Airboatjes van Steve en Peet

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van Lex's zij draadje heb ik heel democratisch zonder Peet besloten een eigen dradje te starten van onze projecten.

Als Peet kennis heeft genomen van mijn zeer democratisch besluit zal hij ongetwijfelt zijn projecten posten, hij is op dit moment 3 airboaten aan het bouwen.

Hierbij alvast wat foto's en een filmpje van mijn 2e airboat, de eerste drifte niet, maar stuiterde, die word op dit moment aangepast.

De spects:
2600 kv
30 amp himodel regelaar
1/8 scale motorfan boven de regelaar voor de koeling.
Ledig gewicht bootje is 720 gram, met 3s lipo 990 gram, en met GPS voor snelheidsmetingen 1100 gram

09032012123.jpg

Dekje is deels plexiglas, erg handig om the checken of de boel nog droog is tijdens het varen.
09032012124.jpg

Luikje is 100% waterdicht gemaakt met tochtstrip van de gamma € 2.95
09032012127.jpg


09032012128.jpg



Dit is die van Peet:


De bootjes gaan op gps 40 km/h

gr Steve
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi gebouwd zeg.
ook dat plexiglas vind ik wel vet uitzien en ook een super idee natuurlijk.
maar heb je enig idee waarom je 1ste niet drifte maar stuiterde?
 
mooi gebouwd zeg.
ook dat plexiglas vind ik wel vet uitzien en ook een super idee natuurlijk.
maar heb je enig idee waarom je 1ste niet drifte maar stuiterde?

we hadden het idee om de zijkanten van de onderkant af te ronden ipv scherp te houden, dat zorgde ervoor dat de aitboat eigenlijk perfect vaarde maar niet drifte, jammer 4 weken lijmen en plakken voor niets :D

ook zat er een bult aan de inker kant van de onderkant.

de hout/rode boot drift perfect
 
Hallo allemaal,

Naar aanleiding van Lex's zij draadje heb ik heel democratisch zonder Peet besloten een eigen dradje te starten van onze projecten.

Als Peet kennis heeft genomen van mijn zeer democratisch besluit zal hij ongetwijfelt zijn projecten posten, hij is op dit moment 3 airboaten aan het bouwen.




gr Steve

Da's leuk zo'n topic over airbootjes :rolleyes:

Steve , de bootjes die op de werkbank liggen kunnen de kliko in .:oops:

Helaas iets te onzorgvuldig bezig geweest .
Het spul was niet naar mijn zin, dus maar weer even naar de lokale DHZ toko en nieuw hout gehaald .:cool:
Nu dus wat zorgvuldiger (lees rustiger) te werk gaan.
Mijn ervaring is dat je het maar gelijk goed kan doen ipv naderhand compromissen te moeten maken om het geheel nog een beetje goed varend te krijgen


Ik zal binnenkort even wat foto's maken


GRT Peet
 
Even snel wat foto's gemaakt

dit was de eerste
op verzoek van m'n zoon met doodshoofd.
Deze lek gevaren op een bierflesje.

Om de regelaar te vervangen , die iets meer water tegenkwam dan goed voor hem was , een extra gat in de romp moeten maken .

De boot kaal geschuurd en opnieuw gespoten omdat ik toch niet helemaal tevreden was over de kleurstelling.


full




Voor mijn zoon ook een bootje gemaakt , kleurstelling is op zijn verzoek, oranje / zwart .
Deze heeft ondertussen al een aardig leven achter de rug en is nu niet helemaal meer waterdicht .
full




Dit is mijn eigen bootje na het "bierfles" incident.
Een iets andere kleurstelling voor goed zicht op het water .
full




Het volgende project , deze gaat de boot van mijn zoon vervangen.
Hij wordt iets groter dan de vorige 2 en versterkt bij de overgang van de romp naar het dek en aan de binnenkant met epoxy behandeld om het hout bij eventuele lekkages te beschermen tegen water.

Als er wat nieuws te melden is plaats ik wel weer wat foto's .

full




De bootjes hebben een 30 A regelaar , een 1800 kV borstelloze motor.
We varen de bootjes met een 5600 mA 3 cells lipo , dit voor lekker lange vaartijden.
De accu's wegen ruim 400 gram maar dat neem ik voor lief.

MVG Peet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lex

Je ontwerp is gewoon goed, men kan beter iets goed "pikken" als slecht verzinnen.:cool::cool:

Het lijkt inderdaad wel op serieproductie, maar 1 bootje is redelijk op zijn eind en is ook behoorlijk lek , aangezien ik het bouwen erg leuk vind is de keus tussen een nieuwe maken of een oude opknappen gauw gemaakt .:rolleyes:

Gelijk even een kleine update :

full


De romp is ingedekt , 2 plaatjes op de spanten gelijmd waarop de regelaar en de ontvanger op komen , zodat ze iets boven de romp komen .
Dit voor het geval er water binnenkomt de electronica niet meteen met natte voeten zit .
Tevens een servosteun ingelijmd en een steun gemaakt voor geforceerde koeling van de regelaar .



full


De staart gemaakt , de scharnieren ingefreesd en uitgericht en wat strookjes hout ingelijmd om een wat beter
( lees breder ) lijmoppervlak te hebben voor de dekdelen , waar door de vorm wat spanning op hout kan komen.

Volgende stap is de binnenkant met een laagje epoxy behandelen, dit ook weer ivm eventueel binnenkomend water.

MVG Peet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom al die gaten in die spanten ?
Bij een (air)boot probeer je zoveel mogelijk waterdichte ruimtes te creeeren.
Deze ruimtes vul je op met piepschuim of poolnoodles zodat er nog meer drijfvermogen is mocht de boot lek slaan.
Zoals dit bootje is gemaakt zinkt het als een baksteen mocht er ergens een lek slaan.
De rest laat zich raden, electronica defect en een halve dag dreggen.
BTW, als je denkt dat je een berg gewicht bespaard, weeg die stukjes eens die je met veel pijn en moeite uit gezaagd hebt en verbaas je hoe weinig het is.
 
Hallo Jensk , welkom op dit forum .

Het is inderdaad makkelijk om bedrading en elektronica netjes weg te werken.

@sjacheraar

Als ik allemaal waterdichte compartimenten maak heb ik ook geen poolnoodles nodig ;) , dan blijft het bootje toch wel drijven
Tenzij ik de hele bodem eronderuit vaar :hammer:

Het gaat mij ook om het maken van zo'n boot , dus waarom dan niet even een uurtje extra tijd om de spanten uit te zagen .
Ik kan op deze manier ook makkelijk zien of ik ergens een lek(je) heb en met de open spanten kan de binnenkant dan ook makkelijker drogen .

MVG Peet
 
Naar mijn idee zijn opengewerkte spanten ook beter. Als je waterdichte compartimenten maakt (áls je die al echt waterdicht kunt krijgen) en het lekt uiteindelijk in zo'n compartiment krijg je die ook bijna niet meer droog. Open is dan beter, dan droogt alles goed, en je kunt er nog enigszins bij om het lek eventueel te dichten. Al was het alleen maar door er hars of verf door te gieten.
 
Naar mijn idee zijn opengewerkte spanten ook beter. Als je waterdichte compartimenten maakt (áls je die al echt waterdicht kunt krijgen) en het lekt uiteindelijk in zo'n compartiment krijg je die ook bijna niet meer droog. Open is dan beter, dan droogt alles goed, en je kunt er nog enigszins bij om het lek eventueel te dichten. Al was het alleen maar door er hars of verf door te gieten.
Mijn idee Lex

Gelijk maar even een update


full

De binnenkant voorzien van een dun laagje epoxy .
De oven in elkaar gezet , heater op 35 gr C en lekker laten drogen .

full

Gezien de temperatuur in mijn schuur is dit oventje toch wel lekker.

Ik denk dat ik vanmiddag kan beginnen met het bovendek

Tot zover dan maar weer

MVG Peet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
jullie zitten er allemaal naast, plexiglas op de bovenkant en je kunt altijd alles blijven zien :-) j/k

lekker bezig peet! heb het al weer in real life mogen bewonderen, over een maandje beginnen met project X?

gr Steve
 
hallo,

Een paar weken geleden ben ik ook begonnen met de bouw van een nieuw airboatje, en vandaag heb ik als laatst de roertjes erop gezet. Hij is bijna klaar,maar ik wacht nog op de onderdelen.

In deze versie heb ik alles verbeterd wat er met de vorige verkeerd was, bijna alles.
Er komt een 1860kv motor op met een 4000 mah 3s lipo.

hier een paar foto's,
liivc.jpg

bij de vorige had ik twee 2200 mah 3s lipos in serie gezet, deze heb ik vervangen voor een 4000 mah lipo
e9ckll.jpg
 
Dat ziet er leuk uit Jensk.

Maareh wat heb je verbeterd tov je vorige boot.

MVG Peet

Het probleem bij de vorige romp was dat die gigantisch stuiterde, nu heb ik romp uit een plaat hout gemaakt dus dan heb je een hele ronding zegmaar, de foto maakt het wel wat duidelijker.
Daarnaast is hij ook wat lichter, vaar klaar is het totaal gewicht 1100 gram, bij de oude romp wat 1250 gram. Ook is de romp beter afgewerkt vind ik zelf :rolling:

if93xv.jpg
 
Back
Top