Hoe werkt deze 2-traps gearbox?

ron van sommeren

Forum veteraan
Ik kwam deze gearbox vandaag tegen. Ik weet hoe een planetaire vertraging, de 2e trap, werkt, maar hoe werkt de eerste trap? Iets met wormwiel(en?) schrijven ze, maar verder ...? Of betreft het gewoon spiraal/schuine vertanding?

Meer
www.maxonmotor.de/de/en/media_releases_de_eng_5693.html


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb het even zitten lezen,..

De planetaire tandwielen van de 1e versnelling hebben een schuine vertanding (net als bij 1:1 versnellingsbakken om het gegier dat je in de achteruit hoort tegen te gaan) en zijn van kunststof gemaakt. Dat is de grootste reden dat het een hele stille versnellingsbak is.

Alle andere tandwielen zijn "ordinaire recht tandige tandwielen"

Da`s eigenlijk alles dat er staat.

Dit wil je graag in je boormachine als je een kluis probeert te kraken;)

Edit: "Input speeds of up to 8,000 RPM can easily be reached." Pffff die ga je niet in de rc wereld gebruiken of zouden ze een nul vergeten zijn. Bij 8000 toeren pm heb je toch geen vertraging nodig?
 
Ik denk dat de eerste trap in feite ook een planetaire vertraging is, maar omdat de tanden van de planeetwielen in het midden dwars staan, kan daar een wormwiel als centrale wiel gebruikt worden, waardoor een grote overbrengverhouding gerealiseerd kan worden.
 
Maar wat zou deze voor voordelen hebben ten opzichte van 2 gewone vertragingen achter elkaar?

Max gaf het antwoord al tijdens het intikken van mijn berichtje.;)
 
Inderdaad, op de motor zit een wormwiel wat de drie kunststof planeettandwielen aandrijft en deze grijpen weer in een recht vertand binnentandwiel.
Op zich niets bijzonders behalve het motor wormwiel en de schuin geplaatste kunststof tandwielen.
Wel een slimme oplossing.

Johannes
 
Die tweede trap ziet er gewoon uit als een standard planeetvertraging.

Die eerst trap denk ik te snappen.
Ook dat is denk ik een planeetvertraging. Maar door de schuimn lopende vertandingen op de (kunststof) planeet, gecombineerd met de schuine positionering van de planeet, staat de tandgroef aan de binnenkant (de op de foto niet zichtbare kant) van de planeet vrijwel of helemaal haaks op de as van motor en uitgaande as van deze vertraging.
Daardoor kun je op de motor-as een worm plaatsen. Die trekt de tanden naar de motor toe.
Aan de buitenkant staan de tandgroeven weer min of meer in de lengte richting (parallel aan de motor-as). Ik verwacht nu dat aan de binnenkant van het huis ook tandgroeven lopen (net als in een normale planeet-vertraging).
Daartegen zetten die tanden van de planeten zich af. Net als in een gewone planeetvertraging.

Kortom: het lijkt 'gewoon' een tweetraps planeetvertraging. Maar met schuin geplaatste planeten, gecombineerd met schuin lopende tanden, en dan kan primair een worm worden gebruikt (en dat is eigenlijk een soort derde vertragingstrap).

Wat me wel verbaast, is dat die eerste planeten van kunststof zijn. Die dingen krijgen denk ik toch een behoolijke druk op hun flanken. dat zou toch snel slijten ... :confused:

Kennelijk geeft dit stevige geluidsvoordelen, en inderdaad een grote vertraging die dus heel veel koppel kan gaan leveren.
Ik vind het eigenlijk wel een geniaal idee.

Dirk.
 
... "Input speeds of up to 8,000 RPM can easily be reached." Pffff die ga je niet in de rc wereld gebruiken of zouden ze een nul vergeten zijn. Bij 8000 toeren pm heb je toch geen vertraging nodig?
Bij RC is het de gewoonte dat alles min of meer verkracht wordt (want geen duur-bedrijf), kan gerust hoger draaien. En door de twee-traps reductie zullen de krachten in eerste trap kleiner zijn dan krachten in een één-traps reductie waardoor kunststof gekozen kon worden.

Ik denk dat de eerste trap in feite ook een planetaire vertraging is, maar omdat de tanden van de planeetwielen in het midden dwars staan, kan daar een wormwiel als centrale wiel gebruikt worden, waardoor een grote overbrengverhouding gerealiseerd kan worden.
Ten koste van hogere slijtage en verliezen door het wormwiel?

... Wat me wel verbaast, is dat die eerste planeten van kunststof zijn. Die dingen krijgen denk ik toch een behoolijke druk op hun flanken. dat zou toch snel slijten ...
Ze maken ook leuk keramisch spul. Zouden de tandwielen in de eerste trap toch ...?
Edit: nevermind, er staat dat ze van kunsstof zijn.


39 Maxon motoren in elk van de Mars-karretjes Spirit en Opportunity, 11 in de eerdere Sojourner:
www.maxonmotor.de/de/en/Downloads/Flyer_Mars_A4_e.pdf
www.maxonmotor.nl/be/en/downloads/Medienmitteilung_Opportunity_en.zip
 
Laatst bewerkt:
Nifty boxje... Kijk... hier heb je vergelijkbare overbrengingen... 4WD aandrijvingen... Delta Integrale's... Audi's...
Een van de voordelen is de compactheid van de constructie... maar ook geruisarmer...
Rechte vertandingen gieren behoorlijk....

http://explow.com/torsen
 
Rechte vertandingen gieren behoorlijk....

Inderdaad. Bij rechte vertandingen gaat de krachtoverbrenging met een sprong over naar de volgende tand, en dat veroorzaakt het gieren. Bij schuine vertandingen gaat de kracht geleidelijk over, en dat is veel stiller. Maar een nadeel is dat er axiale krachten ontstaan die weer ergens opgevangen moeten worden ( in de lagers). Daarom paste meneer André Citroën V-vormige vertandingen toe, waarbij de axiale krachten in het tandwiel zelf gecompenseerd werden. En ziedaar, de oorsprong van het Citroën logo, de dubbele V. (maar er zijn ook andere theorieën over het ontstaan daarvan.....)

Max.
 
Back
Top