Bovenkant GFK vleugel drukt in!!!

Aan de andere kant als ik dit zo zie mag wat mij betrefd dat gewicht weer snel omlaag worden gezet met ook in Nederland en Duitsland een veel zwaardere keuring van dit soort modellen. Ik kan mij niet indenken dat dit model de power van die Turbine en de daaraan gekoppelde manier van vliegen aan kan. Voor mij alweer een reden erbij om niet meer naar shows en turbine meetings te gaan...................

Als je nu een KTW of turbine of electromotor in de neus stopt, het maakt niet uit, want het gewicht zal ongeveer hetzelfde blijven.
Het is niet omdat je een jet bovenop een zwever plaatst dat je volgas moet vliegen of met motorkracht moet aanduiken.

Dit is een filmpje van exact hetzelfde model:
YurApwW9ut0[/media] 21 - Jet Glider RC - with a new Merlin 140 Turbine - - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoewel enigzins afwijkend zal de belasting op hetzelfde neerkomen.

Dat dacht ik niet. Bij de test is het gewicht netjes verdeeld over de vleugels. Bij de zwever die met de tips op stoelen steunt hangt alle gewicht eigenlijk in het midden bij de romp. De druk verdeling is niet gelijk.

Als je gaat vliegen draagt de vleugel ook over het gehele oppervlak en niet alleen bij de tippen. De druk verdeling wordt dan kompleet anders.

Beetje hetzelfde als een helikopter optillen aan de tips van de bladen.
De carbon bladen kunnen dit aan, maar de GFK bladen zullen ongetwijfeld knakken bij de 6 kg + modellen.

Ook een 1:1 zwever kun je niet ongestraft aan de tips optillen terwijl de piloot erin zit. Het is precies zoals TC het aangeeft, de lift wordt verdeeld over het gehele vleugeloppervlak, en de minste lift komt van de vleugeltips, vandaar dat de vleugel daar op zijn smalst is.

Anthony, het heeft helemaal niks met de dikte van het laminaat te maken, zoals er hier gezegd wordt.
Enige wat probleem nog meer kan veroorzaken is dat de sandwich niet goed aan elkaar hecht, dus het schuim hecht niet aan de weefsels.
Maar ik denk dat het toch echt de ligger is
Zie je de ligger zitten, via een servogat of zo?

Ik zou er zelf niks aan doen en gewoon bellen, mailen.
Als ie dan niet reageert, een oproep op RCnetwork zetten.
Als ik zie wat je er voor klein kapitaal op hebt staan dan moet het gewoon goed zijn.
Een bouwfout kan altijd maar dat moet opgelost worden.
En in Duitsland is de wet zo dat hij verplicht is om het op te lossen.

Niet zelf aan klooien dus... vraag om een nieuwe set vleugels.

Gert-Jan

Hoi Gert-Jan;
Ik zie de ligger zitten via het servogat van de spoiler, hij is opgebouwd uit zware gfk en met 2K en microbaloons aan de schalen gehecht.
Vind je het niet vreemd dat ik met vlakke hand en zonder al teveel moeite de grote vlakken achter de ligger kan vervormen?

grtz A

Nee, schalen voegen weinig toe aan sterkte.
En de deuk zit ook nog zo'n beetje op een plek waar de ligger hoort te zitten.
Maar gelijmd met microballoons??
Das niet goed.
Dat is een brose verbinding, breekt zo los.
Maak wat foto's van de deuken (niet laten zien dat hij aan de tips hangt) en stuur ze naar Bilstein.
Kijken wat ie zegt.

GJ

Probleem?
Als ik de foto's bekijk lijkt het me dat de deuken tussen de hoofd en de hulpligger zitten. Dit zou geen invloed op de buigsterkte hoeven te hebben. Ervan uitgaande dat de ligger op de belastingen is berekend, maar ook dat deze intact is.

Ook 747's etc. hebben dit effect enigszins, de huid draagt dan minder bij aan de buigstijfheid en sterkte. Het deel dat de plooiende huid meedraagt heet dan "meedragende breedte".

Belasting door ophangen aan de tip.
Wanneer je normaal een elliptische belasting van de luchtkrachten hebt, zal het moment in de wortel gelijk zijn aan de situatie dat je het model ondersteunt op 44% van de spanwijdte.
Door hem aan de tippen op te hangen krijg je dus een moment in de vleugelwortel van 1/0.44 = 2.27 zo groot dus overeen komend met 2.27 g.
De vleugel kan waarschijnlijk het tien-voudige houden.
Verder naar de tip zal de belasting relatief groter zijn dan die 2.27. Maar ook dit moet een model makkelijk aankunnen.

Aanbeveling?
Kontakt opnemen en posten op RCnetwork zoals ook anderen hier aanraden.
Als dit geen resultaat oplevert zou ik een echte buigsterkte proef doen voordat ik aan 'herstel' zou denken.
Als de vleugel een realistische proef niet doorstaat heb je samen met de mails die je gestuurd hebt een goede grond om toch nog genoegdoening bij de leverancier te krijgen, ook al is hij in eerste instantie niet door jou rechtstreeks gekocht.

Succes, Rick

Zoals verwacht, na enkele mails en fotos en etc...
0 reactie.
Ik ben wel in contact gekomen met iemand die hetzelfde probleem heeft gehad met een ander type zwever maar in hetzelfde formaat, en van dezelfde fabricant. Deze persoon heeft de vleugel met 2K schuim opgeschuimd.
Schiet mij nu niet meteen allemaal af :oops:, maar ik heb hetzelfde gedaan en het resultaat is best bevredigend. De builen blijven uit en na een 20 tal vluchten ben ik heel tevreden.

Ik weet dat ik zeker niet de beste oplossing heb gekozen, maar aangezien het toestel zogezegd 2dehands was kon ik toch geen aansprakelijkheid eisen.

Maar het belangrijkste is dat hij vliegt, en hoe:

UM5pR8lLi0k[/media] Turbine - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
@ anthony, ik kan begrijpen dat je geen deuken wilt als ik zie wat jouw bedoelingen zijn met het toestel! mooi toestel, en power zat!

het is altijd toch een raar iets als je een zwever ziet, maar een turbine geluid hoort... ik moet er altijd toch even aan wennen!

voor de rest lijkt het dat ie voor de rest alles doet wat jij wil! geniet er van :)

Dank je allemaal hoor.
Ik vlieg hem zoiezo met hele zachte hand hoor, zo soepel mogelijk, zo weinig mogelijk G's trekken en het gas behoedzaam bedienen.
De inertie die ik krijg van de kleine 25KG die hij volgetankt weegt is verbazingwekkend, een grote looping kan ik aan een wandelgangetje uitvoeren zonder motor.
Opstijgen doet hij na minder dan 30 meter en dan kan ik zonder probleem bijna vertikaal een heel stuk de hoogte in.
Ook het landen is zoals je kan zien in het filmpje heel makkelijk en mooi af te werken.

grtz Johan

Back