Ryan STM-2 (1 op 8, scratch build)

Ik ben ook bang dat ik het eruit zal moeten peuteren. Ik ga nog een dagje wachten om moed te verzamelen en intussen maar hopen dat het alsnog hardt zoals die van Lindert.

Het ziet er inderdaad rommelig uit op de foto maar in het echt valt het mee. Katoen zit ingeklemd achter 120 grams glas om de scherpe hoeken aan te vullen en om de boel stijver te maken. Met de flitser op een cm afstand ziet alles vanzelf lelijker uit.
Groet, Sinan
 
OK, als het inderdaad is om de scherpe hoeken af te vullen is het prima.
Maar ik zou niet wachten, als je verhouding niet klopt dan werkt je chemische reactie niet en heb je ook niet de sterkte die je zou willen.
Wat je dan krijgt is dat de epoxy hardt door kristallisatie, niet door de chemische reactie.
Je hebt dan een brosse laag die makkelijk afbreekt.
Zou zonde zijn bij zo'n mooi project.

GJ
 
Motorsteun

Bedankt allemaal voor de goede adviezen.
Ik ben minstens twee uur bezig geweest om alles er uit te peuteren en schoon te maken.

Daarna heb ik het weer in glas gezet. Daarbij heb ik de zijkanten extra versterkt met een ribbetje door twee satéstokjes mee te lamineren.
De motorschot is enorm sterk en stijf geworden voor maar 25 gram aan glasdoek, katoen, glasbolletjes, aluminium motorkruisje en satéstokjes (plus twee avondjes knutselen).

full


Nat het uitharden heb ik meteen de motor, de motorkap en de propeller er op gezet om de uitlijning te checken. Het klop nagenoeg perfect en het ziet er goed uit.

full


Groet, Sinan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Romp beglazen aan de 'gril'

Ik heb een simpel ‘grilletje’ gebouwd om de romp te beglazen.
Ondanks zo’n handige stellage was het toch tricky om het in mijn eentje netjes en op tijd bekleden. Voor de volgende laag moet ik of een extra paar handen regelen of in delen bekleden.

full


Groet, Sinan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mag ik vragen met wat voor hars/harder je werkt want een potlife van 110 minuten moet toch wel genoeg zijn?
Dat haal je makkelijk met de L285 en H287 harder.

GJ
 
Aj... gebruik alsjeblieft nooit meer Polyservice.
Leuk om te plakken maar absoluut niet geschikt om te lamineren.
En heel slecht voor je gezondheid...

Neem L285 hars van Hexion, je kan daar harder voor 50 minuten of 110 minuten bij gebruiken.
De hars is te koop in Duitsland bij EMC-Vega - Wir beflügeln ihre Träume. of voor hetzelfde geld maar minder verzendkosten bij Kees Maas in Baexem
Home

Is nog goedkoper ook dan Polyservice, ook met de weefsels.

GJ
 
Oeps, is het echt zo slecht voor je gezondheid? Ik gebruik het ook nog eens in een klein kamertje.
Misschien is het verstandiger om niet te wachten tot het potje op is.

Bedankt voor de advies, groet, Sinan
 
Epoxy is sowiezo slecht voor je.
Ik dacht ook, oh, het valt wel mee... tot ik een weekje in het ziekenhuis lag.
Dus.. goed ventileren, nitriel handschoenen gebruiken, geen latex want epoxy gaat door latex heen.
De harder van Polyservice ruikt ook heel scherp.
De L285 en H285 ruikt stukken minder maar is nog steeds erg schadelijk.
Het gaat in je lichaam zitten en komt er niet meer uit, dat is ook de reden waarom ik nu vreselijk allergisch ben, het emmertje zit vol.
Veel mensen die met epoxy werken krijgen dit, dus goed uitkijken.
Ik wil je niet bang maken, als je er gewoon meteen rekening mee houdt is het mooi spul om mee te werken.
Maar wel bescherming gebruiken en ventileren!

GJ
 
Epoxy is sowiezo slecht voor je.
Ik dacht ook, oh, het valt wel mee... tot ik een weekje in het ziekenhuis lag.
Dus.. goed ventileren, nitriel handschoenen gebruiken, geen latex want epoxy gaat door latex heen.
De harder van Polyservice ruikt ook heel scherp.
De L285 en H285 ruikt stukken minder maar is nog steeds erg schadelijk.
Het gaat in je lichaam zitten en komt er niet meer uit, dat is ook de reden waarom ik nu vreselijk allergisch ben, het emmertje zit vol.
Veel mensen die met epoxy werken krijgen dit, dus goed uitkijken.
Ik wil je niet bang maken, als je er gewoon meteen rekening mee houdt is het mooi spul om mee te werken.
Maar wel bescherming gebruiken en ventileren!

GJ

Mijn centje:

Epoxy bereikt in theorie nooit zijn eindsterkte als de mengverhouding niet wordt aangehouden. Trouwens ook niet bij onzorgvuldig roeren dus! (In tegenstelling tot polyester waarbij je vooral een snellere uitharding krijgt bij hogere dosis verharder.) Er zit wel enige tolerantie in, maar dit keert zich tegen je als je voor de eeuwigheid wilt bouwen; eerder breuk of delaminatie.


De harder is waar de allergie-veroorzakende stoffen in zitten, de hars is vaak tamelijk onschuldig en ongemengd vaak wateroplosbaar.

Wat betreft allergie; de meeste epoxies hebben tegenwoordig oplosmiddel inzich. Daardoor is het goedkoper kruipend en indringend (viscositeit) te maken. Maar daardoor komen er meer moleculen van de (irriterende) harder in de lucht. Ik gebruik altijd West-System epoxy, bestaat al een jaar of 40 of 50 inmiddels. Legendarisch geworden met hout-epoxy jachtbouw, maar bijna van de markt verdrongen door merken met sterkere marketing. West-System is oplosmiddelvrij, en dat merk je. Ik heb in de jachtbouw gewerkt, en de mensen in het vak die allergies zijn geworden, gebruikten geen West-System. Zelf vindt ik deze bijna lekker ruiken, niet scherp, wel typisch maar niet op een vervelende manier. Het blijft giftig natuurlijk, maar dat is typ-ex ook.

Beschermen tegen schuurstof is wel een goede raad. Het schuurstof is vervelender/schadelijker dan de dampen heb ik weleens gehoord. Vooral het schuurstof van glasvezelmat en glasbolletjes (lichtgewicht plamuur) is heel fijn stif dat je ongemerkt makkelijk inademt.

Ik heb eens 20 liter epoxy verf weggesmeerd, waarbij ik 1/3e van de harder overhield...Bleek de mengverhouding uitgedrukt in gewicht in plaats van volume.... Epoxy is vaak 0.8 geloof ik. Is toch tot goed schuurbaar uitgehard na 2 dagen.
 
Na een onderbreking van twee weken (druk, druk…) de draad weer opgepakt.

Eerst heb ik de romp nog een laagje glas gegeven met mijn nieuwe epoxy. Het is inderdaad veel makkelijker met de langere verwerkingstijd.

Om de openingen in de romp op de juiste plaatsen te kunnen tekenen heb ik sjabloontjes van multiplex gebruikt.
full


Na het wegsnijden van de openingen in het reststuk heb ik de romp er in geschoven zodat ik de ontstane contouren kon gebruiken om de openingen op de romp over te trekken.
full


De cockpit openingen…
full


en de vleugel-romp overgang.
full


Groet, Sinan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prop-motor combinaties

Ik heb twee motoren en heleboel propellers gekocht om te experimenteren.

Na een hele zondag meten en spelen met Excel krijg ik onderstaande kleurrijke resultaten:

full


:(Het is net te lezen maar het houdt niet over.
:cry:Foutje: De propeller Hout B in het tabel moet Turnigy Type D Light Wood propeller 10x6 worden.


Een beetje uitleg:
· HiModel FC2835-8T(R) : van RCTechnics
· NTM Series 35-30 1100kv: van HobbyKing
· Doorgestreept blauw: Onvoldoende statisch thrust (< 800 g)
· Doorgestreept rood: Ampère/wattage buiten de motor specs
· Prop diam en spoed in inches
· Mat: Materiaal hout of plastic
· Rpm statisch: Zoals gemeten
· Rpm vliegend: afgeleid van de opgegeven onbelaste rpm x voltage
· Rpm verliesfactor: Verhouding tussen de gemeten rpm en de onbelaste rpm
· Ampère statisch[A]: Ampère zoals gemeten
· Ampère vliegend [A]: Schatting aan de hand van de gemeten ampère statisch en de rmp verliesfactor.
· Cell: Aantal cellen LiPo
· Prop speed [km/h]: Berekend aan de hand van de propspoed en rpm vliegend
· Statisch thrust [g]: Zoals gemeten
· Watt statisch [W] = Voltage gemeten x ampères gemeten
· Thrust per watt [g/W] = gemeten thrust / gemeten wattage
· Km/h per watt [km/hW] = geschatte snelheid / geschatte wattage

Ik denk dat ik de propeller 10x6 Hout D (HobbyKing) met 3 cellen ga gebruiken met één van de motoren ondanks het feit dat b.v. Master Airscrew 10x7 beter presteert. Ik vind een houten propeller beter passen bij dit toestel en het oog wil ook wat.


Deze 10x6 prop met de HiModel motor zou waarschijnlijk goed zijn om lekker lang rond te tuffen met een relatief kleine accu (10 minuten met 3C-2000mah). Zelfde prop in combinatie met de NTM motor zou stuk korter vliegen maar wel in staat zijn om verticaal te gaan.

Ik moet maar eens doorgaan met het bouwen, ik krijg er zin in.

Groet, Sinan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
My first vacum bag

Laatste twee avonden bezig geweest met de staartvlakken en daarbij voor het eerst met vacuüm gewerkt.
De stabilo heb ik nu af, vanavond verder met het richtingsroer.

De vormen gesneden uit 4mm schuim. Schuim is iets harder en brosser dan depron maar het schuurt geweldig. Het lijkt me in ieder geval een goed materiaal voor de kern.

full


Hier is het bijna klaar om in de bag te gaan. Nog zonder gaatjes folie en keukenpapier. Ik heb aan beide kanten gleufjes in geschuurd voor een soort carbon staafje van 0.8x3 mm.

full



Nu met folie en keuken papier er op en de pomp aan. Rechtsboven de pastasaus potje als vacuum en troep reservoir.

full


Dit is het resultaat na het baggen van de ene zijde.

full


En nu de andere kant. De voorkant is vrijhangend op een stuk schuim gezet zodat het glas zoveel mogelijk de kromming van de voorlijst volgt. Het overtollige glas aan de voorkant heb ik weggehaald en netjes rondgeschuurd met de hoop dat de tweede laag neetjes zal aansluiten, en het is uiteindelijk ook gelukt. De achterzijde heb ik juist laten liggen zodat er een mooie dunne achterlijst ontstaat daar waar de boven en onderkant bij elkaar komen.
Normaal ben ik heel zuinig met de hoeveelheid epoxy maar nu ben ik makkelijker geweest vertrouwend er op dat het er toch uitgezogen wordt. En inderdaad, alle overtollige spul komt er gewoon uit.

full


Vanavond uit de zak gehaald, randen er af geknipt en geschuurd. Het is een voor deze toepassing overdreven sterke en stijve stabilo geworden. Vooral de stijfheid van het geheel opmerkelijk. Het komt waarschijnlijk door de dubbelgekromde randen die één geheel vormen.

full


Nu verder met het richtingsroer. Die gaat ook in de zak al is het helemaal niet nodig voor dit vliegtuig. Het is in ieder geval een mooi oefenobject om deze techniek een beetje aan te leren.

Groet, Sinan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je meer info nodig hebt over baggen kun je altijd even in het HLG/DLG gedeelte kijken. Daar zijn veel mensen ermee bezig :)

Overigens kun je een stabilo prima dubbelzijdig baggen hoor, wel even wat gewicht erop. Scheelt weer een keer in de zak en wachten.

Ziet er goed uit allemaal, ik wou dat ik er het geduld voor had!
 
ryanstm2s29hangar.jpg


Ik heb het plan gevat om de romp van de kist met aluminium tape af te werken. Ik heb wat proefjes gedaan met zilverkleurig verf etc. Het ziet er dan wel leuk uit maar de glans van verf komt niet in de buurt van echt aluminium zoals het origineel.

De vleugels de Ryan zijn met doek bespannen. Daarom wil ik de vleugels afwerken met een zilverkleurig folie met textielachtig uiterlijk. Op het web ben ik Oratex Zilver tegengekomen. Ik vraag me af of het echt een textielachtige structuur heeft zoals de naam suggereert.

Is er iemand met ervaring dit spul?

Groet, Sinan
 
Back
Top