E-flite UMX Carbon Cub SS

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RC Bastard, 16 mei 2012.

  1. RC Bastard

    RC Bastard

    Lid geworden:
    4 feb 2012
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Amsterdam
    Aangezien mijn UM T-28 vorige week de boom in ging even rondgekeken voor een waardig opvolger.

    Laat nu net dit model uitgekomen zijn:
    UMX Carbon Cub SS BNF with AS3X Technology | Horizon Hobby

    [​IMG]

    5-kanaals (flaps) en wat groter dan de huidige um-serie, dit in combinatie met AS3X maakt UM vliegen wat minder windgevoelig volgens mij.

    Helaas gingen ze als warme broodjes over de toonbank, dus overal uitverkocht en momenteel ook niet meer bestelbaar...

    Accu's zijn nog wel op voorraad:
    HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 180mAh 2S 25C Lipo Pack (E-flite micro series compatible)

    9 stuks zijn reeds onderweg vanuit HongKong.

    Afgelopen week accu's leeggevlogen met de UM J3 Cub, blijft ook leuk zo'n 3-kanaals tot je overmoedig wordt en steeds meer wind gaat trotseren. En daar ging de laatste as krom..
    Om niet helemaal vliegtuigloos te zijn vandaag een Hobbyzone Champ gekocht, is ook geinig en heb nog een zooi asjes / propellors / accu's liggen van de T-28 die ik op kan maken in de Champ.

    Dat de E-flite UMX Carbon Cub SS maar snel weer leverbaar wordt.
     
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    als het goed is , zit er ook een sleepkoppelingetje op! Ze hebben zelfs een mooi schaal zwevertje wat erbij ''hoort''. heel leuk om te zien.op youtube zijn genoeg filmpjes te vinden. Zwevertje is in duitsland te bestellen....carbon cub ook? Heb zelf gestuurd met de cub, ook met wind en moet zeggen dat het ding echt lekker vliegt!Helemaal voor dit formaat, helpt ook wel dat je genoeg power hebt, dus bij problemen kan je jezelf aardig redden als je volgas geeft, vooral bij veel wind is dit prettig, vind ik. flaps ed. zijn natuurlijk helemaal te gek, voor de centen heb je echt een gaaf ding!
     
  3. RC Bastard

    RC Bastard

    Lid geworden:
    4 feb 2012
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Amsterdam
    Ben niet zo wanhopig dat ik het toestel a la minute wil hebben. RC-Pitsstop heeft nog voorraad: E-Flite UMX Carbon Cub SS BNF EFLU1180 - RC PITSTOP LTD
    Maar komt wel op 150 euro incl verzenden.
    Modelbouw Bloemendaal heeft ze ook nog:
    E-flight EFLU1180 Ultra Micro Carbon Cub SS BNF

    Promofilmpje:


    Magazijnen van Horizon Hobby kunnen het toestel niet meer leveren, wellicht is de V2 nog beter:cool:

    Voorlopig vermaak ik me nog prima met de 3-kanaals Champ, kan meer wind handelen dan verwacht in de juiste (mijn) handen :thumbsup:.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    waar heb je die v2 vandaan?
    kan het nergens vinden.
     
  5. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Iemand die al met dit toestel vliegt??
    Wil er nog een micro plane bij.
    Vr Gr E
     
  6. Koriel

    Koriel

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Maastricht
    Ik heb de mijne gisteren besteld bij Toprc.nl

    Zij hebben hem op voorraad en hij is vandaag op de bus gedaan. €129,95 verzendkosten €0,00

    In afwachting vandaag alvast een dx6i gekocht en een Parkzone T-28 Trojan om een beetje te oefenen. En dat lukt aardig.
     
  7. igot

    igot

    Lid geworden:
    14 aug 2010
    Berichten:
    306
    @Koriel, helaas nu ook weer op! Ik had Toprc voor het weekend gebeld om te vragen of deze nog op voorraad waren. Toen waren er nog voldoende... vandaag wilde ik naar ze toe om er een op te halen, echter vooraf had ik even gebeld en kreeg te horen dat ze nu inmiddels op zijn :( Ze worden eind juni weer verwacht..dus ik zal nog even moeten wachten.
     
  8. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Koriel.
    We horen graag hoe het gegaan is met het vliegen van je Micro SS Carbon.
    Vr Gr E
     
  9. RC Bastard

    RC Bastard

    Lid geworden:
    4 feb 2012
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Amsterdam
    Ben ook wel benieuwd naar praktijkervaring :cool:

    Brandstof (LiPo's) en banden (4cm) zijn reeds gearriveerd.
    Accu's hebben een niet-standaard stekkerformaat, zijn deze ook te laden met andere laders dan de meegeleverde E-Flite lader?

    Dat de nieuwe batch maar snel leverbaar mag worden :rolleyes:

    @robertboxhoorn
    Met V2 bedoelde ik de 2e productiebatch en hoop eigenlijk dat daar eventuele kinderziektes van de 1e batch verholpen zijn. IJdele hoop bij HorizonHobby, maar wat is een mens zonder hoop :D
     
  10. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Mag ik vragen waar jij die banden vandaan hebt?
    En had nog niet echt gehoord dat de E-flite UMX Carbon Cub SS last had van kinderziektes.
    Ben erg benieuwd naar hoe dit toestel zich houdt in de praktijk.
    Vr Gr E
     
  11. Koriel

    Koriel

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Maastricht
    De doos snel thuis gekregen, goed in plastic verpakt..

    Echter, de doos was open geweest, geen handleiding te bekennen... ( TopRC.nl ) Het toestel ziet er net zo goed uit als op de video, alles is netjes afgewerkt, alles werkt, lichten zijn correct geinstalleerd.

    Toestel gecontroleerd, absoluut geen schade oid, dus de batterij erin gegooid, verbonden met mijn net nieuwe dx6i en alles gecontroleerd. Geen problemen dus even langs de lokale rc shop ( Shamrock-maastricht ) om een adapter voor de lader te kopen. Geladen en vervolgens gewoon maar vliegen.

    Allereerst, ik weet heel veel van vliegen af, doe het al ruim 25 jaar zelf. Met modelvliegen bleef het altijd een beetje aanmodderen met een enkele Silverlit of een van de simulatoren op de PC. echt RC vliegen had ik de dag ervoor voor het eerst gedaan met de Micro T-28 van Parkzone. Zo'n 6x de batterij leeggevlogen en toestel (naar mijn gevoel) goed onder controle gehad vanaf de eerste vlucht.

    Het vliegen met de Carbon Cub is van een iets andere orde. Het toestel vloog ik dus eergisteren voor het eerst. Het was winderig met af en toe wat vlagerige wind. De Carbon Cub voelt meteen anders aan, stabieler (AS3X) sneller en nauwkeuriger te vliegen. Het vliegen met flaps viel mij echter tegen, een enorm pitch -up moment, en zeker bij de tijdens de tweede vlucht behoorlijk toegenomen wind was het moeilijk om de Cub met de lagere snelheid onder controle te houden. Ik speelde er dus mee op hoogte, maar deed elke touch en go met flaps up. En dan is de Cub perfect. Heeft veel vermogen, take-off met 50% power was goed te doen. Tijdens de circuitjes hoor je de servo's aangestuurd door de AS3X continue hun werk doen.. :) Het was echt aan de limiet qua vlagerige wind en turbulentie.

    Ik denk dat ik veel geluk heb gehad dat ik de Cub nog heb kunnen krijgen. Pas afgelopen zaterdag had ik besloten om toch maar een bak geld uit te geven om wat echter RC te vliegen. De Cub had ik zaterdag ontdekt en zondag besteld, de dx6i dinsdag gekocht met de Trojan, en woensdag al de Cub gevlogen.

    Ik heb verder geen ervaring met andere toestellen behalve dan wat ik hier lees, op Youtube bekijk en in verschillende winkels heb kunnen bewonderen. Met de Cub haal je imo een topkist in huis. Jammer genoeg is hij nu niet meer op voorraad.

    Later vandaag of anders tijdens het weekend zal ik toch even proberen of ik op mijn dx6i de pitch-trim kan aanpassen als ik flaps geef.

    Als jullie verder vragen hebben, dan hoor ik het wel. Ik vlieg op veldjes in Noord maastricht, iemand in de buurt?
     
  12. Koriel

    Koriel

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Maastricht
    Goede vraag, de kleine banden beperken de gebieden waar ik kan vliegen behoorlijk. een kunststof sportveld of een verhard paadje heb je wel nodig om te landen. Op het gras zal hij regelmatig op de kop eindigen.
     
  13. igot

    igot

    Lid geworden:
    14 aug 2010
    Berichten:
    306
    Koriel, open gemaakte dozen is daar vrij normaal. Zij controleren voor vertrek altijd de inhoud van de doos, en de spullen op gebreken. Handleiding is wellicht tijdens de controle uit de doos gevallen?
     
  14. Koriel

    Koriel

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Maastricht
    Ik heb ze erover gebeld, en het zou zo inderdaad kunnen. Vind het wel vreemd overkomen dat er dan een handleiding eventjes verdwijnt. Enfin, op het net vond ik hem gisteren dus wel.. beetje laat daar er wel wat info in staat die ik graag van tevoren had geweten.. ;-)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Bedankt voor je relaas.
    Weet je inmiddels al wat het verbruik is van je toestel?
    Hoelang vliegen op hoeveel mah van de Lipo?
    En ik vraag me toch echt nog iets af..............
    Niet dat ik aan je twijfel.........allerminst.
    Maar ik ken iemand met een E-flite Micro Beast 3 assen Gyro.
    Dus de laatste versie van de Beast.
    Die persoon vertelde mij laatst dat het hem tegenviel dat zijn Beast met wat wind strak vloog.
    Hij vond het zwaar tegenvallen.
    Tot op de dag van vandaag heb ik nimmer een E-flite micro vliegtuig met 3 assen Gyro zien vliegen maar als ik zo om me heen hoor dan zijn de verhalen tegenstrijdig.
    Ik begrijp niet waar dat aan kan liggen.

    Zelf vlieg ik al een lange tijd met de Micro Sbach 342 en de Micro Stryker.
    De Sbach 342 is met wat wind al snel een licht blaadje dat door de lucht fladdert.
    De Micro Stryker is een ander verhaal.
    Ondanks dat beide toestellen geen 3 assen Gyro aan boord hebben vind ik de Micro Stryker erg strak blijven vliegen bij zelfs erg winderig weer.
    Dat zal vast met de vorm te maken hebben, maar als ik dan verhalen hoor dat een Micro Beast MET 3 assen Gyro het slechter doet dan een Micro Stryker valt mijn mond open van verbazing.
    Wie het weet mag het zeggen.
    Vr Gr E
     
  16. Koriel

    Koriel

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Maastricht
    Kijk, dit is mijn werkelijkheid die ik beschreven heb. Dus niet de objectieve, of die van jou als jij naast mij had gestaan. Ja met die wind moest ik de snelheid erop houden, zeker als ik met de wind mee begon te draaien, dan zag je echt dat hij even tekort kwam. Maar ik had het gevoel dat ik hem zelfs onder die omstandigheden nog redelijk goed controleerde. Zolang ik de flaps maar niet gebruikte....

    En daar heb ik net een uurtje of twee aan besteed. Eindelijk de manuals een beetje gelezen. Ik kreeg een intermediate flap setting aan de praat, maar dat werd me een gegoogel met 2 switches.. dus die mix maar snel weer verwijderd. Wel heb ik nu pitch down trim als ik flaps geef, en ook ben ik naar max 60% flaps gegaan ipv 100%.

    En nu hopen dat het morgen wat beter weer wordt zodat ik een beetje kan gaan vliegen.
     
  17. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Nou, ik heb um al aan flenters gevlogen.

    Eerst een probleem met de rudder servo, die stond vaak vast. Bleken er lijmresten op de tandwieltjes te zitten. Afijn schoongemaakt, weer helemaal goed. Totdat bij de eerst volgende vlucht het geval zich van een meter of 15 (dus tijd zat om te reageren) recht de grond in boorde. Jawel, elevator servo had een verstuiving.... al het foam dient nu als verpakkingsmateriaal. Dikke balen. helaas heb je er af en toe een toestel bij wat gewoon veel pech heeft.

    Wel weer nieuwe besteld, toestel vliegt wel heel leuk. Lekker rustig aan, AS3X doet zoet zijn werk goed (AS3-1X not:mad:).
    Naar mijn mening is 100% flaps is not done, toestel remt teveel af, ergens op 50% gaat prima met -20% elevator bij 50% flaps (DX8) baloont ie niet.
    De Turnigy's 2s 180 nano hebben meer pit dan de standaard lipo's.

    Ben benieuwd hoe dat met die floaters gaat.

    Grtz, Frans
     
  18. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Balen zeg en jammer.
    Maar ik ken het ook.
    Hopenlijk heb je meer geluk met het volgende toestel.
    Vr Gr E
     
  19. Koriel

    Koriel

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Maastricht
    Op het amerikaanse forum, kan de exacte post niet meer vinden, geeft E-Flite aan dat er een hele hoge failure rate is met de Cub, rond de 4% of meer wordt geretourneerd met servo problemen. Er wordt ook gesproken over batch #2 die voorlopig wordt vastgehouden omdat men daar ook veel problemen mee vreest.

    Voorlopig doet die van mij het nog goed, als ik dit had geweten was ik mss toch voor een andere kist gegaan.

    En ik ben het helemaal met je eens mbt de flaps. Ik heb ze van mij op 40% staan en nog steeds -20% het hoogteroer. Als het een beetje waait of turbulent is zou ik aanraden om hem gewoon flaps up te landen. Iets meer snelheid komt de controleerbaarheid ten goede.
     
  20. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    Hi Koriel, 4% failure. Crap zeg, de Carbon Cub van mijn broer hebben we meteen terug gestuurd. Daarvan maakte - schoon uit de doos - een airelon servo een krijsend geluid en deed verder niets.
    Wel raar, want ik zie geen verschil met andere E-flite servo's.
    Hopen dat de volgende modellen vrij zijn van dit soort gedoe, ik zie die Mig ook wel zitten.

    Als het echt te hard maar vooral turbulent waait doe ik tegenwoordig een crosswind landing. Flink op geoefend met de oude Trojan, gaat als een zonnetje. Het grote voordeel is dat je de snelheod erin kan houden zonder teveel lift te hebben. Kans op een crash op het moment dat de turbulente wind weg valt is een stuk minder.
    Leuk ook dat je verwacht dat het toestel wordt weggeblazen, maar juist de neus wordt door de stabilo de windrichting ingeduwt zodat je flink moet tegensturen.

    Grtz, Frans

    P.s was het deze post
     

Deel Deze Pagina