vaartijd voerboot

hallo lampjes hahah
is er iemand die mij kan vertellen hoe lang ik met 2 graupner 6oobb turbo motoren kan varen met accu 7ah moter gebruikt voluit 5amp
deze jongen weet niet hoe dat berekend word:confused::)
 
Motoren gebruiken 5A de accu kan (theoretisch, onder gunstige/ideale omstandigheden) 7A leveren gedurende 1 uur, dus kan de boot 7:5=1,4 uur = 1 uur en 24 minuten varen ... maar dat is slechts theorie .... maar reken maar op 1 uur bij een "gezonde" accu, als de accu wat ouder wordt loopt de capaciteit terug ...een "versleten" accu zal mischien nog 60% van zijn capaciteit hebben dus in jouw geval nog ca. 36 minuten looptijd hebben ...
 
Dat is dan wel een uur voluit planken he. Ik neem aan dat je niet constant over het water aan het gassen bent met dat ding, iets met vissen wegjagen enzo, dus dan ga je wel wat langer dan een uurtje halen.
 
hoi daar
kijk hier kunnen we wat mee, helder,duidelijk,en snel
vandaag toch weer wat geleerd thx voor service
 
Verbruik hangt natuurlijk niet alleen af van hoe je vaart, maar ook welke schroeven eronder komen. Die 5A, is dat gemeten, of "uit het boekje" opgelepeld? In het laatste geval kan je verbruik best wel eens lager zijn dan die 5A, omdat voerboten meestal niet op snelheid worden gebouwd.
 
die 5amp is vanuit opgave fabriek,en er zitten graupner carbon hydro props onder 39mm en dat is eigenlijk iets te groot . ben nog even aan het testen of motoren niet te heet worden, warm mag
 
Hydro props? Die zijn toch bedoeld om deels boven water uit te steken, en niet volledig ondergedompeld te zijn? Of heb je de schroeven nu ook boven water uitsteken? Als je motoren een te grote prop of eentje met teveel spoed laat ronddraaien worden ze zeker meer dan warm, en kun je wel eens boven die 5A uit komen.
 
daar zou je een punt kunnen hebben Richard
ga morgen met volle accu testen ------- hoelang en hoe warm het allemaal word.
praktijk is de beste leermeester zeggen ze yhahaha
thx iedereen

grt baddodo81
 
Voerboot... Tjonge jonge, waar is die ouwe tijd toch gebleven dat je enkel je hengeltje nog maar had, gewoon de hele dag genieten aan het water en hopen dat ze beten.....

Maar volgas de hele tijd :confused: Wat wil je nu hebben/bouwen ?? Voerboot of speedboot :confused:


Even voor de duidelijkheid , De 600bb Turbo (ik ga ervan uit de 12v versie) trekt onbelast 1 amp, belast 7 amp,
Dus 2x 7 amp is bij mij toch echt 14 amp en als je accu (in goede conditie) 7Ah is dan is je accu binnen 30 min leeg,
 
Dat zal veel eerder zijn als de berekende 30 minuten. De capaciteit van een loodaccu wordt gemeten bij een lage ontlaadstroom. Bij een hoge ontlaadstroom is de capaciteit aanzienlijk lager. Zie ook: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de meeste voerbootjes geeft "men" aan dat ze op een 7Ah 12V accu ca. 2 uur varen (en bij sommige optimisten zelfs 3 uur) uiteraard uitgaande van een nieuwe accu die volledig opgeladen is ... wat betekend dat bij "gemiddeld" varen, gemiddeld ca. 2,5A (theoretisch zou het 3,5A zijn) "verbuikt" wordt ... 5A per motor bij 12V lijkt me aan de hoge kant, voor een voerboot althans, zou betekenen dat je 120 Watt "vermogen" zou hebben ... maar het kan natuurlijk ook een joekel van een voerboot zijn ...
 
daar zou je een punt kunnen hebben Richard
ga morgen met volle accu testen ------- hoelang en hoe warm het allemaal word.
praktijk is de beste leermeester zeggen ze yhahaha
thx iedereen

grt baddodo81

Doe eens gek, en zet er eens een multimeter tussen, om de stroom per motor te meten. Anders blijft het erg veel "natte vinger werk".
 
Los van de spanning hanteer ik meestal de volgende redenering;

Als je 5A gedurende 1h wilt afnemen uit een accu zal die accu dus 5Ah moeten zijn (theoretisch), in de praktijk zal dat echter niet lukken door verliezen intern en externe vaar omstandigheden, tevens de ontlaadgrafiek in acht nemende zul je dus een stuk hogere accucapaciteit nodig hebben, de voersessies voer je normaal al een dag of meer ? tevoren uit, je hebt dus gelegenheid om met verse accu's op pad te gaan en bij te voeren.
Dat zijn korte vaarsessies en buiten gebruik zal die accu zich enigzins herstellen.

Whaha, ben geen karpervisser....maar roofvisser !
 
Nou natuurlijk allemaal mooi die berekeningen maar niemand weet natuurlijk hoe die accu er bij hangt (versleten of zgan). Er is maar één echte goeie manier en daar heb je alle onderdelen al voor in huis. Dus geen ampere meters of accu meters maar zet je voerboot gewoon in een bak water met een vol geladen accu en plak een tapeje op je gasstick en wacht met een timer totdat hij stopt met varen.
 
zet je voerboot gewoon in een bak water met een vol geladen accu en plak een tapeje op je gasstick en wacht met een timer totdat hij stopt met varen.

Niet echt een test, maar weer natte vinger werk.
Stil liggen is heel wat anders dan varen.
Met stil liggen bedoel ik in dit geval geen snelheid maken door het water.
 
Nou natuurlijk allemaal mooi die berekeningen maar niemand weet natuurlijk hoe die accu er bij hangt (versleten of zgan). Er is maar één echte goeie manier en daar heb je alle onderdelen al voor in huis. Dus geen ampere meters of accu meters maar zet je voerboot gewoon in een bak water met een vol geladen accu en plak een tapeje op je gasstick en wacht met een timer totdat hij stopt met varen.

En dan, weet je dan meer? Stel je vaart maar een kwartier, dan kan je accu gaar zijn, je assen lopen te zwaar, of je hebt verkeerde schroeven eronder. Meet je de stroomsterkte. dan weet je veel meer, en veel sneller, want je hoeft geen accu leeg te varen en te timen....
 
Back
Top