Overstap van CP heli naar vliegtuig ? tips...

Het is hier ongetwijfeld al vaak voorbij gekomen, maar kon het zo gauw niet vinden in de beginners sectie.

Ik kan prima vliegen met zowel grote als kleine CP helicopters. Nu wil ik graag een Parkflyer fixed-wing proberen.
Kan ik dan meteen wat fellers proberen zoals die UMX MIG 15 van Eflite, of moet ik toch eerst een tam hoogdekkertje doen voor de omschakeling ??

Heb die Mig al gekocht namelijk, maar zag aan de filmpjes dat ie best doorvliegt...
Met CP heli's al wel veel sneller gevlogen, maar omdat je toch ff moet wennen durf ik de maiden met de Mig niet aan....

Advies van mensen die ook deze overstap gemaakt hebben graag ! Even een traag hoogdekkertje erbij kopen of simmen ? ?

Dank !!
 
Misschien kun je deze vliegen met een meer ervaren piloot naast je.
de stick feeling en orientatie zal geen probleem zijn.
anders een zaggi of swift eerst vliegen deze zijn zeeeeer crash bestendig.
 
Ik had vlieg (simulator) en andere evaringen en ben meteen in het diepe gesprongen met een DX6i en een goedkope Parkzone Ultra Micro T-28 Trojan.

De Trojan is goedkoop, stabiel en makkelijk te vliegen. Ik heb er €74 voor betaald.

Als de MiG je iets afschrikt zou de Trojan best wel een goede instapper zijn. Ik neem aan dat je ook al geoefend hebt op de PC?
 
Nee nog geen sim ervaring, ook niet met heli's trouwens.
(co-ax -> FP -> CP)
Wel gisteravond dat RC flightsim appje op de ipad gezet, zo eens kijken of het wat is....

Zal ook eens kijken naar de door jullie voorgestelde modellen die wat gemakkelijker en crash bestendiger zijn, vooral dat laatste is erg fijn natuurlijk.

Als er nog andere ervarings deskundigen zijn met een bak heli ervaring, maar nul RC fixed wing en de overstap gemaakt, shoot !

Heb een DX4e liggen, maar zover ik weet is daar geen simkabeltje voor te verkrijgen.
 
Holy....


Geen idee of die ipad RC flighsim al z'n eigen topic heeft, maar dat werkt dus echt subliem ! En nog gratis ook !

Te vinden onder Absolute RC Plane Sim

Aanrader !!!
 
Om toch op de vraag te komen, gelijk met een echte heli of vliegtuig bezig te zijn, of met een simulator.

beide zijn goed, in het echt leer je je toestel kennen, en wat het wel en niet kan. In een simulator kan je je orientatie vermogen aanscherpen, en het gevoel in de sticks te krijgen. Als je pas begint, net als ik, is een simulator altijd goed om te oefenen. Crashes kosten dan geen geld :)

In het echt kan je ook jezelf aanscherpen, en met behulp van een medevlieger die je bij staat met tips enz..., kom je ook een heel eind.

Persoonlijk is het de keuze zelf van de modelvlieger waar hij/zij begint natuurlijk.

In ieder geval succes met je hobby
 
Het hangt af van hoe moeten we 'prima vliegen met CP heli' interepreteren?

Ik ga ervan uit dat je ook naar je toe vliegend correcties kan maken. Dan gooi je die MIG volgens mij gewoon de lucht in.

De stickindeling tussen fixed wing en heli vliegen kan ook nog wel eens verschillen. Ik ben - na bijna 20 jaar fixed wing vliegen - begin dit jaar begonnen met heli vliegen, maar heb dezelfde stickmode. Ik heb mode 1 voor zowel fixed wing als heli vliegen.

Belangrijk verschil met heli vliegen: hou er altijd voldoende snelheid in! Je hebt die voorwaartse snelheid namelijk nodig om in de lucht te blijven met een fixed wing. Zodra je voorwaartse snelheid te laag wordt 'val' je als het ware uit de lucht, zgn. 'stallen'. Zeker van belang bij het landen.
Blijf hoog genoeg bij de eerste vluchten, heb je meer tijd voor correcties.

Doe de eerste vlucht rustig aan met de sticks (flauwe bochtjes en wat dalen en stijgen) en kijk wat er gebeurt, zo leer je inschatten hoe zo'n fixed wing reageert op je input.

Kies voor je eerste vlucht een grasveldje uit met bij voorkeur wat hoger gras, beperkt het risico op schade bij de eerste landingen. En kies je veldje groot genoeg. Ga niet meteen in het parkje om de hoek vliegen. Dat kan nadien nog als je een beetje gevoel hebt voor het fixed wing vliegen.

Hopelijk heb je er wat aan.
En succes ermee
 
Het hangt af van hoe moeten we 'prima vliegen met CP heli' interepreteren?

Ik ga ervan uit dat je ook naar je toe vliegend correcties kan maken. Dan gooi je die MIG volgens mij gewoon de lucht in.

De stickindeling tussen fixed wing en heli vliegen kan ook nog wel eens verschillen. Ik ben - na bijna 20 jaar fixed wing vliegen - begin dit jaar begonnen met heli vliegen, maar heb dezelfde stickmode. Ik heb mode 1 voor zowel fixed wing als heli vliegen.

Belangrijk verschil met heli vliegen: hou er altijd voldoende snelheid in! Je hebt die voorwaartse snelheid namelijk nodig om in de lucht te blijven met een fixed wing. Zodra je voorwaartse snelheid te laag wordt 'val' je als het ware uit de lucht, zgn. 'stallen'. Zeker van belang bij het landen.
Blijf hoog genoeg bij de eerste vluchten, heb je meer tijd voor correcties.

Doe de eerste vlucht rustig aan met de sticks (flauwe bochtjes en wat dalen en stijgen) en kijk wat er gebeurt, zo leer je inschatten hoe zo'n fixed wing reageert op je input.

Kies voor je eerste vlucht een grasveldje uit met bij voorkeur wat hoger gras, beperkt het risico op schade bij de eerste landingen. En kies je veldje groot genoeg. Ga niet meteen in het parkje om de hoek vliegen. Dat kan nadien nog als je een beetje gevoel hebt voor het fixed wing vliegen.

Hopelijk heb je er wat aan.
En succes ermee

Hans, dank voor je input !
Met een CP heli kan ik alles behalve 3D-moves dus correcties op me af zou moeten lukken !
Ik ga het binnenkort gewoon doen, en gelukkig zit er bij ons in de buurt inderdaad een veld met gras tot de knietjes.
 
Back
Top