Stickindeling modelheli

Klinkt leuk, alleen het landen word dan zo lastig ;)
Maar toch ga ik het eens proberen :mrgreen:

Dan land je'm toch gewoon tegen het plafond aan :)

@laurens: is zo'n 'pitch gauge' ook nodig bij een Blade 120SR (FP)? Ik ga ervan uit dat zo'n machine out of the box kan gevlogen worden?
 
250 is niet handig als beginner
Hij heeftnbest een hoop gedragingen waar je eigenlijk wel wat ervaring voor nodig hebt

Daarnaast vinden ze lage toerentallen niet leuk, wat ook al niet lekker samengaat met beginners

Dan kun je beter voor de mcpx (voor het indoor, en een beetje outdoor vliegen) of een 450 gaan (word indoor een beetje krap, ligt aan de ruimte)
Heb je een veld zonder mensen, hulp en budget is een beetje groter altijd beter
Dus 600 oid
 
Pitchen is ook om je dwarsas bewegen. Eigelijk is het duidelijker om te zeggen dat je thrust op je linkerstick hebt bij Mode 2. De verwarring is er omdat je bij het thrust geven, je pitch van je bladen samen omhoog/omlaag beweest.
Sinds wanneer is pitchen om je dwarsas bewegen? Pitch is niets meer of minder dan het verstellen van je bladhoek en daarmee dus stijgen of dalen. Pitch wordt gecombineerd met het toerental op dezelfde stick wanneer je in normal mode vliegt. Als je in idle up vliegt blijft je toerental constant en wordt stijgen en dalen alleen met de bladhoek geregeld.
Beweging om de dwarsas wordt geregeld met je rudder, meestal op dezelfde stick als throttle en pitch. Op de andere stick zitten dan nick en roll (aileron en elevator in vliegtuigtermen).
Wat je het beste kunt gebruiken is afhankelijk van wat je gewend bent. Als je nog van scratch moet beginnen is het misschien het beste om de indeling te kiezen waarbij ervaren mensen je kunnen helpen. Ik vlieg zelf in mode 2 waarbij throttle, pitch en rudder op links zitten en nick en roll op rechts, simpelweg omdat ik in mode 2 begonnen ben met vaste vleugels. En dan is het niet handig om met heli's een andere mofpdete gaan gebruiken.

Willem.
 
250 is niet handig als beginner
Hij heeftnbest een hoop gedragingen waar je eigenlijk wel wat ervaring voor nodig hebt

Daarnaast vinden ze lage toerentallen niet leuk, wat ook al niet lekker samengaat met beginners

Dan kun je beter voor de mcpx (voor het indoor, en een beetje outdoor vliegen) of een 450 gaan (word indoor een beetje krap, ligt aan de ruimte)
Heb je een veld zonder mensen, hulp en budget is een beetje groter altijd beter
Dus 600 oid

en toch kan je al beginner prima met een 250 starten , mist je een volhouder bent en voldoende tijd neem om de techniek te leren op de sim.heb het zelf ook gedaan en doe het nog steeds.want een goed afgesteld 250 vliegt echt gewoon strak hoor.
 
Je kunt een 250 zo tam afstellen dat het bjna een FP lijkt. En dan kun je er ook als beginner mee uit de voeten. Maar het blijft wel een klein dingetje, wat je goed in de gaten moet houden. Toeren moeten hog genoeg liggen om er wat stabiliteit in te houden. Maar als je pitch, nick en roll mild afstelt kun je er ook als beginner mee leren vliegen. En als je meer ervaring en vertrouwen krijgt kun je er wt meer "leven" in brengen.

Wilem.
 
Nu ik er na het lezen van jullie commentaren en ervaringen, meer en meer van overtuigd geraak dat, mits het temmen van die 3D machines, een haalbare kaart is om toch direct te starten met een CP machine, komt de volgende keuze: size in functie van beschikbare ruimte.

Ik wil het voorlopig indoor (sporthal ter grootte van 3 volleybal velden en 7 meter hoog) houden (als afwisseling met het indoor fixed wing vliegen), lukt dat met een 400/450 size of moet je dan naar een 250 (bestaan er eigenlijk nog tussenmaten?)
 
Ik wil het voorlopig indoor (sporthal ter grootte van 3 volleybal velden en 7 meter hoog) houden (als afwisseling met het indoor fixed wing vliegen), lukt dat met een 400/450 size of moet je dan naar een 250 (bestaan er eigenlijk nog tussenmaten?)

Gaat prima met een 450. wij hebben hier een zaal van 1 volleybalveld en 6m hoog, en dat gaat prima met 3 hoverende 450's;)
 
Het is dus een Blade 450 geworden.

We zullen eerst maar ns beginnen met een training landing gear te maken.
 
Back
Top