2,6 meter zweefplezier - Multiplex Cularis

Ik wil verder ook geen discussie voeren en ruimtegebruik of het zwaartepunt kan zeker een argument zijn. Als je echter naar de F3j kisten kijkt, dan werken die ook gewoon met bv een eneloop pakketje wat naar mijn weten voldoende vermogen geeft voor alle servo's aan boort. Daarbij gebruik je bij een BEC toch ook niet dezelfde accu en heb je sowieso extra volume en gewicht wat je ergens kwijt moet.

Maar ik wil je draadje verder niet vervuilen en voor beide keuzen is wat te zeggen. Het viel mij alleen op. :)
 
Inderdaad.

Met mijn Alpina heb ik eens de stroom gemeten.
6 digitale MPX digi, plus 2 HS85
In rust alle knuppels heftig rondroeren (niet realistisch) resulteerde in 2-2,5 Amp.

Tijdens vlucht zijn de roeren belast, en dus de stromen groter. Maar de stuurbewegingen zijn een fractie (<10%) van 'vol rond roeren'.
Slechtes incidenteel zal het heftiger zijn, en dan nog maar kort (sturen tijdens acro-achtige manoeuvres).

De MPX Cularis is veel kleiner en lichter, de servo's ook, en minder in aantal. Die stroom lijkt mij niet echt een probleem.
Wel moet je er voor zorgen dat alles echt soepel loopt. Dat is echt belangrijk.

Dirk.
 
Inderdaad.

Met mijn Alpina heb ik eens de stroom gemeten.
6 digitale MPX digi, plus 2 HS85
In rust alle knuppels heftig rondroeren (niet realistisch) resulteerde in 2-2,5 Amp.

Tijdens vlucht zijn de roeren belast, en dus de stromen groter. Maar de stuurbewegingen zijn een fractie (<10%) van 'vol rond roeren'.
Slechtes incidenteel zal het heftiger zijn, en dan nog maar kort (sturen tijdens acro-achtige manoeuvres).

De MPX Cularis is veel kleiner en lichter, de servo's ook, en minder in aantal. Die stroom lijkt mij niet echt een probleem.
Wel moet je er voor zorgen dat alles echt soepel loopt. Dat is echt belangrijk.

Dirk.

En wat is hierbij jouw mening als je de keus hebt; Eneloop pakketje of ubec icm lipo?
 
En wat is hierbij jouw mening als je de keus hebt; Eneloop pakketje of ubec icm lipo?

Bij de servo's die je gekozen hebt zou ik naar 4x 2000 of 2500 eneloop gaan.

Of eventueel een 6A Ubec (voor $ 8.01) en 2S2100 of 3S 1500.

Voor mij zelf zou ik een betere (duurdere) regelaar met UBEC hebben gekozen die op zijn minst 5 A piek 3 A continue kan hebben.
De regelaar moet dan ook niet tot het randje worden belast.
En dan kan het heel goed zonder aparte radio accu.

Ik hou ervan zoveel mogelijk extra, losse onderdelen te vermijden.

Rick
 
Trouwens... Dat ovale gat helemaal achterin het batterij vak van de Cularis. Raad eens wat daar precies inpast? ;)
ik heb een pakketje 4x eneloop 2000mah gemaakt en daarin geschoven, werkt perfect.
 
En wat is hierbij jouw mening als je de keus hebt; Eneloop pakketje of ubec icm lipo?
:rolleyes: Die vraag stel je aan de verkeerde ;-)
Ik heb geen enkele BEC in gebruik of ooit in gebruik gehad (*).
Deels heeft dat te maken met het feit dat nagenoeg al mijn kisten (ruim) groter dan 3 m zijn. Dan maakt een accu pakketje extra niet uit (komt in de plaats van lood).
Ook de overweging 'hoe minder apperatuur, deste minder kapot kan gaan' speelt een rol.

Een tweede punt: ik heb wat moeite met Eneloop in combinatie met digitale servo's. Digitale servo's kunnen in de aanloop van een beweging (die eerst 1/10de seconde) hele hoge stromen vragen. NiMh's (Eneloop=NiMh) kunnen dat vaak maar moeizaam trekken, dan stort de spanning in ... Dat effect wordt (flink) versterkt bij lage temperaturen.
Ja, ik weet dat Eneloops goede cellen zijn, en ja, minimaal de halve F3x-wereld vliegt ermee, maar ik heb er ook beroerde ervaringen mee gezien (en eenmaal zelf gehad met een oude generatie NiMh).
Ik vlieg dus nog steeds met oude vertrouwde, maar ooh zo robuuste NiCad's.

Een derde punt: ik vlieg met Weatronic ontvangers, gegarandeerd tot 10 V. Als ik nu wat maak, dan probeer ik ook Highvoltage servo's te gebruiken, en op 2 Lipo's te vliegen (zonder lim iter oid.).

Dus: ik zou in jouw geval gewoon 4 NiCad's inbouwen. Die haal ik hier.
En ja, ik vind een modelvliegtuig een 'elektro werkzeug' (zie die site). ;-)

Dirk.

(*) Niet helemaal waar. In Alpina vlieg ik met 5 dikke NiCad's (2400 mAh) en een limiter die afregelt op 5,9 Volt.
De kontronik regelaar (met een BEC van 10 A continu) staat afgeregeld op 5,5 V, en mijn vario die een alarm op boordaccuspanning afgeeft op 5,7 V. Zo heb ik een backup gecreëerd voor als de accu het ooit begeeft, maar iets daarvoorbegint mijn vario dus al alarm te gillen. zelfs als een kapotte (geblokkeerde) servo de boel leeg staat te trekken, heb ik nog tijd zat om snel te landen.
 
Ik denk zelf voor een Eneloop 6V pakketje te gaan straks voor mijn 3m Alpina, maar dat is niet het vliegtuig en de setup waar het in dit draadje over gaat en het blijkt dat er meerdere goede alternatieven denkbaar zijn afhankelijk van gewicht en beschikbare ruimte... :)
 
Zojuist heb ik de BEC aangesloten en getest, alles werkt, alleen nog geen range check gedaan, maar inderdaad, het word wel een klein beetje een rommeltje zo.
Een ontvanger en een accupak bovenop elkaar, kan dat kwaad voor de ontvangst of deert dat niet?
4x eneloop heb ik zo liggen, vrij nieuw ook nog (max. 5 ladingen) van minimaal 2000mah.
Ik zal eens kijken of ik daar een pakketje van kan maken en hoe dat uitkomt qua plek en CG.
 
Een tweede punt: ik heb wat moeite met Eneloop in combinatie met digitale servo's. Digitale servo's kunnen in de aanloop van een beweging (die eerst 1/10de seconde) hele hoge stromen vragen. NiMh's (Eneloop=NiMh) kunnen dat vaak maar moeizaam trekken, dan stort de spanning in ... Dat effect wordt (flink) versterkt bij lage temperaturen.
Ja, ik weet dat Eneloops goede cellen zijn, en ja, minimaal de halve F3x-wereld vliegt ermee, maar ik heb er ook beroerde ervaringen mee gezien (en eenmaal zelf gehad met een oude generatie NiMh).
Ik vlieg dus nog steeds met oude vertrouwde, maar ooh zo robuuste NiCad's.

Ik gebruik de Eneloops zonder enig probleem, ook met 6 snelle servo's.
Mijn zoon die in Frankrijk bergsportfotograaf/schrijver is, gebruikt sinds enige tijd alleen nog maar Eneloop's ook bij heel lage temperaturen.
En die dikke flitsers trekken héél veel stroom.
Rogier van Rijn: Climbing, Freeride, and Mountain Photography
De nieuwere HR-3UTGA en HR-4UTGA (resp 2000 en 800 mAh, let op de A achtervoegsel) zijn uitstekend tot zeker -20°.
Zeker zo goed als de oude trouwe NiCd.


Een derde punt: ik vlieg met Weatronic ontvangers, gegarandeerd tot 10 V. Als ik nu wat maak, dan probeer ik ook Highvoltage servo's te gebruiken, en op 2 Lipo's te vliegen (zonder lim iter oid.).

Helemaal mee eens.

Rick
 
Laatst bewerkt:
Bij F3J gaat het naast betrouwbaarheid/veiligheid vooral om gewicht. Maar qua gewicht ontlopen ze mekaar niet veel (net ff gewogen): 120gr voor 4x1950mAh cellen (incl.stekkers), 135gr voor een 2S 1850mAh LiPomet Jeti MaxBec.
Pro Eneloop: je kunt de vorm nog zelf bepalen om het pakketje én in de romp én zo ver mogelijk naar voor krijgen.
Pro LiPo: de uBec laat toe de uitgangsspanning in te stellen (servos worden wat sneller, mits ze dat verdragen) + de uitgangsspanning blijft constanter.

Specifiek wat betreft deze Cularis:
* bij een electrozwever vind ik (IMHO) een regelaar + Bec een ruim voldoende oplossing (scheelt je minimaal 100gr voor een aparte ontvanger accu)
* ik weet niet hoe je tot de servokeuze bent gekomen, maar misschien wat zuiniger analoge servos?
 
@ Rick NL: dat zijn berichten waar ik blij van word, die HR-3UTGA heb ik dus hier liggen, ook ik gebruik ze in mijn flitser, nooit problemen gehad dat ze het niet bij konden houden zelfs niet tijdens bruidsreportage's.

@ Alpha21: Ik heb deze servo's aangeschaft vanwege hun formaat, metalen tandwielen en de prijs.
Dat het digitale servo's zijn, daar kwam ik later pas achter, toen ze al in de cularis gebouwd zaten.
Het staat namelijk niet in de beschrijving op de website van hobbycity.
Dus ja, zuinigere servo's is zeker een optie maar nu laat ik ze zitten, alleen wanneer nodig (schade) zal ik ze vervangen voor 9 grammers analoge of iets in die trend.
 
@ jesse waar vlieg jij ???????????????
aangezien ik naar grootammers ga verhuisen zou ik dus nu ook een veld daaar in de buurt mocht je iets weten hoor ik het graag
mooie zweefer trouwens wil hemm wel eens zien vliegen
 
Tegenwoordig vliegen wij op een toegangsweg van de asfaltfabriek in meerkerk, meestal vliegen we alleen in het weekend en dan rijdt daar geen verkeer omdat de fabriek dan gesloten is.
Voorheen had ik een prachtig veld tot mijn beschikking net buiten de bebouwde kom, maar na de uitbreiding van de begraafplaats is dat veld te klein geworden.
Verder zijn er in de omtrek meer dan genoeg weilanden waar je met toestemming van de boer prima kunt vliegen.
Waar woon je nu?
 
ik woon nu nog in oss mijn vriendin alwel in grootammers dus ben veel daar
aankomend weekend gaat niet lukken heb verplichtingen elders maar als het week het toe laat de week er op wil ik echt wel even komen kijken
 
Mijn Cularis heeft twee weken geleden nogal een stevig contact met moeder aarde gehad....

Normaal vlieg ik met electro toestellen ALTIJD met een aparte ontvanger accu, dus bij de Cularis ook .
Om eens iets te proberen heb ik de ontvanger accu eruit gehaald en alleen met de Bec-voeding gevlogen.
Bij de eerste vlucht in deze configuratie ging het dus wel degelijk mis...
Ik kwam aanvliegen om een lage doortocht te maken, en had dus de kraaifunctie in gebruik ( 4 servo's ) en ook nog bediende ik de hoogte - en richtingsroer servo.
Toen ik terug de motor aanschakelde ging het verkeerd ! Géén controle meer en de Cularis vloog met vol motorvermogen in een looping tegen de vlakte .
Resultaat : rompneus stuk, stuk van vleugel afgebroken en romp ter hoogte van vleugelopname aan twee kanten gebarsten, cockpit gestuikt .
Blijkbaar heeft de Bec ( 3 ampére ) het laten afweten ?
Thuisgekomen direct met de herstelling begonnen. Rompneus in kokend water gestoken en deze kwam terug in oorspronkelijke positie, hetzelfde met het stuk vleugel en de cockpit .
Met Belizell heb ik alles terug gelijmd, en na een uurtje was hij weer toonbaar op cosmetische foutjes na...
De lijmnaden een beetje bijgewerkt en dan maar aan de slag met een paar spuitbussen van de Action.
Heb er nu een ' Jamaica ' versie van gemaakt ( vanwege de felle kleuren :D)

full


Oh ja !!! De ontvanger accu is ook teruggeplaatst en sindsdien géén problemen meer ....
>>> Vliegt terug zoals vroeger :yes:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je de accu in de daarvoor bestemde plek gestoken? ik ben ben Cularis nu een dieet aan het geven en lichtere componenten aan het inbouwen, vandaar ;)
 
De ontvanger-accu samen met de regelaar zitten onder de ontvanger....

full


Totaal vlieggewicht met lipo 3S 2650 = 1800 gram ( er zit een beetje lood in de staart om het zwaartepunt volgens mijn behoeften correct te krijgen )

Ik heb ook alles ingesteld wat er nodig is om de vliegfasen te kunnen gebruiken nml. thermiekstand, gewone zweefstand en speedstand :yes: Deze standen hebben ook een " delay " van 1 seconde, zodat de omschakeling zachtjes verloopt:yes:
Mijn ontvanger-accu is een NiMh type van 4,8 volt /2300 mAh. >>>> Hier kan er natuurlijk ook bespaart worden door er een AAA-type van 1000 mAh. in te plaatsen ( wat trouwens ook voldoet )
De ontvangerschakelaar zie je links naast de ontvanger zitten !

De herstelling heeft toch een 100 gram extra met zich meegebracht ....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik moet wel meedelen dat er clubgenoten waren die zeggen hun Cularis ook eerst eens te willen crashen :shock:, omdat die van mij zo goed vliegt :cool::rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Ik wil ook een Cularis uitrusten en ik had dit als setup in gedachten:

SPINNER 54MM+BLATTHALTER CULARIS/EG PROMULTIPLEX
E-AKKU SANYO HR-3U 2700MAH FLACH UNI MIGSANYO
SCHALTERKABEL GRAUPNER STANDARD ORIGINALGRAUPNER
VERLNGERUNGSKABEL GRAUPNER 50CM GOLDT.GRAUPNER 2x
VERLNGERUNGSKABEL GRAUPNER 75CM GOLDT.GRAUPNER 2x

C 231 MICRO SERVO GRAUPNERGRAUPNER of HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo op de flaps en ailerons

Weet iemand wat de Graupner variant van de MPX Tiny S voor de rudder en elevator is?

Turnigy D3548/6 790KV Brushless Outrunner Motor of Turnigy Aerodrive SK3 - 3548-700kv Brushless Outrunner Motor of NTM Prop Drive 35-48 Series 900KV / 815W

Ik wil een Aeronaut klapprop maar ik weet niet welke maat, dat hangt natuurlijk van de motor af. Ik wil voor de lichtste motor gaan maar misschien dat een van die andere 2 beter is?

De accu hangt af van de motor, de lichtste motor kan op 3s, 4s of 5s. Ik wil de 4s omdat dat een compromis is tussen prestatie en gewicht.

TURNIGY Plush 60amp Speed Controller

Ik hoop op jullie feedback!
 
Back
Top