Ontvanger voeding Henseleit 3DNT

Ik zit met een vraagje...

Mijn letterlijk nieuwe 3DNT heeft nagenoeg de volledige setup volgens Jan Henseleit.

Dat betreft voor de rc:

Swash: 3x Futaba S9206
Gas: Futaba S9253
Gyro: Futaba GY 401
Staartservo: Futaba S9254.

Ontvanger: Futaba Fasst R617FS.

Nu het punt: de swashservo's mogen alleen maar op 4,8V!

Eigenlijk wil ik een Nimh pack in de heli hebben aangezien daar specifiek plek voor is in het zeer compacte mechaniek. Jantje heeft in het ontwerp immers alle rc component locaties al uitgestippeld.

Een 2s lipo met step down wil ik eigenlijk niet doen aangezien het dan aan de buitenkant van het mechaniek komt en daar heb ik nagenoeg geen bevestigings mogelijkheden zonder te gaan zitten plakken...

Voor zover ik weet bestaat er geen step down om van 6V terug te gaan naar 4.8V?

Nu kreeg ik de waarschuwing over de kans op een brown out met een 4.8V accupack en het 2.4 ghz systeem.

Graag jullie mening over dit fenomeen!

Mvg,

Merlijn
 
ik heb die futaba 9206
en heb en 3000mAh Nimh akku,
loopt via futaba faast ontvanger,
heb ook en led controol pannel,
naar 1 uur zijn van die 6 led's 1 of 2 groene uit, noit probleemen gehad,

op de TRex 600n heb ik wel de step down met 2s lipo, kleiner,
durder en na 45 - 55 min leeg (1900 mAh)
 
Laatst bewerkt:
er is ook een 2 way step down van 7,4 naar 5,8 met een stekkertje naar 5,1,
te verkrijgen (zie PB)
 
Nu het punt: de swashservo's mogen alleen maar op 4,8V!
En daarmee bedoelen ze dus een 4 cellen nimh pakket. Die zijn nominaal 4.8V, volgeladen weliswaar iets meer maar dat neemt snel af.
Met 6V op de servos wordt er dus een 5cellen nimh bedoeld.
Met dit in het achterhoofd zijn er dus ook behoorlijk wat mensen die juist de servos met een bec op het voltage van een volgeladen 4 of 5 cellen nimh draaien, al zal dat wel wat zwaarder zijn voor de servo.

Gewoon een 4cellen nimh met ruime capaciteit nemen dan kunnen ze het makkelijk leveren. En bij futaba ontvangers hoef je minder bezorgd te zijn over brown outs dan bij spektrum.
 
Of een bec op 5 volt instellen, dat gaat doorgaans wel goed met 4,8 volt servo's
 
Wel een stevige BEC gebruiken dan, die 9206 willen (voor analoge servo's dan) nog behoorlijk stroom trekken.

In mijn grote BO 105 is het stroomverbruik gauw 2A gemiddeld met een tamelijk rustige vliegstijl, dus de pieken zullen echt boven de 5 A lopen.
Niet zo hoog als digitale servo's, maar ik denk dat een 5A BEC toch wel te laag is.

Groet, Bert
 
10 amp is wel een beetje minimum met zo'n groot apparaat

liever wat reserve als een beetje tekort
 
Met digi-servo's wel.... dit zijn analogen.... trekken geloof ik max 2.5 A, maar als ze dat trekken, trekken ze het ook voor een wat langere tijd dan de korte pieken van digitale servo's (denk dan aan 0.2 sec i.p.v. 0.05 sec)
en de piek komt wat minder steil in omdat een analoge servo wat rustiger aanloopt.

Denk dat die 10 Ampère ruim voldoende is. Zelf zou ik die set gewoon voeden met 4 cellen NiMH (of NiCd als dat er nog is) 3000 mAh.

Maar ja, wie ben ik? Ik heb alleen zelf uitsluitend ervaring met 35 MHz, en weet dus niet hoe zo'n 2.4 gieg ontvanger zich daaronder gaat gedragen.
Mij lijkt het dan ook wenselijk een klein (bijv 500 mAh) pakketje bij te leggen wat uitsluitend de ontvanger voedt en waarvan de spanning niet beïnvloed word door de servo's.
Maar nogmaals, mischien ben ik dan weer te voorzichtig, wegens gebrek aan ervaring met dat spul.

Groet, Bert
 
Net even aan de telefoon gehangen met de heren van RC Heliparts en mijn vraag voorgelegt.

Zoals Danny al noemde zijn brouwn outs bij Spectrum vaker een issue dan bij de originele Futaba's. Deze ontvangers blijven nog functioneren bij kortstondige voltage pieken die tegen de 2V aan zitten. En naar hun ervaring valt de ontvanger pas uit bij voltages waarbij helemaal niks van de setup meer werkt.

Ik ga denk ik een 4.8V 3000 mah ( of zwaarder) NiMH pakket gebruiken, eventueel met een losse backup condensator achtige cell die je kan inpluggen op een kanaal van de ontvanger of met een battery switch van Robbe met backup 4.8V 2000 mah NiMH pack..
 
wat ik boven al schreef, met die 3000 mah pak en 4 x 9206 an de swash zonder probleem 1 uur in de lucht, en is niet te groot en niet te zwaar
 
Ik ben nog op zoek naar een 4.8 pack met meer mah. Liever te veel dan te weinig en die paar gram ga ik echt niet merken met deze snelheidsduivel ;)
 
Veel groter dan 3600 mAh vind je ze eigenlijk niet, tenminste, niet in handzame afmetingen voor "onze" toepassingen.
Beetje vreemd, en het zal er vast wel zijn, maar ik ben ze niet vaak tegen gekomen.

Maar geloof me, met die 3000 mAh heb je meer dan genoeg....
Moet heel gek gaan wil je meer dan 1500 mAh terug moeten laden, of je moet 6 tanks leegvliegen op een middag....
En anders kun je altijd tussen de vluchten door de boel aan de lader hangen, dat houd zelfs de accu van je startkist gewoon uit: één keer zo'n pakket van volledig leeg naar vol laden kost je ongeveer 15~20% van je startaccu-capaciteit (met de meestal gebruikte 7 Ah startaccu).
Als ik me niet vergis voed jij je starter vanuit een aparte LiPo, dus dan is daar al helemaal niks aan de hand.

Groet, Bert
 
Ik ben nog op zoek naar een 4.8 pack met meer mah. Liever te veel dan te weinig en die paar gram ga ik echt niet merken met deze snelheidsduivel ;)


Hoi Merlijn,

Ik heb nog wel een 4,8V 3300Mah pakketje liggen indien nog interesse
eventueel ook nog een 7,2V 3600Mah pakket waar je 2 cellen af kan halen en zodoende ook aan de 4,8V kom maar wel met 3600Mah

of indien nodig ook nog een 2S 7,4V 2200Mah pakketje (zeer compact) met een Align Voltage regulator RCE-B6X met stepdown regulator er bij


Ik heb al mijn Nitro birds uitgevoerd met een 2S lipo (3600 en 5000Mah) en voltage regulator en werkt voor mij perfect.

Ik hoor het wel

Groet,

jeroen
 
Hallo jongens,

Ik ga bij Flycam een Robbe 4.8V 3600 mah accu bestellen. Leuke bijkomstigheid: die accu heeft 2 stekkers/ snoertjes om aan te sluiten in de ontvanger.

@ Jeroen: Ik vlieg ook al 2 jaar met een B6T, en ook vanaf mijn kant niets meer dan lof over het systeem. Echter zoals ik al schreef, heb ik voor dit systeem simpelweg geen plek in het Henseleit frame... En voor het nimh pack is speciaal een plekje gereserveerd in het ontwerp.

Tot die tijd heb ik nog wel 2 2000 mah 4.8v packs liggen. Die kan ik eventueel wel gebruiken voor de eerste test hoovers. Maar met dit weer zal dat nog wel even duren... :(
 
Hallo jongens,

Ik ga bij Flycam een Robbe 4.8V 3600 mah accu bestellen. Leuke bijkomstigheid: die accu heeft 2 stekkers/ snoertjes om aan te sluiten in de ontvanger.

@ Jeroen: Ik vlieg ook al 2 jaar met een B6T, en ook vanaf mijn kant niets meer dan lof over het systeem. Echter zoals ik al schreef, heb ik voor dit systeem simpelweg geen plek in het Henseleit frame... En voor het nimh pack is speciaal een plekje gereserveerd in het ontwerp.

Tot die tijd heb ik nog wel 2 2000 mah 4.8v packs liggen. Die kan ik eventueel wel gebruiken voor de eerste test hoovers. Maar met dit weer zal dat nog wel even duren... :(

Ook goed
Die 4,8V 3300Mah en de 7,2V 3600Mah mag je gewoon gratis ophalen hoor
ik gebruik ze toch niet meer en als ik er iemand blij mee kan maken ;),kost je alleen een uurtje reistijd.

en idd het is echt butt weer ben eindelijk na weken werk een weekend thuis en is het dit weer,maar geen nood lekker aan het knutsellen in mijn werkkamer

Gr Jeroen
 
Hallo Jeroen. Dit weer is inderdaad perfect voor het sleutelen e.d.

Bedankt voor je aanbod maar ik vlieg enkel met door mijzelf nieuw aangeschafte NimH ontvanger accu's. Lipo's ben ik wat makkelijker in aangezien de staat daarvan beter te controleren is tijdens het laden en in gebruik ( lipo checker e.d. )
 
Hallo Jeroen. Dit weer is inderdaad perfect voor het sleutelen e.d.

Bedankt voor je aanbod maar ik vlieg enkel met door mijzelf nieuw aangeschafte NimH ontvanger accu's. Lipo's ben ik wat makkelijker in aangezien de staat daarvan beter te controleren is tijdens het laden en in gebruik ( lipo checker e.d. )


No problemo,ze gaan weer de la in (ik geef/verkoop trouwens geen rommel hoor!;))
S6 met je hens ben benieuwd naar je maiden als het K.T weer het toe laat

Greetz

Jeroen
 
Zie het vooral niet als een belediging ofzo Jeroen ;) Gewoon een principe kwestie net als het volledig nalopen van mn heli's na een dag vliegen. Heeft niks te maken met vertrouwen maar just in case.

De Hens is ondetussen maiden ready, nu nog een startmotor vinden die de compressie van de 15cc aan kan. Mijn sullivan op 3S vind 10 cc nog leuk maar deze trekt ie totaal niet :p
 
Zie het vooral niet als een belediging ofzo Jeroen ;) Gewoon een principe kwestie net als het volledig nalopen van mn heli's na een dag vliegen. Heeft niks te maken met vertrouwen maar just in case.

De Hens is ondetussen maiden ready, nu nog een startmotor vinden die de compressie van de 15cc aan kan. Mijn sullivan op 3S vind 10 cc nog leuk maar deze trekt ie totaal niet :p


No hard feelings!:p

Ik had het zelfde probleem met de OS 91 en nu heb ik op de Sullivan Dynatron een 5S lipo en gaat perfect(moet hem zelfs bij de OS 50Hyper zelfs tegen houden anders draait ie te snel:confused:)
Had er eerst 2 7,2V Nimh accu op en dat werkte al beter maar nu met de 5S lipo perfect
Heb trouwens wel de dikke koppakking er in zitten omdat ik met 20% vlieg

Greetz

jeroen
 
Haha, tegenhouden? Lol! Omgekeerde wereld.

De mijne loopt gelukkig op 0% nitro en 12% olie dankzij de Lottele carb. Zo kan je tenminste nog leuk brandstof verstoken met een 15cc :)
 
Back
Top