Achterdek waterdicht

Goedenavond,

Ik heb een vraag betreffende de het achterdek van mijn Smit Rotterdam. Daar komt namelijk al vrij snel water overheen gespoeld. Nu is mijn vraag hoe houd ik het water uit mijn boot. Ik moet namelijk gedeeltes van mijn dekken op kunnen lichten voor de elektronica. Kunnen jullie mij vertellen hoe ik dat het beste op kan lossen.

Ps. ik hoorde van iemand dat (lood)accu's niet op hun kant mogen liggen, klopt dat?
 
"Natte" loodaccu's mogen inderdaad niet worden gekanteld, dan lopen ze leeg. Maar in de modelbouw worden meestal gel-accu's gebruikt, en die kun je leggen zoals je wil.
 
Hallo Robert-jan,

Is het wat om in je kijkluikje een oogje te maken en in je romp ook, Dan een veertje of elastiekje ertussen dan blijft deze er mooi strak opzitten en desnoods even een rubbertje er nog tussen plaatsen.

MVG

Ralph
 
Hallo Robert-jan,

Is het wat om in je kijkluikje een oogje te maken en in je romp ook, Dan een veertje of elastiekje ertussen dan blijft deze er mooi strak opzitten en desnoods even een rubbertje er nog tussen plaatsen.

MVG

Ralph

Een beetje vaseline dicht beter af

mvg
Frederik
 
goedenavond

ik weet niet precies wat ik heb.
pbq VRLA Battery is dat nu zo natte accu?

Het dek ligt er strak in maar tussen de naden stroomt het water naarbinnen. moet ik dan op de zijkant vaseline smeren? of rubber in de naden stoppen?
 
goedenavond

ik weet niet precies wat ik heb.
pbq VRLA Battery is dat nu zo natte accu?

Het dek ligt er strak in maar tussen de naden stroomt het water naarbinnen. moet ik dan op de zijkant vaseline smeren? of rubber in de naden stoppen?

Waarom zie ik daar nu eens geen foto van
Over welke naden heb je het
 


Wat Frederik zegt, deze kunnen prima op de zij worden gelegd. Dat had je na minder dan een minuut zoeken op internet, met de termen "vrla" en "battery" ook kunnen vinden:

"These batteries are often colloquially called sealed lead–acid batteries, but they always include a safety pressure relief valve. As opposed to vented (also called flooded) batteries, a VRLA cannot spill its electrolyte if it is turned upside down. Because AGM VRLA batteries use much less electrolyte (battery acid) than traditional lead–acid batteries, they are also occasionally referred to as an "acid-starved" design."

Bron: VRLA battery - Wikipedia, the free encyclopedia
 
hallo
vanavond zal ik de foto wel plaatsen, maar ik heb nog twee vragen.
mijn zender moet een bereik hebben van 300 meter, maar als ik ga varen is hij bij 10 meter al buiten bereik. moet ik mijn atenne aan een ijzerdraad bevestigen om groter bereik te krijgen? momenteel ligt mijn atenne in mijn boot.
als ik met mijn Zwarte Zee op mijn topspeed wil varen reageert mijn boot 2 seconden niet. ik kan zoveel gas geven maar hij reageert niet. ik denk zelf dat het aan mijn regelaar ligt

bedankt voor de reacties
de accu ligt nu een stuk stabieler in mijn boot.
 
Meer informatie graag. Wat voor zender, merk, type? Zelfde geldt voor de motor en regelaar, hoe alles is aangesloten, welke accu je gebruikt. Er zijn veel dingen die problemen kunnen veroorzaken. Liefst met een paar foto's van "het binnenwerk" van de boot.

En heb je nu 2 boten? Eerst gaat het over de Smit Rotterdam, en nu een Zwarte Zee?
 
hallo
vanavond zal ik de foto wel plaatsen, maar ik heb nog twee vragen.
mijn zender moet een bereik hebben van 300 meter, maar als ik ga varen is hij bij 10 meter al buiten bereik. moet ik mijn atenne aan een ijzerdraad bevestigen om groter bereik te krijgen? momenteel ligt mijn atenne in mijn boot.
als ik met mijn Zwarte Zee op mijn topspeed wil varen reageert mijn boot 2 seconden niet. ik kan zoveel gas geven maar hij reageert niet. ik denk zelf dat het aan mijn regelaar ligt

bedankt voor de reacties
de accu ligt nu een stuk stabieler in mijn boot.

Het 40MHz antenne draad mag;
A: nooit opgerold liggen
B: eigenlijk niet ingekort/ verlengd worden (weerstand end is erop berekend)
C: niet horizontaal worden geplaatst, omdat dan het ontvangst dermate geringer word dat de werking slecht/ nihil word.

het probleem met alle normale zendt apperatuur is dat de antenne ontvangt over de gehele lengte en verzend alleen met het top gedeelte.
Dat houd in dat je, om optimaal ontvangst te hebben, je antenne zoveel mogelijk verticaal moet plaatsen en zo lang mogelijk moet maken omdat de radio golven rechtlijnig verplaatsen. dus hoe hoger de antenne (ontvangend/ verzendend) hoe verder het bereik
 
full


hier zie je de naad heel duidelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de zender: FUTABA Attack 2ER AM402/2/0 Zender (Quartel Modelbouw - FUTABA Attack 2ER AM402/2/0 Zender (1001))
de accu: loodaccu 6 volt 3,5 Ah
mijn regelaar is deze: (Albatros modelbouw - Robbe Rokraft 120up tam wp)
motor: robbe speed 600

bedankt voor de reactie's
ik heb twee boten ja Zwarte Zee en Smit Rotterdam
oke ik ga direct mijn ontvangers draadje omhoog werken
foto's heb ik in mij album staan alleen de Zwarte Zee moet er eigenlijk nog meer opzetten.

AM is wel gevoeliger voor storingen. Ik heb in het bootje van onze dochter ook dezelfde set, en zodra ik de verlichting aan zet, gaat die ook raar doen, ondanks dat die op een aparte accu zit. Misschien dat het helpt als je de antenne naar de opbouw leidt, zodat je betere ontvangst hebt.

De regelaar is wel een kwaliteitsproduct. Wat wel zou kunnen is dat je hem nu precies verkeerd om op de motor hebt aangesloten. Ik meen me te herinneren dat deze regelaar een vertraging heeft op de achteruit, om de motor te beschermen. Dat zou de 2 seconden geen reactie kunnen verklaren. Dan zou je de werkrichting van de gasstick moeten omdraaien met de kleine schakelaars voor op de zender, en een anders draaiende schroef moeten monteren. Dan zal de vertraging naar achteren werken, en niet zoals nu, naar voren.
 
In de plaats van een ander schroef te bevestigen kun je ook de draden van de ESC naar de motor omdraaien.

Dat is inderdaad goedkoper. Wel is het zaak, zeker voor iemand met minder ervaring, goed op te letten dat de juiste draden worden omgedraaid, en niet de voedingsspanning naar de regelaar wordt omgepoold...
 
hallo ik moet dus de draadjes die op mijn motor zijn bevestigd omdraaien en dan de knop van mijn zender omzetten? ik kan mij nog wel herinderen dat ik in het begin het knopje moest omzeten want anders voer de boot achteruit als ik mijn stick naar voren zette.
@ indoorvlieger is het ook aan te raden om deze regelaar in mijn Smit Rotterdam te zetten? en als ik mijn motoren allerbij verschillend wil aandrijven dan moet ik toch twee regelaars er in zetten?
en wat moet ik nou met mijn achterdek doen?
bedankt voor de reacties
 
hallo ik moet dus de draadjes die op mijn motor zijn bevestigd omdraaien en dan de knop van mijn zender omzetten? ik kan mij nog wel herinderen dat ik in het begin het knopje moest omzeten want anders voer de boot achteruit als ik mijn stick naar voren zette.
@ indoorvlieger is het ook aan te raden om deze regelaar in mijn Smit Rotterdam te zetten? en als ik mijn motoren allerbij verschillend wil aandrijven dan moet ik toch twee regelaars er in zetten?
en wat moet ik nou met mijn achterdek doen?
bedankt voor de reacties


Precies, knop omzetten, en draden naar de motor omwisselen.

De 120 zal waarschijnlijk ook prima in je Rotterdam kunnen, maar als je beide motoren apart wil kunnen regelen heb je 2 regelaars nodig. En een andere zender, want je Futaba zender heeft maar 2 stuurfuncties (kanalen) en die gaan al op aan je roer en 1 regelaar. Of je zou de roeren moeten laten vervallen en alleen met de motoren sturen, maar dat is meestal wat minder prettig varen, zeker met hoe de sticks op de T2ER zitten.
 
Heb je regelaar al "geprogrameerd"?
Op moment dat je dat goed gedaan heb is "vooruit" op je zender ook "vooruit" voor je regelaar.
Kan wel zijn dat je alsnog de draden op je motor even moet wisselen om de schroef ook vooruit te laten draaien
 
Back
Top