Discus 2B 2,5 m vollGFK van Baudis

Ik ben nu bijna zover dat ik het motorschotje in de neus kan lijmen. :)

Wat voor truc(s) gebruiken jullie om ervoor te zorgen dat het tijdens het uitharden het schot de juiste domp houdt en recht blijft zitten (seitenzug doen we niet (toch?)) :confused:

Bedankt!


jan.
 
Draadeindje er in, daar kun je het schotje netjes mee uitrichten. Verlijmen met epoxy en microballons.

080611ASW002.jpg
 
Of met katoenvlokken, loopt
je epoxy niet uit. En voor het krimpen van krimpkous om draad heen, een ouderwetse aansteker :mrgreen: en voor krimpkous om servo, de fohn van mn vriendin. Als je je hand op de achterkant houd (niet te lang) kan je het nog net iets warmer maken en werkt pefect!

En Arjan zn idee is natuurlijk super makkelijk, kan je hem
Mooi uitrichten.

Grt Lyckele
 
Hmmm. . . . goed idee, van dat draadeind. :D

Ik heb ooit een keer een romp aan het plafond gehangen, neus omlaag, een m3 schroef in het spant, en daar kruislings twee stukken 8* 3 mm kiefer lijsten opgeschroefd. Dan heb je ook goed zicht. Dit is wat compacter en net zo functioneel. :)

Overigens: ik heb nu zo'n spinner: RCtechnics

Lijkt op de spinner op de foto.

Hoe krijg je dat witte kapje er af? :confused:

Edit: En hoe krij je die circlips er op? :confused:

Speciaal tangetje halen??? :shock:


jan.
 
>Hoe krijg je dat witte kapje er af? :confused:
Dat zit in een randje geklikt. Dun schroevedraaiertje door het gat steken en het dopje er voorzichtig af wippen

>Edit: En hoe krij je die circlips er op? :confused:
Net zoals egeltjes vrijen; héééél voorzichtig. Ik druk/knijp ze er met een tangetje op. Je moet wel oppassen dat ze niet wegschieten want dan vindt je ze nooit meer terug.
 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vw4style
Of met katoenvlokken, loopt
je epoxy niet uit.

Grt Lyckele

of een klein beetje thixotropiermiddel bij de epoxy met microballoons doen.
Blijft het goed vloeibaar, maar loopt toch niet weg.

Katoenvlokken geeft meer sterkte dan tixotropiemddel.

Rick
 
Ik had gisteravond de romp met stabilo en richtingsroer en motor en alles (zonder de vleugels, regelaar en accu) op de verbindigsstaaf op twee accu's liggen. :p

Heb er wel spijt van dat ik de servo voor het hoogteroer in het kielvlag heb geplaatst, zeg! 8-O

D'r moet een accu van plm. 250 gram in, bijna tegen de motor aan, om hem in balans te krijgen! :(

Met die servo voorin de romp, . . . etc., dat hoef ik niet uit te leggen.

Scheelt uiteindelijk denk ik ruim 100 gram . . . :bad-words:

jan.
 
:oops:

Heb vanavond van lego een dingetje gemaakt (twee torentjes op een grondplaat) om de Discus uit te wegen. :cool:

Wat blijkt?

Als ik de ontvanger (plm. 30 gram) en regelaar (plm. 30 gram) min of meer op hun plek leg, en ik doe het kapje (bijna 60 gram :shock: ) op de romp, heb ik aan een accu van 120 gram genoeg! :confused:

Hoe een mens zich kan vergissen!

(Baudis zegt: Abfluggewicht plm. 1.300 gram, ik kom op plm. 1.320 gram uit . . . )

Binnenkort maiden! :p


jan.
 
Lichter vliegt niet altijd beter en zeker niet bij dit type kist.
Een servo voorin had je een beetje gewicht gescheeld maar zou een indirecte aansturing van je hoogteroer hebben opgeleverd. Dat heeft dan veel meer nadelige gevolgen.
Je huidige vlieggewicht is denk ik wel de ondergrens waarmee je wilt vliegen.
Het aanbrengen van een mogelijkheid voor ballast zou het inzetbereik kunnen vergroten. Succes
 
Ik zal die Ventus van 2,5 meter die ik heb (vergelijkbaar model, maar ongemotoriseerd) eens op de weegschaal leggen. :cool:

Daar heb ik een paar keer mee gevloegen, en twee keer bij de landing het veld niet gehaald; misschien is die wel gewoon veel te licht. :confused:

Als Baudis zegt: 1.300 gram, dan denk ik dat dat gewoon goed vliegt.

We gaan het (binnenkort) zien.


jan.
 
Lichter vliegt niet altijd beter en zeker niet bij dit type kist.

Maar de vleugelbelasting zegt denk ik meer (of in ieder geval ook wat) dan het vlieggewicht. Blijkbaar zijn het smalle vleugeltjes want Baudis geeft aan dat hij bij die 1300 gram vlieggewicht op 47 g/dm2 zit. Dat is niet echt heel weinig.
 
Van Dirk vernam ik dat zijn Alpina op 89g/dm2 zit. En die gaat nog goed in de thermiek ook. Die Ventus zal door het formaat geen thermiek koning worden denk ik. Als je een beetje de gang erin houdt zal het best leuk vliegen;)
 
Maarten...deze Discus is 2500mm, die Alpina 4000. Niet echt goed vergelijkingsmateriaal :-) Voor 2500mm is 47g/dm2 niet weinig/licht.
Ik zou er in ieder geval geen 89g/dm2 van maken om hem net te laten vliegen als de Alpina van Dirk.:rolling:
 
Maarten...deze Discus is 2500mm, die Alpina 4000. Niet echt goed vergelijkingsmateriaal :-) Voor 2500mm is 47g/dm2 niet weinig/licht.
Ik zou er in ieder geval geen 89g/dm2 van maken om hem net te laten vliegen als de Alpina van Dirk.:rolling:


40gr/dm is voor een 2.5m al behoorlijk heavy.
 
Eenmaal goed afgesteld middels duikproef e.d. vliegen alle zwevers met een Cl van rond de 0,6.
50 gr/dm2 bij een Cl van 0,6 vliegt exact even hard bij 1 of 6 m spanwijdte.


Alleen lijkt 35 km/h bij een 6 meter kist veel minder dan bij die 1 meter kist.

Het is echt gezichtsbedrog.

Dirk
 
Back
Top