Staufenbiel Sunriser 1.6m of Spirit V

Gezien mijn EGP zodaning gecrasht is ben ik op zoek naar wat anders. Ik heb de EGP niet lang gevlogen en naar mijn mening is deze ook niet gecrasht door een pilot error maar eerder door een ontvangst probleem, maar dat terzijde.

Nu wil ik een klein stapje voorwaarts doen door een fiberglas romp en houtbouw vleugels zwever aan te schaffen. EN wel de Sunrise 1.6m van staufenbiel.

SUNRISER-1-6m-0314068_b_0.JPG


Nu heb ik aan de EGP mijn mooie Himax C 3516-840 motor overgehouden en wil deze dan ook in de Sunriser bouwen met een 12x6,5 klapprop.

Zijn er enige ervaringen met deze kist? Enige info is welkom omdat ik er niet heel veel van kan vinden buiten de info die staufenbiel geeft.

P.S. voor de gene die het niet weten maar EGP staat voor EasyGlider Pro
 
Laatst bewerkt:
Ik was overtuigd maar begin nu toch weer te twijfelen of ik er niet beter aan doe om het stapje iets groter te maken en de Spirit V ook van Staufenbiel aan te schaffen.
SPIRIT-V-2-0m-0314061_b_0.JPG


Mede gezien dat over deze wat meer te vinden is en daarnaast ik de sterkere vleugels een plus vind.

Graag iemands mening
 
De Sunriser zal iets makkelijker te vliegen zijn door de V-stelling van de oren. De Spirit V zal waarschijnlijk wat actiever gestuurd moeten worden omdat de vleugel vlakker is.

De vraag is eigenlijk: hoe staat het met je vliegvaardigheid?

Overigens zou ik niet terug stappen naar 1,6m spanwijdte als je al met de EGP hebt gevlogen. Wordt toch kleiner en wat lastiger te zien op hoogte.
Ik neem aan dat je het laagvliegen wel een beetje hebt gehad en wat serieuzer wilt thermieken.

Zijn er geen forumleden met een Spirit V waar je eens een dagje mee kan kijken, en eventueel ook even de sticks mag bedienen? Dan kan je een beter beeld krijgen van de Spirit V.

Zelf vind ik de Spirit V een mooie kist, her en der al goede ervaringen over gelezen. Als ik zelf nog niet voorzien was in de 2m, dan was dit zeker een kanshebber bij mij.

Maar wat voor motor moet er in de Spirit? Past de aandrijving uit de EGP er wel in, en levert deze voldoende vermogen?
 
Hans bedankt voor je reactie.

Om antwoordt te geven op je vraag hoe mijn vliegvaardigheid is. Ik wil niet stellen dat ik een geharde piloot ben en alles wat in mijn handen geduwd wordt kan vliegen. Maar ben nu inmiddels 1,5 jaar bezig en ik denk als het mij lukt om op een normale manier bijv. een Funcub te starten en te landen zonder dat ik rare capriolen uithaal het redelijk staat met mij vliegvaardigheid.
Ik ben van mening dat de EGP gecrasht is door een falende verbinding i.v.m. een koolstof versteviging aan de onderkant van de romp en een koolstof kap die het cockpit kapje volledig bedekte, en volgens mij niet omdat het een piloot error was.
Dus dat over mijn vliegvaardigheid.

Je opmerking over de grote van de sunriser, is goeie ik heb daar nooit bij stilgestaan dat een kleinere span ook moeilijker te zien is op grotere hoogte.
Wat betreft de aandrijving wilde ik zoals eerder opgemerkt de Himax C3516-840 gebruiken welke uit de EGP komt. Ik heb via de website propCalc - Calculator for Propeller wat berekeningen gedaan en volgens mij zit dat wel snor. In deze PDF is te zien wat daar uitgekomen is. Ik zou nog een maatje grotere prop kunnen gebruiken. maar wil de motor niet te veel belasten. De 13x6,5 is ook gebruikt met de EGP.
 
Heb net op een duits forum iemand gevonden die met de zelfde motor vliegt als ik zou willen.. Hij is er erg tevreden mee. De video vertelt mij genoeg .. dit wordt geen probleem
 
De Spirit V is wel een hotliner waar je je handen vol aan hebt he? 2 clubleden die dit weekend mee naar oostenrijk gaan hebben er een gekocht en heb ik ingevlogen, maar ik vind de stap van easyglider naar spirit V te groot.
Zodra je de neus een beetje richting aarde wijst neemt de snelheid exponentieel toe. Leuk voor acro op de helling, maar als step up van de easyglider?
er zijn vast wel 2M kisten te vinden die "iets" van V-stelling hebben? De spirit is namelijk een rechte plank en gaat snel.
Ook tipstallt hij als je te langzaam gaat, en je moet veel corrigeren tijdens het bouwen omdat niet alles even recht is. Zo zitten de vleugels scheef bij beide kisten vanuit de fabriek en zijn de vleugels totaal niet even zwaar. En moet je de meegeleverde hardware vervangen.
Als je dit hebt aangepast is het een leuke "goedkope" acro kist voor de gevorderde, maar er zit totaal geen eigen stabiliteit in.

Als je alleen maar multiplex kwaliteit qua bouw en goedmoedigheid gewend bent is dit echt een behoorlijke stap die waarschijnlijk niet met een tevreden resultaat afloopt.
 
Laatst bewerkt:
De Spirit V is wel een hotliner waar je je handen vol aan hebt he?
Info van Staufenbiel
The Spirit V is a nice electric glider with very good allround flying capabilities. Equipped with a profil RG-15 in a slightly modified version this plane works very well as a thermic floater.
Volgens mij is dit geen echte Hotliner. Misschien meer een warmliner. En juist de term allround flying capabilities spreekt mij wel aan. Ik zoek zeker niet een hotliner. Dus als er iemand is die kan bevestigen dat dit een echte hotliner is zal ik verder moeten gaan kijken.
 
Volgens mij is dit geen echte Hotliner. Misschien meer een warmliner. En juist de term allround flying capabilities spreekt mij wel aan. Ik zoek zeker niet een hotliner. Dus als er iemand is die kan bevestigen dat dit een echte hotliner is zal ik verder moeten gaan kijken.

Soms is het beter om naar mensen met ervaring te luisteren, om teleurstellingen te voorkomen.

succes met je zoektocht


Terence
 
Soms is het beter om naar mensen met ervaring te luisteren, om teleurstellingen te voorkomen
Ik begrijp je hint, maar het verbaasd mij nog steeds dat men het heeft over allround. Een hotliner is nou niet bepaald allround.

Ik sta open voor suggesties..
 
Spirit V

Zelf vlieg ik met een spirit V van Staufenbiel. Behalve dat het soms inspannend is om alles passen te krijgen in de zeer smalle romp (de door Staufenbiel aanbevolen servo's in de romp passen niet -te hoog- ) vliegt dit ding superstrak maar kan ook langzaam gevlogen worden. Een aanrader!
 
Volgens mij is dit geen echte Hotliner. Misschien meer een warmliner. En juist de term allround flying capabilities spreekt mij wel aan. Ik zoek zeker niet een hotliner. Dus als er iemand is die kan bevestigen dat dit een echte hotliner is zal ik verder moeten gaan kijken.

Nu ja, ik weet niet waar de grenzen van wel of geen hotliner liggen, maar de Spirit V is echt snel en met de geleverde motor en 16x8 prop een stijgsnelheid van 33m/s. Ook de doortrek is vrij aardig te noemen. Al met al redelijk hotliner gedrag als je het aan mij vraagt. :)
 
33m/s is serieuze business.. nou was het niet de bedoeling om met een 16x8 prop te gaan vliegen.. Ik wilde mijn Himax C3516-840 gebruiken me een 13x6,5 prop...

@Lucas1965 : ik ben heel benieuwd naar jou verdere ervaringen met de Spirit V...
 
Spirit V

Ik vlieg zelf met de standaard set up van staufenbiel met de Himax. Natuurlijk, de spirit kan met deze setup plankgas binnen 10 seconden vertikaal omhoog totdat je hem dan amper aan ziet, maar dat hoeft niet. Je kan je ook beheersen en rustig omhoog. Je kan ook rustig zwevend omlaag, maar ook plankgas suizend (indrukwekkend fluitend). De Spirit vliegt strak en gecoordineerd.

De kwaliteit van het vliegtuig is prima. Neem NIET de aanbevolen servo's voor in de romp (rudder+elev), deze zijn net te hoog, waardoor de roerhoorntjes tegen de vleugel aanlopen. Staufenbiel heeft bij mij hier "niet thuis" gegeven....

Verder dien je erop te letten dat de draden naar de outrunner op de bodem van de romp komen te liggen en niet aan de zijkant, want dan draait de motor ze kapot.

Ik heb hem kunnen bouwen zonder 1 gram lood. Het is lastig, maar het kan.

Het programmeren van de butterfly heeft mij nogal wat tijd gekost, een thermiekstand is zelfs nog niet gelukt.

Ik vlieg in Alphen aan den Rijn

Succes met je keuze!
 
Ik heb de spirit-v ook, alleen nog niet kunnen vliegen. De servo's passen bij mij wel hoor!
Ik heb ook de standaard himax en de aanbevolen regelaar, alleen de accu kom ik van geen kant aan de aanbevolen grootte. Ik heb maximaal ruimte voor een 3S 1600 pakket omdat de regelaar vrij dik is. Ik heb er dus wel wat lood in zitten voor het cg maar ben vliegklaar op iets van 1450 gram dus daar maak ik mij niet druk om.

Met een beetje geluk kan ik vanavond meer vertellen, moet het alleen wel even droog blijven!

Groeten

Justus
 
wel ik ben ook de spirit V aan het bouwen , met de org HIMAX motor en de DIAMOND 60 amp regelaar ( wat een joekel ) er moeten toch kleinere bestaan .
de 2 romp servo's zijn passend , en de vleugelservo's zijn wat groot uitgevallen .
( ik heb alles gekocht, en laten kiezen door STAUFENBIEL zelf in DORTMUND )
de lipo zal wat vringen zijn, en ook de ontvanfer moet er nog bij .
ik moet zeggen het is GEEN HOTLINER ( zag en mocht hem al besturen )
 
Back
Top