Hulp gevraagd met zoeken naar een f5j zwever

HS 125 en/of HS 5125 zijn inderdaad mooie dunne servo's.
Nadeel is schter dat deze door de geringe dikte relatief veel speling hebben op de tandwielen en door de kleine tandwielen ook sneller slijten.
S 3150 zijn iets dikker maar hebben veel minder speling.
Beste optie is over het algemeen de dikste servo te kiezen die je nog kwijt kunt. Verhoudingsgewijs de minste speling en het grootste incasseringsvermogen.
Voor flaps zou ik altijd kiezen voor metalen tandwielen. Bij landen met butterfly krijgen deze behoorlijke tikken als je net iets te laat bent met dichtdoen (ook met een mooie nette landing op een vlak, kortgemaaid veldje). Kuststof tandwielen worden dan direct gestript. En voor de ailerons: voor F5J zou je op kunststof tandwielen kunnen gokken, persoonlijk zou ik hier toch voor metal gear kiezen

Paul
 
HS 125 en/of HS 5125 zijn inderdaad mooie dunne servo's.
Nadeel is schter dat deze door de geringe dikte relatief veel speling hebben op de tandwielen en door de kleine tandwielen ook sneller slijten.
S 3150 zijn iets dikker maar hebben veel minder speling.
Beste optie is over het algemeen de dikste servo te kiezen die je nog kwijt kunt. Verhoudingsgewijs de minste speling en het grootste incasseringsvermogen.
Voor flaps zou ik altijd kiezen voor metalen tandwielen. Bij landen met butterfly krijgen deze behoorlijke tikken als je net iets te laat bent met dichtdoen (ook met een mooie nette landing op een vlak, kortgemaaid veldje). Kuststof tandwielen worden dan direct gestript. En voor de ailerons: voor F5J zou je op kunststof tandwielen kunnen gokken, persoonlijk zou ik hier toch voor metal gear kiezen

Paul

Op een 3 meter 5kg UAV vliegen we met 2x S3150 in de staart en nu met 4x Hyperion DS095 FMD in de vleugel.
Eerst met de HS-5125, waarvan er 1 doorgebrand is vanwege vastlopen van rolroer tegen flap.
De 5125 en zelfs de 3150 heeft meer speling dan de DS095. De laatste is ook goed met 2 LiFe of LiPo te gebruiken.

Rick
 
Zo ik heb weer even wat om over na te denken.
En zal een beetje op onderzoek naar de kosten en baten kunnen gaan.
Want ik ben zondag van de trap gevallen en zit nu met een gekneuzde rib.:(
Ik weet nu in iedergaval dat ik ribben heb en waar ze zitten.:rolleyes::rolleyes:
 
Haha.
Ik kan inderdaad slecht lachen nu.
Maar ik heb ondertussen aadige pijnstilling, dus morgen kan ik denk ik voorzichtig wel weer rommelen.
Kan nu lekker naar f5j youtroep fimpjes kijken.;)
 
De electra gaat voorlopig even niet door.
Het lukt niet om contact te leggen.
Het komt dus even op een lager pitje.
 
Ik moet het nog even met mijn maat overleggen wat te doen.
Arno mijn maat en ik wilden er 3 tegelijk kopen.
Maar het contact was niet mogelijk volgens Arno.
Tenminste niet met de eigenaar zelf.
Zo gauw als ik meer weet meld ik het.
 
Achter de schermen gaat het overleg nog steeds verder.
Via het forum heb ik al een leuk motortje gescoord.
Fijn dat het verkoop gedeeldte nu wat rustiger is.
Nu nog een goede vertraging, maar dat zal wel een nieuwe worden.
Foto-ASOLPPYE-1.jpg
 
Bertus, was jij er ook afgelopen zondag bij het treffen?

Ik had deze motor met 4.4:1 maxon vertraging en 14x8 op 3s in mijn Multiplex bonito zitten. Het model weegt 1950gram vliegklaar en gaat als een heli verticaal omhoog :).

Na een meting blijk hij statisch ongeveer 540W te trekken bij 48A.

Als je de keus heb is een iets grotere vertraging wellicht nog iets beter.
 
Nee op zondag vlieg ik nooit.
Ik wil idd een grotere vertraging, ik moet me er even in verdiepen welke er ook al weer waren.
De 5.2 op 1 heb ik al maar je had ook een 6,7 op 1 volgens mij.
Ik moet even kijken welke in de f5j komt.
De 4800-33 of de 480-42 ik heb ze nu beide.
1 komt er in mijn mini excel de andere in de f5j
 
Bij www.reisenauer.de verkopen ze tot 13:1 vertragngen heb ik begrepen. Die staan niet op de web-site: BELLEN!
Als jij aangeeft welke motor je hebt, hoeveel lipo's je kwijt kunt Geeft hij je een heel goed advies. Het is een kwaliteitsshop.

Dirk.
 
De 5.2 op 1 heb ik al maar je had ook een 6,7 op 1 volgens mij.

Een 6.7:1 vertraging kan alleen met een 5 mm motoras waar gelijk het rondsel in gefreesd is.
Met een 3.17 mm as en een los rondsel kom je bij een Micro Edition niet verder dan 5:1.
http://www.reisenauer.de/abbildungen/Ed3,17-5 Torque_6097k.JPG
Met een 4 mm as haal je 4:1 en met 5 mm 3,5:1

Bij de hele grote Superchief vertragingen (€ 175,-)van Reisenauer kom je wel tot 8 op 1.

De 13:1 vertragingen hebben twee trappen en dus meer verlies.

Rick
 
13:1 vertraging, bij welke toepassing/klasse gebruik je die?

Wat is dan gemiddeld bij F5j?

Een 6.7:1 vertraging kan alleen met een 5 mm motoras waar gelijk het rondsel in gefreesd is.
Met een 3.17 mm as en een los rondsel kom je bij een Micro Edition niet verder dan 5:1.
http://www.reisenauer.de/abbildungen/Ed3,17-5 Torque_6097k.JPG
Met een 4 mm as haal je 4:1 en met 5 mm 3,5:1

Bij de hele grote Superchief vertragingen (€ 175,-)van Reisenauer kom je wel tot 8 op 1.

De 13:1 vertragingen hebben twee trappen en dus meer verlies.

Rick
 
13:1 vertraging, bij welke toepassing/klasse gebruik je die?

Wat is dan gemiddeld bij F5j?

13:1 zie je bijna niet in de vliegerij. Alleen bij extreem lichte duur modellen die met motor bij de minimale daalsnelheid vliegen met een zeer langzaam draaiende grote (efficiente) prop.

F5J is niet mijn specialiteit, maar daar zie je van buitenloper direct tot 6.7:1 met een binnenloper.
De kleinere motoren die vaak een 3.17 mm as hebben komen bij Polytec niet boven de 4.4:1 en bij Kontronik niet boven de 5.2:1

Als je neus lang genoeg is voor de prop zou ik een zo hoog mogelijke reductie kiezen die met 1 trap werkt.

In Motorcalc vind je dan snel een passende prop.

Rick
 
Ik heb zoals besproken in mijn draadje de kontronik met 4.4:1. Het is mijn eerste motor setup met vertraging, maar ben nu al verkocht. Alleen het geluid al is prachtig :)
 
Back
Top