Lipo opslaan

:n00b: Hallo allemaal,

Ik lees steeds dat je lipo's niet geheel geladen of ontladen moet bewaren maar er staat nooit bij wat lang bewaren is,gaat het om 1 dag,1 week, 1maand enz.
En geld het voor alle soorten lipo's dus met 1cel zoals voor de Mcpx of bij samengestelde lipo's ..?
 
Vanaf een week of 2 zou ik ze toch op storage wegleggen.
Maar er zijn mensen die ze op storage laden ook al gaan ze maar voor 4 dagen de kast in.. Beste is gewoon elke keer naar storage laden en de avond voor je gaat vliegen vol laden
 
Tja wat is lang? een week gaat meestal wel goed. Dat doe je dan (al dan niet bewust) 1 keer,... of twee keer. De volgende keer heb je om wat voor reden een maand geen tijd voor je grootste hobby.

Kortom na het leegrijden / vliegen / varen altijd eindigen met even aan de lader en in storagemode laten laden.

Hij gaat dan naar 80% vol. Dan kun je ze daarna heeeeel lang vergeten zonder dat er iets gebeurt.

En ja een lipo is een lipo of die nu 1 of meerdere cellen heeft.

(he dat zijn twee reacties tegelijk)
 
Ik vind lang, een jaar.;)
Ik wil gewoon mijn lipo's vol hebben.
 
Laatst bewerkt:
Bij 1-2 lipo,s mag dat werken , maar als je een koffer vol hebt met lipo,s werkt dat niet .
Ik laad ze weer vol als ik tijd heb direct na gebruik .

Mvg Johan

Daar heb jij dan weer gelijk in.:D

Ik moet echter ook toegeven dat ik de volgende standaard vraag van veel :n00b:: "Hoe laat ik mijn lipo`s zo snel mogelijk op?" ook niet zo goed begrijp.

Misschien ben ik WEL (al) een ouwe vent met alle geduld van de wereld?
 


Inderdaad een oudje die ik nog niet gezien had,(nu wel):thumbsup:dat was erg ver terug.

Ik heb nu alleen nog maar Lipo's voor de Mcpx die ik met de standaard lader laad dus daar zit geen storagemode op.

Mischien is het aanschaffen van een andere lader een optie mits het dan mogelijk is om er vershillende soorten lipo's mee te laden voor het geval dat er hier ook nog een grotere of andere heli komt.(eventuele opties en aanbevelingen wat betreft de lader zijn welkom:rolleyes:)

Maar uit de reacties maak ik op dat ik de lipo's wel enkele dagen tot een week geheel opgeladen kan laten.

Is het dan zinnig om voordat ik ze wil gebruiken ze toch nog even volledig oplaad vanwege leegloop tijdens opslag van zeg maar ongeveer 1 week?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
lipo,s lopen niet leeg .

Dus naladen niet doen , is ook weer een laadprocess .

Mvg Johan

Helaas Johan maar ook LiPo´s "lopen leeg" alleen veel minder snel dan de accu's die we tot nu toe gebruikten. Een accu gedeeltelijk geladen wegleggen en voor gebruik na laden kan je gerust doen. Ja het is een laadcyclus maar dat geeft niet.
Stel je ontlaad je LiPo altijd tot de minimale celspanning. Verder "mishandel" je de accu niet. Dan kan je die accu een X aantal cycli gebruiken. Hoeveel? Moeilijk te zeggen maar het zal iets van 300 keer zijn.
Iemand anders heeft de zelfde accu en gebruikt hem hetzelfde alleen ontlaadt hij hem nooit verder dan 80%. Dat betekend dat hij die accu vaker zal moeten laden dan dan jij want hij gebruikt de laatste 20% niet. Toch zal die ander langer plezier van zijn accu hebben want hij zal duidelijk langer "leven". Het aantal cycli kan misschien wel oplopen tot 800 keer!
Weer een ander ontlaad zo'n zelfde accu maar 20% en laad hem dan weer op. Ook dan geeft niet want het aantal cycli wat dan haalbaar is zal misschien wel 2000 zijn!

De levensduur van "onze" LiPo's is maar voor een relatief klein deel afhankelijk van het aantal cycli. Het is veel sterker afhankelijk van wat we er verder mee doen.
Hoe snel laden en ontladen we die accu?
Hoe warm laten we de accu worden? Dat is vooral tijdens het ontladen want er is vaak niet veel ruimte om voor voldoende koeling in een krap model te zorgen.
Hoe ver ontladen we de accu?
Hoe lang laten we een lege accu liggen voor we hem gaan herladen?
Hoe bewaren we de accu?

Al deze zaken bij elkaar zorgen er voor dat veruit de meeste LiPo's die door ons modelbouwers worden gebruikt niet veel meer dan 100 tot 200 cycli gebruikt kunnen worden. De meeste zullen dan op zich nog wel werken maar ze kunnen de hoge stromen die wij nodig hebben niet meer leveren of nog maar heel kort. Wanneer je dan een niet helemaal volle LiPo wat na gaat laden voor je hem gebruikt zal dat niet merkbaar ten kosten gaan van de levensduur.
 
Tja, ik besluit vaak op het laatste moment om te gaan vliegen, en welke modellen ik mee zal nemen. Daarom laad ik altijd alles op als ik thuis kom van vliegen (ik heb bij ieder model 2 lipo's dus hoef op het veld vrijwel nooit te laden). Ik weet dat het niet optimaal is, maar juist dat laatste stukje laden duurt altijd extra lang en als ik dat nog moet doen de ochtend dat ik wil gaan vliegen....

Met de lipootjes voor de MSRX vind ik dat al helemaal geen punt. die kosten zo weinig (tenminste bij HK), als ik dan weer wat bestel doe ik er daar wel een paar van bij.
 
Jongelui, wat is eigenlijk het rendement van LiPo laderij? Beter dan de 70% van NiMH/NiCd?


Als alle door N.P.S. genoemde variabelen hetzelfde zijn/blijven, kun dan stellen dat levensduur van LiPo dan bepaald wordt door een gegeven totale hoeveelheid lading die gedurende levensduur aan die accu onttrokken wordt? En dus niet van hoe die lading ontrokking wordt: meerdere korte cycli of minder maar wel langere cycli?
 
Ik ontdekte trouwens vandaag dat ik gisteren een lipo in een toestel heb laten zitten... die heeft dus zo'n 24 uur de zender gevoed. Hij was helemaal plat, de lader herkende hem niet meer als lipo. Heb 'm een paar minuten als nmh geladen, en toen herkende de lader hem wél! Ik denk dat het laden gaat lukken. Ik heb het onderbroken omdat ik erbij wilde zijn bij het laden, morgen wel weer verder, maar er zat inmiddels alweer zo'n 3,6 volt per cel in. Kan best ook zijn dat dat er zo uitloopt natuurlijk...
Het gaat om een Zippy 3S 1300 mah. Alle drie de toestellen die ik gisteren bij me had vertoonden een mankement, dus ik heb nauwelijks gevlogen. Deze lipo zat in het derde toestel en toen was ik wat narrig geworden, zodat ik vergat hem uit het toestel te halen...
 
Back
Top