Nou, nu reageer je een klein beetje kinderachtig, vind je niet?
Nee, eigenlijk niet. Niemand komt met een advies voor die jongen anders dan weggooien. Dan kom ik met een optie, en wordt mij gelijk verteld dat dat wel het slechtste advies is, compleet met drogredenatie en duidelijk totaal uit het verband getrokken.
Daar gaat het hier helemaal niet om. De motor loopt wel, alleen hij levert geen vermogen. Precies wat je ook krijgt bij een lage compressieverhouding.en het zou aan de compressieverhouding liggen, hoe laag zou die compressieverhouding dan moeten zijn, voordat die motor niet meer loopt?
Een scheepsdiesel is toch echt heel iets anders dan een 52cc benzinemotortje. Dit is min of meer een brommermotor. Moet je eens aan brommerjongens vragen wat ze allemaal doen om er meer vermogen uit te krijgen. Als dan niet het woord vlakken voorbij komt, krijg je fles champagne.Daarnaast: zoals ik al eerder aangaf: het weglekken van de compressiedruk is niet zo'n heel erge spelbreker in het loopgedrag. Als je een Scheepsdiesel start met open indicateur kranen, heeft die nog steeds ruim voldoende compressiedruk over om zelfs het gesmolten asfalt wat wij brandstof noemen, nog te ontsteken, en dat reeds bij zéér lage toerentallen.
Groet, Bert