Bovenkant GFK vleugel drukt in!!!

Hallo allemaal;
Ik ben druk bezig met het afbouwen van een Billstein ASK21 1:3 van een kleine 6M.
Nu monteerde ik vandaag het toestel in mijn tuin om mijn vleugelbevestiging af te werken.
Nadat ik de vleugels gemonteerd en vastgemaakt had besloot ik hem eens aan de ene tip op te tillen om eens te zien hoever deze doorplooit aangezien dit een acro kist is.
Tot mijn grote verbazing hoorde ik plots WOB en was er een ondiepe grote deuk bovenin de vleugel.
Vleugel terug laten zakken en de deuk sprong weer terug weg.
Deze deuk bevind zich ongeveer op een halve meter naast de romp in het midden tussen de spoiler en de romp. Langs het gat waar de spoilerservo zit zie ik dat deze grote vleugel volledig hol is achter de hoofdligger.
Mocht ik nu eens deze vleugel opspuiten met hoogwaardig 2K PU schuim vanaf de spoilerservo tot tegen de romp zou dit het indrukken kunnen voorkomen of niet?

grtz A
 
Door het in spuiten van PU schuim loop je de kans dat het profiel bol gaat worden door te veel druk.
Ik denk zelf dat je een probleem hebt want als dit al gebeurt bij het op tillen aan een tip is er in mijn ogen wat met die vleugel aan de hand. Wat gebeurt er als je het zelfde met de andere tip doet.
 
Enkel één vleugel doet dit, maar ik zou beiden opspuiten.
2K PU schuim expandeert niet meer als het begint uit te harden, dus ik geloof niet dat het profiel zou veranderen.

grtz A
 
Niet eraan gaan klooien, maar contact opnemen met de fabrikant. Het zou best eens kunnen dat hier een foutje ingeslopen is.

Zeer zeker geen pur of PU-schuim erin spuiten. Een vleugel moet een beetje flex hebben, zeker bij de grotere spanwijdtes. Echter bij deze lijkt het mij teveel te zijn vandaar dat ik zeg foutje van de maker of je hebt zelf staan zwiepen ermee waardoor die verder doorboog dan voorzien is.
 
Ik heb er zeker nie mee staan zwiepen hoor, en hij buigt zelfs niet eens extreem door. Er is inderdaad iets fout in die ene bovenste schaal denk ik.
Ik heb dit toestel verleden jaar op RC-network gekocht van iemand die er nooit aanbegonnen was, dus de fabrikant (die trouwens al niet bekend staat voor zijn service) zal mij zeker niet helpen.
Toch wel balen, het is best wel een dure kist.

grtz A
 
Tja, ik zou toch ook in ieder geval een paar foto's mailen naar Billstein en vragen wat hij er van vindt.
Dus niet gelijk garantie reclameren, eerst even polsen.
Wie weet is er een simpele oplossing of draagt hij zelf iets voor.
Persoonlijk vind ik even purren en prutsen aan een model met een prijs van 2 mille niet echt de juiste weg (met het risico dat je er helemaal niets meer mee kan of dat de maiden een enkele reis wordt.

En mocht het je 1 nieuwe vleugel gaan kosten...........altijd nog beter dan een compleet model in de frieten.
 
Je ligger is waarschijnlijk los van de bovenschaal.
PU schuim voegt geen sterkte toe.
De buigsterkte haal je uit de ligger.
Als ineens ergens een deuk komt ligt de ligger los van de schaal.
Slecht gebouwd of een foutje.

P.S je model aan de vleugeltips is niet echt handig.
Je krijgt niet de werkelijke belasting.
Normaal draagt de hele vleugel, niet alleen op de tips.
Maarrrr, niet vertellen aan Bilstein.

Succes!

Gert-Jan
 
Ik begrijp iets niet:
Tot mijn grote verbazing hoorde ik plots WOB en was er een ondiepe grote deuk bovenin de vleugel.
Als je 'm aan één vleugel optilt (ik vind het geen goed plan maar okee) wordt de bovenkant van die vleugel op rek belast, en de onderkant op druk. Hoe kan er een deuk ontstaan in een oppervlak dat op trek belast wordt?
 
Bart, de bovenkant wordt op druk belast, de onderkant op rek.
Maak maar eens een kokertje van papier en probeer dat te buigen, de bovenkant knikt in.

GJ
 
Wacht effe... ik denk dat Antony een tip optilde terwijl de andere tip op de grond lag, ja hè?
Want dat verandert wel even iets. Ik vroeg me wel even af hoe je een toestel van 6 meter spanwijdte aan één vleugel optilde maar heb daar verder niet over doorgedacht...
 
Antony,

ik zou zeker contact op nemen met de maker van deze toestellen.
Gezien de kleine oplage zijn dergelijke mensen vaak zeer benaderbaar voor de klanten. Ze moeten het toch van mond-op-mond reclame hebben.

Wat ik zelf vreemd vind is dat de vleugel hol is, maar dat had je zelf ook al bemerkt.
Vreemd omdat als ik de tekst op de website (goed?) begrijp zou de vleugel dus wel schuim (Stützstoff) moeten bevatten.

"Das Model wird in meiner bekannten voll-GFK Bauweise gefertigt.
Rumpf, Flächen und Leitwerke werden im Stützstoffverfahren laminiert und Nass in Nass verklebt".

Gewoon informeren, fabrikage-foutje of de vorige eigenaar is met aceton aan het spoelen geweest.
Dit soort kisten zijn verschrikkelijk mooi om te zien vliegen, maar dat moet wel safe gebeuren.

Sterkte.
 
Hans,

Met stützstoff bedoelen ze in dit geval een dunne laag schuim of balsa (1 tot 2mm) die bij hollow molded kisten in de mal op de composiet huidlagen wordt aangebracht.

1098010989.jpg
 
Stützstoff is sandwichmateriaal.
Het is vaak een laagje pvc schuim zoals Rohacell of Airex.
Het kan ook balsa zijn.
De vleugel wordt alsvolgt opgebouwd (van buiten naar binnen):
vorgelat (polyester kleurlaag)
glasweefsel en/of carbonweefsel.
stützstoff (balsa of hardschuim, dikte ongeveer 1.2 mm)
glasweefsel en/of carbonweefsel.
De vleugel is dus gewoon hol, toevoegen van schuim voegt geen sterkte toe,, alleen maar gewicht.
De torsiesterkte haalt hij uit de weefsels en sandwich, de buigsterkte uit de ligger.

Waar de ligger zit zou het stützstoff weggehaald moeten.
In die sleuf komen rovings te liggen, daar komt de ligger weer op te staan.

Wat je regelmatig ziet is dat het stutzstoff niet weggehaald wordt en de rovings dan geen contact hebben met de boven of onderhuid.
Bij belasting scheurt de sandwichconstructie, de ligger komt los te liggen van de huid en krijg je een deuk, of erger nog, in de lucht breekt je vleugel.
Deze bouwwijze zie je ook bij dure fabrikanten, het scheelt namelijk heel veel werk.


Grts Gert-Jan
 
Pff wat een ellende weeral.

@ Dutchy; dit toestel woog leeg al meer dan 12Kg, dus 15 tot 17Kg was zeker niet haalbaar, op RC-network zag ik van verschillende eigenaars dat je mag rekenen op een kleine 20KG. Een tijdje geleden stond er hier op modelbouwforum één te koop en deze woog ook 19KG en er was nog een ballaststuk van 1,5kg bij voor acrovlucht.

De mijne zou zelfs normaal een stuk boven de 20KG moeten uitkomen:
full


Ik zal eens proberen de fabrikant te contacteren, zoals jullie adviseren, maar ik weet al zeker dat ik toch geen antwoord zal krijgen.
Toen ik begin verleden jaar hem mailde om wat bouwgegevens te vragen, zoals de positie van de wielen en het zwaartepunt, heeft hij nooit geantwoord. Ik heb die mail zo een 8 weken na elkaar naar hem gestuurd en niks. Ik heb hem dan nog later getelefoneerd, toen zei hij dat hij alle gegevens zou doormailen, maar weer niks. Heb hem dan nog enkele malen proberen te telefoneren, maar ik heb hem niet meer aan de lijn gekregen.
En dit was voor iets wat hem geen moeite koste.

@ Gert-Jan
Wat zou jij doen mocht het jouw vleugel zijn, kan zoiets hersteld worden?

grtz A
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit ziet er niet goed uit

Ik heb zonet de weegschaal eens boven gehaald en hij weegt nu 20,7 kg zonder brandstof.
Dan maar eens 2 stoelen naar buiten gehaald en hem met de vleugeltoppen eropgelegd om fotos te kunnen nemen.
Dit is het heel verontrustende resultaat:
full
full
full


Beide vleugels Deuken op verschillende plaatsen in.
Als ik op de vleugels druk terwijl deze gewoon los op de grond liggen kan ik op dezelfde plaatsen ook met mijn platte hand builen indrukken.
Het lijkt alsof de ligger niet los is van de schalen, maar de schalen gewoon uit één enkele laag zijn opgebouwd en niet uit sandwich.

grtz A
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Anthony vervelend voor je dat je dit overkomt. Een oplossing voor dit probleem lijkt mij zeer lastig of het moet heel ingrijpend zijn. Als de ligger wel goed met de schalen is verbonden en het probleem zit in de dikte van de schalen dan kan ik alleen bedenken om de vleugel te glassen, maar dat wil je ook niet.

Omdat de fabrikant niet reageert is het wellicht een idee om een bericht op RC-Network.de te plaatsen. Je bereikt dan een veel groter publiek en genereert meer aandacht voor het probleem. Wellicht komt de fabrikant / leverancier dan in beweging of het levert mogelijk bruikbare ideen op.

Succes ermee en sterkte
 
Zoals jij nu de vleugel belast mag je dat nooit doen. Ga eens op zoek naar plaatjes hoe men in Duitsland de keuringen verricht bij modellen welke boven de 25 kilo zitten.

kijk eens op deze pagina Gallery Blohm & Voss P215 onder het kop Procuration inspection en dan foto nummer 12. 2de rij foto 4 van links. Hier kun je zien hoe ze een vleugel testen op negatieve krachten. Als ik mij niet vergis ligt er 250 kilo per vleugel helft op.


Aan de andere kant als ik dit zo zie mag wat mij betrefd dat gewicht weer snel omlaag worden gezet met ook in Nederland en Duitsland een veel zwaardere keuring van dit soort modellen. Ik kan mij niet indenken dat dit model de power van die Turbine en de daaraan gekoppelde manier van vliegen aan kan. Voor mij alweer een reden erbij om niet meer naar shows en turbine meetings te gaan...................
 
Anthony ik heb net eens rond gebeld want ik wist iemand binnen onze vereniging die ook een model had van Bilstein.
De persoon in kwestie had inderdaad een ASW 27 en hij wist wel te vertellen dat meer modellen van Bilstein dit probleem hadden want het probleem zit hem niet in de laminatie maar in een verkeerde te dunne laminaat op bouw.
Ook zijn ASW 27 heeft dit maar hij vliegt er gewoon mee.

Ik persoonlijk zou toch contact zoeken met Bilstein desnoods tien mailtjes op een dag dan neemt hij echt wel een contact op.
Ik vind de dat bij zo'n prijs klasse model dit niet mag.
 
Zoals jij nu de vleugel belast mag je dat nooit doen. Ga eens op zoek naar plaatjes hoe men in Duitsland de keuringen verricht bij modellen welke boven de 25 kilo zitten.

Hoewel enigzins afwijkend zal de belasting op hetzelfde neerkomen.

Maar zoals eerder gezegd en eveneens door anderen.
Ik ken zelf zulke leveranciers welke waarschijnlijk te druk zijn in de werkplaats, e-mail enkel voor de vorm hebben en een geheugen als een vergiet hebben als je ze uiteindelijk aan de telefoon hebt gekregen maar ik zou er inderdaad alles aan doen om deze beste man te pakken te krijgen middels heel veel mailtjes, telefoontjes (soms net aan het eind of vroege begin van de werkdag krijg je ze soms beter te pakken) en eventueel de ouderwetse briefpost.

Want nu heb je een model van een paar mille, een aandrijving van een paar mille en navenante besturing hiervan en alles hangt (letterlijk en figuurlijk) van een setje vleugels af die er nu niet echt vertrouwenwekkend uit zien.

Kan ook begrijpen dat dit een behoorlijke domper is op de vreugde.
 
Back
Top