Zuid Limburg / Maastricht wildvliegen

Heren, dames ook,

Ik ben recent begonnen met elektro rc vliegen. Ik heb een Micro T-28 en een Carbon Cub. Ik vlieg nu op een klein veldje zonder een verhard stuk waar ik mijn toestellen goed kan laten landen. Mijn volgende kist wordt er nl een met retracts, en daar wil ik toch zuinig op zijn.

Ik zoek gelijk gestemden in Maastricht en omstreken en een goed veld met de mogelijkheid om te landen met kleine toestellen.

Ik weet dat er een modelvliegclub is met de beschikking over een veld in Borgharen. Ik ga daar binnenkort ook kijken. Volgens mij beschikken ze daar niet over een verhard stuk om goed te landen. Nu sluit ik een lidmaatschap niet uit, en misschien ga ik het wel allebei doen, lidmaatschap en wildvliegen. Ik wil ook gewoon kunnen vliegen als ik er zijn in heb, en niet alleen op tijden dat er een instructeur aanwezig is op het club veld.


2.0
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil ook gewoon kunnen vliegen als ik er zijn in heb, en niet alleen op tijden dat er een instructeur aanwezig is op het club veld.

Daarom kan je ook, afhankelijk van de regels die op die club gelden, je brevet halen en dan mag je zonder aanwezige instructeur vliegen. Dan ben je dus niet afhankelijk van iemand, en heb je toch een mooi veldje om te vliegen.

Ik zou zeggen, gewoon DOEN! dat aanmelden bij de club!

Succes.

Jasper
 
Daarom kan je ook, afhankelijk van de regels die op die club gelden, je brevet halen en dan mag je zonder aanwezige instructeur vliegen. Dan ben je dus niet afhankelijk van iemand, en heb je toch een mooi veldje om te vliegen.

Ik zou zeggen, gewoon DOEN! dat aanmelden bij de club!

Succes.

Jasper

Het plan om lid te worden is er nog steeds. Het vervelende is dat ze geen baan hebben, en dat zou ik toch fijn vinden. Ik wed dus op 2 paarden, én lid, én wildvliegen op een lokatie met verharde baan.


2.0
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Koriel.

Ik woon ook in Maastricht maar vlieg zelf in Born. De club in Borgharen mag alleen electrisch gevlogen worden dus dat is geen optie voor mij (heb electro en brandstof).

Ik zal niet gaan wildvliegen. Heb ik vroeger ook vaak gedaan, op de Pietersberg. Maar houdt rekening met de club in Borgharen en vlak over de grens in Belgie ivm storingen.
Verder vlieg je daar door de aanvliegroute van Maastricht-Aachen en zet je het bestaan van de club in Borharen mogelijk op het spel.

Dit zeg ik niet als pure clubman, heb graag veel wildgevlogen, maar ik weet nu wat er speelt, zonde als er weer een club in gevaar komt.

Een wildvlieglocatie met harde baan is lastig te vinden, heb ik ook al lang naar gezocht een paar jaar terug.

groet van deze mede-import-sjeng.
 
Koriel, voordat je gaat modelvliegen verdiep je eens in de wettelijke regels aangaande de luchtsporten.

Dan kom je vanzelf uit bij de CTR van Maastricht Aachen Airport. Ongeveer geheel Zuid Limburg valt in die CTR (vanaf Echt tot aan de grens in het zuiden met een klein hoekje rond Vaals dat vrij lijkt) en dat betekend geen modelvliegen in dat gebied anders dan met toestemming van de luchtverkeersleiding of zoals de clubs dat doen met een convenant met de luchtverkeersleiding.

Er zijn al diverse draadjes hierover. Ga je toch wildvliegen, dan kan een "onbedoelde" domme aktie het einde betekenen van een aantal clubs in dat gebied. Je brengt dan de hobby van een kleine 300 a 400 man in gevaar. Alle andere tips wat wildvliegen betrefd van mensen die niet in de betreffende regio wonen graag weggooien en heel snel vergeten, zij weten immers nergens iets vanaf.
 
@R!, en @TC01

Het is niet mijn bedoeling om anderen of clubs dwars te zitten. Ik ben mij aan het oriënteren over de (on)mogelijkheden van mijn wensen.

Als ik vlieg dan blijf ik met mijn Micro Trojan en Carbon Cub iig laag, en in de buurt. Ik zal proberen dit weekend eens langs Borgharen of Born te gaan.

2.0
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Koriel,

Je bent altijd welkom om vrijblijvend langs te komen, te praten en te proeven hoe de club in borgharen bevalt. Helaas zien de voorspellingen deze week nog niet zo goed uit. Vandaag lijkt voorlopig de beste dag? Er zullen vanaf 18:30 een paar mensen op het veld zijn. Vrijdagavond is clubavond en wordt er wat gepraat. In de weekenden zijn we meestal vanaf 14u aanwezig. Op warme dagen soms nog tot vrij laat.
Uitaard sluit ik me bij tc en R! aan vanwege de problematiek met het vliegveld. Wij mogen niet zonder melding boven de 170 meter vliegen, en onze velden veld zijn bekend bij de vluchtleiders.

Ik kende de genoemde toestellen niet en heb ze even opgezocht. Ik begrijp nu ook waarom je een verharde baan wil, ze zijn vrij klein. Ze worden overal verkocht en niemand vertelt over de regels omdat men het vaak als speelgoed ziet. Vergis je echter niet hoe moeilijk een klein toestel te beheersen is tov een groot toestel. Ze zijn moeilijker te zien, en veel windgevoeliger. Met deze toestellen zul je echter niet snel in de buurt van de maximum hoogte komen. De toestellen waarmee ik op het veld opstijg hebben wielen van minimaal 5 cm.

Kom eens langs, vergelijk verschillende clubs in de buurt en kijk waar de mentaliteiten mogelijkheden je het best bevallen.
 
@pierreke,

Bedankt voor je uitnodiging.

Vliegen met die kistjes gaat me wel goed af, het veld waar ik nu vlieg heeft een verhard paadje van mss 1.5M breed met aan een kant een bomenrij waarvan de takken vrij dicht langs het paadje komen. Niet ideaal, ;-) en vooral daar landen en rechthouden van de Cub lukt mij nog niet goed. De Trojan gebruik ik zonder gear en die laat ik rustig voor mij neerkomen in het gras. Dit zijn ook zo'n beetje de kisten waar ik voorlopig mee wil vliegen. Over een maand of twee denk ik aan een 1100mm warbird met retracts. Mss iets uit de Durafly serie van HK.

Deze week zal iig niet lukken, ik hoop op dit weekend of anders volgende week.

2.0
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daan steke veer e keerske op beij slevrouw veur good weer dit weekend.

Gelukkig vlieg je 2.4GHz. 35 MHz wildvliegen binnen 3 km van een club is een absolute nogo. Als je hetzelfde kanaal als een ander gebruikt, kun je hem storen. Vorig jaar zagen we te laat dat iemand vooraan op ons veld zijn heli ging uitproberen. Door de wind hoorden we hem pas vrij laat optoeren, en daarna de muur raken. Er vliegen bij ons mensen met heli's en zwevers van meer dan 2000 euro. Als je die stoort, kan een crash het gevolg zijn.
Toen we naar de bereffende persoon toeliepenom het ut te leggen, vluchtte hij snel het veld af.
 
Zaterdag ben ik in Born op het veld en zal ik de easystar meenemen, je bent dan welkom voor een proefles helemaal gratis en voor de niks............

Wat betrefd dat wildvliegen raad ik je dat ten zeerste af, dat kan ons allemaal de hobby kosten.


Ik vind dit zo jammer dat de Limburgse federatie van modelvliegers en eventueel de KNVvL hier niet induiken om de mensen van goede voorlichting te voorzien, en om de modelbouwwinkels in en om Limburg heen in te lichten over dit gehele gebeuren net zoals de speelgoedzaken......................
 
Ben zaterdag ook van de.partij :-). Wordt droog zeggen ze nu, alleen 4bft, maar daar vlieg ik ook bij. @ Theo: Als de topicstarter de uitnodiging mocht aannemen (want borgharen is ook logisch) neem ik aan dat eigen kisten meenemen ook een optie is? Wel zo leuk :-)
 
tuurlijk mag hij zie meenemen, dan controleren we die en kijken of ze vliegwaardig zijn, we vliegen ze in en geven dan les ermee.
 
@R!, en @TC01.

Ook jullie bedankt voor de invite.

Zoals ik hierboven al heb gezegd, ik ben niet van plan om de clubs dwars te zitten. Ik zal mij dan ook braaf melden bij jullie en Borgharen om kennis te maken. Wat ik verder ga doen dat bepaal ik daarna.

Eigen spullen meenemen en laten controleren, prima.
Invliegen? Ik ga ervan uit dat dat een standaard regel is van een vereniging. Daar heb ik echter wel een slechte ervaring mee, als ie kapot moet dan doe ik dat liever zelf ;-). (ettelijke jaren geleden bij een club geweest met een goedkope chinese rommelbak. Ik kon er wel een beetje mee vliegen, maar de alwetende instructeur wist het beter... Dus die kon ik meteen in de afvalbak pleuren daar, toestel wel te verstaan, niet de instructeur )
Ik weet niet of het mogelijk is om met de trainingskabel tussen de zenders zelf te vliegen? De Trojan weegt nog geen 40 gram, veel kan daar niet mee gebeuren.

Ik zal via pm contact met jullie opnemen als ik weet wanneer ik kan.

2.0
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Invliegen? Ik ga ervan uit dat dat een standaard regel is van een vereniging. Daar heb ik echter wel een slechte ervaring mee, als ie kapot moet dan doe ik dat liever zelf ;-). (ettelijke jaren geleden bij een club geweest met een goedkope chinese rommelbak. Ik kon er wel een beetje mee vliegen, maar de alwetende instructeur wist het beter... Dus die kon ik meteen in de afvalbak pleuren daar, toestel wel te verstaan, niet de instructeur )

klinkt bekend, maar gelukkig gebeurt dat niet bij de MVC Swentibold. We hebben al meer mensen met dat zogenaamde speelgoed op de goede weg geholpen. Ik durf eigenlijk ook wel voor de Maastrichtse club te spreken en denk dat dit daar ook niet gebeurd. Ik heb wel een vermoeden welke club dat geweest is, en het is idd jammer dat dit nog steeds gebeurd. Daarmee laat je naar mijn mening eigenlijk als instructeur zien dat je zelf het vliegen niet machtig bent. Pas als bij testen blijkt dat het toestel om welke reden dan ook niet vliegbaar is wordt het een andere zaak.

Wat ik lees van jou heb je al gevlogen met de modellen, dus zo een vaart zal het wel niet lopen, je krijgt hooguit tips om de afstelling te op optimaliseren.
 
De beschreven procedure is geen standaard regel voor zover ik weet. Het is wel de standaardprocedure voor beginners en gevorderden die het zelf niet aandurven. De instructeurs zijn ervaren vliegers, wat niet betekent dat ze nooit iets kapot vliegen. Ze weten wat sneller te reageren op een nieuw toestel dan een beginner.
Meestal wordt een toestel eerst gecontroleerd op bouwfouten. Daarna wordt CoG en roeruitslagen gecontroleerd. Invliegen is om daarna CoG en trims eventueel aangepast en kan de beginner in de lucht op veilige hoogte zijn eerste rondjes vliegen. Meestal zal de instructeur daarna het toestel landen om brokken te voorkomen.

Bij kleine toestellen is veilige hoogte om het toestel over te nemen natuurlijk relatief. Als jij het aandurft (en blijkbaar vlieg je al zelf) kun je ook zelf je toestel bedienen en zal de instructeur zich beperken tot instructie over veiligheid en besturing.

Bij ons zijn er zelfs ervaren piloten die altijd hun nieuwe toestellen laten invliegen door een ander. Dat is ieders eigen keus.
 
Zoals Theo en Pierreke al aangeven is het eigenlijk heel simpel. Gewoon komen, laten zien wat je kunt, klaar. Heeft geen zin om perse met jouw kisten te gaan vliegen, zou ik zelf ook een hekel aan hebben, als je het kunt kun je het. Dan is de instructie beperkt tot erbij staan en in de gaten houden. Is altijd even afhankelijk van het feit.

Toedels
 
Heren, fijn om dat te lezen!

Om de een of andere reden had ik er een verkeerd beeld van.

Ik kan met mijn modellen vliegen en landen. Maar, er zullen best veel zaken zijn waar ik nog geen rekening mee heb gehouden. Er is dus nog veel te leren voor mij.

Ik heb de brevet eisen ondertussen ook maar even gedownload.

2.0
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat verkeerde beeld heerst al snel ja.

De officiele procedure is idd eerst lessen, brevet halen en dan pas alleen vliegen.

Maar als je de basisprincipes onder de knie hebt kan een uitzondering gemaakt worden.

Heb hetzelfde gehad nl. Heb ook mezelf leren vliegen. Toen ik me ging melden bij een andere club in Limburg werd doodleuk aangegeven dat dit niet mogelijk was. Moest dus lessen, etcetc. Toen maar naar Swentibold gegaan, geen spijt van gehad.

Dus als je het kort samenvat:
1. Je kunt gewoon zelf vliegen (indien dat bijkt uit je vliegkunsten)
2. Wel onder begeleiding van een instructeur zolang er geen brevet behaalt is. Instructeurs bij ons (maar nogmaals ga ook even in maastricht kijken, is een prima club :D) zijn Theo (TC01) en ik. Van die twee ben ik er het vaakst om les te geven dus daar kom je dan bij uit mocht je bij Born komen kijken
3. Indien van beide zijdes duidelijk is dat je brevetwaardig bent kun je opgaan voor een brevet
4. Vanaf dan mag je alleen vliegen wanneer je wilt

Oja, uiteraard zijn bij een club wel kosten verbonden (lidmaatschap) maar voor mij persoonlijk is dat geen probleem. Je hebt dan altijd een onderhouden vliegstek bij de hand (dus niet kloten met wegen en bomen) en mensen die je kunnen helpen in welke zin dan ook.

Zo, back to work, pauze is over :(
 
Vanaf 13u zijn we op het veld in borgharen. Kom maar eens langs met je spullen

Hoi Pierreke,

Gisteren met die wind zag ik het er niet van komen, en vandaag had ik de hele dag iets anders te doen.. :-(

Ik probeer jullie in Borgharen toch snel een bezoekje te brengen. Zolang het gezin en werk een beetje meezitten.. ;-)

Heel vriendelijk bedankt voor de uitnodiging, en ik hoop dat je een leuke dag hebt gehad.
 
Back
Top