Redelijke budget motor/esc voor 450

Geachte helipiloten,

Voor een 450 clone die ik vliegend wil houden zoek ik een budget aandrijving. (motor+ecs) Met budget bedoel ik een bedrag van ong. 40 euro voor de set.
Ik verwacht geen topprestaties, maar wel een levensduur van >100 vluchtjes en redelijk vermogen.

Gaarne uw suggesties

Groetjes George
 
Stevo,

Bedankt voor je reaktie.

Over de motor staan er goede reviews, maar de esc komt er minder goed vanaf.
Heeft die esc een softstart?

Gr. George
 
Georges

Zowel de SS serie als de Plush hebben een softstart (waarbij hij het bij de SS serie om één of andere duistere reden bij het programmeren via de geluidcodes niet goed doet).

Ik heb er geen last van en er is hier ook nog iemand (zijn gebruiktersnaam ontglipt me) waarvan hij het niet goed deed. Voor de rest prima ESC voor de prijs en met een 450 en mijn vliegkunsten heb ik ook niet onmiddelijk een softstart van doen (het wordt uiteraard een heel ander verhaal bij een 600, 700 heli).

De SS van mij houdt het al een winterseizoen uit zonder warm te worden.

Stevo
 
Turnigy 2218 is wat sterker dan een 2215.

Plush 1 voor de Turnigy Plush 40, de softstart werkt goed met de 2218 motor. Bij de SS en de Hobbywing Pentium kloon deed de softstart het niet bij mij. Een 13T tandwiel was wat te veel met deze combinatie op een HK450.


Gr, Harry
 
Harry

De 2218 was inderdaad wat te bruut voor me en heb ik vervangen door een 2215. Ik heb er nu een 11 T pignion op staan. Het is gewoon bangelijk hoeveel power er uit die 10 dollar motortjes komt8-O


Stevo
 
Harry

De 2218 was inderdaad wat te bruut voor me en heb ik vervangen door een 2215. Ik heb er nu een 11 T pignion op staan. Het is gewoon bangelijk hoeveel power er uit die 10 dollar motortjes komt8-O


Stevo

Hey

Ik ben ook een 450 met 2215 motor aan het bouwen, en vroeg me af hoeveel Amp jouw setup trekt met die 11t pinion?

Groeten
 
Mark

Ik heb er geen idee van (geen A-meter in de buurt) maar ik kan 6 minuten comfortabel hooveren (en dan zakken de cellen tot 3.5V bij een 3S 2200mAh Turnigy)

Als je hardcore 3D gaat doen zal het andere koek zijn waarschijnlijk.

Stevo
 
Da's niet erg lang: onzer KDSsen (Standaard KDS motor, 13T, Align ESC in governormode) hooverden moeiteloos 10 minuten, met ongeveer dezelfde eindspanning (3.4~3.5V) en dezelfde Accucapaciteit.
Sinds ik 2600 mAh onder de kap leg, houden we zelfs 3.6, soms 3.7 V over.

Teruggeladen capaciteit is 1600~1700 mAh, wat heel theoretisch overeen zou komen met rond de 10 A continue tijdens hooveren, maar daar steek ik mijn hand niet voor in het vuur (heb ook geen A-meter of datalogger).

Groet, Bert
 
Bert,

Je had al ergens een keer gesproken van 10 minuten, zou de governor er voor iets tussen zitten? buiten het feit dat ik 2 tandjes minder tel bij mijn setup (ik heb nog een 13t liggen dus dat zou ik eens kunnen proberen, ook staat de governor gewoon af bij mij).

Stevo
 
Hey Stevo,

Geen flauw idee hoe dat standaard motortje van KDS (3500 kV) zich verhoudt tot jouw motor, maar ik draai met de KDS carbon bladen (en flybar) op een throttle waarde van rond de 50~55 % (weet 't niet uit mijn hoofd maar ben nu plm 10000 km bij mijn heli's vandaan), en dan zit ik op of onder de 2000 RPM headspeed.
Die Governor functie zal ongetwijfeld een heel klein beetje bijdragen aan het verminderen van het verbruik: de rotor toeren zakken niet in, en hoeven dus ook niet naderhand weer op gekrikt te worden (wat "nutteloze energie opslag" is). Vergis je niet, in die situatie (terug nemen van pitch, oplopen van toerental) is de ESC geen "regelkraan" die het vermogen beperkt, maar feitelijk een spanningsregelaar, en de motor neemt gewoon op wat hij bij die spanning en dat momentane toerental nodig vind. Een accelererende rotor kost energie, hoe je het wend of keert, en dat gebeurt feitelijk continue bij iedere kleine pitchcorrectie. Het is gewoon hetzelfde als rijden met de cruise control: ik heb dat wel eens geprobeerd met de auto, maar ik kan met het rechtervoetje niet zo zuinig met benzine omgaan als de CC dat kan....

Ik heb in het verleden met 11T en 345mm rotorbladen gevlogen en dat ging ook goed, met gelijke motortoerentallen en een lagere headspeed, eigenlijk geen merkbaar verschil in vliegtijd. Ik denk dat niet zozeer de governor de besparing doet, maar het lage toerental. Het is de governor die dat lage toerental mogelijk maakt, doordat hij inkakken voorkomt. Een throttle curve gaat ook uitstekend, maar ik heb de indruk dat je ESC dan veel heter wordt, en het is veel meer werk om af te stellen.

Groet, Bert
 
Bert,

Helder, ik heb het gevoel dat die 2215/18 gulzig is inderdaad.

Nu ik kan best leven met 6 minuten (want dat duurt best lang als je aan het leren bent in opperste concentratie)

Stevo
 
Bert,

Helder, ik heb het gevoel dat die 2215/18 gulzig is inderdaad.

Nu ik kan best leven met 6 minuten (want dat duurt best lang als je aan het leren bent in opperste concentratie)

Stevo

Haha, nu nog wel, maar zodra dat "leren in opperste concentratie" langzaamaan verandert in "onstspannen genieten van je nieuwe vaardigheden", zijn tien minuten opeens heel wenselijk, en zomaar te kort....

M.a.w. het kan best lonen om nu al wat te kijken naar de efficiency van je set-up, als tenminste rustig rondpruttelen je doel is. Als je wilt knallen is je huidige set-up vermoedelijk beter (maar dat weet ik niet met zekerheid, die 11T vind ik wat weinig voor een gewone 450)

Groet, Bert
 
Mijn 450 doet al makkelijk 5min op 1 batterij met een setup van 13T - 100% throttle en ook KDS 3500kv als motor + ik ben nu niet bepaald de persoon die heel efficiënt omgaat met energie :rolleyes:
Daarna gaat er terug ongeveer een 1700 mah in.
 
ik ben nu niet bepaald de persoon die heel efficiënt omgaat met energie :rolleyes:

Oh???? Ik vond eigenlijk dat jij met bijzonder weinig energieverbruik (heel efficient dus) een hoop kabaal, snelheid en losse onderdelen kon produceren....;););)

Zonder gekheid, 5 minuten met die vliegstijl, is volgens mij heel erg acceptabel hoor, je doet je best zo lomp mogelijk te zijn en toch blijft je set-up "energiezuinig"...

Groet, Bert

PS: blij dat ze nog niet afgekomen zijn met energielabels op hobbyapparatuur.... Te koop: 3D heli, energieklasse B....:help:
 
Ik heb net mn mcpx omgebouwd naar brushless....
Die zit nu ergens op label G :mrgreen:
Wat wel grappig is, ik ben nu aan het testen met toerentallen, waar de "sweet spot" van de combo zit. dus bij welk toerental hij lekker vliegt, niet extreem veel van de batterijen vraagt en dus ook technisch niet teveel op zn donder krijgt.
Het blijkt dus dat tussen 100% throttle curve en 65% throttlecurve een verschil zit van ong 15 ma (wat hij dus meer verbruikt bij 100% tov 65%, getest met meerdere batterijen op dezelfde throttlewaarde)
Oftewel, toeren zijn daar nog niet de beperkende factor..
Bij de 450 heb ik dat wel eens heel anders gezien..

Mn 450 heeft een nieuwe motor gekregen, die gaat ook opeens een heel eind omhoog in het groene alfabet..
Maar een grotere motor alleen zegt niet alles, de vlieger bepaalt uiteindelijk hoeveel er verbruikt word.
Zolang je regelaar de ergste pieken, of jouw meest enthousiaste vliegstijl maar kan verwerken
 
Binnenkort zal het wel wat anders zijn met een scorpion 3595kv erin :rolleyes:
Jelle, even zeuren/toelichten: een motor heeft een Kvelocity constante van 3995rpm/minuut, ongeacht de belasting, zoals een motor een massa van 250gram heeft, de motor levert geen Kv of massa. Door te spreken over leveren, kunnen mensen op het verkeerde been gezet worden, dan denken ze dat Kv iets met vermogen te maken heeft, of koppel, of zelfs kiloVolt. De Kv motorconstante is een motoreigenschap, zoals ook massa en volume dat zijn. Vandaar dan ook: Kvelocity = 3995rpm/minuut en niet motor heeft/is 3995Kv. De andere eigenschap is Ktorque uitgedrukt in Newtonmeter/Ampère. Handig: Kt is gelijk aan 1/Kv.
 
Laatst bewerkt:
Jelle, even zeuren/toelichten: een motor heeft een Kvelocity constante van 3995rpm/minuut, ongeacht de belasting, zoals een motor een massa van 250gram heeft, de motor levert geen Kv of massa. Door te spreken over leveren, kunnen mensen op het verkeerde been gezet worden, dan denken ze dat Kv iets met vermogen te maken heeft, of koppel, of zelfs kiloVolt. De Kv motorconstante is een motoreigenschap, zoals ook zijn massa en volume. Vandaar dan ook: Kvelocity = 3995rpm/minuut en niet motor heeft/is 3995Kv. De andere eigenschap is Ktorque uitgedrukt in Newtonmeter/Ampère. Handig: Kt is gelijk aan 1/Kv.

Bedankt voor de uitleg ;) Ik bedoelde vooral dat ik met die motor hogere toeren kan gaan draaien, zit nu op een 2900 toeren op de kop. Met die scorpion zal ik wel richting de 3500 gaan als ik er een 14T pinion op zet.
 
Bedankt voor de uitleg ;) Ik bedoelde vooral dat ik met die motor hogere toeren kan gaan draaien, zit nu op een 2900 toeren op de kop. Met die scorpion zal ik wel richting de 3500 gaan als ik er een 14T pinion op zet.

En dat noemt zich, niet ADHD"er;)

Stevo
 
Back
Top