in Someren (2011) heb ik me insgeschreven als Biggs lid. In 2011 heb ik met een oude Ornith (3,75m) mijn eerste seizoen zweven zonder motor gemaakt, vermoedelijk een 60-tal zalige sleeps achter onze Pilatus (Electro). Maar voor dit seizoen wou ik toch een grotere zwever hebben. Daarom heb ik voor de winter een 5m DG600 gekocht ... maar die ligt hier nog onaangeroerd. De winter was gewoonweg te druk op de zaak, en ik heb er nog geen uurtje tijd voor gevonden. Om dit jaar toch aan het zweven te geraken ben ik dan maar op zoek gegaan naar een 2e hands zwever die vliegklaar was. Ik heb een ASH-26 van 6m gevonden (Rosenthal romp, Egger vleugels) die er nog heel goed uit ziet, en waar weinig werk aan is.
De vleugels zijn volgens de verkoper HQ3-15, al lijkt HQW3-14 of HQW3-15 er volgens mij meer op.
Tot daar mijn (nogal uitvoerige) inleiding.
Nu is mijn vraag of er een goede leiddraad is voor het programmeren en besturen van een soortgelijke zwever. Ik geef hieronder weer wat ik al heb gedaan, en kijk uit naar jullie opmerkingen en tips.
Elevator (~ 10mm up, 8mm down)
Rudder (~ 25mm L&R, meer gaat niet met huidige setup)
Rolroeren (~ 14 mm up, 7mm down)
Flaps (op 3-standen schakelaar), (0 = recht, 1= 4mm down, 2= 11mm down) (ik kan dus niet omhoog om door te steken)
De rolroeren gaan respectievelijk 2mm en 4mm mee naar beneden met de Flaps.
Wiel (is een vast wiel, ik twijfel of ik het zou vervangen door een intrekbaar fema wiel dat ik heb liggen)
Remkleppen (zitten op de gashendel)
Sleep (2-standen schakelaar)
Wat zoek ik :
Wat klopt er van bovenstaande, en wat is voor verbetering vatbaar ?
Hoe kan ik (op mijn T8FG) kiezen om evt ook de flaps op de gashendel te krijgen (als jullie dat adviseren) ?
Hoe stel ik mijn FailSafe best af ? (Nu gaat alles quasi neutraal, met een klein beetje flaps,rudder left en de sleep los)
Alles wat ik ben vergeten te vragen
.
Alvast bedankt,
Bert Oris

De vleugels zijn volgens de verkoper HQ3-15, al lijkt HQW3-14 of HQW3-15 er volgens mij meer op.

Tot daar mijn (nogal uitvoerige) inleiding.
Nu is mijn vraag of er een goede leiddraad is voor het programmeren en besturen van een soortgelijke zwever. Ik geef hieronder weer wat ik al heb gedaan, en kijk uit naar jullie opmerkingen en tips.
Elevator (~ 10mm up, 8mm down)
Rudder (~ 25mm L&R, meer gaat niet met huidige setup)
Rolroeren (~ 14 mm up, 7mm down)
Flaps (op 3-standen schakelaar), (0 = recht, 1= 4mm down, 2= 11mm down) (ik kan dus niet omhoog om door te steken)
De rolroeren gaan respectievelijk 2mm en 4mm mee naar beneden met de Flaps.
Wiel (is een vast wiel, ik twijfel of ik het zou vervangen door een intrekbaar fema wiel dat ik heb liggen)
Remkleppen (zitten op de gashendel)
Sleep (2-standen schakelaar)
Wat zoek ik :
Wat klopt er van bovenstaande, en wat is voor verbetering vatbaar ?
Hoe kan ik (op mijn T8FG) kiezen om evt ook de flaps op de gashendel te krijgen (als jullie dat adviseren) ?
Hoe stel ik mijn FailSafe best af ? (Nu gaat alles quasi neutraal, met een klein beetje flaps,rudder left en de sleep los)
Alles wat ik ben vergeten te vragen

Alvast bedankt,
Bert Oris
Laatst bewerkt: