HK450 Pro TT Accu

Beste Forumleden,

Ik ben niet echt nieuw hier maar via een cadeautje aan mn zoon een beetje geraakt door het helivirus. Na een paar maanden een kleine fixed pitch heli versleten te hebben nu toe aan wat meer uitdaging. Heb een 2ehands HK459 Pro TT aangeschaft en na deze volledig opnieuw opgebouwd te hebben vandaag de eerste vlucht.. nou ja een beetje zwabberen achter in de tuin.
2012-03-15%252014.59.33.jpg


Gaat best redelijk al zeg iktzelf..:rolleyes: Maar vind dat de akku snel leeg is.. ik denk dat ik nog geen 6 minuten hooveren redt, de akku is dan ook leeg. Is een Lipo 2200 mah 30C Turnigy. Heb er helaas nog maar eentje. De lader geeft aan dat er zon 1900 mah in gaat, ik vind dit al vrij veel. En start op op zon 10,5 V
De motor is niet warm (Align 3500 kv) er zat een 13 tands tandwiel op en heb deze vervangen door een 11 in de hoop dat dit iets minder verbruik op zou leveren. Nu istie een beetje tam vind ik maar blijft wel vlak hangen.

Wat is normaal voor een gemiddelde vlucht, lees over 10 minuten vliegen, maar met dat beetje hooveren zou dat toch moeten kunnen?

Heb alles nagekeken, maar kan niet ontdekken wat er verkeerd aan zou zijn..

Iemand een idee?
Groeten Kees
 
6 minuten is een erg mooie tijd, en dit is ook wel een gemiddelde tijd.
1900 mAh er terug inladen is eigenlijk net iets te veel, het best houd je de grens op 1800. 10,5 volt als de cellen weer tot rust zijn betekent 3,5V/cell, en dit is eigenlijk ook weer te laag.. Het beste is om uit te komen op 3,7V.

Hoe ga je je vliegtijd bepalen:
Hover 5 minuten, kijk hoeveel mAh er terug ingaat, deel dit door 5 en dan heb je het gemiddeld verbruik per minuut. En dan ga je 1800 delen door het gemiddelde verbruik/minuut en bekom je de vliegtijd die je max mag vliegen.

En nog iets: Waarschijnlijk toer je de heli constant op en af, dit is nogal erg energieverbruikend..
 
Hoi Jelle,

Oke bedankt, ik maakte me al een beetje zorgen, het klopt dat ik wel een beetje op en af aan het toeren ben. Is het beter om het toerental vast te zetten en alleen de pitch te wijzigen? Of maakt dat niet uit?

Kees
 
Nah hoeft niet. Kan zijn dat je dan als je ff stopt de stick helemaal naar beneden doet en dan komt er enorme druk op de skids te staan..

Gewoon zo laten staan en vanaf je goed kan rondvliegen overstappen op idle up.
 
Het verschil tussen de 10 en 13 t zou je toch wel moeten merken in de vliegtijd....

Als je het in kan stellen, zet de throttle op een vlakke lijn, dus maak bv 0-75-75-75-75
En de softstart in de regelaar aan.

Grote kans dat het dan al beter wordt, maar houd het in de gaten.

Ik kan trouwens als ik mn throttle een beetje goed zet, een vliegtijd van over de 8 minuten halen.
Met gemak.
Wil je verder, moet je even verder vogelen.
 
Vergeet niet dat de hoover het vliegfiguur is dat verhoudingsgewijs het meeste vermogen van de motor vraagt. Kan ik bij mn eigen heli's erg goed zien in het brandstofverbruik, 5 min hoover of rondvlucht met hetzelfde rpm levert een aardig verschil op aan brandstof restant in de tank.
 
Ik haal ook maar 6 a 7 min met hooveren (in normal mode)

Durf na een vorige "acrot" de iddle up schakelaar niet meer omgooien:rolleyes:

Lijkt me normaal (die 6 minuten dan ;-)

Stevo
 
Nou bedankt voor de reakties, zal dan toch een paar accusetjes bij moeten halen...:(:rolleyes:

@student,

Als je het in kan stellen, zet de throttle op een vlakke lijn, dus maak bv 0-75-75-75-75
En de softstart in de regelaar aan.

Ik kan dat instellen op mn zender,(Futaba 6ex) En softstart, ik heb een turnigy ss50A esc, is nogal ingewikkeld met piepjes etc te programmeren, ben er mee aan het stoeien.. iemand ervaring met deze esc?

Het is te leuk om het na 5 minuten te moeten opgeven..
Gr. kees
 
Toerental niet te hoog zetten helpt ook: Ik verbruik met de KDS 450 probleemloos rond de 1700 mAh in 10 minuten rond
Alle beetjes helpen:
-belt niet strakker dan nodig,
-tandwielspeling zo goed mogelijk afstellen (minimale voelbare speling)
-bladspoor zo goed mogelijk,
-fatsoenlijke kwaliteit Carbon bladen,
-governor functie aan (scheelt op en af toeren)
zijn bij elkaar opgeteld zomaar anderhalve minuut vliegtijd.

Groet, Bert
 
Dat hoover relatief energieonzuinig is klopt.

Maar het is ook weer niet zo dat je opeens 1 minuut minder kunt vliegen alleen omdat je alleen hoovert.
En bij een brandstof zijn meer dingen van invloed, zelfde als bij de brommer vroegah
's avonds reed hij beter, puur omdat de lucht wat beter was

Ik heb wel eens dat ik heel onzuinig heb gevlogen(lees, meer verbruik als in hoover), en dat ik toch best veel in de tank heb zitten als de pieper gaat.
En ook wel eens dat ik rustig aan doe, en toch bij de pieper de bodem in zicht heb

Daarom zeg ik, met 10T is je toerental nogal drastisch omlaag gegaan, dus dat moet je merken...
Misschien loopt er iets zwaar?
TT te strak ingeklemt (moet iets ruimte hebben)
tandwielspeling ok? (een vloeitje moet net gevouwen ertussenuit komen als je die ertussendoor draait)
En bladen is alles. heb je relatief dikke bladen, heb je veel weerstand. GOEDE carbon bladen (dus kijk naar align, edge, radix, die categorie) zijn dan een uitkomst..

En als mij en brutus het lukt om heel wat betere tijden te scoren dan jou, moet het jou toch ook lukken?
 
Hoi,

Bedankt nogmaals voor de tips etc..

Voorzover ik weet is alles goed afgesteld, heb wel carbon bladen liggen maar leek het verstandig eerst even mn gewone bladen te gebruiken..8-O

Heb inmiddels mn eigen-knutslen houten trainingskruis er af, merk nu dat de heli een beetje gaat draaien, dit kan ik corrigeren met de trim, maar waarmee kan ik dat het beste doen, mechanisch op de servo?, heb de slider nu op het oog bij opstarten gecentreerd. Heb een Assan 250 gyro met Align520 servo. Deze combi werkte prima met trainigskruis, zal wel iets met gewicht te maken hebben..

Daarbij, de esc, (Turnigy SS50A) als ik opstart dan werkt alles prima, echter als ik dan even stop en weer opstart dan toert hij soms heel langzaam op, laat ik de pitch/throttle even los (naar nul) en dan weer omhoog dan schiet het toerental ineens met een schok omhoog, zodat de heli bijna dwars staat.. en tevens soms bij nul gas lijkt het of hij net niet wil stoppen. Soms als ik de knuppel los heb (helemaal laag) gaat de motor langzaam lopen en moet ik met de trim uitzetten... lijkt me niet goed.. Heb nu de Throtlle hold geactiveerd en dan op 0% omdat ik bang ben dat als ik de accu los wil koppelen ineens de rotor gaat draaien.
Ben alleen een beetje bang dat ik deze per ongeluk tijdens het vliegen omzet:(
Is dit ook een kwestie van trimmen of doe ik iets niet goed?

Ik krijg de esc ook niet geprogrammeerd, deze lijkt goed te staan, juiste lipo en motortype etc, maar wil dat toch graag zelf controleren. Heb gezocht naar een handleiding maar dit lijkt niet te werken op deze..iemand ervaring met deze esc?


Zou graag de heli eens na laten kijken door iemand hier in de buurt of ik alles wel goed heb staan.

groeten Kees
 
Dat trainingskruis veroorzaakt vaak trillingen. Dit word door de gyro opgepikt, en kan in sommige gevallen door de gyro als beweging gezien worden.
Dan doet hij een ongewenste reactie, waardoor hij gaat sturen (terwijl jij de staart dus weg ziet draaien)

Maar je kunt een paar problemen hebben.
als je in normal vliegt (dus, op de grond met de heli aan, staart verdraaien, zullen de staartbladen weer naar het midden gaan) zal de gyro niet iedere beweging corrigeren.
Voornamelijk alleen beweging wat door de motor veroorzaakt word. Vlieg je met zijwind, zal de heli dus wegdraaien.
Is je afstelling verkeerd, loopt de staart ook gewoon weg.
Dit kan met de gevoeligheid op te lossen zijn, de gain.
beetje omhoogdraaien, 5 punten max per keer en even vliegen. Tot de staart bij een heftige staartbeweging begint na te ijlen, hunten, dan 2 tot 5 punten omlaag en laten staan.

Vlieg je in heading hold, zal de heli altijd in 1 richting willen blijven staan, tenzij jij een stuurcommando geeft. Zijwind maakt dan niet uit.
hh ziet ieder stuurcommando niet als zodanig, hh ziet alleen rotatiesnelheid. Oftewel, als de heli max 100 graden per sec draait, en je geeft dus vol links, zal de gyro alles in het werk stellen om die 100 graden per sec te halen. (dat is dus anders dan in normal, daar kijkt hij gewoon naar je stick, en doet dus gewoon rechtstreeks wat de stick zegt)

Ga je dus trimmen in heading hold, ziet de gyro een stuurcommando, en gaat hij alles in het werk stellen om dat te bereiken.
Oftewel, NOOIT trimmen in heading hold...
Loopt de staart weg, gain omhoog zetten (zie normal).
Werkt dat niet of raakt de staart niet strak, kan het zijn dat je een trillingsprobleempje hebt (hoofdbladen en staartbladen balanceren, gyro nergens tegen het frame aan, kabels naar de gyro niet strak)

Qua esc, dit wisselt verschrikkelijk tussen de verschillende merken en types.
Maar wat je merkt met optoeren, dus hij begint rustig en bij gas op 0 knalt hij opeens volgas door, dit is een beveiliging (al klinkt het raar...)
Stel, je gaat autoroteren. Throttle hold erop en autoroteren maar. maar, gaat het mis, wil je dus meteen power hebben om weg te vliegen, dus heb je niets aan een soft start.
Daarom knalt de regelaar meteen het gas open als je even een tel het gas dicht zet en meteen weer op gaat toeren.
Laat je de rotor uitdraaien, of je wacht 5 tellen doet de soft start het gewoon weer.

hoe dat zit met het gas geven terwijl het gas dicht staat zit denk ik in de normal knop ergens.
immers, in throttle hold is het gas wel 0...
een zender heeft nog wel eens een schuifknop (vaak aan de onderkant) die de functie heeft om in de normal vliegmodus even de throttle curve te verhogen
er zit er ook 1 voor de pitch vaak
als je die dus verzet hebt zonder het door te hebben, gaat de motor draaien terwijl je denkt dat hij uit hoort te blijven..

En thottle hold erop als je niet vliegt is een goede gewoonte..
je hebt altijd de kans dat jij of een ander per ongeluk aan de gasstick zit terwijl de heli aan staat.

Lang verhaal, hopelijk veel oplossingen :mrgreen:
 
Hoi
dat trainingskruis is er af, juist daarna bleef de staart wat wegdraaien, heb wat versteld aan de gyro-gain, lijkt wat beter, maar moet deze terugzetten naar 25% klopt dat (zo laag)

Het vliegen is nu toch even over, maakte een wat ruwe/achterlijke landing door wat wind en de staartrotor raakte even de grond..rats tandjes gestript.. dat daar geen andere oplossing voor is. Heb wel gelezen dat een belt beter is in zon geval maar tja, vind dit ook wel heel erg snel kapot. Het kost niet zo veel maar heb het niet liggen. En alles bij elkaar zijn die kleine deeltjes toch best veel geld...

Kan ms beter gewoon een extra bare-kit bestellen in duitsland.. is ws goedkoper dan de onderdelen bij elkaar..

Moet ik maar weer even verder met mn boot..

kees
 
Beste Forumleden,

Heb nog steeds een klein probleempje met de heli,

Als ik de heli opstart draait de staart op de grond al vrij agressief weg, soms staat hij ineens helemaal dwars, bij het opstijgen blijft dit nog even terwijl de staart wat zwabbert na een halve minuut is dit weg en blijft de staart strak. Hoe zou dit kunne komen, het lijkt net of het even opwarmen is ofzo...

Kan dit met de montage van de Gyro te maken hebben?

groeten Kees
 
Als ik de heli opstart draait de staart op de grond al vrij agressief weg, soms staat hij ineens helemaal dwars, bij het opstijgen blijft dit nog even terwijl de staart wat zwabbert na een halve minuut is dit weg en blijft de staart strak. Hoe zou dit kunne komen, het lijkt net of het even opwarmen is ofzo...

Heb je de Gyro dan in Heading Hold of Normal? Het kan zijn dat je Gain vrij hoog staat waardoor de tail gaat 'waggen', in de lucht dan he!...

Ik heb op mijn 450 een aantal 'nuts' (weet niet zeker of het zo genoemd wordt);
P1010285.jpg


Deze gaat dat roteren op de grond flink tegen, echter.. met een soft start op je regelaar zou dat geen probleem moeten leveren. Voorbeeld van een soft start; w9e8RLh8Wrs[/media] Belt-CP with Align RCE BL35X ESC - Soft start stock motor - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je de Gyro dan in Heading Hold of Normal? Het kan zijn dat je Gain vrij hoog staat waardoor de tail gaat 'waggen', in de lucht dan he!...

Hoi Maarten,
Nou ik start op met heading hold en daar laat ik em in staan... en er zit soft start op, das ook het probleem niet maar bij opstijgen dan draait de staart direct weg, dat moet ik dan met rudder corrigeren en dat zou eigenlijk niet moeten.. na een halve minuut dan is het over en blijft de staart strak.. ook bij veel pitch.. snap er niks van. Heb nu de hoofdas vervangen welicht dat er toch wat onbalans oid was, moet nog proberen of het geholpen heeft.

gr Kees
 
Hoi Maarten,
Nou ik start op met heading hold en daar laat ik em in staan... en er zit soft start op, das ook het probleem niet maar bij opstijgen dan draait de staart direct weg, dat moet ik dan met rudder corrigeren en dat zou eigenlijk niet moeten..

Initialiseer je de heli op de plek waar je de lucht in gaat? (Dus niet de heli verplaatst cq verdraait). Je zou ook kunnen controleren of de tail pitch slider in het midden staat bij het opspinnen (dit is nagenoeg de 'neutrale' positie voor de tail).

daar waar het kruis door staat:
tail5b.jpg
 
bij opstijgen dan draait de staart direct weg, dat moet ik dan met rudder corrigeren en dat zou eigenlijk niet moeten.. na een halve minuut dan is het over en blijft de staart strak.. ook bij veel pitch.. snap er niks van.

Moet je constant tail input geven om 'm op de plek te houden? Of alleen kort nadat je opgestegen bent...

Heb nu de hoofdas vervangen welicht dat er toch wat onbalans oid was, moet nog proberen of het geholpen heeft.

Je kunt je hoofdas even op een vlakke tafel rollen, merk je zo of de as krom is of niet.


Terzijde; op Helifreak.com staat een goede uitleg over de gehele setup van de 450 PRO, stap voor stap.. met video!! Je moet je daar wel even registeren (als je dat nog niet hebt).

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=132747

Video Link ->Setting up the tail and GP750 Gyro stock per the manual (100 Megs) is voornamelijk goed om te bekijken! Het is welliswaar de GP750 Gyro maar hij geeft genoeg bijbehorende uitleg.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top