Nieuwe motor zuigt geen benzine aan

Nou, nu reageer je een klein beetje kinderachtig, vind je niet?

Nee, eigenlijk niet. Niemand komt met een advies voor die jongen anders dan weggooien. Dan kom ik met een optie, en wordt mij gelijk verteld dat dat wel het slechtste advies is, compleet met drogredenatie en duidelijk totaal uit het verband getrokken.

en het zou aan de compressieverhouding liggen, hoe laag zou die compressieverhouding dan moeten zijn, voordat die motor niet meer loopt?
Daar gaat het hier helemaal niet om. De motor loopt wel, alleen hij levert geen vermogen. Precies wat je ook krijgt bij een lage compressieverhouding.


Daarnaast: zoals ik al eerder aangaf: het weglekken van de compressiedruk is niet zo'n heel erge spelbreker in het loopgedrag. Als je een Scheepsdiesel start met open indicateur kranen, heeft die nog steeds ruim voldoende compressiedruk over om zelfs het gesmolten asfalt wat wij brandstof noemen, nog te ontsteken, en dat reeds bij zéér lage toerentallen.

Groet, Bert
Een scheepsdiesel is toch echt heel iets anders dan een 52cc benzinemotortje. Dit is min of meer een brommermotor. Moet je eens aan brommerjongens vragen wat ze allemaal doen om er meer vermogen uit te krijgen. Als dan niet het woord vlakken voorbij komt, krijg je fles champagne.
 
Ja inderdaad de brommertjes worden ook afgevlakt, maar hoevaak zie je niet dat er weer een is vastgelopen of zeer snel versleten.
dat is toch wel een beetje link op zo''n grote extra. dan zou ik inderdaad nog liever de motor weggooien dan een hele dure kist de grond in te boren. dus zo''n slecht advies is dat niet.
een beter advies vind ik om de motor fatsoenlijik in te lopen en vermogen met een resopijp en sport carburateur op te peppen en een geschikt toestel gebruiken.
 
Komt ook nog is bij dat er wel 1 ding moet kunnen wil je de kop vlakken
Dees moet van de cilinder af kunnen
En dat kan bij deeze motoren niet

Ik hou altijd een regol aan
Moet je kloten aan een motor
Kun je beter een ander kopen

Met de schaalbakken die ik heb
Wil ik geen ricico loopen
Deze 45 heefd mij bijna en een maat van me zen kist gekost
Bij mij was aleen het onderstel een wokol
 
Ding op een bok zetten. 10L jerrycan benzine er bij . Aanzwengelen dat ding. Hele dag laten lopen. Dag later zelfde herhalen. Als het goed is hij dan al wat ingelopen en zal hij ook meer compressie hebben. china motoren hebben vooral slechte (lees hele harde) zuigerveren welke er heel lang over doen om af te dichten. En je krijgt pas compressie als de afdichting er is. Dus enige juiste advies is naar mijn mening. Eerst een 20-30 uur in laten lopen dat kun je pas iets zeggen.
 
Voor de duidelijkheid; eerst laten inlopen is inderdaad een beter plan, daar kan ik niets tegenin brengen. Máár mocht ie dan nóg niet goed lopen..
 
@Petrolhead......sorry als je je aangevallen voelde, dat was niet mijn bedoeling. Ik vind echter nog steeds dat je een verkeerd advies opperde. Zomaar een kop of cilindervoet afvlakken(lees materiaal weghalen) kun je niet zomaar ongestraft doen bij een relatief hoogvermogende tweetakt. Op zijn minst dien je eerst te beredeneren wat de gevolgen van die actie kunnen zijn.

Over de opmerking detonatie is bullshit: Ik heb hier in de schuur nog wel een paar voorbeelden liggen van detonatie......Ik kan je verzekeren dat het geen bullshit is...Dat wil zeggen detonatie op de plek van de squishband. In een motor met een te lage compressie toch detoneren rondom de zuiger puur vanwege het feit dat de deckhoogte zo laag was gemaakt dat daardoor de squish te laag stond(gemeten 0,3).....
 
Die comprecie word wel wat beter na een lieter of 20
Maar het vermogen niet
Ik heb 2 jaar elende gehad met zo een 45
Slecht starten geen vermogen
uitvallen
Het is de 20 liter brandstof nieteens waard
 
j.weel, mee eens!!

dit zijn bekende drama motoren, soms is een product zo slecht dat er geen kruid tegen gewassen is.

dan kun je je wekenlang lopen ergeren en vervolgens toch nog eens proberen om het ding te korteren, (want vlakken gaat niet)
en als je dan na 3 maand eindelijk tot de conclusie bent gekomen dat het totale plaatje meer geld ergernis en ellende heeft veroorzaakt dan de aanschaf van een kwaliteits motor zou hebben gekost, ben je dubbel zuur.

daarbij komt dat deze motoren geen flatter ventiel hebben, zoals een 3w dle en of da wel hebben, dit werkt ook niet in zijn voordeel, aangezien de vulling van de cylinder via de cylinderwand loopt, (hij gebruikt de zuiger als afdichting, in plaats van een ventiel)
als er dus al weinig compressie is, word dit nog een keer versterkt door de opbouw van de motor.

spendeer 250,- en koop een DLE en je bent in 1 keer van je ergernis af.:
DLE55 Gasoline engine 55CC For Model Airplane_DLE Gas Engine_Engines For Airplanes_RC Engines_RC Model_site
 
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Ik geloof zonder meer dat voor die 250 euro die DL prima zal functioneren en ook beter dan deze motor.

Alleen.. bekijk het zo, je hebt nu een motor die niet goed loopt, die je anders toch weggooit. Een mooie kans om dingen te leren, te experimenteren. Gaat ie dan detoneren? nou dan heb je dat op basis van eigen ervaring geleerd. Zo zijn er nog wel 10 leerzame experimenten te verzinnen die je met deze motor uit zou kunnen halen.

Is het dan niet gelukt? ach, dan heb je wel veel geleerd, veel geklust en afgezien van wat benzine niets verloren. Maar stel nou eens dat je wel iets vind wat het beter maakt, des te groter is dan je overwinning!
 
De motor maar eerst een fatsoenlijk inlopen voordat het experimenteren kan beginnen.

motor heeft me met 4 kamer demper, prop en bocht 185 euro gekost dus dat is me een experiment wel waard

vandaag een kan superbenzine gehaald en goede olie. dat gemengd in de goede inloopverhouding en morgen maar eens proefdraaien. motor loopt verder niet onaardig maar brengt nog niet veel.
vine het te gemakkelijk om hem zo maar in de kliko te dumpen
 
als de motor maar betrouwbaar loopt is er eigenlijk niets aan de hand. dat een motor van een ander merk beter presteerd is bijzaak. voor een betrouwbare motor is altijd wel een kistje te vinden waar deze motor voldoende vermogen voor leverd.
 
Dat laage vermogen was ook niet het grootste probleem
Het spontaan uitvallen wel
helemaal omdat de oorzaak niet te achterhalen was
o ja alle stekkers uit elkaar halen en solderen
dit is de fabrikant namelijk ook vergeten
 
Euro 98 met andere (lees betere 2 takt olie) olie heeft na een aantal tanken niet het gewenste resultaat. Hij draait iets soepeler naar mijn mening maar betere compresie niet.

Dus het ding van mijn Extra geschroefd en de kop er af gehaald. Er waren nergns sporen van olie of lekkages te zien dus daar was het compressieverlies niet aan te wijten. Open gemaakt dus in de hoop te kunnen zien of er soms krassen of iets dergelijks te zien waren in de cilinder kop. Niets te zien.....Motor weer in elkaar gezet maar uiteraard ging er iets mis en brak een zuigerveer.:oops:

Ben naar de plaatselijke scootershop gegaan en ze hadden passende veren. Motor voorzichtig in elkaar gezet en op een bok geschroefd. Startte gelukkig weer meteen. Na 2 tankjes gedraaid te hebben geen verbetering kunnen constateren, het blijft waardeloos.

Wat ik nu ga doen is met de motor naar een clubgenoot gaan waar we de boel eens gaan opmeten en kijken of we met een oversized zuiger iets kunnen. Hij tuned race- en rally auto's en weet heel goed wat ie doet.

Een zien wat dat oplevert;)
 
Je moet je niet teveel blindstaren op die compressie: als hij loopt, comprimeert hij echt wel (anders ontsteekt hij namelijk niet).
Dus daarin zit je probleem niet echt.

Zuigerveren hebben een snelle drukverandering nodig om goed af te dichten, en met de hand doordraaien geeft gewoon vaak te weinig drukverschil, maar met aanslaan kun je niet voelen hoeveel compressie je hebt. Het feit dat de zuiger en bus niet gaan vreten geeft al aan dat er, als hij loopt, voldoende afdichting is (anders blazen de verbrandingsgassen namelijk de oliefilm weg, en leeft het zaakje niet al te lang)

Als hij loopt, loopt hij. Als hij betrouwbaar loopt, loopt hij betrouwbaar, en als hij te weinig vermogen levert, moet hij op een lichter toestel :D
Ingewikkelder dan dat is het eigenlijk niet.
Per slot van rekening: een 1200 cc Harley levert ook niet evenveel vermogen als een 1200 cc Japanner; dat is gewoon een door het ontwerp bepaald gegeven.
Dat hij zo weinig vermogen levert, kan natuurlijk gewoon aan de poortengeometrie liggen, of aan (te)veel schadelijke ruimte in het carter waardoor de spoeling slecht verloopt, of wat dan ook.

Groet, Bert
 
De CRRC-PRO motor is een van de vele chinese motoren die uit dump onderdelen samengesteld worden, inclusief gebrekkige kwaliteitscontrole. De eigenaar is meer gebrand op winst maken dan op klanttevredenheid.
Zeer vaak is de cilinder onvoldoende rond, hetgeen het gebrek aan compressie verklaart. Zuigerveren vervangen helpt dan niet.
Uithonen kan ook niet, daar de chroomconversie laag binnen in de cilinder extreem dun is.
Weggooien is inderdaad een goede optie.
Proberen e.e.a lopend te krijgen is een leuke optie vanwege de uitdaging en het bijbehorende leerproces.
Beginnen met goed dikke olie, 1:15 mengen. ERG race-olie, of Motul800, of Mobil1 is lekker dik en kan 1:15 gesmeerd worden. Dit geeft redelijke afdichting in de vierkante cilinder, zodat starten weer mogelijk wordt.
Zoals Ruben al meldde, eenmaal lopend op versneld stationair een dag of wat continue laten draaien, zo mogelijk gebruik makend van de goedkoopste tweetaktolie die er te krijgen is. De motor moet slijten nietwaar?
Overschakelen van de dikke raceolie naar goedkope olie moet snel gebeuren. Na starten weer stoppen, andere kan aansluiten, en meteen weer starten.

Succes!
 
Starten en betrouwbaar lopen is helemaal het probleem niet bij deze motor. Hij start goed en blijft prima lopen, zelfs bij lage toerentallen. Wat me alleen zo vies tegen valt is het vermogen van deze prengel want ondanks dat hij 52cc zou moeten zijn heb ik er een hard hoofd in dat hij meer levert dan een goede 30 cc motor.

Ik denk inderdaad dat ik hem eens op een wat kleinere en lichtere kist zet, want zoveel weegt ie niet eens dat dat weer een probleem wordt.
 
Heel domme vraag mischien: je schrijft: "ondanks dat hij 52 cc zou moeten zijn"....

Heb je boring en slag al eens opgemeten? Hoeveel CC is hij werkelijk?

Groet, Bert
 
Starten en betrouwbaar lopen is helemaal het probleem niet bij deze motor. Hij start goed en blijft prima lopen, zelfs bij lage toerentallen. Wat me alleen zo vies tegen valt is het vermogen van deze prengel want ondanks dat hij 52cc zou moeten zijn heb ik er een hard hoofd in dat hij meer levert dan een goede 30 cc motor.

Ik denk inderdaad dat ik hem eens op een wat kleinere en lichtere kist zet, want zoveel weegt ie niet eens dat dat weer een probleem wordt.

Mijn fout: Ik dacht dat hij vanwege de lage compressie moeilijk in de omgang was.
Zuigerveer test; Als de motor langzaam rondgedraaid wordt, veert hij dan op de compressie terug als de propeller losgelaten wordt? Zo niet, dan brengt lang inlopen nog wat vermogenswinst.
Zo ja, dan kan door het afdraaien van de cilindervoet nog wat vermogenswinst geboekt worden. De motor is gemaakt voor 92 octaan brandstof. Die is voor ons allang niet meer te krijgen, dus wat meer compressie kan geen kwaad. Wel FF de squish speling controleren voordat afgedraaid wordt. De zuiger moet tenminste 0.5mm speling naar de kop overhouden. Dit is goed te controleren met een stukje soldeerdraad door het boegiegat.
 
Laat dat ding nu eens eerst in lopen dan kun je pas iets zeggen over performance. Dus goedkope olie bij de action halen. 25l kan benzine er aan. En aan zwengelen dat ding voor dat je gaat werken en de hele dag laten draaien totdat hij die 25L op heeft. Dan pas kijken wat hij levert.
 
Back
Top