Sebart mig 29 3D ARF

Ter vervanging van mijn FlyFly mig29 (ook 3d) heb ik onlangs de Sebart Mig 29 3d ARF gekocht. De FlyFly kon ook hoveren maar vooral door er heel veel vermogen in te zetten, wat weer ten koste ging van het gewicht. Helaas brak hij soms nogal onvoorspelbaar uit en dan kostte het enkele tientallen meters om hem weer recht te krijgen. De youtube filmpjes van deze mig zien er allemaal wat gemoedelijker uit.

Het pakket was mooi compleet en ziet er best leuk uit. De Sebart mig is iets kleiner dan de FlyFly mig en ziet er kwa schaal beter uit. Het in elkaar zetten lukte op 2 avondjes dus dat is ook zo gepiept.

Wat me opviel zijn de cheater holes in de duct, waarvan ik ooit begrepen had dat je deze beter niet kon hebben maar Sebart zal het wel weten!

Ik heb alleen een probleempje met de gyro en ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Ik krijg deze namelijk alleen in headlock mode als ik de gyro gain niet in mijn receiver plug. Zodra ik dit wel doe werkt de gyro alleen in rate mode en het maakt niet uit op hoeveel ik de gain zet. Bij 50% is de gain 0 en daaronder en daarboven gaat hij in rate. Eigenlijk ben ik bang dat de meegeleverde gyro net iets te goedkoop (rommel?) was maar hopelijk heeft iemand anders wel succes! De gyro is de AT-EG301.
 
Hey Jippiee

Stel je gyro vraag ook eens in het heligedeelte, meer kans op succes

Mooi toestel (maar vond hem best prijzig)

Stevo
 
Inderdaad mooie kist (heb zelf de Jepe MiG-29:mrgreen:).
Ik heb hem enkele keren in akte gezien en wat opviel was wel de zeeeeer korte vliegtijd. De standaard setup trekt de enkele lipo vlot leeg!
Dus de eerste vluchten niet te lang maken en dan controleren wat er nog in de lipo zit.
Succes en veel plezier ermee!
Grtz, Hans
 
Ik heb ook een SebArt mig en heb die Gyro ook nooit goed werkend gekregen. Ik heb een 2e hands GY401 gekocht en erin gezet, die werkt wel, maar de juiste instelling heb ik nog niet kunnen vinden ...

Zodra hij bij hoveren uitbreekt, moet ik namelijk HEEL snel de heading lock uitzetten anders wokkelt ie zo de grond in.

Wat je ook niet moet doen is richtingroer sturen terwijl je de gyro omschakelt. Aangezien ik heli vlieg weet ik dat dat logisch is, maar het heeft mij wel een keer verrast ... de uitlaten bleven opeens vol naar rechts staan. :o

En dat de lipo's snel leeg zijn klopt inderdaad, ze worden ook ERG HEET. Ik heb er 4s3300 Nano (35c) in en die worden al lekker dik van die hoge stromen.

Grtz,
Emile :cool:
 
Ik heb er ondertussen ook maar een andere gyro ingezet en nu werkt heading lock wel goed. Het nadeel van deze gyro (Logictech) is dat de maximale gain niet zo sterk is dus de megeleverde gyro zal vermoedelijk beter werken in "normal mode".

@Emile, wat jij zegt klopt, HH kent ook zijn nukken en zo ben ik eens bijna een hotliner verloren omdat ik dacht dat een HH gyro op het hoogteroer wel makkelijk zou zijn. Toch wil ik graag in HH mode proberen maar misschien de gyro alleen in HH mode zetten door bijv. een drukknop te gebruiken aangezien ik in blinde paniek vast de verkeerde switch omzet...

Nog even wachten op de lipo dus vliegen zit er nog even niet in. Ik heb ook een 3300 besteld maar gelukkig zijn ze met 5C redelijk snel te laden. Misschien zijn ze wel snel leeg maar dat is de keuze om gewicht te besparen en dat lijkt mij prima bij deze manier van vliegen van een edf.
 
Ik heb er ondertussen ook maar een andere gyro ingezet en nu werkt heading lock wel goed. Het nadeel van deze gyro (Logictech) is dat de maximale gain niet zo sterk is dus de megeleverde gyro zal vermoedelijk beter werken in "normal mode".

@Emile, wat jij zegt klopt, HH kent ook zijn nukken en zo ben ik eens bijna een hotliner verloren omdat ik dacht dat een HH gyro op het hoogteroer wel makkelijk zou zijn. Toch wil ik graag in HH mode proberen maar misschien de gyro alleen in HH mode zetten door bijv. een drukknop te gebruiken aangezien ik in blinde paniek vast de verkeerde switch omzet...

Nog even wachten op de lipo dus vliegen zit er nog even niet in. Ik heb ook een 3300 besteld maar gelukkig zijn ze met 5C redelijk snel te laden. Misschien zijn ze wel snel leeg maar dat is de keuze om gewicht te besparen en dat lijkt mij prima bij deze manier van vliegen van een edf.
Mijn vorige zender DX7 had een verende schakelaar, die zou ik daar inderdaad ook voor willen gebruiken. Mijn huidige zender DX8 heeft een drukknop dicht bij de antenne, niet echt op een handige plaats.

Met 3300 kun je in ieder geval vertikaal lekker wegklimmen. De vluchtduur wordt ERG kort (3 min?) en in mijn geval de lipo's in de zomer ERG HEEEEEET. Maargoed met 2pakketten van 3300 en een tussenstop kun je ook 6 minuten halen. :D

Suc6,
Emile
 
Zie dat er meer Mig vliegers zijn. Zelf heb ik er ook 1 aangeschaft die nu gereed is om te vliegen. Helaas kom ik een vervelend euvel tegen en vraag me af of er andere zijn die dit ook hebben.

Bij het snel sturen van een willekeurig kanaal beginnen de servo(s) te jitteren. Bij normaal (rustig) sturen gaat alles goed. Maar als b.v. de knuppel halvewege de stuuruitslag los wordt gelaten schiet deze snel in de neutraal stand. Vaak reageert de bijbehorende servo hierop met het jitteren. Ook gebeurt het wel eens bij het aansluiten van de accu.

Dit jitteren stop meestal niet vanzelf, maar pas als er weer een flinke uitslag met de knuppel gemaakt wordt.
Tijdens het jitteren heeft de servo geen kracht en kan je hem uit zijn positie duwen. Ook verloop hij langzaam.

Wat heb ik al gedaan om dit te voorkomen/testen;
- diverse ontvangers geprobeerd
- spanningen gemeten (met y kabel bij servo)
- stuurpuls bekeken met osciloscoop
- Enkele servo met ontvanger en separate accu (4,8V) aangesloten.

Ik maak gebruik van 2,4Ghz orginele Futaba spullen.

Mijn idee is dat het aan de servo's ligt. Maar alle kanalen hebben het, met uitzondering van de vector sturing (via de gyro)

Op deze wijze kan en durf ik er niet mee te vliegen.

Iemand ideeen of heeft dit ook meegemaakt?


Edward
 
Edward,

Ik heb het ook even geprobeerd (met futaba Futaba 2.4) maar ik zie niets vreemds. Ik kan eigenlijk ook zo niet zeggen wat er gebeurd. Heb je het ook al eens met 1 servo aangesloten geprobeerd?


Zie dat er meer Mig vliegers zijn. Zelf heb ik er ook 1 aangeschaft die nu gereed is om te vliegen. Helaas kom ik een vervelend euvel tegen en vraag me af of er andere zijn die dit ook hebben.

Bij het snel sturen van een willekeurig kanaal beginnen de servo(s) te jitteren. Bij normaal (rustig) sturen gaat alles goed. Maar als b.v. de knuppel halvewege de stuuruitslag los wordt gelaten schiet deze snel in de neutraal stand. Vaak reageert de bijbehorende servo hierop met het jitteren. Ook gebeurt het wel eens bij het aansluiten van de accu.

Dit jitteren stop meestal niet vanzelf, maar pas als er weer een flinke uitslag met de knuppel gemaakt wordt.
Tijdens het jitteren heeft de servo geen kracht en kan je hem uit zijn positie duwen. Ook verloop hij langzaam.

Wat heb ik al gedaan om dit te voorkomen/testen;
- diverse ontvangers geprobeerd
- spanningen gemeten (met y kabel bij servo)
- stuurpuls bekeken met osciloscoop
- Enkele servo met ontvanger en separate accu (4,8V) aangesloten.

Ik maak gebruik van 2,4Ghz orginele Futaba spullen.

Mijn idee is dat het aan de servo's ligt. Maar alle kanalen hebben het, met uitzondering van de vector sturing (via de gyro)

Op deze wijze kan en durf ik er niet mee te vliegen.

Iemand ideeen of heeft dit ook meegemaakt?


Edward
 
Mijne is nu ook vliegklaar. Helaas zijn de fans flink uit balans dus eigenlijk moeten die er nog uit... Heeft iemand dit al eens gedaan? Ik kan nu eigenlijk niet inschatten of dit zonder hak-en breekwerk kan.
 
@ Jippieee,

Bedankt voor het proberen,

Mijn probleem uiteraard ook geprobeerd met één servo, met helaas gelijke resultaten.
Kan echt niets anders bedenken dat het probleem in de servo(s) zit.

Echt dagen aan het zoeken geweest maar kan niet verdacht verder vinden.
Vlieg al 30 jaar dus weet ondertussen wel hoe e.e.a. zou moeten ;-)

Misschien een slechte batch met servo's?
Maar om ze nu allemaal te gaan vervangen kost wel wat, buiten dat je het hele toestel moet slopen om ze er uit te krijgen. En zo goedkoop was hij nu ook niet.
 
Mijne is nu ook vliegklaar. Helaas zijn de fans flink uit balans dus eigenlijk moeten die er nog uit... Heeft iemand dit al eens gedaan? Ik kan nu eigenlijk niet inschatten of dit zonder hak-en breekwerk kan.
Ik heb beide fans ooit moeten vervangen, omdat de allereerste versie uit elkaar spatte ... spreek uit eigen ervaring, bij de 10e vlucht nam de oranje rotor opeens afscheid. De nieuwe fans zijn voortaan beide zwart uitgevoerd, maar nog wel links en rechts draaiend.

Het vervangen stelt niks voor en je ziet er naderhand niks van. Je moet de hele schaats eronderuit halen (voorzichtig lostrekken) en daarna moet je met een mesje rondom het luik de "rubberachtige" lijm effe doorsnijden.
Daarna kun je het luik openen en de fans eruit schroeven.

Suc6,
Emile :cool:
 
Welliswaar een oude topic maar ik wilde nog even delen dat ik dit fenomeen nu ook zie. Als ik de servo's in de ontvanger prik of bij snel sturen blijft de servo soms "jitteren" en dan kun je de servoarm gemakkelijk met de hand bewegen tot het moment waarop hij weer "oppakt". Ik heb dit bij minstens 3 servo's kunnen constateren. Voor de Mig maakt het niet meer zoveel uit want dit kwam ploseling naar beneden (en wilde dus niet meer naar boven). Ik ga nu niet beweren dat het door de servo's komt, want 1 van de stroomkabels kwam tegen de motor en was doorgesleten, maar ik durf deze servo's helaas nu niet meer in de nieuwe mig te zetten (nu de LX Mig-29 :cool:).



@ Jippieee,

Bedankt voor het proberen,

Mijn probleem uiteraard ook geprobeerd met één servo, met helaas gelijke resultaten.
Kan echt niets anders bedenken dat het probleem in de servo(s) zit.

Echt dagen aan het zoeken geweest maar kan niet verdacht verder vinden.
Vlieg al 30 jaar dus weet ondertussen wel hoe e.e.a. zou moeten ;-)

Misschien een slechte batch met servo's?
Maar om ze nu allemaal te gaan vervangen kost wel wat, buiten dat je het hele toestel moet slopen om ze er uit te krijgen. En zo goedkoop was hij nu ook niet.
 
Back
Top