Afbouwbouw verslag - Graupner Elektro Kadett

Het staat er toch echt, helemaal boven aan......

Motor: Turnigy D3548/4 1100KV Brushless Outrunner
ESC / uBEC: TURNIGY Plush 80A
Lipo: ZIPPY Flightmax 4000mAh 4cel

Succes met je mooie kist!!

Grt Lyckele

klopt Lyckele sorry echt stom!! :oops: kan die wel lekker lang vliegen en slepen ook mooie setup:yes: met die van mij vlieg ik enkel leuk wat rond slepen doe ik straks met zn grote broer de 2400:yes:
 
Hoi,
Dat zou ik maar niet doen als ik jou was. Op 3 cellen trekt die motor met een 11x7 al 46A. Op 4 cellen gaat hij in rook op denk ik. Daarnaast wordt de propspeed (en de vliegsnelheid) enorm hoog
Je hebt voor 4s een motor gekozen met een te hoog kV. Je zou er eigenlijk een moeten met hebben met een kV van 750 tot 900. Op 3 cellen zou het wel kunnen met die 11x7. Op 4s is een 10x6 of misschien een 11x5,5 denk ik wel het maximum.
 
Tot slot nog een vraagje. De handleiding geeft richtlijnen voor de uitslagen van de control-vlakken. Hoe meet ik die? Is dat gemeten aan de achterkant van het bewegende deel? Oftewel, het punt waar het bewegende deel de grootste uitslag heeft?
En hoe stel ik die in? Ik neem aan dat dat op de zender moet met de end-point calibratie?

Je meet inderdaad op het punt waar het roervlak de grootste uitslag heeft.
In de eerste plaats prpbeer je in de buurt van de opgegeven waarden te komen door de stuurstangen verder naar buiten of naar binnen in de hevels te zetten. Vaak lukt dat vrij goed. Het laatste kleine beetje doe je met de endpoint van je zender.
 
Je meet inderdaad op het punt waar het roervlak de grootste uitslag heeft.
In de eerste plaats prpbeer je in de buurt van de opgegeven waarden te komen door de stuurstangen verder naar buiten of naar binnen in de hevels te zetten. Vaak lukt dat vrij goed. Het laatste kleine beetje doe je met de endpoint van je zender.

Merci. Goede tips! Dan zal ik morgen de uitslagen goed afstellen en een andere prop kopen.
Wat is beter voor de motor, een kleinere prop met grotere pitch (10x6) of een grotere prop met kleinere pitch? (11x5.5)
 
De pitch bepaalt de voorwaartse snelheid, de diameter de trekkracht (heel ruw gezegd)

Pitch en diameter bij elkaar bepalen de belasting voor de motor en daarmee hoeveel stroom hij gaat trekken.

Welke pitch je nodig hebt hangt af van hoe hard je wilt vliegen en het toerental van de motor. Het toerental van de motor is afhankelijk van het kV en de accuspanning.
Je probeert de pitch zo te kiezen dat je bij vol gas ongeveer de snelheid hebt die past bij het vliegtuig. Het kV van de motor en de accuspanning staan al vast en bij jou is dat een hoge spanning (14,8v) en een hoog kV, dus je motor gaat héél hard draaien. Je ontkomt er dan niet aan de kleinst mogelijke pitch te nemen, zeker omdat een Kadett een heel langzaam vliegtuig is. In dit geval liever 5 dus.

Daarna ga je kijken naar de diameter. Hoe groter, hoe meer trekkracht maar ook hoe meer stroomverbruik. Voor het veilige zou je een 10x6 kunnen proberen. Als de motor niet te warm wordt zou een 11x5,5 misschien ook net kunnen.

Om even te kijken of je het snapt;
Een 12x8 en een 13x6,5 trekken ongeveer evenveel stroom. De 12x8 levert minder trekkracht maar meer snelheid op, de 13x6,5 gaat minder hard maar trekt meer.
Vergelijk het met je auto; in alle versnellingen levert de motor hetzelfde vermogen maar in de 1e versnelling heb je veel trekkracht, in de 5e heb je veel snelheid.
 
Ok, ik snap hem. Het is zoiets als vermogen vs koppel. (Autotechniek gestudeerd, dus in autotermen gaat het makkelijker :P )

Om aan de veilige kant te blijven is 10x6 de beste keuze denk ik. 11x5.5 zou ook kunnen maar volgens de calculator (die ik nu begrijp :P ) zit ik dan dicht tegen het theoretisch maximum van de motor aan. Lijkt me niet verstandig voor een HK motortje.

Is het ook een optie om bij een 11x5.5 het eindpunt op de zender wat terug te schroeven? Of maakt dat voor de maximale stromen niet zoveel uit?
 
Is het ook een optie om bij een 11x5.5 het eindpunt op de zender wat terug te schroeven? Of maakt dat voor de maximale stromen niet zoveel uit?

Jouw regelaar erkent 0 en 100% van de gasknuppel .

Het instellen moet je dan na het inschakelen doen en daarna weer op 100% zetten.

Juiste prop is de enige manier om safe te zijn .
Een hete motor leeft nooit lang , de magneten kunnen er niet goed tegen.

Mvg Johan
 
Het is uiteindelijk een 10.5x6 geworden. (10x6 hadden ze bij W-W niet liggen) Daarnaast heb ik de throttle op 80% gelimiteerd in de zender.

De nieuwe prop voelt en klinkt een stuk beter in elk geval, een stuk beschaafder :D
 
Nog maar even een vraagje.

In de handleiding staat niets over motordomping. Die heb ik dan ook niet toegepast... Maar trekt het toestal dan straks niet veel te veel omhoog als ik gas geef?
 
Normaal zit die al in het motorschot in verwerkt, hoef je niets aan te doen

Alleen... heb ik het motorschot veranderd ;)
Nu heb ik wel een "1 op 1" verandering gedaan, dus het motorschot in zijn eigen frame naar achter verplaatst. Als de domping in dat frame verwerkt zit, dan zal hij er nog steeds in zitten.
Als de domping echter in dat schotje zelf zat, dan betwijfel ik of die hetzelfde is gebleven :eek:

Aangezien de handleiding niets over de domping vermeld (dus ook niet wat die origineel hoort te zijn), is er een waarde die ik "veilig" kan hanteren? En hoe meet ik die, ten opzichte van wat?
 
Vandaag heeft de Kadett gevlogen! Zowel opgestegen als geland door de instructeur. Het is een mooi toestel om in vlucht te zien.

Helaas waren er wat problemen met de servo's. Tijdens de eerste check hield ineens de hoogte-servo er mee op. Deze vervangen en toen leek alles goed te zijn. Toen vlak voor de tweede vlucht hield de richting-servo er mee op!
Dat kan haast geen toeval zijn. Beide waren Hitec servo's, dus geen goedkope meuk. De ontvanger is echter wel hobbyking spul, dus nu is het vermoeden dat de ontvanger niet goed is :(

Vanavond alles maar grondig nalopen. Geluk bij een ongeluk dat het beide keren op de grond gebeurde en niet tijdens de vlucht.
 
ik heb hem gezien vliegen, ging goed, vloog erg strak had ik er niet van gedacht.
inderdaad geluk dat het allemaal op de grond gebeurde maar raar dat je richting er ook meer ophield, of komt het tog door de ontvanger?.

mvg Cas
 
Back
Top