nog wel zó strak op...

Ik laat het ff bezinken, want om nou alles weer opnieuw te gaan doen?

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, in 'wit' heb je ook legio tinten.
Ik meen dat de Oracover (scale) weiss meer tegen de RAL 9003 aan zit (eigenlijk meer grijs dan wit).
En daarbij is natuurlijk ook van belang hoe je de verf opbrengt.
 
Ik denk zelf dat een kwestie was van goed ''schudden'' voor gebruik. Ik had nog een aangebroken bus gebruikt. Inmiddels staat de nieuwe bus in een warme bak met water, en gaat de romp opnieuw gespoten worden.
 
Eerst even een klein stukje proberen en laten opdrogen, dan naast de oracover houden. Straks spuit je de hele romp en is het weer net niet wat je wilt. Er zijn heel veel tinten wit.
 
Misschien is dit vloeken in de kerk, maar vanaf een meter of twee is het al niet meer te zien. Zeker niet in de lucht :).

Ik heb zelf een Multiplex Hotliner uit 1995 als nieuwe kit in elkaar gezet en de abbachi vleugels gefolied met HK wit. De romp blijkt in al die jaren ook veel geler te zijn geworden. Aangezien hij helemaal spat gaaf is verder ga ik hier niets meer aan doen.
 
Inmiddels kan ik nu totaal overnieuw beginnen. Alles, maar dan ook alles is verkloot met het verkeerde ontvetmiddel. Wat een K dag...
 
Inmiddels kan ik nu totaal overnieuw beginnen. Alles, maar dan ook alles is verkloot met het verkeerde ontvetmiddel. Wat een K dag...

Jeetje wat zonde en jammer dat het zo loopt. Heb het ook wel eens gehad dat alles tegenzit tijdens het hobby'en. Nu gewoon even diep in- en uitademen en weer door! Gebeurd is gebeurd. En als het straks weer klaar is ben je het al weer vergeten :)
 
Laatst bewerkt:
Nu gewoon even diep in- en uitademen en weer door!

Ja idd ,bedankt voor je bericht. Het kost ff wat om je daar overheen te zetten. Maar jouw bericht beurt wel ff op.

Ik kan 2 dingen doen. Mijn grondverf (of primer) heeft wel precies dezelfde kleur dan de kleur van Oracover. Ik heb dit bij mijn Alka 13 ook in het verleden gedaan, de primer met een hoogglans verf afgewerkt. 1 klein nadeel, de glans is dan iets minder dan bij een volle witte hoogglans verf. of ik spuit met een volle hoogglans verf.

Ben er nog niet uit...

En dan toch een positief bericht voor vandaag. Iemand die dit draadje (stilletjes) leest stuurde mij een Pb. De man heeft een zwever gekocht via marktplaats bij de zelfde eigenaar als waar mijn ASW vandaan komt. Bij zijn doos zatten winglets, die niet paste op zijn zwever.

Blijken de winglets voor mijn ASW te zijn... Mooi he zo'n forum, onverwacht een helpende hand. Iets wat hier in dit zweefhoekje wel vaker gebeurt. Vandaag gaan ze op de post.

Zo'n klein gebaar kan in 1 keer je hele dag helemaal goed maken!!!
 
Back
Top