Prop balanceren; hoe doe je dat? wat nodig?

De prop van mijn Gemini, een wat slappe GWS 10x7 die het verder overigens prima doet, resoneert nogal op hogere toeren. Aangezien ik eigenlijk nog nooit een prop heb gebalanceerd heb ik geen idee of dit echt altijd een must is en hoe dat moet.

Wat heb je er voor nodig?
Ik heb dit gevonden: Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop
maar ik vind ook complete tools met magnetische houders etc.

En hoe breng je de prop uiteindelijk in balans? plakbandje achterop, of schuren?

Kan speling op de lagers van de (brushless)motor ook voor onbalans zorgen, waarvan je aanvankelijk denkt dat dat aan de prop ligt?

Bedankt!
 
Schuren. Ikzelf schuur altijd aan de achterkant, maar weet eigenlijk niet of dat de beste plaats is. Hoe dan ook; het komt neer op materiaal weghalen, dus niet materiaal toevoegen.

Lagers waar speling op zit, moeten vervangen worden.

De resonantie kan ook komen omdat je prop teveel flex heeft icm. een te hoog toerental.
 
Schuren. Ikzelf schuur altijd aan de achterkant, maar weet eigenlijk niet of dat de beste plaats is. Hoe dan ook; het komt neer op materiaal weghalen, dus niet materiaal toevoegen.

Lagers waar speling op zit, moeten vervangen worden.

De resonantie kan ook komen omdat je prop teveel flex heeft icm. een te hoog toerental.

Ik denk niet dat de motor te veel toeren maakt, maar ik kan dat nog wel even checken. De motor is een HobbyCity AXI-kloon (106 gram) met 1100 kv, dus waanzinnig veel toeren maakt ie niet.
De GWS prop is wel vrij slap.

Wat voor balancer is het handigst?
 
Voor dit soort kleine props, denk ik de magnetic prop balancer van Great Planes. Of de zelfbouwvariant ervan die Ron hier ergens laatst postte (even zoeken op berichten gestart door Ron met balans in de titel ;))

534600.jpg


Even gezocht voor je:
zelfbouw-prop-balancers

Voor grotere props, vind ik deze balancer mooier:
http://www.fema-modelltechnik.de/Web_engl/Auswucht_engl.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mm ik heb dit ook op mijn voodoo, als ik op halfgas zit , gaat de prop even resonneren, om daar bij volgas weer mee op te houden, je ziet duidelijk wat heli vliegers bladspoor zouden noemen, ca 0.5 cm
wat zou ik hier aan kunnen doen?
 
Balanceren kun je prima doen met een dun asje waar puntjes aan geslepen zijn, dit houd je dan losjes vast tussen duim en wijsvinger.
 
Je kan props heel mooi balanceren door gewicht toe te voegen. Met een klein busje klaarlak kan je 1 blad (of een gedeelte ervan) mooi verzwaren. Wel checken na uitharding van de lak natuurlijk. Bij het wegnemen van materiaal op de prop kan je namelijk ook aan sterkte inboeten.
 
Bij het wegnemen van materiaal op de prop kan je namelijk ook aan sterkte inboeten.

Dan moet de prop wel héél erg uit balans zijn.......;)

Het mooiste is schuren, maar dan aan de dunne randen van de prop, dan zie je er niets van. Vaak is een prop maar zo weinig in onbalans, dat je aan het risico van onsymmetrische bladen of sterkteverlies zeker niet toekomt.

Spuiten van lak is ook leuk, maar dan wel 2k, anders ben je de lak zo weer kwijt (slijtage en brandstof die er overheen kan gaan bij brandstoftoestellen)

Grt.
 
.

Spuiten van lak is ook leuk, maar dan wel 2k, anders ben je de lak zo weer kwijt (slijtage en brandstof die er overheen kan gaan bij brandstoftoestellen)

Grt.

Niet nodig als je electro vliegt (zoals ZamBeZi) :-)
Dennis, ik heb zo'n balancer zoals in de post van Hezik. Mag je wel lenen...
 
Oops!
Even een paar dagen niet gechecked en gelijk een hoop reacties!
Bedankt voor alle adviezen; hier kan ik zeker wat mee.

Richard: ik kom dat ding wel een keertje halen

'ga trouwens wel even kijken voor een ander motortje voor de Gemini; 2 lagers vervangen kost ook geld en dat stop ik liever in een A-merk motortje > 'ga ik maar eens aanzwengelen in het Gemini-draadje
 
Dan moet de prop wel héél erg uit balans zijn.......;)

Het mooiste is schuren, maar dan aan de dunne randen van de prop, dan zie je er niets van. Vaak is een prop maar zo weinig in onbalans, dat je aan het risico van onsymmetrische bladen of sterkteverlies zeker niet toekomt.

Spuiten van lak is ook leuk, maar dan wel 2k, anders ben je de lak zo weer kwijt (slijtage en brandstof die er overheen kan gaan bij brandstoftoestellen)

Grt.
*blaast stof van het topic*
alexzzz: als je de dunne rand (trailing edge) van de prop materiaal gaat weghalen, verander je de eigenschappen van de prop dan niet?
Of is dat juist DE plek om het te doen?
 
*blaast stof van het topic*
alexzzz: als je de dunne rand (trailing edge) van de prop materiaal gaat weghalen, verander je de eigenschappen van de prop dan niet?
Of is dat juist DE plek om het te doen?

Eigenlijk wat ik al eerder zei: een klein beetje wegschuren kan geen kwaad, maar als hele mm's gaat weghalen dan is het een ander verhaal. Zo door redenerend: als je blanke lak gaat spuiten om 1 kant van de prop zwaarder te maken, dan wordt die kant ook dikker dan de andere kant, dus dan gooi je de aerodynamica ook in de war....:)
 
ja ok, maar gaat hier om props van kunststof, bijvoorbeeld 8x4 (drie blads ook).
dan ga je al snel te veel er af halen misschien?
 
ja ok, maar gaat hier om props van kunststof, bijvoorbeeld 8x4 (drie blads ook).
dan ga je al snel te veel er af halen misschien?

In mijn "kleine modellen-tijdperk" deed ik het altijd zo, in de praktijk gaat dat perfect:)
 
zelfbouw balancer

Mensen bedankt voor de tips alhier. Ik ben bezig met een zelfbouw hovercraft (zie interressegroep) en moest mijn propellers uitbalanceren. Nav jullie berichten en wat ik verder vond zelf iets in elkaar gezet mbv magneten uit HDD's een "vinger-balancer" uit de lokale modelbouw winkel en wat stukken hout. Omdat foto's en een filmpje meer zeggen dan woorden:

full
full
full


Een filmpje staat op:

2012 12 06 13 14 23 - YouTube

Met behulp van de lijmklem kan ik de magneten dichter bij elkaar krijgen. Hierdoor lijkt eea beter te draaien en minder weerstand te hebben.

Wat ik tegen kwam:

Het asje wat bij de vinger-balancer zat bleek rvs en reageert niet op magneten. Ik heb dus een andere gemaakt van een lange m3 bout. Kopje er af gezaagd en aan beidde kanten een puntje geslepen. Let wel op dat het puntje in het midden zit! Dit kun je bereiken door de bout te laten draaien in bv een boormachine en de slijpsteen stil te houden. Het asje moet ook "prefect" recht zijn. Mijn eerste had een hele kleine bocht en zorgde voor fouten. Dit kun je trouwens mooi zien in het filmpje. Als je goed kijkt zie je dat het asje wiebelt. Van de uiteindelijke versie heb ik (nog) geen filmpje.

De twee magneten moeten recht tegenover elkaar zitten. Beter gezegd de magneetvelden moeten dat. Ik heb eerst een plank met een magneet gemonteerd aan de balk geschroeft. Daarna de andere plank met magneet met een lijmklem op de balk geklemd. Het asje er tussen gehangen en de plank net zo lang bewogen tot het asje mooi recht zat. Vervolgens eea vast geschroefd en toen de lijmklem weggehaald.

Ik heb twee verschillende magneten. De ene is sterker dan de andere waardoor het asje altijd naar die magneet toe trekt en raakt. Om het asje soepel te laten lopen heb ik op die magneet een beetje siliconen spray gespoten.

In totaal heeft het me een uurtje knutselen en 8 euro gekost. Ohja en twee oude HDD's die ik nog had liggen. Als ik alleen al kijk naar het plezier wat het me opgeleverd heeft, wel besteed!

Groeten Wilbert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe balanceren jullie b.v. een spinner?

Ik heb zo'n ding wat tussen 2 magneten hangt, maar kom er dus achter dat een spinner of grote props niet echt mogelijk is.

De versie van Dubro (zie afbeelding) kan het, maar is redelijk aan de prijs. Zijn er andere oplossingen?

dprpbal.jpg
 
Back
Top