Pitch slider probleem

Als je speling in je staartbladen hebt, hoe kan je gyro er dan voor zorgen dat je op 1 positie blijft staan? Je staartbladen gaan dan toch heen en weer bewegen tijdens het draaien of mis ik ergens iets?
Je gyro (in HH mode) zal een keer opmerken dat de staart beweegt, de gyro zal er vervolgens alles aan doen om zijn positie te behouden. Als dit niet lukt, stuurt de gyro steeds iets meer. Een drift in de staart wordt naar mijn weten dus niet veroorzaakt door een speling in de staartbladen, shoot me if I'm wrong.

De staart zou dus strak moeten staan als ik volgens de handleiding de staartbladen op 8° pitch zet?

Zou kunnen, dit moet je dan in rate mode testen!
 
Goed, dan zet ik morgen de bladen met 8° pitch in rate mode en ga ik testen met alle trim weg.

Wat is trouwens de juiste manier voor het afstellen, alles mechanisch in orde zetten, dus slider gecentreerd, gyro instellen, en vervolgens via de links de bladen op 8° zetten.

of eerst 8° zetten, en dan gyro instellen?
 
Goed, dan zet ik morgen de bladen met 8° pitch in rate mode en ga ik testen met alle trim weg.

Wat is trouwens de juiste manier voor het afstellen, alles mechanisch in orde zetten, dus slider gecentreerd, gyro instellen, en vervolgens via de links de bladen op 8° zetten.

of eerst 8° zetten, en dan gyro instellen?

Ten eerste;
- Alle trim wat betreft rudder in de zender op 0
- Servo hevel 90 graden tov de tailboom (eventueel servohevel 90/180/270 graden draaien voor het beste resultaat), als dat niet lukt, in de zender sub-trim om 90 graden exact te krijgen. Sub-trim wordt niet opgepikt door de gyro bij initialisatie!
- Vervolgens die 8 graden voor je blades instellen door middel van je servo te verplaatsen op de boom
- Afstellen in rade-mode en op basis daarvan je servo iets naar achter of voren verplaatsen (kleine aanpassingen, niet meer dan 1 mm!)

Veel succes!
 
Ik ben net dus begonnen met afstellen, op een bepaald moment zat er echt een super kleine drift in de staart, toen ik die wou bijstellen lukte het maar niet, ik heb tape op de servobevestiging geplakt zodat ik de minimale verschillen die ik instel goed kan zien.

Kan je dit ook door de link korter of langer te maken?
 
Ik hoop dat je in rate, oftewel normal bezig bent?
in heading hold maakt het nl geen fluit uit wat je met de servoafstand, linkjes oid doet...

Een hele minimale drift in normal is niet zo'n ramp.
eigenlijk kun je dat alleen 100% goed stellen als je in een hal kunt testen, op een veld heb je altijd wat wind waardoor hij alsnog opzij gaat

Als je in HH bezig bent en hij drift, ook na het rommelen met de gain, moet je naar trilling gaan zoeken.

Die speling in de staart verdwijnt deels doordat de heli straks vliegt.
door het toerental worden de bladhouders naar buiten geslingerd, waardoor een deel van die speling weg is.
als al jouw speling echt puur in de aansturing zelf zit (dus niet in de bladhouders) kan dit in hoover nog wel eens een onrustige staart geven
Maar het wil niet perse zeggen dat dit jouw probleem is, als jouw staart strak is zoals het nu is moet je het gewoon zo laten.
 
o ja, een link heeft een voor en achterkant.
en net als bij een man gaat de achterkant kapot als je er iets induwt..

gevolg is dat de link er in no time afvalt
 
Het lukt niet zoals ik wil, ofwel een kleine drift naar links, ofwel naar rechts.

Nu wisselt hij precies ertussen, dan hangt hij strak, krijgt een klein tikje en begint te driften? Gain staat op 35% in mijn dx6i

edit. Ik zit inderdaad in normal mode, en de linkjes zitten juist erop, daar let ik allemaal wel op.

Dus met die kleine drift kan ik best een zien hoe hij reageerd in HH mode?

Ik zal het nu zo eens laten, en straks filmen met een fatsoenlijke camera, dan kunnen jullie oordelen als het zo goed is, of als ik pietlullig erover bezig ben. Het waait eigenlijk ook best wel...
 
Net in HH gevlogen, totaal geen drift hierin, enkel een zeer kleine zwabber. Aan wat kan zoiets te wijten zijn?

Constant? Want dan staat hoogstwaarschijnlijk je gain niet hoog genoeg, mits het een trage zwabber is! Indien de zwabber snel is staat je gain juist te hoog!

Meestal test ik net zolang tot de staart snel en een klein beetje begint te zwabberen, dan een paar procent met de gain lager en je staart is super strak.
 
Bedankt voor de hulp, hij vliegt echt mooi nu, kan zelf hands-off ff mooi hooveren. Nu alles mooi leren.

Ik ga ervanuit dat de meeste mensen dan eigenlijk gewoon in HH mode vliegen, klopt dat?
 
Bedankt voor de hulp, hij vliegt echt mooi nu, kan zelf hands-off ff mooi hooveren. Nu alles mooi leren.

Ik ga ervanuit dat de meeste mensen dan eigenlijk gewoon in HH mode vliegen, klopt dat?

De meeste die in rate mode vliegen zijn schaalvliegers omdat HH niet mogelijk is bij schaalheli's (de grotere dan toch)
 
Bedankt voor de hulp, hij vliegt echt mooi nu, kan zelf hands-off ff mooi hooveren. Nu alles mooi leren.

Ik ga ervanuit dat de meeste mensen dan eigenlijk gewoon in HH mode vliegen, klopt dat?

Ik denk dat 99% van de heli vliegers in HH vliegen. Mooi dat het opgelost is, weet je nu waar het probleem zat? Mechanische instelling ergens??
 
Het kan wel hoor bij schaalheli's..
Maar is het wijs?

Zelfde vraag heb je nu bij auto's, het drive by wire, waarbij men zonder fysiek contact tussen het stuur en de wielen gaat rijden.
Dus heb je ook minder gevoel wat de auto aan het doen is.

Bij heading hold en normal vliegen hetzelfde
Die 3d dingen hoef je niet bang te zijn, de staart daarvan is veel sterker dan eigenlijk goed is.
Schaalheli's zijn log en zwaar, en hebben een erg groot windvangend oppervlak.
Dus heeft de staart veel meer te houden, en in heading hold voel je niet wanneer de staart volgas geeft..
In normal wel

Daarom vliegen schaalvliegers normaal gesproken in normal.
 
Back
Top