Slowfly of normale apc prop?

he hallo!

Vraagje die een van jullie vast wel kan beantwoorden! Heb al het forum een beetje doorgespit en op google gezocht, maar helaas niet echt het antwoord waar ik naar op zoek ben.

Ik ben bezig met het afbouwen van een great lakes trainer. Leuke kleine dubbeldekker. Makkelijk mee te nemen ook! Nu heb ik een heleboel APC props, maar voornamelijk voor OS motors en niet voor electro... En je raad het al, deze gaat op electro lopen!

Nu de echte vraag ;) trekt een slowfly prop mn lipo's minder snel leeg dan een normale prop? Ik begreep al dat door het grote blad ze op lage toeren meer torque hebben, en lekker licht, dus minder zwaar op de moror. Betekend dat dat ik op minder gas even veel thrust heb als met een normale prop met zelfde afmeting? dus: lipo minder snel leeg?

Alvast bedankt! :D
 
Slow props zijn voor lichte toestellen, gebruiken we vooral op indoortoestellen en trage outdoormodellen.

Voordeel is dat ze lichter zijn dan de APC-E props maar ook minder stijf. Minder stijf betekent dat ze gaan vervormen bij zwaardere vermogens.

Gewone APC's wegen dan ook weer meer dan de APC E versie en zijn "schok"vaster door het gedrag van de verbrandingsmotor (toerental is niet zo lineair als bij een electromotor door de zuiger die op en neer beweegt kort door de bocht gesteld)

Stevo
 
-edit- tegelijk met Stevo maar mijn antwoord is concreter :-)

Een slow fly prop is veel slapper en kan veel lagere toeren aan
Thin Electrics and Folding Electric Props: Maximum RPM=145,000/prop diameter (inches)

Slow Flyer props: Maximum RPM=65,000/prop diameter (inches)

bron: APC Safety Limits

Dus welke motor, welke accu en welk model moet het op komen?
Slow flyer props zijn geschikt voor hele lichte vliegtuigjes.
 
Een verbrandingsmotor heeft, in tegenstelling tot een electromotor, vliegwielwerking van de propeller nodig om te kunnen draaien. Daarom zijn deze propellers zwaarder. Maar ze zijn ook veel sterker. Dat kan voor een electromotor een nadeel zijn. Electromotorassen zijn dun. Als er iets mis gaat moet de propeller breken en niet de as verbuigen.

Propellers zijn niet zo duur. Gewoon electroprops kopen!
 
Maar zet nooit elektro props op een brandstof motor.
Daar kunnen ze niet tegen dus dat is levensgevaarlijk.;)

APC Safety Limits

Misschien type fouten maar daar klopt iets niet.
Ze nemen het niet zo nauw met de plaats van de comma.

Ik heb niet goed gelezen.:oops:
Toerental moet door Propdiameter gedeeld worden dan klopt het.
 
Laatst bewerkt:
Dat zij snelle reacties!

Toestel wordt vliegklaar +-700-800 gram. Dit is inc. 2200 Mah 35C 3S lipo, 2836 1120kv brushless motor, 30A regelaar en 4 servo's.

Hij m gemaakt om lekker rond te cruisen, hoeft niet verticaal te gaan of zo.

@ PH_AJH komt op een Great lakes trainer. broertje van de Tiger Moth.linkje. met een span van 40', metertje dus.

Zat te denken aan een 10x6 APC E of een slowfly dus. Wat ik jouw advies?
 
Jah maar wat vreet meer stroom? :D Toch maar is een ampere metertje aanschaffen ;)

Een verbrandingsmotor heeft, in tegenstelling tot een electromotor, vliegwielwerking van de propeller nodig om te kunnen draaien. Daarom zijn deze propellers zwaarder. Maar ze zijn ook veel sterker. Dat kan voor een electromotor een nadeel zijn. Electromotorassen zijn dun. Als er iets mis gaat moet de propeller breken en niet de as verbuigen.

Propellers zijn niet zo duur. Gewoon electroprops kopen!
 
Dit is een perfecte meter voor dat doel.
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 130A Watt Meter and Power Analyzer

Toestel wordt vliegklaar +-700-800 gram. Dit is inc. 2200 Mah 35C 3S lipo, 2836 1120kv brushless motor, 30A regelaar en 4 servo's.

Hij m gemaakt om lekker rond te cruisen, hoeft niet verticaal te gaan of zo.

@ PH_AJH komt op een Great lakes trainer. broertje van de Tiger Moth.linkje. met een span van 40', metertje dus.

Zat te denken aan een 10x6 APC E of een slowfly dus. Wat ik jouw advies?
In ieder geval een slowfly prop.
Ik zou voor 2 cellen gaan dat past beter bij het karakter van het vliegtuig.
Met 3 cellen ga je waarchijnlijk dik over 20A dus moet er een kleinere prop op of een 10X4.7 of een 9x4.7.
Kwestie van uitproberen want je vliegtuig is niet zo licht en meet de stroom tijdens het testen van je setup voor je eerste vlucht.
 
Laatst bewerkt:
Of het stroomverbruik van een "gewone"propeller op een electromotor hoger zal zijn dan een vergelijkbare electroprop weet ik niet zeker, maar verwacht het wel. De massa van de "gewone" propeller is groter dus het kost meer energie om de propeller op te toeren. Ook hier geldt meten is weten.

Maar erg belangrijk vind ik het niet. De andere, het eerder genoemde argument vindt ik veel belangrijker.

Voor een toestel van 800 gram zou ik niet kiezen voor een slowfly propeller, maar voor een electropropeller. Slowflyer propellers zijn voor veel lichtere toestellen.
 
Ahh oke, slowfly dus echt voor de indoor/schuimmodelletjes! Weer wat geleerd ;)

Uit nieuwschierigheid, waarom zijn dan er 12x6 slowfly props te koop? voor de depron 3d modelletjes of zo? Lijkt me een beetje groot voor een 20' schuim modelletje ;)

Of het stroomverbruik van een "gewone"propeller op een electromotor hoger zal zijn dan een vergelijkbare electroprop weet ik niet zeker, maar verwacht het wel. De massa van de "gewone" propeller is groter dus het kost meer energie om de propeller op te toeren. Ook hier geldt meten is weten.

Maar erg belangrijk vind ik het niet. De andere, het eerder genoemde argument vindt ik veel belangrijker.

Voor een toestel van 800 gram zou ik niet kiezen voor een slowfly propeller, maar voor een electropropeller. Slowflyer propellers zijn voor veel lichtere toestellen.
 
Of het stroomverbruik van een "gewone"propeller op een electromotor hoger zal zijn dan een vergelijkbare electroprop weet ik niet zeker, maar verwacht het wel. De massa van de "gewone" propeller is groter dus het kost meer energie om de propeller op te toeren. Ook hier geldt meten is weten.

Maar erg belangrijk vind ik het niet. De andere, het eerder genoemde argument vindt ik veel belangrijker.

Voor een toestel van 800 gram zou ik niet kiezen voor een slowfly propeller, maar voor een electropropeller. Slowflyer propellers zijn voor veel lichtere toestellen.
Slow fly props gebruik je op langzaam vliegende vliegtuigen. zoals shockys parkflyers en langzame semi schaal modellen.
Het vliegtuig waar we het hier over hebben komt in het grens gebied waar een gewone elektro prop ook goed werkt.

Hij m gemaakt om lekker rond te cruisen, hoeft niet verticaal te gaan of zo.
Hoeft dus niet snel te vliegen maar is wel vrij zwaar met 800 gram.
De praktijk moet uitwijzen wat het beste bevalt dus zorg voor wat keuze mogelijkheid.
Een paar extra props zijn nooit weg.;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top