Het Carson Specter / Montana verzameldraadje

Aangezien ik anders maar losse topics blijf plaatsen en er nog geen Specter verzameldraadje bestaat voor dit overjarige modelletje open ik hem maar eens.



c204004.jpg


· 4WD
· main gear made from hardened steel
· 3 steel high-performance differentials
· 1/8 scale
· fully ball-raced
· 3.5 cc Force engine with pull start
· 2-shoe race clutch
· hardened drive shafts
· hardened CNC-milled gears
· 3 mm Aluminium chassis with countersunk screws
· mud guards
· adjustable oil-shock absorbers
· adjustable rear wing
· 17 mm standard rim driver
· completely glued “Racing High-Grip” tyres (including inserts) on reinforced spoke wheels
· hub carrier and alu-uprights for smooth steering .

Link naar de site fabrikant: CARSON MODEL-SPORT*::*Products*::*Car models*::*Glow engine cars 1/8*::*Produkt Details

Zoals sommige van jullie misschien al hebben gelezen heb ik een tijdje geleden een 2e hands Carson Specter overgenomen. En daar in al twee .21 Force motoren heb versleten binnen 3 en 5 liter.
Misschien hebben jullie ook al gelezen dat ik vorige week een compleet nieuw chassis heb binnen gekregen en gelijk maar een Savox 1258TG stuurservo erin geplaatst. Ik heb er sinds een kleine maand ook een Alpha Plus RTR trekstart motor in zitten ipv een Force. En een 3-schoen koppeling met iets zwaardere veren.
Hierdoor ben ik er ook achter waardoor de Force motoren er zo snel doorheen gingen en alles zo warm liep ondanks een goede afstelling: alles liep toch wel zwaar. Dit was mijn eerste offroad auto en ik dacht dat alles naar behoren liep.

Nu heb ik net met mijn nieuwe chassis gereden en merkte direct een aantal zaken:

- hij liep koeler (gemiddeld 95 graden ipv 115 graden)
- hij had een hogere top
- én hij reed stukken langer op een tank

Nu heb ik gelijk ook maar mijn oude chassis volledig uit elkaar gehaald om alles te reinigen en op de reserve plank te leggen.
En inderdaad, als ik elk draaiend deel van de oude vergelijk met de nieuwe liep ie toch niet helemaal lekker meer. Lagers, remmen, overbrengingen, alles liep net iets stroever.

Dus ben ik weer wat wijzer geworden.
 
Laatst bewerkt:
spoorbreedte voor en achter

Weet iemand of het bij buggy's normaal is dat de spoorbreedte voor groter is dan achter? Scheelt zo een ruime 1,5cm bij mij. Ziet er zo raar uit.
Bij mijn oude chassis was dit maar 0,5 a 1cm....
 
Ja, dat is niets nieuws voor me, het Hudy boek gaat regelmatig open. Super goede uitleg, staat al een tijdje op mijn bureaublad.

Maar is het ook gangbaar, voor breder dan achter? Wat doen de andere buggy's standaard.... dat was een beetje waar ik mijn vraagtekens bij heb. Andersom lijkt mij logischer.

Op mijn andere specter chassis heb ik pivot balls ipv C-hubs voor.
Die pivot ball ophanging is minder breed dan die c-hub versie. Achter is de ophanging hetzelfde als het andere chassis. Vandaar mijn vraag.
 
Thanks voor het nakijken!

Ik heb net even de duimstok ernaast gehouden en het scheelt maar 5mm per kant. Dus totaal achter 1 cm smaller dan voor. Het leek meer door de toe-in achter...
Nu krijg ik van Jawsma vier extended +10mm wheelhubs over dus kan ik er 2 op 5mm brengen op mijn werk zodat ik de buggy weer ''vierkant'' kan maken.

Dan hou ik er nog twee van 10mm over. En met die twee setjes kan ik dan een beetje gaan spelen.
Alleen +5mm achter, of +10mm achter en +5mm voor, leuuuuuk! :D
 
Is nagenoeg hetzelfde chassis als de Protech Enigma en zijn grote broer (naam efkes vergeten). Ik heb dus ook de enigma en als ik een goedkoop chassis tegekom, koop ik het vaak voor reserveonderdelen gezien ze moeilijk verkrijgbaar geworden zijn. Of is dat voor de specter niet zo? Denk dat ze uitwisselbaar zijn?
 
je bedoelt zijn grote broer yada
ik heb beide autos maar het chassis is iets langer waardoor sommige delen niet passen
 
Ik herken 90% van de onderdelen, die op de Enigma zitten als ik de foto's zo bekijk, als hetzelfde als die van de Specter.

Ik heb nog bijna een compleet chassis liggen hier, dus als je een keer ergens niet aan kan komen kan ik je misschien uit de brand helpen. ;)
 
Carson Specter

Hallo Patrick,

Ik heb vanaf dat ik begonnen ben met RC auto's alleen maar carson specters gehad, samen met een maat van me ( hij begon ermee haha)

Ik heb een specter 1 en een 2

De specter 2 heb ik een beetje opgeleukt met een Alpha F850 .21 motor met een andere uitlaat, ik weet niet of het hier mag maar anders plaats ik ff wat foto's

hier wat linkjes naar youtube die we gemaakt hebben met onze specters.

eCOCUD8ZDgc[/media] Specter + nieuwe motor alpha Alpha S852 .21 5+2P - YouTube

rTbcxa2IPRE[/media] specter volgas op maisland - YouTube

gr Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die loopt lekker ja!
Zoals de titel al zegt, het is een verzameldraadje. Dus hoe meer, hoe leuker!

Hoe heb jij je veren zitten? Op dat maaisveld ligt hij toch lekker op de ''weg''.
En heb je daar pivotballs voor of een c-hub ophanging?
 
Specter

We hebben de gewone orginele ophanging er nog op, verder hebben we wel wat gedaan met de schokbreker olie, en de differentieel olie.

Ik zal morgen bij daglicht wat foto's maken en die plaatsen hier

Ben momenteel bezig om de orginele remschijven te vervangen voor carbon remschijven, weet niet of het beter is, veel dingen zijn voor ons ook de eerste keer, je moet gewoon alles proberen daar leer je het meest van denk ik dan maar.

Heb al veel onderdelen vervangen voor carbon, alles gevonden op ebay.de
Op ebay en dan vooral de duitse kun je veel dingen vinden voor de SPECTER
 
ik heb vandaar weer eens gereden met de montana en het standaard blok wat er op zat
wat mij opviel is dat deze eigelijk erg koud loopt. ik moest heel erg mijn best gaan doen wilde ik hem op de 90 graden krijgen of hooger en als ik hem armer zet loopt hij niet lekker
de temp lag bij meerdere metingen tussen de 82 en de 88. en na 2 tankjes rijden was het donker dus stopte ik en liet ik hem even buiten afkoelen. toen ik terug kwam lag er een plasje olie onder en zat heel de bodemplaat onder de olie. de motor lekt niet maar het lijkt alsof de tank zelf lekt want de tank zat ook onder de olie en daar om heen maar t blok was droog....

uitlaat er direct afgehaald en gekeken naar een lek maar er zat niks. het viel me wel op dat de uitlaat 10 keer niks is. geen meerdere kamers of wat dan ook
 
Heb ik ook, het is erg koud nu.
Een afgeknipte sok (bovenkant) over de carter doet wonderen.
Je kan ook de onderkant van je bodemplaat intapen, dat scheelt ook. En bij het eerste tankje doe ik zelfs een afgeknipte sok op de koelkop. Dan is ie binnen no time op temperatuur.

Maar het vaakst rij ik met een cartersok ;)
 
Back
Top