Verstandig om dit te doen?

  • Topicstarter Topicstarter Aurugorn
  • Startdatum Startdatum
A

Aurugorn

Guest
Hallo iedereen :)

Ik heb even een vraag.
Ik heb ongv een jaar geleden een F18 Super Hornet 64mm EDF Jet gekocht: BananaHobby - 4 CH 2.4GHz BlitzRCWorks Jolly Roger F/A18E Super Hornet V2 Pro Radio Remote Control Electric Ducted Fan RC Fighter Jet RTF
Ik was nieuw in de RC Plane wereld, maar ik ben waarschijnlijk overgehaald door de tekst die erbij stond (puur om het ding te verkopen)
Want er stond
Slow Speed Flying Capable, Good for Beginner
Suitable for both beginners and experienced pilots
Best choice for Beginner and Advanced pilots


En op het filmpje leek het zo makkelijk te gaan.
Deze is na 5 a 6 weken binnengekomen, en toen ben ik gelijk gaan vliegen, dit ding heeft nu al ongv 5 a 6 crashes doorgaan. En heletijd is hij gerepareerd. Hij is wel een stuk lelijker nu dat is wel jammer.
Pfff wat een levensverhaal.
Achja , nu een jaar verder had ik besloten om een beginner plane erbij te doen , de Go Fly RC Evolution PRO, hiermee kon ik meteen vliegen, loopings mee gedaan enzo. Dit lukte prima.
Nu heb ik gisteren weer geprobeert met mn F18 te vliegen en dit lukte!!!!
Ik heb een hele 1300 mAh LIPO opgevlogen en ook aerobatics gedaan. Wel vond ik dit nog best moeilijk maar het lukte wel allemaal zonder te crashen.
Het landen lukte niet helemaal, het landingsgestelsel is afgebroken, maar ah fijn ik heb hem eraf gehaald en een 2e x geland op het gras. Dit lukte prima.

MAAR NU vanaf hier mijn vraag.
Ik wilde dus zegmaar omdat die f18 helemaal kapot is enzo, mijn f18 ff als oefenmodel houden en een 2200 mAh 25C 11.1V erin stoppen voor betere perfomance.
Hier nog even mee oefenen en dan een nieuwe F22 Raptor 64mm Jet kopen.
BananaHobby - 4 CH 2.4GHz BlitzRCWorks F-22 V2 Pro Radio Remote Control Electric Ducted Fan RC Fighter Jet ( RTF )
Eigenlijk precies t zelfde als de F18, maar dan een ander design.
Zou ik deze dus dan ook kunnen vliegen met gemak?

En geeft de 2200 mAh Lipo echt betere prestaties.?

MVG, Stan :)
 
Al geoefend op een simulator (PC) zoals het gratis FMS?
FMS Homepage

Is goedkoper dan crashen...en er zijn vele verschillende toestellen te downloaden hiervoor.
 
Beste Stan,

De accu die je wil gaan gebruiken is veel zwaarder dan de orginele. Waarschijnlijk verandert hierdoor het zwaartepunt waardoor het toestel niet meer vliegt.
Verder is de 2200 mAh de energieinhoud van de accu, net zoals een grotere benzinetank. Daardoor gaat het toestel niet sneller vliegen, door het gewicht alleen maar langzamer. De enige manier om sneller te gaan is door een hogere spanning, maar als de motor en electronica daar niet geschikt voor is, zal hij alleen maar binnen een paar minuten uitbranden
 
Dankjewel voor de reacties :)

De vliegsimulator wil ik best proberen, maar daar heb ik ook een vraag over.
als ik zoiets koop E-Sky Simulator
Kan ik dan ook dmv een crack (Emu.exe, daar kan je je controller selecteren ofso) op Realflight vliegen?
Want ik heb heel realflight 4.5 al kant en klaar gecrackt. niet legaal. maar geen controller. kan ik die controller dan gebruiken voor da spel?

En , ja je hebt gelijk over de batterij, zelf nog nie over nagedacht, echt bedankt dat je dit zegt want ik wilde van 't weekend er een gaan kopen.
Hoe zou mijn F18 dan wel sneller kunnen vliegen en minder snel op kunnen raken? want hij vloog maar 5 minuten met mijn 1 jaar oude 1300mAh batterij.

Nogmaals bedankt!
 
[mod]Graag duidelijke topictitel, kom je er niet uit hoe zend een Pb, dank[/mod]
 
De beste manier om je vliegtuig goed vliegend te houden, en langer te vliegen: Meerdere accus kopen, en na elke vlucht van 5 minuten de accu wisselen en opladen. Landen en opstijgen is onderdeel van het vliegplezier
 
Hoe zou mijn F18 dan wel sneller kunnen vliegen en minder snel op kunnen raken? want hij vloog maar 5 minuten met mijn 1 jaar oude 1300mAh batterij.

Nu, een deel van het antwoord gaf Pierreke dus al;
Meer mAh is meer capaciteit dus langere vliegtijd.

Maar daar gaat hij niet sneller mee.
Daar heb je een sterkere motor / betere ducted fan voor nodig OF indien de huidige motor en fan het toelaat steek je er een Lipo in met een extra cel (dus een hoger voltage). Je fan-unit moet het natuurlijk ook aankunnen.

De motor welke erbij zit is blijkbaar een 4300KV-motor.
Kort gezegd draait de motor aan toeren: 4300 x (het aantal volt wat je er in steekt).
Hang je er dus een accu aan met een hoger voltage dan gaat de motor harder draaien en zou hij dus sneller gaan.
Is je motor hier niet voor bestemd dan gaat hij even harder maar alleen voor een seconde of 10-20 waarna hij voor eeuwig stopt na een mooie lichtshow met wat bijbehorende rookeffecten.

Maar als je motor het wel aan kan zal (bij gelijkblijvende duct-unit) het waarschijnlijk zo zijn dat je motor wel sneller gaat draaien maar dat het amperage ook stijgt.
Als je mAh mag zien als tankinhoud van een auto dan moet je het amperage maar eens voorstellen als het verbruik van die auto.
Hij verbruikt dus meer benzine.
Dusss....dan moet je voor een langere vliegtijd ook de 'brandstoftank' vergroten ==> accu met meer mAh.
Als de standaard regelaar in het toestel dit Amperage (verbruik) niet aan kan dan ben je ook nog eens koud aan een andere/sterkere regelaar.

Dat alles opgeschreven hebbende;

Waarom koop je niet gewoon een sneller toestel?
Of ga eens shoppen bij Hobbyking voor een leuke setup, ik vraag me alleen af of het allemaal nog zo lekker vliegt met sterker en zwaarder spul erin.
Verder zijn er op dit forum plenty topics over schuimwafeljets met aftermarket set ups die gaan als de brandweer.
Dan hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Of je zelf goed genoeg bent om met zoiets te vliegen laat ik aan jezelf over.

Trouwens, 5 minuten motorloop op een 1300mAh 3S accu is niet eens zo kort.
 
Heel erg bedankt voor de reacties :)
hij voor eeuwig stopt na een mooie lichtshow met wat bijbehorende rookeffecten.

Haha hier moest ik om lachen :) maar het klopt idd wel.
Ik snap nu helemaal hoe het werkt met een batterij en een rc plane dankje!

Ik denk dat nu de beste oplossing is, om nog 2 accu's te kopen van 1250 -1300 mAh en gewoon heletijd afwisselen van accu, alle 3 opladen en verwisselen als hij op is.
Als ik een beetje beter kan vliegen met straaljager (vorige x was 1e vlucht die goed ging met straaljager) dan koop ik denk ik een nieuwe op bananahobby.com
Ik heb een hele mooie gezien een F22 64mm EDF. Maar als ik wat beter ben wil ik miss uit gaan breide tot 5 ch met inklapbaar landingsgestel. maar dan moet ik wel wat beter kunnen landen haha :)

Aah *** ik had nog een vraag maar bne hem ff vergeten. Ik post wel weer als ik de vraag weet

EDIT: ik weet hem weer :)
Mijn 1300mAh accu moet nu ongv 3 a 4 uur opladen!!!! Mijn vriend hoeft echter maar 1.5 uur op te laden met een 1250 mAh accu, maar hij heeft wel een andere oplader.
Is er een goedkope lader die sneller laadt? Want als ik dadelijk 3 accus moet opladen bne ik gewoon al een heledag bezig met opladen...
 
EDIT: ik weet hem weer :)
Mijn 1300mAh accu moet nu ongv 3 a 4 uur opladen!!!! Mijn vriend hoeft echter maar 1.5 uur op te laden met een 1250 mAh accu, maar hij heeft wel een andere oplader.
Is er een goedkope lader die sneller laadt? Want als ik dadelijk 3 accus moet opladen bne ik gewoon al een heledag bezig met opladen...

Dat hangt van een paar zaken af.
De accu kent in feite 2 C-waarden.
De ontlaadwaarde en de laadwaarde.
Ontladen kan tussen de 8 en 60C zitten maar normaliter zo rond de 25 - 45C (dit staat op je accu).
Dit houdt in dat je een accu 1300mAh 30/45C accu met nominaal 30 x 1350mAh uur mag belasten (ontladen) en onder piekbelasting voor korte tijd met 45 x 1350mAh.
Oftwel de motor mag onder normale omstandigheden / voor langere tijd 40,5A uit de accu trekken en onder piekbelasting (korte tijd) 60,75A.
Kort gezegd; Belast je de accu voor langere tijd met bijv. 50A dan gaat je accu stuk.

Het laden:
Oudere pakketten laadde je met 1C laadstroom oftwel 1 x 1350mAh.
Dus als je de lader instelt op 1,35A dan duurt het laden van een 100% lege accu net iets meer dan een uur.
Maar zoals je weet is het slecht voor een LiPo om hem helemaal leeg te trekken en hou je (zelf) een marge aan van 20% (dus je verbruikt maximaal 80% van die 1350mAh).

Nieuwere LiPo pakketten hebben over het algmeen al een laadwaarde van 5C tot 8C (Let op, staat expliciet op je pakket vermeld als dit zo is!!! Staat het er niet op probeer het dan ook echt niet tenzij het Oud en nieuw is !!). Oftewel mag je die laden met 5 x 1350mAh (1,35A) en dit gaat dus 5x sneller.
Stel dat je 80% van die 1350mAh moet laden (dat is 1080mAh) bij een laadstroom van (5 x 1,35A =) 6,75A dan duurt dit theoretisch: 1080mA / 6750mA (6,75A) = 0,16h (uur) oftewel 9,6 minuten.

Dus bij een lader die sterk genoeg is en een accupakket welke het aankan is het theoretisch mogelijk om binnen 10 minuten je accu vol te laden.
Echter heb je gedurende het proces wat verlies en duurt het balanceren langer (je hebt simpel gezegd niet de gehele 10 minuten 6,75A op je accu staan en van die 6,75A vloeit er iets weg aan verliezen).

Modellbau Lindinger Onlineshop
^^ Deze accu kunnen dus ontladen worden met 25C duur- en 45C piekbelasting. En geladen worden met 5C.

Modellbau Lindinger Onlineshop
^^ Deze accu's kunnen dus ontladen worden met 30C duur- en 60C piekbelasting. En geladen worden (als ik het goed lees) met 8C


Maar, welke lader is dan geschikt? Over welk vermogen moet zo'n lader dan beschikken?
P = U x I
Vermogen = stroom x spanning
Watt = Ampere x Volt

In het geval van een 3S accu met een maximale laadspanning van 12,62V en een laadstroom van 5C heb je nodig:
Watt = 6,75 x 12,62 ==> 85W(att)

Stel dat je deze lader zou kopen:
ULTRAMAT 8 | Ladegeräte/ Netzteile | Elektronik

Dan ga jij je accu's niet binnen 10 minuten kunnen laden
Want:
Betriebsspannung: 11 ... 15 V/5 A DC oder
100 ... 240 V AC Netzspannung
Lademöglichkeit: 1 ... 10 NiMH-/NiCd-Zellen
1 ... 4 LiPo-Zellen
Ladestrom: 0,5 A, 1,5 A oder 3 A (max. 30W)

A) De laadstroom is maar maximaal 3A
B) Al was de laadstroom 100A dan had het nog niet gelukt want de lader heeft maar een maximaal vermogen van 30W

Deze lader kan wel tot 10A...........maar maximaal 50W
Modellbau Lindinger Onlineshop

Versorgungsspannung12/230 Vladbare AkkutypenLiPo/LiFe/NiMH/NiCd/Pbladbare Zellenzahl1-7 Lixx, 1-16 Nixx, 1-12 PbMax. Ladestrom:10 AEntladestrom1 AAbschaltungDelta Peak, CC-CV-LadeverfahrenLeistung/Watt:50 W

Deze lader daarentegen (ik heb deze vrij recent zelf gekocht bij deze toko) die kan het nét wel (en voor deze prijs is het een goede lader maar er zijn gelijkwaardige of betere voor minder te koop).
Modellbau Lindinger Onlineshop

Versorgungsspannung12/220 Vladbare AkkutypenNiMH/NiCd/LiPoladbare Zellenzahl1-7 Lixx, 1-16 NixxMax. Ladestrom:20 AEntladestrommax. 5A 50WAbschaltung-Leistung/Watt:150 W

Dus in te stellen tot 20A en een vermogen van 90W (bij gebruik op 220V !!).
Als je hem aansluit op een accu of voeding van 12V dan beschikt deze lader over een vermogen van 150W.
Maar zoals eerder gezegd, staar je niet blind op theoretische cijfertjes.
Het zal net iets langer dan 10 minuten duren.
Verder hoef je de accu ook niet iedere keer tot 100% vol te laden.
95% is voldoende, die laatste 5% is grotendeels het balanceren van je pakket en maakt qua vliegtijd niet zo heel gek veel uit.


Een beetje pauze tussen het vliegen is eigenlijk ook beter.
Anders leer je na 2-3 vluchten niets meer ;-)

Kan je hier iets mee? :p
 
Dat hangt van een paar zaken af.
De accu kent in feite 2 C-waarden.
De ontlaadwaarde en de laadwaarde.
Ontladen kan tussen de 8 en 60C zitten maar normaliter zo rond de 25 - 45C (dit staat op je accu).
Dit houdt in dat je een accu 1300mAh 30/45C accu met nominaal 30 x 1350mAh uur mag belasten (ontladen) en onder piekbelasting voor korte tijd met 45 x 1350mAh.
Oftwel de motor mag onder normale omstandigheden / voor langere tijd 40,5A uit de accu trekken en onder piekbelasting (korte tijd) 60,75A.
Kort gezegd; Belast je de accu voor langere tijd met bijv. 50A dan gaat je accu stuk.

Het laden:
Oudere pakketten laadde je met 1C laadstroom oftwel 1 x 1350mAh.
Dus als je de lader instelt op 1,35A dan duurt het laden van een 100% lege accu net iets meer dan een uur.
Maar zoals je weet is het slecht voor een LiPo om hem helemaal leeg te trekken en hou je (zelf) een marge aan van 20% (dus je verbruikt maximaal 80% van die 1350mAh).

Nieuwere LiPo pakketten hebben over het algmeen al een laadwaarde van 5C tot 8C (Let op, staat expliciet op je pakket vermeld als dit zo is!!! Staat het er niet op probeer het dan ook echt niet tenzij het Oud en nieuw is !!). Oftewel mag je die laden met 5 x 1350mAh (1,35A) en dit gaat dus 5x sneller.
Stel dat je 80% van die 1350mAh moet laden (dat is 1080mAh) bij een laadstroom van (5 x 1,35A =) 6,75A dan duurt dit theoretisch: 1080mA / 6750mA (6,75A) = 0,16h (uur) oftewel 9,6 minuten.

Dus bij een lader die sterk genoeg is en een accupakket welke het aankan is het theoretisch mogelijk om binnen 10 minuten je accu vol te laden.
Echter heb je gedurende het proces wat verlies en duurt het balanceren langer (je hebt simpel gezegd niet de gehele 10 minuten 6,75A op je accu staan en van die 6,75A vloeit er iets weg aan verliezen).

Modellbau Lindinger Onlineshop
^^ Deze accu kunnen dus ontladen worden met 25C duur- en 45C piekbelasting. En geladen worden met 5C.

Modellbau Lindinger Onlineshop
^^ Deze accu's kunnen dus ontladen worden met 30C duur- en 60C piekbelasting. En geladen worden (als ik het goed lees) met 8C


Maar, welke lader is dan geschikt? Over welk vermogen moet zo'n lader dan beschikken?
P = U x I
Vermogen = stroom x spanning
Watt = Ampere x Volt

In het geval van een 3S accu met een maximale laadspanning van 12,62V en een laadstroom van 5C heb je nodig:
Watt = 6,75 x 12,62 ==> 85W(att)

Stel dat je deze lader zou kopen:
ULTRAMAT 8 | Ladegeräte/ Netzteile | Elektronik

Dan ga jij je accu's niet binnen 10 minuten kunnen laden
Want:
Betriebsspannung: 11 ... 15 V/5 A DC oder
100 ... 240 V AC Netzspannung
Lademöglichkeit: 1 ... 10 NiMH-/NiCd-Zellen
1 ... 4 LiPo-Zellen
Ladestrom: 0,5 A, 1,5 A oder 3 A (max. 30W)

A) De laadstroom is maar maximaal 3A
B) Al was de laadstroom 100A dan had het nog niet gelukt want de lader heeft maar een maximaal vermogen van 30W

Deze lader kan wel tot 10A...........maar maximaal 50W
Modellbau Lindinger Onlineshop

Versorgungsspannung12/230 Vladbare AkkutypenLiPo/LiFe/NiMH/NiCd/Pbladbare Zellenzahl1-7 Lixx, 1-16 Nixx, 1-12 PbMax. Ladestrom:10 AEntladestrom1 AAbschaltungDelta Peak, CC-CV-LadeverfahrenLeistung/Watt:50 W

Deze lader daarentegen (ik heb deze vrij recent zelf gekocht bij deze toko) die kan het nét wel (en voor deze prijs is het een goede lader maar er zijn gelijkwaardige of betere voor minder te koop).
Modellbau Lindinger Onlineshop

Versorgungsspannung12/220 Vladbare AkkutypenNiMH/NiCd/LiPoladbare Zellenzahl1-7 Lixx, 1-16 NixxMax. Ladestrom:20 AEntladestrommax. 5A 50WAbschaltung-Leistung/Watt:150 W

Dus in te stellen tot 20A en een vermogen van 90W (bij gebruik op 220V !!).
Als je hem aansluit op een accu of voeding van 12V dan beschikt deze lader over een vermogen van 150W.
Maar zoals eerder gezegd, staar je niet blind op theoretische cijfertjes.
Het zal net iets langer dan 10 minuten duren.
Verder hoef je de accu ook niet iedere keer tot 100% vol te laden.
95% is voldoende, die laatste 5% is grotendeels het balanceren van je pakket en maakt qua vliegtijd niet zo heel gek veel uit.


Een beetje pauze tussen het vliegen is eigenlijk ook beter.
Anders leer je na 2-3 vluchten niets meer ;-)

Kan je hier iets mee? :p

WOW MAN :)
Heel 't verhaal gelezen, tis wel moeilijk te begrijpen want bne niet zo technisch aangelegd :confused: maar ik snap t al iets beter.
Als ik het ff snel zeg, kan ik dus niet een lader voor minder dan 30 euro kopen en dat dan je batterij ongv maar 1 uur hoeft op te laden xD?

En, weet je misschien een goede 1300 mAh batterij die op mijn F18 kan, gwn eentje die het daar goed op doet.
Want ik dacht eerst dat je alleen naar mAh moest kijken, maar nu jij dit allemala heb gezegt, moet je dus ook naar andere dingen kijken, want die batterij van 1500 mAh was goedkoper dan degene van 1300mAh.
Kan je een linkje sturen van een goede 1300 mAh batterij die niet zo duur is? ongv 15 euro ofso rond die koers.

Alsnog bedankt voor je reacties, ze zijn egt helpvol! :)
 
En, weet je misschien een goede 1300 mAh batterij die op mijn F18 kan, gwn eentje die het daar goed op doet.
Want ik dacht eerst dat je alleen naar mAh moest kijken, maar nu jij dit allemala heb gezegt, moet je dus ook naar andere dingen kijken, want die batterij van 1500 mAh was goedkoper dan degene van 1300mAh.
Kan je een linkje sturen van een goede 1300 mAh batterij die niet zo duur is? ongv 15 euro ofso rond die koers.

Alsnog bedankt voor je reacties, ze zijn egt helpvol! :)

Graag gedaan.

Bij een accu moet je 'rekening houden' met een paar simpele zaken.
Een accu is nl. in basis een heel simpel ding.
In Jip en Janneke taal is het niets anders als een brandstoftank (net als bij een auto zeg maar).
Bij auto's kun je bij wijze van spreken ook niet zomaar een willekeurige tank onder een willekeurige auto hangen.

Bij een LiPo (Nimh whatever) batterij heb je te maken met:
- Capaciteit (ofwel inhoud), mAh
- Afmetingen (lengte x breedte x hoogte/dikte)
- Gewicht (Gram)
- Cellenaantal/Voltage (3s; 11,1V, 4S 14,8V etc. etc. in stappen van 3,7 volt bij een LiPo)

Nu, van je huidige accu weet je al deze bovenstaande zaken.
Capaciteit is 1350mAh, afmetingen en gewicht kun je zelf opmeten en het voltage (spanning) is 3S oftewel 11,1 volt

Dit werkt nu bij jou, het vliegt, het vliegt in principe lang genoeg, in feite gaat het hard genoeg etc..

Als jij een 3S accu kan vinden met een hogere capaciteit maar gelijkwaardige afmetingen en gewicht gaat dit zondermeer gewoon passen en kun je dus 150mAh langer blijven vliegen (maar moet je ook 150mAh extra laden).

Als de ruimte het toelaat dat je een iets dikkere accu kunt plaatsen welke qua gewicht gelijkwaardig is lukt dit ook.

Waar je naast of beter gezegd in combinatie met de 4 genoemde punten ook op moet letten is de plaats van de accu. Als deze exact op het zwaartepunt ligt heb je best wel wat mogelijkheden.
Ligt de accu voor of achter het zwaartepunt dan moet je ook rekening houden met het balanceren van het vliegtuig.
Je kan zelf indenken dat als de accu voorin het vliegtuig ligt en je steekt er een accu in die een stuk zwaarder of lichter is dat je vliegtuig ofwel voorover wil kantelen als de accu zwaarder is en achterover als de accu lichter is.
Dan moet je de accu naar voren of naar achteren kunnen verplaatsen (of lood erin of eruit) om dit te compenseren en het juiste zwaartepunt van het toestel te herstellen.

Dus ja, gezien ik zo'n toestel hier niet heb staan of er ooit mee gevlogen heb kan ik onmogelijk voor jou een goede/juiste accu uitzoeken.
Ik weet niet hoeveel marge ik heb qua zwaartepunt, beschikbare ruimte en vleugelbelasting van het toestel.
Met dat laaste bedoel ik, aan de afmetingen en dus het dragende oppervlakte van de vleugels/het toestel veranderd niets.
Een vleugel kan een x-factor aan lift genereren (snel gezegd; Kan de vleugel meer lift genereren dan dat je vliegtuig in totaal weegt dan kun je vliegen)
Het ene modelvliegtuig kan bijv. 5 kg extra meezeulen en vliegt dan nog vrolijk verder maar bij een schuimpje kan bijv. 200 gram extra al genoeg zijn om een fijn vliegend toestel om te toveren in iets wat hard kan rijden maar niet omhoog gaat of als het wel vliegt dan moet je alle zeilen bijzetten om het in de lucht te houden want eigenlijk wil het vliegtuig helemaal niet in de lucht zijn door zijn gewicht.
Of je hebt gewoon te weinig motorvermogen om de kist omhoog te krijgen.

In jouw geval zou ik zeggen;
Als je een accu kunt vinden met wat mAh's extra en die qua afmetingen, voltage en gewicht gelijk zijn, geen probleem, kun je kopen.
Zo niet, koop gewoon voor een paar tientjes wat van die 1350mAh accu's en investeer in een goede lader.....................en leer eerst gewoon eens vliegen.
Als jij dit ding wat je nu hebt helemaal op hebt gevlogen en hij doet precies wat jij wilt en hij kan je niet meer verrassen of uitdagen.......kijk pas dan eens voor iets anders.

Wellicht dat je tegen die tijd wel eens een 'echt' modelvliegtuig kunt kopen ;)
 
... want bne niet zo technisch aangelegd
...
Minder technisch, maar wel 'verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers, bespaart je minstens één kapot accupack en een beginnend brandje. Vastgepind bovenaan in het accu- en laad-techniek subforum:
Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
Inhoud
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uiteraard is rekenen met allerlei elektrisch ongerief nog geen gesneden koek. Scheldwoorden zoals daar zijn:

Gelukkig zijn daar rekentooltjes voor:
www.scriptasylum.com RC Calculations -> electrical
-> Lithium Battery Chargers (berekent stroom die lader kan leveren bij gegeven aantal cellen)
en
-> Charger Calculator (berekent vermogen (Watt, energie per seconde) waarover lader en eventuele voeding moeten beschikken)

Ik zou daar zeker ook nog even naar de LiPo pack wiring en system wiring menu-items kijken, beantwoorden vragen die je nog moet stellen. Zeer nuttig site voor e-volk, toevoegen aan favorieten.
 
Laatst bewerkt:
WOW MAN :)
Heel 't verhaal gelezen, tis wel moeilijk te begrijpen want bne niet zo technisch aangelegd :confused: maar ik snap t al iets beter.
Als ik het ff snel zeg, kan ik dus niet een lader voor minder dan 30 euro kopen en dat dan je batterij ongv maar 1 uur hoeft op te laden xD?

En, weet je misschien een goede 1300 mAh batterij die op mijn F18 kan, gwn eentje die het daar goed op doet.
Want ik dacht eerst dat je alleen naar mAh moest kijken, maar nu jij dit allemala heb gezegt, moet je dus ook naar andere dingen kijken, want die batterij van 1500 mAh was goedkoper dan degene van 1300mAh.
Kan je een linkje sturen van een goede 1300 mAh batterij die niet zo duur is? ongv 15 euro ofso rond die koers.

Alsnog bedankt voor je reacties, ze zijn egt helpvol! :)

kijk eens naar deze lader:
HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing ECO8 150W 7A 8S Bal/Dis/Cyc Charger w/ acc.

deze lader doet er bij mij nog geen uur over om een 3 cel 1500mah accu volledig op te laden

en deze accu's:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 1300mah 3S 25~50C Lipo Pack

mvg thom
 
Back
Top