Ryan STM-2 (1 op 8, scratch build)

De mustang is inderdaad van dichtbij ook allesbehalve glad. Voor die tijd wel strak werk (gezien alles gepopnageld werd!) dat dan weer wel.

Geen ligger in de vleugel? Ik hoop dat je daar geen spijt van krijgt. Hoewel een paar laagjes glas erg stevig aanvoelt ben ik bang dat het voor een wat groter toestel toch problemen gaat opleveren (als de vleugel gaat flexen laat het glasvezel los van de schuimkern en kun je het resultaat wel raden), ik weet natuurlijk niet op wat voor span/gewicht je uit hoopt te komen. Wel weet ik dat bij enigzins aanduiken de G krachten flink oplopen op de vleugel. Wil je geen vleugelbuis maar toch wat extra stevigheid zou je een sleuf in de onderkant van de vleugel kunnen slijpen (bijvoorbeeld 4mm breed en 20mm diep) en daar een (stevige, dus geen balsa!) houten lat in lijmen. Laagje glas er weer over en je ziet er niets meer van. Zo heb je in ieder geval de dragende kracht van je vleugel flink verbeterd :)
 
Nog even terug gelezen naar je eerste posts (was alweer even geleden :) ), qua gewicht zou het zonder ligger inderdaad moeten kunnen zolang je geen gekke dingen gaat doen. Toch zou ik voor de zekerheid bovenstaande suggestie overwegen. Je bent straks bijna een jaar met dit toestel bezig en al is het een voorbereiding op een 1:4 exemplaar, als je zo door gaat wordt het een strak toestel dat ongetwijfeld goed en mooi zal vliegen. Het laatst wat je dan wil meemaken is een vleugel die op 40 meter hoogte dubbelknakt. Eeuwig zonde van al je werk en je mooie toestel!

Heb je al een kleur in gedachten?
 
Die filmpjes gingen de hele week al door... in de herhaling...
Ieder geval was er een blok voor 12 uur in de ochtend.
http://www.nostalgienet.nl/onze-programmas/maandthema.html

Alu... is natuurlijk prachtig... let wel op het gewicht. Dat kan straks idd fors tegen vallen. De toestellen in Nederland Indië waren donker. Mogelijk olive drab alike? Anders zwart... hmmm in die hitte... Ik weet niet wat exact gevoerd werd.
File:Dornier Do 24 on Display.jpg - Wikipedia
Dit zal dan wel een aardige weergave geven? Te traceren is het natuurlijk wel...

Iets van andere orde... een in aluminium ingepakt toestel beïnvloed de ontvangst van de antenne(s).
Eens gelezen...vast op RC-Groups... of op het MBF-schaalforum....

Het is prachtig om te lezen/zien hoe zorgvuldig je te werk gaat.

Nog een vraag? Die weegschaal aan het begin van je draadje. Welke resolutie in grammen? 1 of 0,1... welk merk?
 
Laatst bewerkt:
Nog even terug gelezen naar je eerste posts (was alweer even geleden :) ), qua gewicht zou het zonder ligger inderdaad moeten kunnen zolang je geen gekke dingen gaat doen. Toch zou ik voor de zekerheid bovenstaande suggestie overwegen. Je bent straks bijna een jaar met dit toestel bezig en al is het een voorbereiding op een 1:4 exemplaar, als je zo door gaat wordt het een strak toestel dat ongetwijfeld goed en mooi zal vliegen. Het laatst wat je dan wil meemaken is een vleugel die op 40 meter hoogte dubbelknakt. Eeuwig zonde van al je werk en je mooie toestel!

Heb je al een kleur in gedachten?

Het wordt een relatief klein toestelletje met een laag gewicht. Ik heb ook nog een lekker dik profiel toegepast voor gemoedelijke vliegeigenschappen maar ook met veel weerstand waardoor de snelheid nooit te hoog zal oplopen. Ik hoop dus dat het mee zal vallen met de buigkrachten op de vleugelwortel.

Overigens, dezelfde techniek heb ik eerder toegepast op mijn eerste scratch built toestelletje met ongeveer zelfde afmetingen. Ik heb er mee leren vliegen en hij doet het nog steeds perfect ondanks alle mishandelingen.
201012181520014062.jpg


De 1:4 versie ga ik wel met liggers uitvoeren. Het krijgt ook een driedelige vleugel. Ooooit…

De kleur wordt blank aluminium zoals deze.
ryanstm2s29hangar.jpg
 
Die filmpjes gingen de hele week al door... in de herhaling...
Ieder geval was er een blok voor 12 uur in de ochtend.
Maandthema

Alu... is natuurlijk prachtig... let wel op het gewicht. Dat kan straks idd fors tegen vallen. De toestellen in Nederland Indië waren donker. Mogelijk olive drab alike? Anders zwart... hmmm in die hitte... Ik weet niet wat exact gevoerd werd.
File:Dornier Do 24 on Display.jpg - Wikipedia
Dit zal dan wel een aardige weergave geven? Te traceren is het natuurlijk wel...

Iets van andere orde... een in aluminium ingepakt toestel beïnvloed de ontvangst van de antenne(s).
Eens gelezen...vast op RC-Groups... of op het MBF-schaalforum....

Het is prachtig om te lezen/zien hoe zorgvuldig je te werk gaat.

Nog een vraag? Die weegschaal aan het begin van je draadje. Welke resolutie in grammen? 1 of 0,1... welk merk?

Ach, jammer. Ik kan het niet ontvangen, het zit niet in mijn tv pakket.

Zelf had ik ook niet verwacht maar het valt enorm mee met het gewicht van aluminiumfolie. Het is ongeveer 120 g/m2. Ik weet niet of het lichter of zwaarder is dan plamuur+grondverf+verf+lak. Ter vergelijking, het is nauwelijks zwaarder dan bv. Oratex folie (90/110 g/m2) die ik voor de vleugels ga gebruiken.

Meeste foto’s die ik gevonden heb laten glimmend aluminium zien. Het was toch niet de bedoeling dat ze gecamoufleerd werden.
Op sommige foto’s lijken ze donkerder maar het kan zijn dat het aan de kwaliteit van de foto’s ligt of dat ze geretoucheerd zijn om ze duidelijker uit te laten komen. Het was destijds heel gebruikelijk.
Hier is de uitvoering goed te zien en de floats zien er ook geweldig uit.
4824252101_9c40fd9bdc_o.jpg

4824251741_228c9441aa_o.jpg



Maar hier lijken ze weer donkerder...
4824863988_37899b6e49_o.jpg



Dit is pas viesbruin, een chinese Ryan uit dezelfde periode.
4824250911_56a5f86d2d_o.jpg



Groet, Sinan
 
Vervolg...

… Antennes in aluminium romp is een probleem natuurlijk. Daarom ga ik ze of in de vleugels plaatsen (die worden met Oratex folie bekleed) of breng ik ze naar buiten onder de romp.

Die weegschaal is tot 0.01 gram nauwkeurig en het meet tot 100 gram. Het is handig voor het meten van kleine hoeveelheden epoxy. Ik heb 2-3 jaar geleden de goedkoopste gekocht die ik op ebay kon vinden. Het was +/- 20 euro en er staat HP-100X op. Ze zijn nog te vinden maar ik heb vergelijkbare, goedkope weegschaaltjes ook onder allerlei andere namen voorbij zien komen.

Groet, Sinan
 
Nog even aan de motorkap gewerkt.

Ik was heel benieuwd of het zou lukken om de dubbelgekromde vlakken te plakken. Het lukt aardig maar de ondergrond moet eerst geplamuurd worden want elke onevenheid wordt extra zichtbaar. Met de flitser ziet het er stuk minder uit dan het is.
full


Ik heb de folie er weer van afgehaald en de kap in tweeën gedeeld.
Daarna begonnen met het maken van de kenmerkende openingen. De glasvezel heb ik met een priem langs de lijnen bewerkt. Eigenlijk wil ik nu verder gaan met de Dremel maar het is laat met een slapend dochtertje hiernaast.
full

Groet, Sinan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit in ieder geval :)
Wat betreft de vleugel, je zult inderdaad wel gelijk hebben, ik ben gewoon iemand van "better safe than sorry", daardoor zullen mijn scratchbuilds wel wat aan de zware kant zijn ;)

Mocht iemand interesse in zulke weegschaaltjes hebben, bij dealextreme.com vind je die al vanaf een paar dollar inclusief verzenden, die van mij komt daar weg, tot 500 gram op 1/10 nauwkeurig; kostte iets van 8 dollar (6 euro)
 
Motorkap

De kenmerkende gaten in de motorkap zijn er.
full


Zo ziet de kap er van binnen uit. Ik heb ook een richeltje aan de motorsteun gelijmd voor de positionering en montage. Zo krijg ik geen zichtbare schroefjes aan de buitenkant.
full


Tijdelijk op z’n plaats met een elastiekje.
full

full

Alweer een klein stapje verder.

Groet, Sinan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om doorschemeren van de motorkap te voorkomen kun je die aan de binnenkant voorzien van een paar laagjes grondverf :)

Wat voor wielen maak je erop?
 
... multipoetsfunctie ...

Kapje is prachtig. Zou natuurlijk schitterend zijn als die high pollish kan realiseren voor de romp. Zichtbaarheid... ach... Als het mooi dreigt te worden... gewoon doen!
Als je niet lekker werkt met het aluminium folie. Oracal autofolie heeft ook een hoogglanzende metalfinish zelfklevende folie. Die zou je in combi kunnen gebruiken.... inclusief een aluminium metallic lak. Dan kan je textuur verschillen aanbrengen? Patches...
Het deel van de lucht inlaten lak je dan. Spinner glanst, zijkanten kap weer alu, flanken deels oracal autofolie en alu? Ik noem maar eens wat... Als je dat dan naar gevoelen indeelt, geeft dat wellicht een aanzien van metaallegeringsverschillen.

Hier een linkje naar een bare metal Mustang in het Museum Vigna di Valle in Italië.
http://www.swissmustangs.ch/40492/70120.html
 
Laatst bewerkt:
Wat me opvalt aan veel "chroom/alu" toestellen is dat het eigenlijk niet echt chroom is maar meer een matte aluminiumkleur. Wel echt kaal metaal dus maar geen super-hoogglans. Als ik heel eerlijk ben vind ik dat zelf mooier dan dat glimmende. Ziet er meer "schaal" uit op de grootte van onze toestellen. Misschien een idee om te overwegen?
 
Hoi Sinan.

Ik ben ook aan de gang geweest met aluminium tape.
Wat mijn op viel was dit, als je de beschermfolie van de tape verwijderd, gaat ook de glans deels verloren.
Dit komt door dat de tape enigszins rimpelt.
Door later stevig met een doek op de aangebracht tape te wrijven, polijst je hem iets wat op.
Dit is wat ik tot nu toe heb bereikt.
Wat ik nu nog ga proberen is voorzichtig mechanisch te polijsten.

Het ziet er anders wel prachtig uit wat ik hier te zien krijg!


Mvg Pascal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aluminium tape werkt prachtig zolang ik niet al te grote stukken in één keer probeert te plakken. Ik ga straks alle panelen per stuk op maat knippen en plakken. Als ik, daar waar de spanten zitten, smalle stripjes onder de panelen plak ziet het er heel subtiel uit.

Voor ik definitief begin met het bekleden ga ik nog wat experimenteren met een aantal lapjes naast elkaar. Ik ga ze dan op verschillende manieren nabewerken met poetsen, schuren, etc. Voordat ik de foto hierboven maakte heb ik de motorkap eerst geschuurd met staalwol. Dat gaf een heel ander beeld dan onbehandeld. Daarna heb ik het met 1200 schuurpapier nageschuurd en toen de foto gemaakt. Intussen heb ik geen idee meer hoe de eerdere versies t.o.v. elkaar er uitzagen.

@Pascall
Ik vind jouw project waanzinnig mooi worden. Een heel leuke combinatie van allerlei golden age elementen bij elkaar.

Ik heb ook gemerkt dat je de glans kan ophalen met nawrijven. Wat me daarbij opvalt is dat werkelijk alle details van de ondergrond zichtbaar worden. Op de laatste foto van je proefstuk (7 jan) is de structuur van de hout er onder duidelijk zichtbaar. Misschien helpt het om de ondergrond eerst te plamuren en goed gladschuren.

Groet, Sinan
 
Hoi Sinan,
Erg mooi om het project te kunnen volgen. De gebruikte bouwtechnieken spreken mij erg aan. Nu vroeg ik mij af hoe u nou precies te werk gaat bij het vacuumbaggen. Wat voor pomp gebruikt u, en hoe krijgt de vleugel en glad oppervlak, met mylars? Ik heb er al veel over gelezen op verschillende fora maar uw methode lijkt me erg simpel uit te voeren.

Groeten Rick
 
Als pomp kun je een simpele pomp uit een oude koelkast slopen (pas op dat je de Freon niet overal heen lekt, schadelijk voor het milieu!). Er zijn speciale materialen voor baggen maar ik heb ook van mensen gehoord dat ze acceptabele resultaten kregen met de zakken die je kunt aansluiten op de stofzuiger (om bijvoorbeeld beddengoed vacuüm op te bergen)

In het DLG gedeelte kunnen ze je er altijd meer van vertellen :)
 
Hoi Rick,

Ik denk ook dat je hier heel veel over kan leren bij de dlg forum. Zij zijn daar bijzonder hightech bezig met het baggen van de vleugels waarbij ze onderste uit de kan halen. Ik volg alles wat ze doen met grote interesse.
Daarnaast is er ook een tutorial van Loet Wakkerman met geweldig veel informatie.
DLG

Ik doe het vooral simpeler omdat mijn dikke vleugels makkelijk stijf en sterk te krijgen zijn. Ik heb er alleen geen beeldmateriaal van omdat ik in mijn eentje werk en daarbij heb ik altijd veel haast en te vieze handen om foto’s te maken. Eerste volgende keer zal ik een videocamera er op zetten.
Ik gebruik in ieder geval geen mylar maar gaatjes folie omdat ik zoveel mogelijk overtollige epoxy er uit wil hebben. Namelijk, er moet genoeg epoxy zijn om alle vezels te benatten maar geen druppeltje meer. Teveel aan epoxy verzwakt het uiteindelijke product terwijl het ook nog eens significant zwaarder wordt. Oppervlak wordt iets minder glad maar dat is geen probleem geweest voor de kisten die ik tot nu toe heb gebouwd.
Het is niet zo dat ik iets tegen het gebruik van mylar heb. Typisch een ‘elke nadeel, hebt een voordeel’ geval.

De vacuümpomp heb ik tweedehands gekocht van een forumlid. Ik had toen niet zo’n zin om met koelkastpompen, etc. te knutselen, dus was ik heel blij met een kant en klare apparaat. Er is nu toevallig ook eentje te koop bij de [Te koop][Overige] deel.
Daar heb ik een vacuümtank bij gemaakt van een flinke pvc pijp. Met een metertje er op kan ik het vacuüm aflezen en met een simpele vacuümschakelaar kan ik de motor van de pomp aan/uit zetten.
Zo gauw ik foto’s heb van mijn opstelling zal ik ze posten. Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.

Groet, Sinan
 
Gaatjesfolie is niet de vervanger voor Mylars! Ook voor de DLG's wordt namelijk een medium (meestal keukenrol geloof ik) gebruikt voor het opnemen van teveel epoxy. De mylars zijn voor zover ik weet vooral bedoeld voor het - voor DLG absoluut vereiste - spiegelgladde oppervlak van de vleugel. Moet wel eerlijk zeggen dat ik alleen de theorie ken; ben er zelf nog niet mee bezig geweest al heb ik de meeste materialen wel in huis.

Voor jouw vleugelprofielen maakt het niks uit (of is het zelfs beter) als ze wat ruw zijn. Vergt een minder hoge luchtsnelheid.
 
Verschil gaatjesfolie, mylar, peelply

Je hebt gelijk, gaatjesfolie vervangt geen mylar, het is een ander aanpak.
Mylar, gaatjesfolie of peelply zijn hoe dan ook nodig om het werkstuk lossend te houden. Daarnaast zijn er toch wat verschillen.

Bij gebruik van mylar kan het overtollige epoxy niet wegkomen. Dat epoxy wordt juist gebruikt om de weefselstructuur te vullen voor een spiegelgladde resultaat. Daarom moet teveel aan epoxy van tevoren weggehaald worden. Keukenpapier bovenop de mylar wordt gebruikt om lucht te laten stromen en druk goed te verdelen.
Gaatjesfolie laat wel het overtollige epoxy er uitzuigen. Dat epoxy wordt dan opgenomen door het keukenpapier. Daarnaast werkt het natuurlijk ook als luchtgeleider en drukverdeler.
Peelply lijkt op gaatjesfolie wat betreft doorlaatbaarheid maar het heeft de eigenschap dat het een ruw oppervlak achterlaat dat handig is voor het toevoegen van andere lagen.

Ik heb tot nu toe voorkeur gehad voor gaatjesfolie omdat ik mijn vleugels toch ging verven of bekleden met andere folie. Maar, ik heb ook een rolletje mylar liggen die ik toch een keertje wil gebruiken:D.

Groet, Sinan
 
Back
Top