Voor de derde ronde van het NK F5J waren 9 piloten afgereisd naar de Gelderse Achterhoek om te vliegen bij het plaatsje Vierakker. Erik Rukkers vloog hier (vrijwel in zijn achtertuin) zijn eerste wedstrijd, net als Herman Dievelaar. De deelname van Johan Meirlevede uit België gaf aan de competitie zowaar een internationaal tintje.
De vliegcondities waren zeker aan het begin van de dag goed; een stevig windje van rond de 15 knopen maar ook redelijk wat (verwaaide) thermiek, halfbewolkt met een middagtemperatuur van rond de 19 graden. De tent die Arjan net als in Valkenburg had opgezet bleek voor wat de regen betreft niet nodig, al kwam hij wel van pas bij het opwarmen van de soep voor de middagpauze. Tijdens ronde 5 nam de wind steeds meer toe tot een geschatte 25 knopen met forse uitschieters, waarop besloten werd ronde 6 niet meer te vliegen.
De soms lastige en erg wisselende condities leverden spannende wedstrijden op. Er werd op zeer verschillende plekken boven het veld gevlogen en ook de starthoogtes waren binnen een groep vaak zeer divers. De voor F5J aangepaste grote F3J-zwevers hadden het voordeel te kunnen draaien in de snel verwaaiende bellen en bereikten daarbij grote hoogtes; de lichtere ribben-vleugels zoals de Climaxxen en de Gracia van Frans Doff konden daar vanwege hun veel geringere penetratievermogen niet aan beginnen. Ton Reinten met zijn Epsilon Competition ontdekte echter de stijgwind en thermiek die een grote bomenrij met boerderij opleverde en bleef daar net zolang hangen tot de Pikes terugkeerden, wat een spannende finish opleverde. In de volgende rondes bleven de “kleine jongens” daar dan ook zoeken, met af en toe geweldige resultaten. In veel rondes was het op grond van de vliegtijden en landingspunten niet mogelijk om te zeggen wie de winnaar was. Pas na het berekenen van de punten met inbegrip van de starthoogte-aftrek kon worden bepaald wie de winnaar was, en meer dan eens zat nummer 2 daar niet ver achter.
Op deze dag werd meer dan eens duidelijk dat hoge ogen gooien bij F5J ook met eenvoudigere vliegtuigen en setups mogelijk is, als je maar goed oplet, netjes vliegt en je landingen beheerst.
Uiteindelijk ging de dagzege naar Arjan Harmans met zijn Valenta Sioux. Hij wist driemaal in zijn groep te winnen. Bij zijn eerste vlucht verdween hij bijna in een grijze wolk, terwijl de rest daar niet meer bij kon komen. Dit was één van de weinige rondes waarin echt een duidelijke winnaar was aan te wijzen. Dankzij zorgvuldig aangebracht carbon en stickers was niet meer te zien dat Henk Struijk in Dalfsen de romp van zijn Pike Perfect doormidden had gevlogen en die vloog er ook niet minder om. Een tweede plaats werd zijn deel, door een ronde te winnen en de overige rondes consequent weinig punten te laten liggen.
Adrie van Brouwershaven, ook met een Pike Perfect, gokte een aantal maal op een start ruim boven de 200 meter, in de hoop daar aansluiting in de thermiek te vinden. Dat werkte maar door de grote puntenaftrek voor zijn starthoogte leverde dat uiteindelijk relatief weinig winst op. Als vierde eindigde Erik Rukkers met zijn Climaxx Evolution. Hij wist geen ronde te winnen maar bleef zeer constant op geringe afstand van de winnaar in zijn groep.
Ton Reinten liet wederom zien dat zijn Epsilon Competition in deze omstandigheden een uitstekend vliegtuig is. Hij won 2 rondes en haalde in een derde 98% van de punten maar twee slechte vluchten lieten hem een eind zakken in de ranglijst. Ook Jacob Bos met zijn Climaxx liet zien dat je met een eigenbouw ribbenvleugel mee kunt komen; met de aanwijzingen en tips die hij eerder had gekregen vloog hij nu veel rustiger en langer. Helaas had hij in de laatste ronde problemen met zijn rolroeren en moest hij al direct na de start zijn vlucht beëindigen maar de progressie was duidelijk zichtbaar. Frans Doff had zijn Topmodel Gracia van 250 gram ballast voorzien maar kwam niet lekker in zijn ritme; tijdens wat rustiger weer lijken zowel de Gracia als Frans zelf meer in hun element.
Johan Meirlevede uit België bracht zijn Pike Superior aan de start. Wat wisselende vluchten leverden hem de 8e plaats op. Herman Dievelaar kreeg het helaas niet voor elkaar zijn Superstarlight goed te laten functioneren. Daags voor de wedstrijd raakte zijn zender defect en het instellen op een andere zender bleek toch problemen te geven. Bij zijn eerste vlucht liep hij wat kleine schade op, bij de tweede wilde de motor niet meer goed lopen en besloot hij er voor deze dag mee te stoppen.
Al met al een prima wedstrijddag. De wedstrijdleiding door Robert Nijhuis verliep vlekkeloos en de soep tijdens de pauze was weer uitstekend. Er is veel geleerd en gelachen, en er is weinig kapot gegaan.
Op naar de volgende ronde, op 18 augustus in Oudenbosch.
F5J Wichmond 23-6-2012 Overall results
1. Arjan Harmans, Valenta Sioux 3935 (100%)
2. Henk Struijk, Pike Perfect 3793 (96%)
3. Adrie van Brouwershaven, Pike Perfect 3651 (92%)
4. Erik Rukkers, Climaxx Evolution, 3478 (88%)
5. Ton Reinten, Epsilon Competition 3348 (85%)
6. Jacob Bos, Climaxx 3147 (80%)
7. Frans Doff, Topmodel Gracia, 2495 (63%)
8. Johan Meirlevede, Pike Perfection 2429 (61%)
9. Herman Dievelaar, Superstarlight 405 (10%)
De vliegcondities waren zeker aan het begin van de dag goed; een stevig windje van rond de 15 knopen maar ook redelijk wat (verwaaide) thermiek, halfbewolkt met een middagtemperatuur van rond de 19 graden. De tent die Arjan net als in Valkenburg had opgezet bleek voor wat de regen betreft niet nodig, al kwam hij wel van pas bij het opwarmen van de soep voor de middagpauze. Tijdens ronde 5 nam de wind steeds meer toe tot een geschatte 25 knopen met forse uitschieters, waarop besloten werd ronde 6 niet meer te vliegen.
De soms lastige en erg wisselende condities leverden spannende wedstrijden op. Er werd op zeer verschillende plekken boven het veld gevlogen en ook de starthoogtes waren binnen een groep vaak zeer divers. De voor F5J aangepaste grote F3J-zwevers hadden het voordeel te kunnen draaien in de snel verwaaiende bellen en bereikten daarbij grote hoogtes; de lichtere ribben-vleugels zoals de Climaxxen en de Gracia van Frans Doff konden daar vanwege hun veel geringere penetratievermogen niet aan beginnen. Ton Reinten met zijn Epsilon Competition ontdekte echter de stijgwind en thermiek die een grote bomenrij met boerderij opleverde en bleef daar net zolang hangen tot de Pikes terugkeerden, wat een spannende finish opleverde. In de volgende rondes bleven de “kleine jongens” daar dan ook zoeken, met af en toe geweldige resultaten. In veel rondes was het op grond van de vliegtijden en landingspunten niet mogelijk om te zeggen wie de winnaar was. Pas na het berekenen van de punten met inbegrip van de starthoogte-aftrek kon worden bepaald wie de winnaar was, en meer dan eens zat nummer 2 daar niet ver achter.
Op deze dag werd meer dan eens duidelijk dat hoge ogen gooien bij F5J ook met eenvoudigere vliegtuigen en setups mogelijk is, als je maar goed oplet, netjes vliegt en je landingen beheerst.
Uiteindelijk ging de dagzege naar Arjan Harmans met zijn Valenta Sioux. Hij wist driemaal in zijn groep te winnen. Bij zijn eerste vlucht verdween hij bijna in een grijze wolk, terwijl de rest daar niet meer bij kon komen. Dit was één van de weinige rondes waarin echt een duidelijke winnaar was aan te wijzen. Dankzij zorgvuldig aangebracht carbon en stickers was niet meer te zien dat Henk Struijk in Dalfsen de romp van zijn Pike Perfect doormidden had gevlogen en die vloog er ook niet minder om. Een tweede plaats werd zijn deel, door een ronde te winnen en de overige rondes consequent weinig punten te laten liggen.
Adrie van Brouwershaven, ook met een Pike Perfect, gokte een aantal maal op een start ruim boven de 200 meter, in de hoop daar aansluiting in de thermiek te vinden. Dat werkte maar door de grote puntenaftrek voor zijn starthoogte leverde dat uiteindelijk relatief weinig winst op. Als vierde eindigde Erik Rukkers met zijn Climaxx Evolution. Hij wist geen ronde te winnen maar bleef zeer constant op geringe afstand van de winnaar in zijn groep.
Ton Reinten liet wederom zien dat zijn Epsilon Competition in deze omstandigheden een uitstekend vliegtuig is. Hij won 2 rondes en haalde in een derde 98% van de punten maar twee slechte vluchten lieten hem een eind zakken in de ranglijst. Ook Jacob Bos met zijn Climaxx liet zien dat je met een eigenbouw ribbenvleugel mee kunt komen; met de aanwijzingen en tips die hij eerder had gekregen vloog hij nu veel rustiger en langer. Helaas had hij in de laatste ronde problemen met zijn rolroeren en moest hij al direct na de start zijn vlucht beëindigen maar de progressie was duidelijk zichtbaar. Frans Doff had zijn Topmodel Gracia van 250 gram ballast voorzien maar kwam niet lekker in zijn ritme; tijdens wat rustiger weer lijken zowel de Gracia als Frans zelf meer in hun element.
Johan Meirlevede uit België bracht zijn Pike Superior aan de start. Wat wisselende vluchten leverden hem de 8e plaats op. Herman Dievelaar kreeg het helaas niet voor elkaar zijn Superstarlight goed te laten functioneren. Daags voor de wedstrijd raakte zijn zender defect en het instellen op een andere zender bleek toch problemen te geven. Bij zijn eerste vlucht liep hij wat kleine schade op, bij de tweede wilde de motor niet meer goed lopen en besloot hij er voor deze dag mee te stoppen.
Al met al een prima wedstrijddag. De wedstrijdleiding door Robert Nijhuis verliep vlekkeloos en de soep tijdens de pauze was weer uitstekend. Er is veel geleerd en gelachen, en er is weinig kapot gegaan.
Op naar de volgende ronde, op 18 augustus in Oudenbosch.
F5J Wichmond 23-6-2012 Overall results
1. Arjan Harmans, Valenta Sioux 3935 (100%)
2. Henk Struijk, Pike Perfect 3793 (96%)
3. Adrie van Brouwershaven, Pike Perfect 3651 (92%)
4. Erik Rukkers, Climaxx Evolution, 3478 (88%)
5. Ton Reinten, Epsilon Competition 3348 (85%)
6. Jacob Bos, Climaxx 3147 (80%)
7. Frans Doff, Topmodel Gracia, 2495 (63%)
8. Johan Meirlevede, Pike Perfection 2429 (61%)
9. Herman Dievelaar, Superstarlight 405 (10%)