Een dikke 2 jaar geleden kocht ik een os wankelmotortje. Ben nogal een wankelfan en heb als hobby erbij ook een Mazda RX-7 met wankelmotor.
Ik heb de eerste 1,5 jaar enorm veel plezier aan dit motortje gehad en niet te vergelijken met een 6,5 cc zuigermotor. Het wordt heet, rookt, produceerd een bak herrie en zuipt 3x zoveel maar powerrrr
Op een gegeven moment deed hij het niet meer, wilde niet meer blijven lopen door gebrek aan compressie. Het wankeltje belande op de kast. Nu kocht ik laatst nieuwe veertjes voor achter de seals en ben eens gaan googlen voor wat meer info. Nu kwam ik terecht op deze site: The OS-Graupner Wankel engine en heb eigenlijk hetzelfde gedaan met mijn motor als deze meneer. Het enige verschil is dat hij een nieuwe motor heeft en die van mij al heel wat liters brandstof heeft gezien.
Nu heb ik mijn wankel secuur uit elkaar gedraaid, een nachtje in een badje met thinner en wasbenzine laten liggen. Vanmiddag alles schoon gemaakt en zoals op die site gelezen te hebben de vlakken lichtjes opgeschuurd op een velletje 1200 grid schuurpapier doordrenkt in olie. Weer schoongemaakt en de vlakken waren een stuk schoner en gladder. Heb helaas niet de middelen om na te meten wat er van af gegaan is.
Daarna de zooi met nieuwe apexsprings in elkaar gezet en zo te voelen heb ik meer compressie. Heb hem nog niet getest, is me te koud buiten met -7 maar nu wilde ik vragen of er nog meer mensen net dit bijltje gehakt hebben en wat ze gedaan hebben om meer compressie te krijgen?
Marc
Ik heb de eerste 1,5 jaar enorm veel plezier aan dit motortje gehad en niet te vergelijken met een 6,5 cc zuigermotor. Het wordt heet, rookt, produceerd een bak herrie en zuipt 3x zoveel maar powerrrr

Op een gegeven moment deed hij het niet meer, wilde niet meer blijven lopen door gebrek aan compressie. Het wankeltje belande op de kast. Nu kocht ik laatst nieuwe veertjes voor achter de seals en ben eens gaan googlen voor wat meer info. Nu kwam ik terecht op deze site: The OS-Graupner Wankel engine en heb eigenlijk hetzelfde gedaan met mijn motor als deze meneer. Het enige verschil is dat hij een nieuwe motor heeft en die van mij al heel wat liters brandstof heeft gezien.
Nu heb ik mijn wankel secuur uit elkaar gedraaid, een nachtje in een badje met thinner en wasbenzine laten liggen. Vanmiddag alles schoon gemaakt en zoals op die site gelezen te hebben de vlakken lichtjes opgeschuurd op een velletje 1200 grid schuurpapier doordrenkt in olie. Weer schoongemaakt en de vlakken waren een stuk schoner en gladder. Heb helaas niet de middelen om na te meten wat er van af gegaan is.
Daarna de zooi met nieuwe apexsprings in elkaar gezet en zo te voelen heb ik meer compressie. Heb hem nog niet getest, is me te koud buiten met -7 maar nu wilde ik vragen of er nog meer mensen net dit bijltje gehakt hebben en wat ze gedaan hebben om meer compressie te krijgen?
Marc