Zelfbouw Hexacopter

die eerste kan je niet gebruiken, die tweede zijn degene die je moet hebben.
- hele uitleg -
ik zal wel ff foto's maken en mijn huis overhoop halen om de kabel van mijn camera te vinden...
foto's maken het een stuk duidelijker tenslotte!:D

Super! :worship:
Ik begrijp het wel:
- kabel haal je door de rode huls
- je soldeert de connector aan de kabel
- huls schuif je over de connector
- huls 'klikt' op de connector vast.

Maar foto's mogen altijd! ;):cool:

Deze connectors worden het. Dus straks de order van control board, usb-programmer, 3.5mm bullets, deze 4.0 connectors maar de deur uit doen.
De LiPo kan ik later nog wel bestellen aangezien Duitsland binnen een paar dagen binnen is; en het frame toch nog eerst gebouwd moet worden.

waarom allemaal zo raar met een brander?? daarvoor gewoon een soldeerbout gebruiken!!!
Ik heb beide; de 60watt soldeerbout bestel ik tegelijk met die bouten/moeren hierboven, en ik heb zo'n ding:
sku_16740_4.jpg


Wordt ook gloeiende gloeiende heet.
I.c.m. een soldeerbout, bovenstaande torch/lighter en een föhn moet ik ver komen dacht ik zo...
 
met een soldeer bout duurt het zo lang....
met een brander is het seconden werk en de boel word heet genoeg om de tin lang genoeg vloeibaar te houden zodat je de kabel er in kan stoppen.

[edit] was dus antwoord op vinygogo[/edit]
 
aansluiting op de lipo is als volgt: zie je de connector op de foto rechts onderin? de dikke huls zit een female en is plus, en in en de dunne huls een male en is min.
op je powerboardkomt het dus presies andersom, dus dunne huls rood en male (+) en in de dikke huls zwart en female (-)

Ik lees dit wel eens vaker, maar persoonlijk kies ik toch liever om de female in de dunne huls te doen.
Op deze manier zit namelijk de female strak in de huls, wat niet het geval is als je deze in de dikke hulst doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik werk hiermee al ruim 10jaar....

ad2200.jpg


Die is binnen 3 sec op 300W en alle maten stekkers doe ik gewoon met de SMD stift en binnen een paar tellen zijn de stekkers vrij van koud soldeerwerk.
 
Toevallig net gisteren deze besteld:

WS81T-2.jpg


Ter vervanging van deze:

HQ-SOLDER_20.jpg


Dus hopelijk binnenkort geen brander meer nodig om dikke connectoren te solderen :p
 
Ik lees dit wel eens vaker, maar persoonlijk kies ik toch liever om de female in de dunne huls te doen.
Op deze manier zit namelijk de female strak in de huls, wat niet het geval is als je deze in de dikke hulst doet.

vlieger gaat niet op...
in de ene kant wel.. aan de andere kant dus niet.. op de lipo zit de female in de dikke huls en de male in de dunne..zo worden ze geleverd..en aangezien de dunne huls in de dikke schuift hebben ze allebei even veel ruimte om zich heen.. ;)

draadje van de camera gevonden..
connector met draad is vanaf de lipo.
DSCF6450.jpg

DSCF6451.jpg

DSCF6452.jpg


en een deans ernaast...
DSCF6455.jpg





---------------------
ennuh.. owkee... lekker met een bout doen..
man man man.. wat een mooie soldeer stations komen er in ene langs!:p

ik ben lui dus knal er een flam overheen.. 20 seconden in totaal om 2 draden te doen..

maar ik heb dan ook niet zulke mooie stations.:(



;)
 
vlieger gaat niet op...
in de ene kant wel.. aan de andere kant dus niet.. op de lipo zit de female in de dikke huls en de male in de dunne..zo worden ze geleverd..

Dat is wel heel erg zwart/wit gezien, ik gebruik bijna alleen Hyperion lipo's en daar soldeer je zelf de stekker aan de lipo, dus kan je gewoon zelf kiezen wat je doet. En anders ben je natuurlijk altijd nog vrij om de stekker eraf te knippen en er een nieuwe aan te solderen. De accu's die Hyperion trouwens uitlevert waar wel bijvoorbeeld een G3 stekker aan zit, dan zit de female ook in de dunne hulst en niet in de dikke....

HP-FG320-3800-2S.jpg


Maar nogmaals dit is mijn persoonlijke voorkeur ;)
 
Laatst bewerkt:
man man man.. wat een mooie soldeer stations komen er in ene langs!:p

ik ben lui dus knal er een flam overheen.. 20 seconden in totaal om 2 draden te doen..

maar ik heb dan ook niet zulke mooie stations.:(

;)
Ik heb het ook heel lang met een brandertje gedaan hoor ;)
Maar ja, oude soldeerstation begon behoorlijk op te raken, en als je dan een beetje een gereedschapsverslaving hebt...
Ach ja, ik had het ook uit kunnen geven in de kroeg (nu niet meer)
 
Bedankt voor alle advies; het is me weer een stuk duidelijker geworden:
ik heb net de order bij HobbyKing geplaatst voor: Control Board V3.0, USB-programmer, die 4.0mm connectoren, 20 pairs 3.5mm bullet connectors en een prop balancer (kreeg ik met korting).

Dus nu kan ik écht gaan afwachten; LiPo en bouten/moeren/soldeerbout/tin wacht ik totdat de eerste spullen binnen druppelen, die hebben toch maar een paar dagen verzendtijd nodig, intussen kan ik dan met de bouw beginnen.

Hoop dat ik eind van de week de eerste dingen kan verwachten (Ebay kan soms wel snel zijn ;))
 
Ik gebruik deze XT60 connectoren:
XT60.jpg


Maar heb ook een verloop naar deans en moet nog eigenlijk een verloop hebben naar 5.5mm Bullet aangezien deze aan de nieuwe accu zitten..

Zo fijn dat het allemaal een standaard type plug is wat men gebruikt :)
 
Ik gebruik tot nu toe Deans connectoren, maar had af en toe toch wel last van een slecht contact. Voor mijn volgende project heb ik ook XT60's besteld.

Overigens zonet mijn Weller binnengekregen. Snel even uitgeprobeerd, en dat is toch wel een heel verschil zeg! Bout is binnen een paar seconden op temperatuur en een soldeerverbinding maken is een kwestie van een seconde. Heerlijk licht boutje, soepel snoertje, helemaal top!

Hier trouwens nog een leuke "oldschool" soldeertutorial voor beginners (7 delen):

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Net 2 pakketjes binnengekregen; de 2 UAP CC centerplates en de 100A powerboard (brakke telefoonfoto, zal tijdens bouw wel m'n SLR pakken;)) :
ysCju.jpg


1e reactie; klein powerboardje! :eek: en de centerplates (die ook klein uitvallen) heb ik gevoel dat ik ze met m'n handen zo door midden kan buigen; hopelijk is dat maar een gevoel.
2e reactie: Jammer; de gaten van de powerboard komen niet overeen met de gaten in de centerplates; afwachten wat de gaten worden van de HobbyKing Control Board (besteld maar op backorder).

Als control board zelfde afmetingen heeft als de powerboard dan is het kwestie van 4 nieuwe gaten in centerplate, anders moet ik de powerboard bijvoorbeeld 45 graden draaien t.o.v. de control board.
 
Ik denk dat de sterkte van je frame meer uit de constructie (doosconstructie) dan uit de afzonderlijke onderdelen moet komen. Denk aan een dun houten plaatje. Op zichzelf zo slap als een vaatdoek, maar neem er twee en lijm/spijker/schroef ze op elkaar met er een paar latjes ertussen en je hebt een stijf geheel.
 
powerboard en control board hebben dezelfde gaten en maten.
zijn die gaten in de centerplates kleiner?

UAP1 CC Plates zijn het; zoals je ziet heb je gaten vlak langs het gat in het midden (hierop zou o.a. de Copter Control Board moeten passen) en een cirkel met gaten met een iets grotere diameter (de rij waar de gaten vlak naast elkaar zitten).

De gaten van de powerboard vallen er een beetje tussen in:
rXUlU.jpg


Als je dus zegt dat de HobbyKing Control Board even groot is als deze powerboard, dan moet ik dus 4 gaten bijmaken; niet zo'n probleem en dat kan ik wel oplossen op onderstaande manier:
I9DTO.jpg


Ik denk dat de sterkte van je frame meer uit de constructie (doosconstructie) dan uit de afzonderlijke onderdelen moet komen. Denk aan een dun houten plaatje. Op zichzelf zo slap als een vaatdoek, maar neem er twee en lijm/spijker/schroef ze op elkaar met er een paar latjes ertussen en je hebt een stijf geheel.


Oh dat geloof ik ook wel hoor; ik heb veel heftigere multicopters gezien die hiermee gemaakt zijn dan wat ik ga maken. :p
 
Kijk, dát bedoel ik dus....geen "flammenwerper" om de boel "week" te maken.

ff off topic...
Kun jij de stiften ook alla seconde vervangen?...lees: speciaal ontworpen bij de stiften houder.
Want das heel prettig bij de JBC...

Ik gebruik tot nu toe Deans connectoren, maar had af en toe toch wel last van een slecht contact. Voor mijn volgende project heb ik ook XT60's besteld.

Overigens zonet mijn Weller binnengekregen. Snel even uitgeprobeerd, en dat is toch wel een heel verschil zeg! Bout is binnen een paar seconden op temperatuur en een soldeerverbinding maken is een kwestie van een seconde. Heerlijk licht boutje, soepel snoertje, helemaal top!
 
De punten van de Weller zitten in een zgn. "barrel", die je op de bout schroeft. Dit kan dus ook als de bout heet is.
Omdat ik niet zo vaak van punt wissel, heb ik geen extra barrels besteld, maar aangezien ze niet zo duur zijn (en de aflegkorf is voorzien van speciale openingen om ze in te bewaren, wat ik op de foto niet gezien had ;)). sluit ik niet uit dat ik bij een volgende bestelling van het een of ander een paar barrels mee laat komen.

WL0035906-40.jpg
 
Aha ok,
Want bij de JBC haak je de stiften bij de houder, trek je ze vervolgens eruit en duw je vervolgens de andere erin, binnen no time...

Anyhow, back to topic :)

PS. heb overigens met mijn Quad al diverse vluchten gemaakt, nadat de DOA naza is vervangen geworden....ben nu bezig een Hexa te maken/ontwerpen om mijn D5 eronder te hangen.
 
Back
Top