zelfbouw cargo vliegtuig

Na 3 RTF modellen (wingdragon, hype you can fly en reely phoenix) leek het tijd om zelf wat te knutselen.
Tijdje gezocht naar depron. Uiteindelijk bij de woninginrichting in het dorp polypron kunnen kopen (3.00E 1m2 6 mm en 2.00E 1m2 3 mm). Gekeken op you tube naar bouwinstructies van experimental airlines (leuk!) Echter het vouwen van polypron lukt niet heel makkelijk; het breekt. Eerst geprobeerd met verwarmen met fohn. Werkt maar smelt snel; oppassen. Nadat de vleugel klaar was vond ik op internet advies dat je aan buitenzijde van de vouw tape kunt plakken, dan aan binnenzijde indeuken door met bijvoorbeeld handvat schaar te wrijven en daarna te vouwen. Dat gaat veel beter. onthouden voor de volgende keer De romp is gewoon gesneden en geplakt.
Geen bouwtekening maar beetje op fora gekeken wat er aan cargo planes gebouwd was en dan maar doen.
full

dit is het geworden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
omdat de polypron platen 1 bij 1 meter zijn is de vleugel 1 meter breed. Bolling door tussen de boven en onderzijde 3 lagen polypron te plakken, basis 2 stroken, daartussen 6 mm rondhout over hele breedte, daarover nog strook polypron. Kijk maar eens bij
RgBSbnZh_KM[/media] Armin Wing: part 2 - Cutting, Beveling, Bending the Airfoil - YouTube
Romp van stroken van 9 cm, doorsnede romp vrijwel vierkant. Ik had de romp zowel voor als achter de vleugel iets langer moeten maken dan kunnen de accus verder naar voren en had de laadruimte meer onder de vleugel kunnen komen. Dan kan er meer gewicht mee naar boven (zoals waterballonen, de kids willen ook lol) Onder de vleugel een verhoogd vloertje voor de ontvanger en daaronder de accus. Omdat 2 motoren 2 maal 2600 mah. Dat is het grootse deel van gewicht van in totaal 1100 gram vliegklaar. Als zender en ontvanger voorlopig die van de wingddragon 4 ch (artech) geparasiteerd.

full

stabilisator achter staat iets scheef, ik geloof dat ik linksachterzijde paar mm te hoog heb afgetekend, vliegt er niet minder om trouwens
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto van scheve achterkant:
full

Het "bovenvloertje" zorgt ervoor dat de lading niet achter servostangen en zo kan blijven hangen zoals wel bij de hype YCF gebeurt.

aanvankelijk geen wielen. Door relatief kleine afmetingen en zware gewicht moet je wat snelheid houden bij landen, dat remde dan wel stevig. Daarom nu toch wielen gemaakt, die moet ik morgen nog uitproberen. Strip aluminium gebogen, oude wielen van de hype you can fly gebruikt, zie: hype-u-can-fly-aka-st-models-discovery-trainer-2

Landingsgestel: vast met dubbelzijdig tape

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In de vleugels 2 motoren met elk eigen ESC, via Y kabel aan de ontvanger. Motoren lopen vrijwel synchroon. Helaas niet meer trillingsvrij omdat asjes iets krom. Bij eerste testvlucht liet centrale bevestiging van 1 motor los, imbus boutje los getrilt. Vlak boven grond met weinig snelheid, dus rechtstandig de grond in. Asjes vrijwel recht kunnen buigen. Je merkt het vooral nog als je videocam aan hebt aan boord. Weet iemand waar je losse asjes kunt krijgen? kwam dat ergens op net tegen maar kan niet meer vinden) :confused:

full


De motoren zitten geschroefd aan alustrip, aan vleugel vast met dubbelzijdig tape en erover glasvezel tape, blijft volgas zitten.
full

De rolroer servo's zitten met smeltlijm aan bovenzijde vleugel, ook glasvezel tape erover voor stroomlijn. Er zit gewoon ijzerdraad op met hoekje voor afstellen. Die worden nog vervangen door RVS draad (medisch) dat is stugger zodat strakker sturen, maar dit gaat eigenlijk ook best goed.
De vleugel is deels hol, gaatjes voor de ESC gemaakt met soldeerbout en mesje. Met ijzerdraadje met haakje de kabels opgevist.
Overigens heb ik vrijwel alles geplakt met smeltlijm pistool en tape. Alleen motorsteun en wielen met dubbelzijdig tape
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als laatste een foto van staart deel met extra vloertje voor hoogte roer. Ik heb er ook een richtings roer op gemaakt maar dat zit voorlopig nog vast met aan 2 zijden tape met cocktail prikker. Het tweede gat in de vloer is voor de servo voor dropping systeem, daar gebruik ik dan tijdelijk kanaal van richtingsroer voor. Links op de foto zie je nog net de achterste bevestiging van de vleugel. 6 mm drevel hout (zelfde als in de vleugel zit). Aan binnenzijde romp is stukje van 2 mm hout geplakt ter voorkomen inscheuren. Houdt goed ook als volgas in duikvlucht en dan met 45 graden weer omhoog

full


De afdekking ligt er naast. Die schuif ik onder de staart en klikt vast met magneetje aan schroefje in romp. Is goed blijven zitten, waait ook volgas niet weg.

Het heeft ook nadelen te parasiteren op de andere toestellen die ik heb. Toen alles in elkaar zat en ik ging testen kreeg ik de ESC 's niet aan de gang. De ontvanger leek niet te willen binden aan zender. Na 30 minuten prutsen en de heer aanroepen bleek ik de ontvanger van de wingdragon te hebben en de zender van de reely phoenix :oops:
Alles mee naar veldje in de buurt met lood in de schoenen uit de hand gestart en daarna een vreugde huppeltje toen alles vloog en nog goed ook. Eerst even van deze genieten en dan op naar een verbeterde grotere versie met vleugel van 75 cm tot 1 meter per kant en een iets grotere romp. Dan kan ik die daarna evt voor FPV gaan gebruiken. Dromen moet je houden.
Nog een foto met wielen
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh ja, nadat ik zwaartepunt naar mijn zin had direct achter de accus een sate prikker dwars door de romp zodat ze niet naar achter kunnen schuiven en plaatje polypron met lipje van tape (om te verwijderen) aan voorzijde.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden

Groeten Marc

Hier nog een filmpje van de 3e vlucht

-Sa-I0ong50[/media] airlines.flv - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update: vanmiddag in de pauze even snel vaders het vliegtuig laten zien, kennelijk teveel zitten kletsen, hup neus in de grond. Door de korte neus zijn dan ook meteen de props de klos, weer kromme asjes. Heb inmiddels motortjes gedemonteerd en de asjes in de schroefboor machine zo goed als recht gekregen.
Besloten andere, langere neus te maken zodat die bij crash de eerste klap opvangt.
Eerst oude neus eraf snijden:

full


Dan restant dat ik van de oorspronkelijke rompvorm aan achterkant had afgesneden gepakt, is vanzelfsprekend dezelfde maat:

full

Dit past mooi voorop

full


Alle polypron in 3 lagen met glasvezeltape, frontje 3 lagen en tape. Ventilatie opening voor koeling accu's en ESC's gemaakt. Deze keer wel plaatje op frontje. Maar bovenkant open gelaten voor extra koeling, dat zie je toch nauwelijks als het vliegt. Hier oude en nieuwe neus naast elkaar, stuk langer:

full


Nu ik toch weer bezig was ook maar paracute-afwerp-mechanisme gemaakt. Daarvoor het rudder kanaal van de ontvanger gebruikt. achterin een stuk pen gelijmd (dit geeft minder wrijving dan polypron en veert niet in. Daardoor een sate prikker die met smeltlijm en krinpkous aan ijzerdaar is vast gemaakt. Over einde sateprikker komt trekbandje (tie-rib) die aan elastiek zit. Elastiek zelf gaf teveel wrijving. Onder het elastiek zit parachute geklemd. In plaats daarvan kan ik ook nog een laaddeur open laten gaan

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
leuk gemaakt, alleen ik snap niet helemaal hoe je je parachute afwerp mechanisme hebt gemaakt. klingt heel ingewikkeld:p

is het niet makkelijker om een servo op een extra kanaal te zetten die zoals je zegt een klepje opent, dan kan je van alles afwerpen.

of als je een soort intrekbaar haakje maakt, zou je ook kleine zweefvliegtuigjes kunnen afwerpen :)
 
Hoi Pip, mechanisme is erg eenvoudig eigenlijk, de pen met daardoorheen de sateprikker staak haaks op uiteinde elastiek, als je de prikker aantrekt schiet elastiek eraf (niet zelf bedacht hoor, ergens op you-tube gezien). Volgende zelfbouw wil ik laadruim meer onder center of gravity hebben dan kan ik ook water ballonnen meenemen. Dan is een laaddeur wel handig, nu zou vliegtuig veel te "tail heavy" worden van water ballon denk ik. Ik had ook de servo helemaal achterin kunnen zetten met armpje iets schuin naar achter dan daar einde elastiek over. Er zijn meer wegen naar Rome. Misschien is dat met servo-arm wel mooie manier om deur te sluiten

vriendelijke groet Marc

Update. Na inwinnen advies bij RC-addict bleek dat ik de beide motoren ook kon laten draaien op 1 accu van 20-30C
Scheelt erg veel gewicht, nu veel beter zweven en dus zachter landen, merk niets van verlies power, in tegendeel, stijgt nog harder door minder gewicht. Het blijkt dat ik in laadruim al gauw 100 gram kan meenemen zonder dat ik niet meer kan sturen. zolang gewicht daar in laadruim zit moet ik natuurlijk wel hoogteroer blijven geven anders stijgen omdat tailheavy, maar zodra gedropt natuurlijk weer goed zweven. Ga dus nu ook laaddeur maken zodat ik waterballonnen af kan werpen
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag gevlogen met 1 accu, en stuurstangen van servo's naar stuurvlakken die sterker zijn (het 1 mm ijzerdraad vervangen door 1.2 rvs draad en de langere stang naar hoogte roer nu van sateprikker). Meteen de uitslag van rolroeren drastisch verminderd. Dat vliegt een heel stuk rustiger. Ook een laaddeur gemaakt, die kan wel open maar niet dicht. Waait echter door wind strak naar achter dus geen invloed op vliegeigenschappen. Laaddeur zit met klittenband als scharnier dus kan eraf als ik alleen parachutes wil afwerpen. Ik gebruik voor deur en afwerpelastiek zelfde mechanisme

Hier een link naar flimpje met vliegtuig in oorspronkelijke zware versie met oude rolroeren. Maar het vliegt ! :-)

cargo plane.flv - YouTube
 
Je hebt bouwers en vliegers, en daartussen zitten nog talloze mengvormen.
:-) Voor een allereerste poging vliegt het niet slecht, maar "het oog wil ook wat ;-)
...aan binnenzijde indeuken door met bijvoorbeeld handvat schaar te wrijven en daarna te vouwen.
Je ziet daar ook wel een oude CD-rom voor gebruikt worden.
Overigens heb ik vrijwel alles geplakt met smeltlijm pistool en tape.
Ik plak Depron met de hobbylijm "Cre-Ation" van de Action. Zit muurvast en een potje van 100 ml kost 79 cent. Het werkt als contactlijm. De tape is ook relatief zwaar en bij een goede lijming heb je die ook niet nodig.
Eerst even van deze genieten en dan op naar een verbeterde grotere versie met vleugel van 75 cm tot 1 meter per kant en een iets grotere romp.
Ik zag daar allemaal water in de buurt. Een watervliegtuig (vliegboot) is ook leuk :-). Puddle twin Geheel van Depron (verkopen ze ook bij RD-Adict) met wat koolstof buisjes en -staafjes
Die worden nog vervangen door RVS draad (medisch) dat is stugger zodat strakker sturen,
Bij RC-Adict hebben ze daarvoor ook koolstof staafjes. Zijn veel lichter en stuurt super strak.
6 mm drevel hout (zelfde als in de vleugel zit).
En daar hebben ze koolstof buizen voor. Ook veel lichter én sterker ;)
 
Hoi Thieu
Bedankt voor al je tips.
Ik heb idd gezien dat RC-addict mooier materiaal heeft voor mijn oplossingen. Helaas gaat veel daarvan niet met de post :) In Veenendaal zit ook een RC winkel, das dichterbij, maar veel duurder. En het is voor mij ook wel beetje de lol om alternatieven te gebruiken die ik al in huis heb.
Die lijm van de action ga ik zeker eens proberen, ben heel benieuwd hoe dat werkt. De tape die ik gebruik zal wel bijdragen aan gewicht, maar ik schat in dat het procentueel niet heel veel uitmaakt. Denk dat gebruik van koolstof stangetjes meer oplevert. De tape is trouwens niet alleen om de lijmnaden sterker te maken, ik maak nog wel eens een onwelgevoeglijke landing en de tape helpt daar ook erg bij :P
Nogmaals bedankt voor je tips
Groeten Marc
 
die puddle twin is inderdaad leuk, die ga ik eens nader bekijken
ciao Marc
Maar de depron haal ik dichter bij huis :P die hebben ze hier om de hoek bij de woninginrichting
 
Marc,

Leuk projectje maar misschien moet je de romp ietsje langer maken, beter voor de gewichtsverdeling, je kan meer meedoen enzovoort en het zal zijn looks ten goede komen ook want nu is hij gewoon lelijk naar mijn mening.

Asjes zijn dacht ik 4 mm, heb ook dergelijk motorje, ik gebruik featheringshafts van een 450 klasseheli als vervangas.

Stevo
 
Marc,

Leuk projectje maar misschien moet je de romp ietsje langer maken, beter voor de gewichtsverdeling, je kan meer meedoen enzovoort en het zal zijn looks ten goede komen ook want nu is hij gewoon lelijk naar mijn mening.

Asjes zijn dacht ik 4 mm, heb ook dergelijk motorje, ik gebruik featheringshafts van een 450 klasseheli als vervangas.

Stevo

Hoi Stevo
Ja hij lijkt op de baas. Neus is inmiddels al in versie 2 en langer. Staat beter en kan nu ook beter in balans krijgen omdat de accu nu verder naar voren kan.
Dit was eerste probeersel, was eigenlijk alleen bezig te kijken hoe ik vleugel kon vouwen en toen die er lag dacht ik, ach ook maar een rompje. Eventuele volgende versie wil ik de laadruimte ook verder naar voren brengen: als ik nu waterballon wil laten vallen dan bijna niet vlak te houden
Asje is 3 mm bij dit vliegtuig, heb ook al gelezen dat iemand schroevedraaiersetje van praxis gebruikt. Vraag me alleen nog af hoe ik daar klein gleufje in maak voor klemringetje, misschien met schijfje op dremel of zo
Bedankt voor je reactie

Marc
 

Hoi cdrom flyer
Ja die ken ik, dat was o.a. de inspiratie dit bouwsel. Maar ziet er veel beter uit :)
Op youtube leuk filmpje waar ze samen vliegen. Kreeg ook al de tip naar de puddle twin te kijken. Die lijkt er wel wat op maar dan voor op het water. Misschien probeer ik wel een multipurpose versie: een watervliegtuig met tussen 2 waterdichte schotten een laadruim, the sky is immers the limit
Twijfel nog wat ik eerst zal doen, zoveel ideeën en zoveel polypron
groeten marc
 
Je gebruik zeer waarschijnlijk twee regelaars.
Ik werk inmiddels met sucses met twee motoren op een regelaar.
Mocht je dit ook eens willen proberen gebruik dan motoren die makkelijk starten.
Dit zijn vaak motoren met een wat lage kv waarde.
Vaak starten de motoren wel goed maar als er een prop op zit lukt dat niet meer.
De methode die ik met sucses toe pas is de props en propsavers zodanig aanpassen tot de props vrij draaien t.o.v.propsavers en dus niet meer klemmen.
Verder gebruik ik dan zo min mogelijk elastiek om de props zoveel mogelijk bewegingsvrijheid te geven.
De motoren syngroniseren dan makkelijker op het eerste moment als ze van uit stilstand in beweging moeten komen.
Jij gebruikt geen motoren met propsavers dus daar zal het niet mee lukken.
Sucses.
 
puddle twin

Je hebt bouwers en vliegers, en daartussen zitten nog talloze mengvormen.
:-) Voor een allereerste poging vliegt het niet slecht, maar "het oog wil ook wat ;-)
Je ziet daar ook wel een oude CD-rom voor gebruikt worden.
Ik plak Depron met de hobbylijm "Cre-Ation" van de Action. Zit muurvast en een potje van 100 ml kost 79 cent. Het werkt als contactlijm. De tape is ook relatief zwaar en bij een goede lijming heb je die ook niet nodig.
Ik zag daar allemaal water in de buurt. Een watervliegtuig (vliegboot) is ook leuk :-). Puddle twin Geheel van Depron (verkopen ze ook bij RD-Adict) met wat koolstof buisjes en -staafjes
Bij RC-Adict hebben ze daarvoor ook koolstof staafjes. Zijn veel lichter en stuurt super strak.
En daar hebben ze koolstof buizen voor. Ook veel lichter én sterker ;)

Was goede tip Thieu,
vliegtuig is inmiddels af, maar zit te wachten op inhoud (motoren, esc etc alles natuurlijk van onze goede vrienden in Zaltbommel) :-) ), post bezorgt dit weekend niet, dus testvlucht zit er nog niet in

full
full
full


Heb inmiddels een spektrum 6Xi aangeschaft, daarmee heb ik flaperons ingesteld bij het cargoplane. Tussendoor ook nog een eagle gemaakt. Nog geen foto of filmpje daarvan. Vloog beetje nerveus maar beter nu ik met de spektrum gevoeligheid kan instellen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top