RBC Corby Starlet CJ-1

vorige week heb ik de donkere plekken op de onderkant van de vleugel een laagje verf gegeven, ging al best goed.
Volgende stap voor de vleugel is het inbouwen van de roeren en de servo's. Daarna de afdekplaatjes erin lijmen en evt plamuren zodat de gehele onderkant in 1x geverfd kan worden.
 
Hey leuk dat je weer verder bent gegaan , ik was toevallig vorige week je draadje aan hetdoorlezen omdat ik er ook over aan het denken ben een corby te gaan bouwen, echt een super leuk toestel. Maar eerst mijn piper cub afmaken ( eigen ontwerp met de setup van mijn helaas gecrashte seabee ) .

Ga zo door met de corby !!
 
Corby starlet

Mooi model jongens, Ik heb deze Corby nu ook een paar weken,
mijn voortgang is, de romp is bijna volledig gebouwd evenals de vleugels,

Maar ik snap niet welke bekleding het vliegtuig heeft.
ik heb wel is gehoord van Oracover en andere folie, en grams,

is er iemand die weet hoeveel en wat voor soorten er op het balsa moeten?

verder wil ik natuurlijk ook een lange vliegtijd kan iemand mij een Motor aanbevelen, die nu op de markt is?

Martin
 
Martin,

Prima keuze gaat je veel vlieg plezier opleveren.

Bekleding is een lastig onderwerp want er is zoveel mogelijk.
1) Je kunt met Glasdoek en PU werken maar dat wordt dan een afwerking met verf.
2)Solartex of Oratex een geweven krimpfolie maar ook dat vraagt meestal om een lak laagje.
3)En tot slot Oracover dat een plastic soort krimpfolie is dat je met bijvoorbeeld strijkbout kunt opbrengen.

Zal even kijken voor een motortje op 4S van lipo 3300ma dat gemakkelijk 10 -15 min vliegduur geeft.

Nog een verzoekje kun je iets vertellen over je bouwervaring dan kunnen we daar op aansluiten met de uitleg over hoe je moet handelen.

Weer een Corby erbij :banana:

Ton
 
Hoi alvast bedankt dat je me wilt helpen Ton,

ik heb geen bouwervaring, maar heb al wel veel rond gespeurd,
zoals eerdere corby's hier op dit forum. Dat Oracover lijkt me wel wat omdat het ook duurzaam is, maar Daar hoeft dan verder niets meer omheen?

Onderdelen bestel ik soms bij Hobbyking omdat deze niet al te duur zijn.
dus ik hoop daar de motor en accu in ieder geval te bestellen.

omdat ik de romp verder niet kan afbouwen, moet eerst de servo's en alle andere elektronica ingebouwd worden. vandaar dat ik met deze vraag begon.

Martin
 
Martin,

Geen ervaring zo dat is dan toch een hele klus om aan te pakken en zeker ook dapper:worship:, eerlijk gezegd zou ik graag wat plaatjes willen zien niet alleen uit nieuwgierigheid, maar ook om te helpen en uit voorzorg en om je misschien nog wat aanwijzingen te kunnen geven waar op te letten bij de bouw:thumbsup:.

Oracover is een prima en ook wel een eenvoudige afwerking in verhouding tot een afwerking met verven. want dat is zeker meer werk waar ook meer fout in zou kunnen gaan.

Oracover is een gekleurd soort van plastic achtig materiaal dat door te verwarmen gaat krimpen en kleven , vraagt wat oefenen maar denk dat je met 4 meter een heel eind kunt komen op de Corby en dan kun je nog wat oefenen en weer verwijderen voor een tweede poging mocht het fout gaan.

Even over de motor heb je nog bepaalde gedachten over de accu bijv 3 of 4 cellen Lipo.

Ton
 
Dag, Ton

Met deze informatie kan ik weer even verder,

ik heb ergens gelezen, dat je met 4 cellen een langere vliegduur kunt halen, vandaar dat ik voor zo'n 4 cellen zou willen gaan.

'Foto's volgen nog, misschien vandaag anders morgen.

Martin
 
een aantal foto's tot nu toe

full
full
full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Martin,

Dank voor de foto's ziet er goed uit en je schiet al lekker op , lekker doorgaan zo is niets op aan te merken.

Wat vind je zelf van de constructie en het bouwen van de Corby gemakkelijk of lastig of wat dan ook.

Ton
 
Hallo Ton,

Nou ik vind de constructie wel goed, er zat ook een CD bij die goed geholpen heeft, behalve het 2e gedeelte want die ontbreekt.
( Part 1 en Part 2, Part 2 werkt dus niet.)

Verder vind ik het ook aardig gaan, Heb je al info voor mij over een geschikte motor?

ik zal naarmate ik vorder nog foto's uploaden.

Martin
 
Laatst bewerkt:
... ik heb ergens gelezen, dat je met 4 cellen een langere vliegduur kunt halen ...
Dat is iets te kort door de bocht Martin. Je kunt met 4cellen langer dan met 3, 2, 1 cellen, maar ... je mag die vergelijking alleen maken als de cellen in alle situaties dezelfde capaciteit hebben, anders vergelijk je appels en koeien.

De hoeveelheid energie in je accu's bepaalt de vliegduur. En aangezien energie (in Joule) = spanning x capaciteit kun even lang vliegen je met accupacks als

  • 2s 10Ah (levert bijvoorbeeld 10Ampère gedurende* een uur)
  • 4s 5000mAh (10A gedurende half uur, hour)
  • 8s 2,5Ah(20A gedurende 7,5min)
De drie de pakketten bevatten evenveel energie. Wel steeds Kv zodanig kiezen dat in alle drie de gevallen het toerental gelijk is, bijvoorbeeld respectievelijk Kv = 1200rpm/Volt, Kv = 600rpm/Volt en Kv = 300rpm/Volt, je komt dan in alle gevallen op 300x8x4,2 = 10.000toeren/minuut

Nog geen bouwervaring schreef je, heb je al wel vliegervaring? Beetje thuis in elektrotechniek/natuurkunde?


*stroom gedurende een uur, niet per uur
 
Laatst bewerkt:
Martin ,

Dat ziet er voor een eerste poging prima uit, wel te zien dat je wat ervaring mist maar zeker op de goede weg bent.

Wel de volgende keer rekening houden met de richting van de houtnerf want dat bepaald ook de richting van buigen en het zich laten buigen van het hout.

Ook is het belangrijk dat je zoveel mogelijk met lang doorlopende stroken werk om een zo vloeiend mogelijk verloop te krijgen van het hout.

Blijft ook een lastige klus om een model te bekleden met balsa maar zoals altijd aldoende leert men dus lekker doorgaan zo :thumbsup: .


Ron,

Helemaal niet kort door de bocht van Martin hij vraagt om advies en dat kunnen we hem toch geven, niet iedereen vind het leuk of heeft de kennis zich te verdiepen in motoren en uit te pluizen welke setup goed is.
Electro is daarin best lastig voor velen en hebben het daar moeilijk mee.

Vlieg zelf met mijn Corby op 4 cellen Lipo 3300ma duur 10+ min met lichte (schaal) kunstvlucht en een motor Typhoon T29/18/14 met 12x6 prop die ik mechanisch iets te licht vind en dus overga naar een iets zwaardere (lees degelijkere) motor. Moet die nog selecteren maar en kom er nog voor Martin op terug.

Ton
 
Martin ,

Dat ziet er voor een eerste poging prima uit, wel te zien dat je wat ervaring mist maar zeker op de goede weg bent.

Wel de volgende keer rekening houden met de richting van de houtnerf want dat bepaald ook de richting van buigen en het zich laten buigen van het hout.

Ook is het belangrijk dat je zoveel mogelijk met lang doorlopende stroken werk om een zo vloeiend mogelijk verloop te krijgen van het hout.

Blijft ook een lastige klus om een model te bekleden met balsa maar zoals altijd aldoende leert men dus lekker doorgaan zo :thumbsup: .


Ron,

Helemaal niet kort door de bocht van Martin hij vraagt om advies en dat kunnen we hem toch geven, niet iedereen vind het leuk of heeft de kennis zich te verdiepen in motoren en uit te pluizen welke setup goed is.
Electro is daarin best lastig voor velen en hebben het daar moeilijk mee.

Vlieg zelf met mijn Corby op 4 cellen Lipo 3300ma duur 10+ min met lichte (schaal) kunstvlucht en een motor Typhoon T29/18/14 met 12x6 prop die ik mechanisch iets te licht vind en dus overga naar een iets zwaardere (lees degelijkere) motor. Moet die nog selecteren maar en kom er nog voor Martin op terug.

Ton


Hoi Ton wat weegt jouw corby vliegklaar ?
 
Serge,

Weet het effe niet meer zeker (moet gokken) maar dacht iets van 2kg of nog minder, maar zeker niet hoger.

Heb voor 4 cellen gekozen voor vliegduur en zeker ook voor zwaartepunt.

Het prototype model van Rob (RBC) vloog op 3 cellen want dat is eigenlijk al meer dan voldoende.

Ton
 
Al gevonden ,vanaf een 1700 gram .
Heb je dus nodig een motor van ongeveer een 170 gram met een vermogen van 250w/kg voor schaal acro ongeveer.

Een axi 2826/14 met een 12x6 apc e geeft je voor 7,50 minuut volgas op jouw 3300mah 4 cellen lipo .een static thrust van 1800 gram en een propsnelheid van 72km/h .
 
Dank je Serge,
Zou dus een prima motor zijn en beter nog dan me Typhoon in iedergeval robuster, nu nog een leuke chinees selecteren die gelijke specs heeft.

Beste is ook bij de 12x6 prop te blijven heb je geen zijwaarts stelling nodig, een keer een 12x8 geprobeert ook prima maar had minimaal 5 mm rudder nodig ter compensatie dus weer snel terug naar de 12x6 .

Ton
 
Back
Top