voorkomen roest en smering

Hallo, ik ben relatief nieuw met boten. Ik heb een Thunder Tiger Bandit OBL en vraag me af of het volgende goed is (wat ik altijd doe na het varen):

1. staartstuk los maken
2. flexas drogen en invetten
3. tandwielen en lagers inspuiten met WD40
4. tandwielen in een bakje ondergedompeld met 'gewone' dunne smeerolie
5. voordat ik weer ga varen het staartstuk weer in elkaar zetten.

Is dit een goede manier? En is het goed om de lagers en tandwielen in een oliebadje te dompelen en zo een paar dagen te laten staan totdat ik weer ga varen?

Dank alvast!
grt
 
het is niet per see verkeerd maar er zijn wel een antal zaken waar je rekening me moet houden

goede lagers voor een boot zijn gesloten (je kan de kogels of rollen niet zien)
hierdoor kan er geen vet uit en ook geen vuil en water naar binnen maar dus ook geen olie :(
daar naast en eigenlijk veel belangrijker de lagers de as en het huis waar het lager in zit hebben allemaal een heel presieze passing tenopzichte van elkaar waneer je alles veelvuldige in en uit elkaar gaat halen treed hierdoor ook meer slijtage op en zullen de lagers meer speling krijgen t.o.v de as en het huis met als gevolg slip = nog grotere slijtage en het gaan slingeren van de as en de daar op gemonteerde tantwielen en/of zelf lekkages:mad:

ik zou de lagers dus zoveel mogenlijk laten zitten en alleen loshalen als het echt niet anders kan dan heb je nog lang plezier van je boot
 
het is niet per see verkeerd maar er zijn wel een antal zaken waar je rekening me moet houden

goede lagers voor een boot zijn gesloten (je kan de kogels of rollen niet zien)
hierdoor kan er geen vet uit en ook geen vuil en water naar binnen maar dus ook geen olie :(
daar naast en eigenlijk veel belangrijker de lagers de as en het huis waar het lager in zit hebben allemaal een heel presieze passing tenopzichte van elkaar waneer je alles veelvuldige in en uit elkaar gaat halen treed hierdoor ook meer slijtage op en zullen de lagers meer speling krijgen t.o.v de as en het huis met als gevolg slip = nog grotere slijtage en het gaan slingeren van de as en de daar op gemonteerde tantwielen en/of zelf lekkages:mad:

ik zou de lagers dus zoveel mogenlijk laten zitten en alleen loshalen als het echt niet anders kan dan heb je nog lang plezier van je boot

OK, dank voor je bericht! Het is alleen een buitenboordmotor en via het staartstuk komt daar wat water binnen. Dat moet dus wel uit elkaar als ik een paar dagen niet vaar, anders zit het vol roest. Ik kan dan het kogellager en het naaldlager dat erin zit makkelijk eruit halen dus dat is niet zo'n probleem. Zo te zien zijn het echter geen gesloten lagers. Is daarop gelet mijn handelwijze OK volgens jou?
grt
 
Na 't varen met perslucht de boel droog blazen. (niet demonteren dus)

Daarna WD40 draaiend erin , (en vergeet je de waterkoel-kop niet ?)

Opslag voor langere tijd : ATF olie met een spuit inbrengen.

Bakje vd chinees eronder laten staan ... klaar.

Het enige wat verstandig is om te demonteren is de flex-as/prop-as ,

Als de boel droog en gesmeerd is , kan je de flex-as/prop-as met teflonvet terug plaatsen.
 
Na 't varen met perslucht de boel droog blazen. (niet demonteren dus)

Daarna WD40 draaiend erin , (en vergeet je de waterkoel-kop niet ?)

Opslag voor langere tijd : ATF olie met een spuit inbrengen.

Bakje vd chinees eronder laten staan ... klaar.

Het enige wat verstandig is om te demonteren is de flex-as/prop-as ,

Als de boel droog en gesmeerd is , kan je de flex-as/prop-as met teflonvet terug plaatsen.

OK bedankt!
 
Tankstation .... is bij mij om de hoek , een autozaak pas op 20min.

Maintenance.jpg
 
Eh, een buitenloper wegzetten in transmissieolie?

Voor een verbrandingsmotor kan ik me er wat bij voorstellen, maar een elektromotor?

Groeten, Jan.
 
Voor mij is 'n Thunder-Tiger een verbrandingsmotor ,

en vooral als die op 'n OBL (Outboard-leg) zit.

"Ze" moeten dit speedboten-forum eens splitsen in electro en verbranding.

Dan hoef ik meteen niet meer zoveel open te klikken :-)
 
Voor mij is 'n Thunder-Tiger een verbrandingsmotor ,

en vooral als die op 'n OBL (Outboard-leg) zit.

"Ze" moeten dit speedboten-forum eens splitsen in electro en verbranding.

Dan hoef ik meteen niet meer zoveel open te klikken :-)

Heb het ook net gehaald bij de pomp om de hoek van Avia ;-)
O ja, moet die ATF olie eraf voordat je de voel weer in elkaar zet en moet er dan andere olie in als je gaat varen of is die ATF olie ook goed voor de smering tijdens het varen?

Dank!
 
Voor mij is 'n Thunder-Tiger een verbrandingsmotor ,

en vooral als die op 'n OBL (Outboard-leg) zit.

"Ze" moeten dit speedboten-forum eens splitsen in electro en verbranding.

Dan hoef ik meteen niet meer zoveel open te klikken :-)


Ha ha eens. De mijne is een electro (brushless). En uiteraard leg ik de motor niet in de olie...;-)
 
O ja, moet die ATF olie eraf voordat je de boel weer in elkaar zet en moet er dan andere olie in als je gaat varen of is die ATF olie ook goed voor de smering tijdens het varen?

De ATF eruit laten lopen in 'n potje , vermengen met 1/4e deel STP

(Bouwmarkt-autoafdeling) , en dan weer terug.

Houdt de OBL de olie niet vast , moet je over op Teflon-vet (Unil-Alba bv)
 
Sorry, was niet als reclame ofzo bedoeld, ik was op zoek naar teflon vet en kwam dit tegen... Maar om nou gelijk een flinke pot te bestellen en dan het verkeerde te hebben is ook zoiets.

[edit 6/6/12] Vandaag de 500ml pot besteld, kan ik nog eens een asje invetten ;) Ik laat wel weten hoe het bevalt als ik de KW een paar keer heb uitgelaten :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top