5800 ma lipo accu

Hallo ik heb een 5800 ma lipo accu ben vandaag voor het eerst wezen rijden met mijn hpi bullet ik heb de lipo beveiliginging ingeschald en de auto stopte op een gegeven moment ook nu heb ik de accu weer netjes opgeladen alleen dit duurde zeker een uur met een 6 ampere lader nu ben ik bang dat ik hem te ver heb leeg gereden is dit mogelijk het gaat om een 5800 ma hardcase lipo accu ik heb in totaal 5795 MA bij geladen iemand die mij wat duidelijkheid kan geven
 
Gewoon tever doorgereden.. Max 80% van de capaciteit gebruiken.
Als je de LVC van de regelaar wat hoger kan instellen is dat wel raadzaam...
 
De accu werkt wel gewoon erg jammer zijn 2 nieuwe accu's ik kan wel instellen tot hoe ver de accu ontladen mag worden op hoeveel moet ik dit instellen dan hoe veel per cel ik heb een hobbywing programcard
 
Gewoon tever doorgereden.. Max 80% van de capaciteit gebruiken.
Als je de LVC van de regelaar wat hoger kan instellen is dat wel raadzaam...

Hoezo? waar komt deze wijsheid vandaan (niet lullig bedoelt overigens)

Lipo lvc werkt op voltage per cel. Als de lipo cel te laag zakt, kan hij ermee op houden...
Wat heeft dit verder met capaciteit te maken?
Ik gebruik al meer dan 2 jaar 5A lipo's van Turnigy, en elke keer na het rijden moet ik er meestal ruim 5100 mA terug inladen.
Merk aan al mijn 8 lipo's geen verschil met de eerste keer.
 
Wat wil je hier me zeggen dat mijn accu nog goed is ?

Ja lijkt me wel. Waar staat je cutoff voltage nu op?

Standaard bij mijn castle staat hij op 3.2 volt, wat redelijk veilig is.

Sommige zetten hem lager, maar ik hou wel van een marge.
En verder goed opletten als je je lipo's langer weglegt dat ze niet leeg zijn

edit, overigens moeten mijn 5A lipo's ook een uur aan de lader, maar komt ook door mijn lader, die een max heeft van 5A
 
Je hebt hem behoorlijk ver leeg gereden dat is wel duidelijk. Maar verkijk je niet te veel op wat de lader je verteld dat hij in de accu heeft gestopt.Voor het laden van een accu is namelijk ook energie nodig en dat komt uit de lader. Er is dus helemaal geen 5795mAh in de accu opgeslagen. Je kan er gerust 3% tot misschien wel 5% aftrekken voor de energie die nodig was om de rest op te slaan.

Een voorbeeld:
Stel je hebt een tankwagen waar 10000 liter diesel in gaat. Je rijdt weg met een volle tank om die 1000km verder af te leveren. Je motor gebruikt tijdens die rit ook diesel, stel hij rijdt 1 op 5. Dat betekend dat hij 200 liter voor die rit nodig heeft. Wanneer je op de plaats van bestemming aankomt zal er dus geen 10000 liter meer in die tank zitten maar 9800 liter.
Zo is het dus ook met het laden van accu's. Een klein deel van de energie is nodig om de rest op te slaan.

Nogmaals dat betekend nog steeds wel dat je de accu flink ver leeg hebt gereden, je kan de volgende keer beter wat eerder stoppen want je verkort de levensduur van de accu zo behoorlijk. Wanneer de lader ergens tussen de 4800mAh en 5000mAh naar de accu gestuurd heeft is dat netjes. Dan zat er nog ergens rond de 20% in de accu en weet je zeker dat je hem niet te ver ontladen hebt. Is het eens een keertje meer dan is er nog niet direct een probleem maar het moet geen gewoonte worden. In dat geval kan het gebeuren dat de accu al na minder dan 100 keer laden en ontladen naar de knoppen is.

Dan nog even iets over de gebruikte eenheden (afkortingen).
De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in mAh of Ah. Dat staat voor milli Ampère uur of Ampère uur. De manier van schrijven is ook zoals ik het hier schrijf.
Jij schrijft de eerste keer alleen ma. Tja dat is bij mij een korte naam voor mijn moeder maar in de elektrotechniek betekend het niets. ;)
De tweede keer schrijf je MA. Dat kent de elektrotechniek wel, namelijk Mega Ampère. 8O Nu weet ik niet hoe groot jou voorstellingsvermogen is maar 5795 Mega Ampère is wel heel vreselijk veel. Geen enkele lader zal dat ooit in een accu gepompt krijgen. ;)
Probeer dus even je hoofd erbij te houden om de juiste aanduidingen te gebruiken. Het staat zo gek voor de elektro mensen onder ons en het kan makkelijk verwarring geven. Je gaat tenslotte ook niet naar de apotheek om daar twee liter bloemkool te kopen om maar eens een heel sterk overdreven voorbeeld te geven. :):)
Succes.
 
Was ook al even aan het verder lezen geslagen.

En puntje ook is dat het balanceer programma ook extra mA's gebruikt, vandaar een wat vertekend beeld.

3.4V is zeker prima

@ Ernst, mooie uitleg, top!
 
Oké nou nu staat ie zeker op safe idd Erns mooie uitleg erg duidelijk ik ga hier zeker geen gewoonte van maken de accu's zijn toch iets te duur heb ik nog wel even een andere vraag ik kan op mijn hobbywing programcard niet verder dan item 10 item 11 en 12 kan ik niet selecteren item 12 is wel belangrijk volgens mij dit is namelijk hoe veel cels accu ik gebruik iemand die weet hoe ik dit kan oplossen
 
'Verplicht' leesvoer, sticky/belangrijk permanent bovenaan in het accu/laad subforum
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo ik heb een 5800mAh lipo accu ben vandaag voor het eerst wezen rijden met mijn hpi bullet ik heb de lipo beveiliginging ingeschald en de auto stopte op een gegeven moment ook nu heb ik de accu weer netjes opgeladen alleen dit duurde zeker een uur met een 6 Ampère ...
De meeste laders halen de gespecificeerde maximum stroom niet als het cellenaantal boven 2-3 LiPo uitkomt. Hoe meer cellen, hoe lager de laadstroom die geleverd kan worden, het vermogen (in Watt) wordt dan de beperkende factor. Hoeveel cellen laad je in serie en welke merk/type lader gebruik je?


En nog een LiPo FAQ, door Ernst
http://www.modelbouwforum.nl/forums/modelbouw-faqs/
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's
 
heb ik nog wel even een andere vraag ik kan op mijn hobbywing programcard niet verder dan item 10 item 11 en 12 kan ik niet selecteren item 12 is wel belangrijk volgens mij dit is namelijk hoe veel cels accu ik gebruik iemand die weet hoe ik dit kan oplossen

Denk dat je deze vraag beter even in een ander topic kan zetten.. hier gaat het over accu's en laden etc.

Voor je auto:
hpi-bullet
of hier
hpi-bullet-mt-st-flux-topic

Maar als je kan ook hier een nieuw topic maken over alleen je regelaar:
Model elektronica - Modelbouwforum.nl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De opgegeven waarde op de tegenwoordige LiPo's komt nagenoeg altijd overeen met de capaciteit van ontladen bij 10C (10x de opgegeven capaciteit) en een afslagspanning van 3.0V per cel. Op dat punt heb je nog wel iets over, zo'n 10% capaciteit, voordat je op het absolute minimum van 2,75V per cel zit. Enige voorwaarde voor het behoud van je accu's is bij afslag direct stoppen met gebruik. Daarbij komt dat de afslag bij een belaste accu is. Als je stopt en gaat meten, zal de spanning per cel al snel wat hoger worden.

Dat laden met 6A voor een 5800mAh LiPo een uur duurt is heel correct. Meestal verlies je 5% van het totaal aan balanceren (een must voor LiPo's als je ze lang wilt gebruiken).
 
Kijk eens aan dit wou ik horen hoe lang kan ik dan ongeveer rijden met zoon accu ik heb gelezen 30 tot 45 minuten ik heb ongeveer 30 minuten gereden tot de beveiliging er op sprong ben toen ook meteen gestopt ik kon ook niet verder rijden want de auto reed niet meer maar ik speel nu liever op safe omdat ik toch nog wat lnger wil doen van de accu,s
 
Ron ik gebruik een G.T power rc 606-D 6 ampere hoe bedoel je in serie laden ?
Heb je een verwijzing naar de specificaties?

Over serie- en parallel. Bij serieschakeling spanningen optellen, bij parallelschakeling capaciteiten optellen:
R/C Calculations

Uitstekende site, veel tooltjes, info, demo's, laderkeuze, nuttig voor e-volk. Toevoegen aan favorieten?
 
Back
Top