ASW 27B van Multiplex

Bedoel je een scharnier maken van Oracover? of gewoon met scharniertape aan beide kanten?

Tape is het makkelijkste. Ik gebruik daarvoor Scotch Crystal tape. Boven en onder ja!

Het bewuste onderdeel heet overigens een augschraube. Ik weet het Nederlandse woorde ervoor niet.

Succes

Inmiddels genoeg info gevonden op de naam ''augschraube''. De ailerons en kleppen ga ik met tape vast zetten. Inmiddels de stabilo aangepast, verstevigd en van messing bussen voorzien.

Over de sleephaak, die wil ik van Mulitplex bestellen. Maarten, hoe zit deze bij jouw ASW? Ik weet niet of het een goed idee is, ik wil een servo achter in de staart bouwen voor het hoogteroer. Ik zie eerlijk gezegt niet echt zitten om het hoogteroer via een bowdenkabel te maken. (of zijn er wél goede ervaringen mee)

En hoe zit de vleugelpen in de romp? Gelijmt, of los met een buis? (of zonder buis, en zo direct aan de romp?)

Laatst bewerkt:
Ik heb een 9 gram digitale servo in de staart gezet. Niet de mooiste oplossing maar absoluut spelingvrij. De originele aansturing van het hoogteroer gaf een double neutral dus dat heb ik maar laten zitten. Gebruik wel een hoogwaardige servo voor deze toepassing, bijvoorbeeld een goede lichte Dymond servo.

De vleugelverbinder heeft een "schwimmende lagering" en raakt de romp niet. De vleugel is verbonden met de romp via de draaizekeringen en de unilock.

Als je een multiplex sleepkoppeling wilt gebruiken dan niet in de neus! je kan dan je accu niet kwijt. Of je zet deze aan de zijkant (heb ik gedaan en werkt goed), of de in de beschrijving aangegeven koppeling die is gemaakt van een stuk bowdenkabel onder in de neus.

Inmiddels genoeg info gevonden op de naam ''augschraube''. De ailerons en kleppen ga ik met tape vast zetten. Inmiddels de stabilo aangepast, verstevigd en van messing bussen voorzien.

Over de sleephaak, die wil ik van Mulitplex bestellen. Maarten, hoe zit deze bij jouw ASW? Ik weet niet of het een goed idee is, ik wil een servo achter in de staart bouwen voor het hoogteroer. Ik zie eerlijk gezegt niet echt zitten om het hoogteroer via een bowdenkabel te maken. (of zijn er wél goede ervaringen mee)

En hoe zit de vleugelpen in de romp? Gelijmt, of los met een buis? (of zonder buis, en zo direct aan de romp?)

full

Dit is mijn oplossing voor het hoogteroer

full

En de sleepkoppeling....

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga even denken aan de oplossing voor wat betreft het hoogteroer, het zal wel een copie worden als ik het zo zie. Een directe verbindig op deze manier. Sleepkoppeling ga ik zelf maken.

Is het gebruikelijk om verschillende merken servo's in 1 toestel te stoppen? Dit ivm storingen ed. Ik zit te denken voor HS 82 MG, en voor de staart toch weer voor de lichte maar sterke DS1550 digital. Zat nog even te twijfelen aan de HS 81, in de beschrijving van mijn Alsema Sagitta werd deze voorgeschreven. (die is wel goedkoop en toch sterk) wat Arjan ook al aangaf, metal gear is niet echt nodig toch? (op de flaps uitgezonderd)

De Dymond D-60's zijn wel sterk en klein, maar duurder dan de HS 82 MG. (wel lichter!) En waarom voor het hoogteroer een digital ipv een analoge servo? Merk ik het verschil tussen een sterke en snelle analoge servo en een digitale?

Sleepkopeling is heel mooi zelf te maken. Heb ik ook gedaan voor mijn Robbe Focus zwever.

Verschillende servo's bij elkaar is geen enkel probleem. Zeker als ze allemaal ongeveer even groot zijn.

Ik ben uit mijn servo keuze. Mede door afgelopen zaterdag en de adviezen van hier heb ik een keuze kunnen maken.

Ailerons, richting en Kleppen, HS 81.
Hoogteroer, Dymond 1550 MG.
Sleepkoppeling, Dymond 300 MG.

Nu nog ff het plaatje voor de Alsema Sagitta maken en dan kan ik ff een bestellinkje de deur uit doen.

Inmiddels de servo's bestelt, voor de kleppen toch de HS 82 MG gekozen. Een motor setup heb ik inmiddels ook, er komt (alsnog) een Torque 2814T/820 van extreme flight in. Wel voorzie ik de zwever van een haak zodat ik kan spelen met de lier. Hoogteroer aansturing wordt een copie van maarten, in vind het een goede oplossing.

Oh ja, inmiddels ook mijn oogschroeven gevonden...

http://www.rc-point.nl/N_frame.html...Cable-coupler-MPJ-2060-Bubble-N_art_16351.php

Laatst bewerkt:
vandaag bezig geweest met het richtingsroer, die ik voorzien heb van een nieuwe lijst en scharnieren. De stabilo heb ik ook onderhanden genomen met de nodige verstevigingen, met de 2 schroeven zit ie muurvast.

Mijn eerste keer werken met Oracover, en hier het resultaat. Mag niet klagen, en het is erg leuk om te doen!

full

De scharnierpen.

full

full

full

Morgen dit geheel in de Oracover zetten en dan de scharnieren op z'n plaats lijmen.

Heren , een specifieke vraag voor een 4 kleppenzwever. De vorige eigenaar heeft heeft een fout gemaakt die volgens mij niet goed te herstellen is. Volgens de beschrijving, en wat ik bij de meeste 4 klepenzwevers zie ik dat de ailerons en de kleppen bijna naadloos aan elkaar aansluiten.

De vorige bouwer heeft een tussenruimte van 3 cm gelaten tussen de klepppen en ailerons. Als ik standje speedvlucht of thermiekstand wil maken zit ik dus met een stuk van 3 cm per vleugel wat een vast onderdeel is van de vleugel. (ipv eeen klep of aileron)

Ik kan 2 dingen doen. Het zo laten en hopen dat het niet echt merkbaar is, of alles er weer afhalen (heb net m'n kleppen en ailerons getaped) en dit stuk aan de aileron of klep vastmaken.

Wat zouden jullie doen?

Ik zou het lekker laten zitten. In thermiekstand geef je de kleppen sowieso iets meer uitslag dan de ailerons (bijvoorbeeld: kleppen 5mm down, ailerons 3mm), speed idem dito. Als je ailerons en welfkleppen mixt is het ook gebruikelijk de welfkleppen rond de 50% te geven van de ailerons.

Ik sluit me helemaal aan bij Arjan. Bovendien kun je er beter eerst mee gaan vliegen. Dan weet je ook of je -als je toch besluit om het stukje mee te laten bewegen- dit toevoegt aan het rolroer of aan de welvingsklep.

Max

Weer even aan de hobby geweest, en heb de gaten vrijgemaakt waar de servo's in komen. Op deze foto is goed te zien dat de kleppen en ailerons niet naadloos aansluiten maar overbrugt worden door 3 cm vleugel. Ik laat het op advies zitten en ga er eerst mee vliegen, maar echt blij ben ik er niet mee.

full

De plaats waar de servo in komt, met en balkje waarop ik de servo houder/afdekkap kan schroeven.

full

Waar weer dit kapje mét servo in komt. (servo zit aan het kapje geschroeft)

full

Het richtingsroer zit op zijn plaats, spelingsvrij én afneembaar.

full

de scharnierpen 90 graden omgebogen en deze weer vast gezet met tape. (ik zoek nog voor een andere oplossing aangezien ik de volle lengte van het scharnier wil gebruiken)

full

Inmiddels de servo's in de vleugels zitten en aangesloten. Er moest het e.e.a. aangepast worden, maar dan mag de pret niet drukken. Kom ik er wel achter dat het een hele toer is om de kleppen goed aan te sturen. Met de normale servo armen was dit niet mogelijk!

Gelukkig had ik nog langere armen op voorraad, Ze moeten langer zijn dan ik verwacht had nodig te hebben! Vanmiddag wat afstellen, dan kan ik de vleugels wegleggen om aan de romp te beginnen. Hoogteroerservo zit achterin, niet al-la Maarten maar meer het ideel van de Elipsoid. Ik wilde de aansturing in de romp hebben ipv erbuiten. Met een tape ga ik het gat afdichten.

De remkleppen kunnen een hoek maken van maximaal 60 graden. Meer zit er niet in, maar in een artikel op het www gaat dit geen probleem geven.

(Foto's komen nog)

Laatst bewerkt:
Gebruik je wel de hele servoweg? Voor welvingskleppen zet ik de servo voor de nulstand van de kleppen altijd in de hoek in plaats van neutraal. Uitslag naar boven heb je toch (vrijwel) niet nodig, alleen uitslag naar beneden. Als je de servo voor kleppen neutraal op bijv -80% zet heb je -80% tot +150% als servoweg.

Back