Multicopter meeting (o.a. DJI F450)

dan zou ik een pallet red bull nemen.. dat geeft vleugels, heb je een zippy 3S 800Mah nodig om 2 uur in de lucht te hangen met de pallet eronder..


Hahahaha
 
Ha ha ha ha ha ha...........je hebt gelijk!!
Was ze alweer vergeten die Moderators.Ha ha ha ha ha.
Dat filmpje wat Rob in elkaar had geflatst zag er ook goed uit.
Zag mijn Quad een paar keer goed in beeld en met name een fragment toen mijn Quad richting zijn Quad uitvloog en het kort langszij passeerde.Echt vet om te zien.( het is allemaal soms net echt.ha ha ha ha) Vette hobby!!
Ben benieuwd naar jouw compilatie.
Vr Gr E
 
Van een Moderator Stef.............van een Moderator ivm Off-Topic berichten.Ha ha ha ha ha ha ha.
Maar gelukkig benne er ook 'gangbare' en 'minder' overijverige Moderators zoals JIJ.ha ha ha ha ha ha.( en ja.........dat is een goede eigenschap mocht je wijfelen)
En ook ik ben erg benieuwd naar dat filmpje.
Vr Gr E
 
Van een Moderator Stef.............van een Moderator ivm Off-Topic berichten.Ha ha ha ha ha ha ha.
Maar gelukkig benne er ook 'gangbare' en 'minder' overijverige Moderators zoals JIJ.ha ha ha ha ha ha.( en ja.........dat is een goede eigenschap mocht je wijfelen)
En ook ik ben erg benieuwd naar dat filmpje.
Vr Gr E

Ik zie het alweer, zonde dat ik niet meekon,
Volg keer kan ik als fotograaf hele mooie fotos maken tussen t crashvliegen door lol.

Hoop snel op een meeting in de buurt of op een pik-up
 
filmpje..


volgende keer reserveer ik 2 lipo ladingen voor het filmen van de vliegende quads.. dat ziet er wel erg gaaf uit vanuit de lucht!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een mooi in elkaar gedraaid filmpje!!
Blijft een mooie vlieglocatie en vooral op die grote open vlakte kon ik heerlijk 'los' gaan met de Quad.
Zoiets is echt voor herhaling vatbaar.
Het kunnen flippen met de Quad zoals jij doet benijd ik ook.Ziet er gewoon relaxed en beheerst uit.Gaat bijna op een heli lijken.
Misschien ooit eens met een Quad die het voor mij toelaat.
Heren.......jeukt het jullie alweer voor een volgende meeting?? En dan eentje gerealiseerd binnen 4 weken vanaf vandaag??
Want ik kan jullie allemaal vertellen dat deze zomer in een vloek en een zucht zo voorbij is hoor!!
Vr Gr E
 
...en nog een keer hetzelfde filmpje, maar nu met instant-start-pijl...
(en met dank aan Dutchcommando: het werkt!!)


Ik heb deze versie gestabiliseerd met Youtube software, beelden worden dan wat vloeiender. Bekijk m op 720HD...

Rob.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Rob.Netjes gedaan.
Ben benieuwd of de groep Multicopter piloten tijdens de volgende meeting wat groter zal zijn dan laatst.
Niet dan ik zit te klagen, maar de locatie waar wij zaten kan best wel een verdubbeling aan van het aantal piloten waarmee wij laatst daar vlogen lijkt mij.
Met een maximaal aantal van tussen de 10 en 20 piloten is het daar goed vertoeven.
Voordeel van die locatie daar in Soest vind ik het lekker relaxed kunnen hooveren boven de boompjes kortbij de parkeerplaats en iets verderop compleet los kunnen gaan omdat er daar een zee van ruimte voorhanden is.
In het begin was ik niet zo blij met al die boompjes.
Kon er ook niet echt lekker rondvliegen.Zat bij mij vooral tussen de oren.
Maar toen ik eenmaal die grote zandvlakte zag was ik helemaal verkocht.
Nadeel is Crashen op zand, maar water is erger lijkt mij en het nadeel van vliegen boven zand woog voor mij niet op tegen de bak met ruimte die ik daar had om helemaal zo vrij als een adelaar rond te vliegen met mijn Quad.

Ik heb inmiddels op veel verschillende plekken rondgevlogen in mijn hobby carriere.
Maar deze zandvlakte was wel 1 van de fijnste en mooiste.
Hoop dat we binnen afzienbare tijd elkaar met z'n allen weer kunnen treffen op een volgende vliegmeeting.
Want het was die dag echt super gezelllig en leerzaam.
Vr Gr Erwin
 
filmpjes zien er allemaal leuk uit
altijd leuk om de boel nog eens terug te kijken en wat mij betreft snel weer eens over doen
 
En dan wel iets langer erbij blijven oke...........hihihihihihihihi
Of anders neem je de volgende keer toch lekker moeders de vrouw mee!!
Ze zal zich best vermaken met al dat mooie vliegspul.Ha ha ha ha ha ha.
Tot de volgende meet!
Vr Gr E
 
Welkom jij bent!!!

Dan even iets anders:
Wel iets off-topic maar hoop dat de Moderator het laat staan.
Ik sprak laatst op de Multicopter meeting met Vincent over het hoe en wee betreffende uitoefenen van deze machtig mooie hobby.
Ik dacht jarenlang dat het gedoogd werd om als wildvlieger te mogen vliegen met een toestel tot 25kg.
Nou werd mijn droom afgelopen zondag zwaar verstoord omdat Vincent mij melde dat zoiets dus niet was.
Ik heb het verhaal van Vincent aangehoord en het klonk allemaal erg plausibel.
Maar.........................
Vandaag een gezonde discussie gehad met een vliegmaatje waarop we het hadden over wildvliegen en wat wel en niet mocht.

Er werd mij verteld dat het dus WEL mag dat wildvliegen tot 25kg.
En niet zoals Vincent mij uitlegde dat tot 25 kg alleen was toegestaan tijdens vliegen bij een club en in bezit van een vliegbrevet.
Ik was dus in de war en van slag.............
Want wie heeft er nou gelijk???

M'n vliegmaatje heeft mij toen iets gemaild en daarin stond het onderstaande.(zie bijgaande tekst onderaan)
Het schijnt dus dat wat Vincent zei achterhaald en oud is.
Dus het mag WEL dat men tot 25kg in het wild vliegt met een toestel.
Vincent: dan weet je dat bij deze.
Vr Gr Erwin


Regeling Modelvliegen:
Regeling van de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat van 2 december 2005, nr. HDJZ/LUV/2005-2297, Hoofddirectie Juridische Zaken, houdende nadere regels voor vluchten met een modelvliegtuig (Regeling modelvliegen)

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van defensie; Gelet op artikel 5.7 van de Wet luchtvaart en artikel 56 van het Luchtverkeersreglement;

Besluit:
Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder een modelvliegtuig: een luchtvaartuig van geringe afmeting, waarvan de totale startmassa niet meer dan 25 kilogram bedraagt.
Artikel 2
Voor een vlucht met een modelvliegtuig gelden in afwijking van hoofdstuk III van het Luchtverkeersreglement de volgende regels:
a. de vlucht wordt uitgevoerd in overeenstemming met de algemene vliegvoorschriften voor zover daarvan niet wordt afgeweken in de onderdelen b tot en met q;
b. de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het luchtruim daaromheen;
c. de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelvliegtuig;
d. een hoogtemeter hoeft niet te worden gebruikt;
e. het is verboden voorwerpen of stoffen te verwijderen tijdens de vlucht, met uitzondering van zand, water of voorwerpen waarvan de massa niet meer is dan 200 gram per voorwerp overeenkomstig door de Minister van Verkeer en Waterstaat op grond van artikel 13 van het Luchtverkeersreglement te stellen regels;
f. een ander modelvliegtuig of een net of doek mag worden gesleept;
g. kunstvluchten mogen worden uitgevoerd;
h. het is verboden een ander luchtvaartuig zo dicht te naderen dat gevaar voor botsing ontstaat, tenzij tussen de bestuurders vooraf hierover afspraken zijn gemaakt;
i. de bestuurder van een modelvliegtuig neemt alle maatregelen die een botsing kunnen voorkomen en geeft voorrang aan elk luchtvaartuig, dat geen modelvliegtuig is;
j. voor een vlucht wordt geen vliegplan ingediend;
k. gecontroleerde vluchten zijn niet toegestaan;
l. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits 1° voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerd luchtvaartterrein of een terrein waarvoor een ontheffing van artikel 14 van de Luchtvaartwet is verleend, geen bezwaar bestaat bij de houder van de aanwijzing respectievelijk ontheffing; 2° voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelvliegtuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;
m. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 450 meter boven de grond of het water, mits dit gebeurt binnen een aerodrome traffic zone van een militair luchtvaartterrein waarop modelvliegen is toegestaan en dit gebied exclusief voor modelvliegen wordt gebruikt of met de andere gebruiker(s) sluitende afspraken zijn gemaakt inzake separatie;
n. vluchten zijn toegestaan in luchtruim met klasse C, mits op schriftelijk verzoek van belanghebbende een convenant is gesloten met de organisatie die de plaatselijke luchtverkeersleiding verzorgt en de bestuurder zich houdt aan de afspraken in dat convenant;
o. de regels voor een radioverbinding met een luchtverkeersleidingsdienst gelden niet;
p. de regels voor de bediening van boordapparatuur voor het beantwoorden van vragen door radargrondstations gelden niet;
q. de regels voor de navigatie-en telecommunicatieinstallaties waarmee een luchtvaartuig voor het uitvoeren van een VFR-vlucht is uitgerust, gelden niet.
Artikel 3
Modelvliegtuigen worden aangewezen als onbemande luchtvaartuigen, bedoeld in artikel 5.7, derde lid, van de Wet luchtvaart.
Artikel 4
In artikel 24, derde lid, onderdeel a, van de Regeling luchtvaartvertoningen wordt ‘Regeling modelvliegtuigen’ vervangen door: Regeling modelvliegen.
Artikel 5
De Regeling modelvliegtuigen wordt ingetrokken.
Artikel 6
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant, waarin zij wordt geplaatst.
Artikel 7
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling modelvliegen.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
M.H. Schultz van Haegen.
.
Toelichting
Algemeen
In de wet van 29 april 1999, houdende wijziging van de Wet Luchtverkeer (luchtvaartuigen en vluchtuitvoering; Stb, 1999, 235), sinds 1 juli 1999 de Wet luchtvaart geheten, is een nieuwe definitie van luchtvaartuig gegeven. Het voordien onder de Luchtvaartwet geldende systeem dat bij algemene maatregel van bestuur toestellen wel of niet onder het begrip luchtvaartuig gebracht werden, kwam daarmee te vervallen. Daarmee is artikel 59 van het Luchtverkeersreglement in feite inhoudloos geworden. Die bepaling regelt het gebruik van het luchtruim door nietluchtvaartuigen en is de grondslag voor een ministeriële regeling. Op grond van deze bepaling is de oorspronkelijke ministeriële regeling voor modelvliegtuigen vastgesteld. In de praktijk is nodig gebleken, mede door de toename van het luchtverkeer, voor modelvliegtuigen enige gebruiksregels te stellen.
De desbetreffende regeling is gebaseerd op artikel 56 van het Luchtverkeersreglement. Dit artikel voorziet in het stellen van nadere regels ten aanzien van vluchten waarbij door de aard van het luchtvaartuig of het doel van de vlucht niet kan worden voldaan aan bij of
Uit: Staatscourant 8 december 2005, nr. 239 / pag. 13
krachtens hoofdstuk III van het Luchtverkeersreglement gestelde regels. Gelet op de aard van het modelvliegtuig is het evident dat niet kan worden voldaan aan tal van verplichtingen van dat hoofdstuk.
De regeling is in nauw overleg met de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) tot stand gekomen. In het kader van deregulering en zelfregulering zijn inhoudelijke normen met betrekking tot de constructie en besturing uit de Regeling modelvliegtuigen niet overgenomen. Het is aan de sector om de inhoudelijke normen zelf
in te vullen. Daarbij wordt de bestuurder van een modelvliegtuig geadviseerd, teneinde op een verantwoorde wijze de modelvliegsport te beoefenen, veiligheidsmaatregelen
te nemen, zoals die bijvoorbeeld zijn opgenomen in het basis veiligheidsreglement modelvliegsport van de KNVvL.
Voor modelvliegtuigen waarvan de totale massa ten hoogste 25 kg bedraagt zijn al delen van de luchtvaartwet- en regelgeving niet van toepassing verklaard:
a. artikel 2.1, eerste en tweede lid, van de Wet luchtvaart met het verbod om een luchtvaartuig te bedienen zonder het daarvoor geldige bewijs van bevoegdheid of gelijkstelling, zodat voor het besturen van een modelvliegtuig geen door de Minister van Verkeer en Waterstaat afgegeven vliegbewijs nodig is (Artikel 11 van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart);
b. hoofdstuk 3 van de Wet luchtvaart en het Besluit luchtvaartuigen met regels voor nationaliteitskenmerken en registratie, luchtwaardigheid (certificatie en onderhoud), zodat een modelvliegtuig niet hoeft te zijn ingeschreven in het luchtvaartuigregister en geen bewijs van luchtwaardigheid nodig is (Artikel 1 van het Besluit luchtvaartuigen);
c. artikel 14, eerste lid onderdelen a en b, van de Luchtvaartwet, zodat het niet verboden is om met een modelvliegtuig te starten van of te landen op een terrein dat geen luchtvaartterrein is (Artikel 1a van het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen). Een modelvliegtuig is, zodra het vliegt, onderdeel van het luchtverkeer. De verplichtingen voor luchtverkeer bij of krachtens de Wet luchtvaart zijn van toepassing op degene die verantwoordelijk is voor een modelvliegtuig.
Een basisregel is het verbod in artikel
5.3 van de Wet luchtvaart om op zodanige wijze aan het luchtverkeer deel te nemen dat daardoor personen of zaken in gevaar worden of kunnen worden gebracht. Artikel 5.4 van de Wet luchtvaart verbiedt het om boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, dan wel boven mensenmenigten, aan het luchtverkeer deel te nemen op een zodanige hoogte dat het niet meer mogelijk is een noodlanding uit te voeren zonder personen of zaken op het aardoppervlak in gevaar te brengen.
Volgens artikel 5.7 van de Wet luchtvaart is de gezagvoerder ervoor verantwoordelijk dat de uitvoering van de vlucht geschiedt in overeenstemming met de bij of krachtens deze wet gestelde regels. Degene die een modelvliegtuig bestuurt of oplaat geldt als gezagvoerder.

In vergelijking met de in te trekken Regeling modelvliegtuigen beperkt de onderhavige regeling zich tot het stellen van enige gebruiksregels. De technische voorschriften uit de Regeling modelvliegtuigen zijn niet meer overgenomen en vervallen derhalve. Wat de gebruiksregels betreft is nieuw het sluiten van een convenant met de esbetreffende
luchtverkeersleidings-organisatie (zie artikelsgewijs, artikel 2). Het initiële convenant vergt voorbereiding en zal inspanning en in tijd een aantal dagdelen kosten. Het verlengen van lopende convenanten zal daarentegen naar verwacht nauwelijks extra inspanning vergen. Tenslotte streeft de KNVvL er naar een modelconvenant op te stellen.
De onderhavige regeling betreft alleen het gebruik van het luchtruim. Andere onderwerpen ook die welke in verordeningen van lagere overheden kunnen zijn geregeld, bijvoorbeeld in het kader van milieu, openbare orde en veiligheid, vallen buiten de reikwijdte van deze regeling
Artikelsgewijs
Artikel 2
Bij modelvliegen blijft de bestuurder/gezagvoerder op de grond. De veiligheid van het modelvliegen vereist derhalve in de eerste plaats goed zicht vanaf de grond op het modelvliegtuig en het luchtruim daaromheen.
Luchtruim met de klasse G is vanaf de grond gezien al het luchtruim direct boven de grond buiten de plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden. Die laatste gebieden hebben de klasse C, hetgeen inhoudt, dat daarin aan alle vluchten luchtverkeersleiding wordt verstrekt, en liggen rond zowel burger- als militaire luchtvaartterreinen waar plaatselijke luchtverkeersleiding wordt gegeven. Om met een modelvliegtuig binnen een plaatselijk luchtverkeersgebied te mogen vliegen dient een convenant te worden gesloten, de luchtverkeersleider ter plaatse kan en mag geen toestemming verlenen. In het convenant kunnen dan in lijn met de regeling op de plaatselijke omstandigheden afgestemde gebruiksbepalingen worden opgenomen, zoals bijvoorbeeld de maximale vlieghoogte, het type modelvliegtuig of de afmetingen van het vlieggebied.
Het Ministerie van Defensie heeft al een zogenaamde raamvergunning voor burgermedegebruik van militaire luchtvaartterreinen afgegeven aan de KNVvL. Deze is van toepassing op specifieke militaire luchtvaartterreinen. Voor het modelvliegen buiten zo'n terrein, maar binnen het plaatselijk luchtverkeersleidingsgebied kan men zich wenden tot het Ministerie van Defensie,
TL/AOO/HB M LVB, Postbus 20703,
2500 ES Den Haag
Voor het noodzakelijke convenant binnen de burgerluchtverkeersleidingsgebieden kan men zich wenden tot het bestuur van LVNL, Postbus 75200 1117 ZT Luchthaven Schiphol
Modelvliegen vanaf een luchtvaartterrein of een terrein met een ontheffing ex artikel 14 Luchtvaartwet is in principe ook mogelijk (omdat dit de meest extreme vorm ‘binnen een afstand van 3 km’ is). Het certificaat van het luchtvaartterrein en de planologische mogelijkheden zijn dan automatische randvoorwaarden.
Laag vliegende luchtvaartuigen zijn met name te verwachten inde plaatselijke luchtverkeersleidingsgebieden (met luchtruim klasse C), oefengebieden, laagvlieggebieden en -routes en bij luchtvaartterreinen. Deze locaties zijn te vinden in de luchtvaartgids (aeronautical information publication). Deze gids is o.a. te raadplegen via internet op AIS Netherlands
Omdat de minimum vlieghoogte voor luchtvaartuigen onder zichtvliegvoorschriften (VFR) buiten aaneengesloten bebouwing 500 voet (150 m) bedraagt, bestaat de mogelijkheid van een conflict tussen een modelvliegtuig en een (waarschijnlijk klein) luchtvaartuig. Het is primair de bestuurder van het modelvliegtuig die een dergelijk conflict kan
en moet voorkomen. Hij dient daartoe dan ook alle maatregelen te nemen. Een dergelijke maatregel zou bijvoorbeeld kunnen zijn iemand met de bestuurder mee te laten kijken om te kunnen waarschuwen voor andere luchtvaartuigen.
Artikel 3
Artikel 5.7, eerste lid, van de Wet luchtvaart bepaalt dat de gezagvoerder zich aan boord van het luchtvaartuig bevindt. Ingevolge het derde lid van deze bepaling kan de Minister van Verkeer en Waterstaat bij ministeriële regeling onbemande luchtvaartuigen aanwijzen waarop het eerste lid niet van toepassing is. In onderhavig artikel is het modelvliegtuig aangewezen als onbemand luchtvaartuig.
De Staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat,
M.H. Schultz van Haegen.
Uit: Staatscourant 8 december 2005, nr. 239 / pag. 13
 
Nou Erwin...dan kan je nou toch je raketwerpers op je Gaui monteren;-))

foto's en filmpjes zien er goed uit.
bedankt voor het delen.
 
Back
Top