Na jaren deze oude dame (Comtesse) aanpakken

nog recente vorderingen aan dit renovatieproject?
ben zelf zojuist ook gestart met de renovatie van een Comtesse (heeft een keer in brak water gevaren, dus alle metalen zijn aangetast en dienen vervangen te worden) en kan mogelijk wel wat ideeën van je gebruiken.
 
Beste Jan,

Ik kan u laten zien hoe de vorderingen van het project er nu uit zien. ik heb door mijn werk niet zoveel kunnen doen als ik had willen doen, maar ik heb vanaf vandaag vakantie dus wie weet is zij snel vaarklaar.

Inmiddels heb ik enkele projecten op de helling staan, waaronder deze Comtesse I (Er ligt er nog eentje volledig in doos te wachten)

Verder liggen er nog twee Optimisten(Graupner) een Topas en een Topcat te wachten in het dok. Deze wil ik allen deze winter vaaklaar maken.

Voor Jan enkele foto's van de ComtesseI
full
full
full
full


Ik heb de reling klaar liggen op de zolder, voor de boegspreekstoel heb ik een ontwerp genomen welke afwijt van het standaard model. Deze heeft een zogezien gespleten punt. Ik heb de reling messing afgespoten zodat het een geheel vormt met de rest van de boot.

Verder liggen de Zeilwinch, dit keer een Robbe originele zeilwinch en een 3003 servo. Ook heb ik inmiddels raamlijsten kunnen maken van messing stripjes. Ik vind de huidige stickers niet echt passen namelijk.

Mocht je vragen hebben, of specifieke onderdelen zoeken. Er ligt hier nog een Comtesse voor onderdelen, dus misschien kan ik je helpen.

Vriendelijke groeten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De stickers zijn idd niet mooi. Ze lopen niet mooi in lijn aan de onderkant. Maar dat gaat wel goedkomen, denk ik.
 
Ja de stickers die de ramen moeten voorstellen zitten er alleen op voor mijn beeldvorming. Deze gaan er af en er worden raampjes in het dek gefreesd. Dit lijkt een stuk beter.

NB stickers zijn niet verkeerd om geplaatst maar ff snel uitgesneden en geplaatst.
 
Mooi zo'n houten dek, ik heb de Comtesse van mij verkocht misschien krijg ik er nu een beetje spijt van..................;)
Mvg Folkert.
Niet helemaal dezelfde romp, maar nog wél leverbaar, de Venus van Panart, dezelfde fabriek, die deze boot maakte voor Graupner, waar 'ie als Saphir verkocht werd.

Door de bulbkiel een veel betere zeiler dan de Comtesse, waar de Venus/Saphir rondjes omheen zeilt.
Niet voor niets zijn een aantal Comtesse's destijds omgebouwd naar de Saphir bulbkiel (al dan niet met kielkast voor het eenvoudige transport).

Panart Venus R/C Sailing Yacht RC Radio Control Model Boat Kit 880 by Mantua Model

Groeten, Jan.
 
Dat klopt inderdaad!

Graupner heeft de Saphir niet meer in de collectie. Panart heeft deze nu in de colectie opgenomen. De zeileigenschappen van de Saphir zijn inderdaad vele malen beter dan die van de Comtesse, maar het gaat niet alleen om die eigenschappen. Ik heb zowel de Saphir en de Rubin in mijn verzameling. Beide zijn zeer goede zeilers met fantastische eigenschappen.

De saphir had idd beter het beslag van Robbe kunnen hebben, ziet er wat netter uit op het dek.

Maar juist de modellen origineel houden en er op die manier plezier aan beleven is mijn doel.
 
Laatst bewerkt:
Niet helemaal dezelfde romp, maar nog wél leverbaar, de Venus van Panart, dezelfde fabriek, die deze boot maakte voor Graupner, waar 'ie als Saphir verkocht werd.

Hallo Jan,

Geef je groot gelijk wat betreft de zeil eigenschappen van de Saphir, alleen als ze nou de beslag set van Robbe bij de Saphir van Graupner hadden gedaan..........had een stuk beter geweest.

Mvg, Folkert
 
Zoooo.....

Eigenlijk zou ik nu vakantie moeten hebben, helaas. Vandaag ipv aan de Optimist werken maar de Comtesse van een concept reeling voorzien. Voor de eerste maal zelf een soldering gemaakt. misschien verander in het nog. Hij staat nog losjes eerst maar eens kijken. Morgen dekje in de parketlak zetten.

full
full
full
full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En toch denk ik dat de boegpreekstoel anders kan en moet haha. Eerst maar eens kijken naar wat ontwerpjes.

Ik moet dat solderen nog onder de knie krijgen, misschien dat iemand nog tips heeft?
 
Even iets geprobeerd, ga vanavond nog maar eens een Boegpreekstoel maken, kijken wat dat wordt. Ook de reddingsvesten kunnen nu mee:D Alles zit nog los, het dek moet nog in de lak! De stickers vervangen, deze week maar eens aan het frezen, echte raampjes staan mooier.
full
full
full
full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even je foto geleed, je achterste buis van je preekstoel schuin zetten dat staat mooier en steviger.
Hou ook rekening met de hoogte ? zeerailing op deze schepen 60 cm.
Solderen met zo weinig mogelijk soldeersel, goed reinigen, vet of soldeerpasta aanbrengen stuk verwarmen en soldeersel smelten op het stuk, niet op de bout.
Oefening baart kunst ;)

Succes

preekstoel.jpg
 
René bedankt!

Ja ik weet het, werken met soldeer moet ik nog onder de knie krijgen. De methoden met voorsmelten en dan pas op de reling doen had ik proefondervindelijk al uitgevonden.

Ik zal vanavond eens kijken of ik een dergelijke boegpreekstoel kan fabriceren. Eentje waarbij de achterste steunen schuiner staan, en met twee voorste stangen, lijkt mij ook steviger trouwens.

Bedankt voor je feedback!
 
De Comtesse is toch afgekomen. Ze heeft haar Zeilwinch (robbe), stuurservo (S3003) en nieuwe ontvanger R617FS gekregen alsmede een nieuw pakje GP 1,2V, 2700mA.

De zeilen zijn geplaatst, ik wacht nog even met de kabelspanners totdat ik de krimphous binnen heb. Maar de eerste proefvaart was goed. Ze ligt stabiel in het water en alles werkt naar behoren. Ze blijft goed waterdicht, ook bij een drijfnat dek.

Ze is niet erg snel, maar dat was bekend. De Rubin's en Saphirs vliegen haar voorbij. Ook logisch als je ziet dat die op basis van wedstrijdklassen zijn. Ze is redelijk origineel opgebouwd en nu vaarklaar.

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi schip, snelheid is relatief die wedstrijd klassen hebben meestal 3 tuigen. De zeilsnit + juiste trim kan ook een groot verschil geven, de trim vanop afstand is niet zo simpel, daarom heb ik van mijn schip een halve robot gemaakt ;)
 
full

Volg je ervaringen met de oude dame op de voet.
Mooi zeilschip geworden.
Omdat ik de preekstoel niet echt goed vond in het origineel heb ik een ander ontworpen.
De originele ging helemaal naar de haaien toen ik een onzachte aanraking had met de steiger, want deze stak een eind voor de boeg uit.
Middels deze preekstoel hoef ik daar niet meer bang voor te zijn.
Het is maar een ideetje
HG
Rins
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reacties.

Rins ik vind jou preekstoel echt mooi geworden, jammer dat solderen niet echt mijn ding is. Ik zal nog wat uurtjes oefenen met solderen of eens bij een collega modelbouwer een lesje moeten hebben.

Wel handig om te leren, aangezien ik nog een tweetal Optimisten, Koh I Noor, Topas en een Saphir in doos heb liggen. En een originele Preekstoel geeft je behalve soms meer stevigheid ook een deftiger uitstraling.
 
Mooi schip, snelheid is relatief die wedstrijd klassen hebben meestal 3 tuigen. De zeilsnit + juiste trim kan ook een groot verschil geven, de trim vanop afstand is niet zo simpel, daarom heb ik van mijn schip een halve robot gemaakt ;)

Isola,

Ja ik weet dat de afstelling en trim veel uitmaakt. Bij mijn Rubins is zo'n beetje elk detail te verstellen, hoe minimaal dan ook.

Voor dit schip maakt hier niet veel uit, ik vind haar prima zo, en wil ook niet veel gewicht mee toevoegen.
 
ziet er heel netjes uit.
een goede motivatie om mijn Comtesse ook eens onderhanden te nemen.
ik heb al het een en ander gesloopt, en ga binnenkort shoppen voor de benodigde onderdelen om haar weer in goede staat te brengen.
Zal tzt een eigen verslagje openen.
 
Back
Top