Terug gestart met Tamiya

Met behulp van het apart te bestellen prog kastje is het nog eenvoudiger.
Je kunt dan tevens de gegevens bekijken nadat je er mee gereden hebt.

Max snelheid ( indien de juiste waardes ingegeven zijn)
Max temp
...

Is zeer informatief als je wedstrijden gaat rijden.
Je kunt natuurlijk ook de au proef gebruiken.

" na het rijden de temperatuur van de motor en regelaar testen met je vingertop !)

Au per direct is een totaal verkeerde overbrenging
Au na enkele seconden is in het oranje gebied
Geen au is verstandig of aan de zekere kant.

Laat ons weten hoe de eerste "race" ervaringen zijn na 15 jaar.

Andre
 
Zo ben net terug van een paar dagjes vakantie en ondertussen is de F1 volledig klaar! :D
Als het morgen droog blijft, ga ik eens een eerste ritje ermee doen, ben benieuwd!

Leuk zo'n prog kastje! Interesseert me wel! Link mss? Want weet niet wat het is :).
 
Ik heb me al een jaartje geamusseerd met mijn F104 Ferrari. Nu is't terug mooi weer en wil'k graag mijn F1 opdrijven. Ik rij met een Formula Tuned model nog steeds. Ik ben veranderd van klein tandwiel 17T --> 20T, maar toch wil'k hem nog sneller... Bij een modelbouwshop hier in de buurt raden ze het af omdat het achterwielaandrijving is. Ik wou overschakelen naar brushless motortje, maar dat wou ze niet aan me verkopen want op officiële races mag ik daar niet mee rijden...
Ik rij niet op officiële races, ik doe dit gewoon als amusement en wil dat ding snel laten gaan :). Ik zal in mijn kart wel snel gaan, dat is mijn hobby lol.

Wat is jullie mening erover? Is het echt onmogelijk om met brushless te rijden op een F104 chassis en biedt een andere, grotere vertanding, de enige oplossing?
 
@Karteke...Rij jij met een standaard F104 of een wide edition?
Doe eens een setup wat je nu hebt?
Ik rij bv met de 0.4 module spurgears and rij dan 30/93 met de formula tuned motor.
Met de carson cupmachine rij ik daarintegen 27/93 daar deze meer rpm heeft als de Formula tuned.
Wil je brushless gaan en de auto is nog niet een wide uitvoering dan zou ik aanraden dit wel te doen.
Tevens qua brushless niet lager gaan als een 17.5 zonder vertiming.
Met die combinatie en de juiste banden, heb je dan een kogel in je handen:cool::D;)

mvg Roy
 
Oh, geweldig! Al een geluk dat dit forum bestaat. Ben blij dat ik alvast hier een positief antwoord krijg en naar brushless kan gaan.
Ik heb geen brede uitvoering, wist ik zelfs niets van! Ik ben nog steeds een beginnelingetje ookal heb'k jaren met Tamiya gereden, maar dat is al wel 15 jaar geleden :).

Dus brushless niet lager dan 17T en een brede uitvoering aanschaffen. Zal maar eerst het aangewezen topic verder lezen voor ik vraag wat een brede uitvoering is en waar ik het kan kopen :D.

Bedankt alweer!
 
Je kunt met weinige ingrepen je normale F104 ombouwen naar een brede versie.
Je hebt de voorwiel ophanging nodig van de F103, de turnbuckle set(stuurstangen),kingpin met c-clips en de banden en velgen van een F103.
Je hoeft dus niet een compleet nieuwe auto aan te schaffen.
Het kan maar is niet noodzakelijk.
Indien je geen pro uitvoering hebt zijn er wel een aantal kleine dingen die je nodig hebt voor een betere wegligging.
Dit zijn de TRF shock(of iets vergelijkbaars), de alu motorpod(voor het extra vermogen en warmte van de brushless en de supersoft T-bar voor een nog beter wegligging.
Op de foto een F103 en een F104W Pro naast elkaar.

mvg Roy

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben mezelf nog steeds aan het verdiepen in het brushless verhaal, ben blijven hangen in de NIMH batterij en Tamiya Sport tuned motortjes:oops:
Maar met alle info op het net kom je een heel eind, me eerste Ezrun setje komt er binnenkort aan.:D
 
@Tazman (roy)

Ik heb hier nog een een Tamiya Superstock BZ 23T motor liggen (off road motor).
Deze heeft meer koppel als een formula tuned van Tamiya (49m N/m voor de BZ en 39m N/m voor de formula tuned)

Hoe zou ik deze moeten gearen voor een F103/F104? De BZ draait 26500 toeren tegen 14000 toeren van de Formula tuned.

Groet Dennis
 
Hey Dennis,

Waar ben je van plan te gaan rijden?
Ze raden de Formula tuned een gear ratio van 3.7,3.75 aan maar ik heb al op 3.1 gereden zonder problemen.
Ik raad voor de BZ wel iets aan van 3.7.
Dit ivm de toeren die de motor maakt.
Het ligt natuurlijk ook aan welke baan je gaat rijden.

mvg Roy
 
Hey Dennis,

Waar ben je van plan te gaan rijden?
Ze raden de Formula tuned een gear ratio van 3.7,3.75 aan maar ik heb al op 3.1 gereden zonder problemen.
Ik raad voor de BZ wel iets aan van 3.7.
Dit ivm de toeren die de motor maakt.
Het ligt natuurlijk ook aan welke baan je gaat rijden.

mvg Roy

We rijden voornamelijk op een grote vlakke parking. Met een uitgezet parcours. Met een recht stuk van een pak weg 70 meter.
Bij een 94spur 0,4 ratio3.7.. Dan zou ik een 25,26 pinion nodig moeten hebben toch? En bij ratio 3.1 een 30 pinion.

Thanks groet dennis
 
De spurs van Tamiya in 0.4 module zijn 104 of 93
25 tands met 93 spur geeft 3.72.
Daar zou ik mee beginnen en de temp van de motor in de gaten houden.
Als hij BV met een tand lager(pinion) lekkerder rond gaat kun je dit beter doen.
Beter voor de motor en je rijtijd.
3.1 is voor die motor te zwaar.

mvg Roy
 
De spurs van Tamiya in 0.4 module zijn 104 of 93
25 tands met 93 spur geeft 3.72.
Daar zou ik mee beginnen en de temp van de motor in de gaten houden.
Als hij BV met een tand lager(pinion) lekkerder rond gaat kun je dit beter doen.
Beter voor de motor en je rijtijd.
3.1 is voor die motor te zwaar.

mvg Roy

Inderdaad 93spur :oops:....Zal inderdaad eens beginnen met een lichtere vertanding. Kunnen we altijd nog zwaarder gaan. En zal eens op zoek gaan naar een formula tuned motor..Ook het proberen waard, als ik jou bevindingen lees;)

thanks groet dennis
 
De Formula tuned samen met de Carson cup machine zijn de motoren voor de Dutch Tamiya Challenge.
Mocht je interesse hebben,wij hebben de eerste DTC van dit jaar op het programma staan in Lelystad.

mvg Roy

Inderdaad 93spur :oops:....Zal inderdaad eens beginnen met een lichtere vertanding. Kunnen we altijd nog zwaarder gaan. En zal eens op zoek gaan naar een formula tuned motor..Ook het proberen waard, als ik jou bevindingen lees;)

thanks groet dennis
 
De Formula tuned samen met de Carson cup machine zijn de motoren voor de Dutch Tamiya Challenge.
Mocht je interesse hebben,wij hebben de eerste DTC van dit jaar op het programma staan in Lelystad.

mvg Roy

Roy,

Net toch een formula tuned besteld in Hk...voor 21 euro incl. Dus kon het toch niet laten ;).

Groet Dennis
 
Vandaag de formula tuned motor ontvangen ;). Maar had gisteren ook nog een ander motortje binnen gekregen..

Een Old Skool Acto formula...Deze heb ik nu geinstaleerd...
Foto-MHCADXYY.jpg


Deze vraagt om Gear ratio 3.7-4.3
Foto-PHMVZ6EE.jpg


Ik heb nu origineel spur erop gezet met 63T en pinion 14T, en de timing op max gezet. Denk dat dit wel een goed keuze is..

Groet Dennis
 
Met deze mooie blauwe motor reden we vroeger de F1 klasse bij de Tamiya cup.
Bloed snel en erg zuinig;)

mvg Roy
 
Back
Top