trex 600 knalt uiteen

beste vliegers gister wilde ik een korte test vlucht maken mijn trex 600
ik wist dat de lippo niet vol was.
na de heli op getoerd te hebben over na idle 1 en na idle 2 gaf een keer vol pitch om te kijken hoe fel de heli nu was(helemaal opnieuw afgesteld)
maar opeens spat de heli uit elkaar de lipo vloog eruit en sprong in brand.

kan het zijn dat de lipo te leeg is geraakt en daardoor kortsluiting heeft gemaakt of lipo te warm geweest door zon.
ook heb ik er een nieuwe esc ingebouwd deze had ik opnieuw ingesteld mischien dat deze toch nog verkeerd stond ingesteld bij lage accu spanning moter stop in plaats van reduceer toerental

iemand een idee
 
Als de lipo er eerst uitvliegt en dan pas in brand vliegt, dan denk ik dat er iets tegen aangekomen is bij het uitelkaar spatten.

Mijn vermoeden is dat bij het vol pitch geven er iets mechanisch misgegaan is. Daarna is de lipo geraakt door b.v. een rotorblad.

Het kan gewoon een los linkje geweest zijn, had ik een paar weken geleden met mijn 500, gelukkig weinig schade door snel throttle hold in te schakelen.

Werner
 
Als de lipo er eerst uitvliegt en dan pas in brand vliegt, dan denk ik dat er iets tegen aangekomen is bij het uitelkaar spatten.

Mijn vermoeden is dat bij het vol pitch geven er iets mechanisch misgegaan is. Daarna is de lipo geraakt door b.v. een rotorblad.

Het kan gewoon een los linkje geweest zijn, had ik een paar weken geleden met mijn 500, gelukkig weinig schade door snel throttle hold in te schakelen.

Werner

er is wel een linkje afgebroken die van de bladeholder maar kan natuurlijk niet zeggen of dit in de lucht is gebeurd of bij het crashen op de grond.
maar het leek wel op een blade strike
gelukkig had ik mijn kap niet gemonteerd anders was deze ook zeker stuk.

schade:

tailboom
main blades
1 x flybar rod
een gebroken link
een main gear
1 lipo
1 hevel arm

had mijn heli net in een nieuw jasje gestoken :schrik:
hoop dat de electronica niks heeft geleden
 
... kan het zijn dat de lipo te leeg is geraakt en daardoor kortsluiting heeft gemaakt of lipo te warm geweest door zon. ...
Lijkt mee eerder gevolg dan oorzaak van de crash. Balen :(
... ook heb ik er een nieuwe esc ingebouwd deze had ik opnieuw ingesteld mischien dat deze toch nog verkeerd stond ingesteld bij lage accu spanning moter stop in plaats van reduceer toerental
...
Als er vrijlooplager in heli zit, en goed werkt, loopt rotor netjes door. Zonder vrijlooplager, of bij vastzittende vrijloop, en met abusieveljk harde rem ingesteld zou er wel eens iets kapot kunnen gaan.
 
Het klinkt alsof hij door een te hoog toerental, of door ander mechanisch falen uit elkaar geklapt is. Je lipo heeft hier niets mee te maken.
 
alles goed en dubbel checken niet vergeten ..
:nooo: men, hoe kan dat, klinkt als 'n horror film
(is toch een 600er sice)
s6 met nieuw opbouwen
 
ik vermoed ook toch iets mechanisch, moest de linkjes naar de blade holder ook vrij kort maken na het afstellen van de kop mischien wel te ver in gedraaid waardoor het plastic is gaan scheuren en bij vol pitch is afgebroken.

echt balen.
maar weer beginnen met de opbouw en alles weer dubbel checken pfff :D

iedereen bedankt voor de reacties
 
Damn dat is balen joh.

Misschien is het volgende ook verstandig; laat je heli na het opbouwen eens door een ervaren piloot nalopen. Kan nooit geen kwaad en kan je weer een crash schelen.

Ik heb eerdere posts gezien van je met vragen die op zich goed zijn, maar dan alleen die antwoorden die je hier krijgt af en toe :confused::rolleyes:.

Ben je ervan bewust dat je hier vaak antwoorden krijgt die niet of zelfs helemaal niet juist zijn !!!!!

(bijv je max pitch afstellen door endpoints te veranderen remember?? :2gunfire:)
 
Zat de lipo wel goed vast?
Als je vol vermogen en vol pitch klimt en abrupt stopt en je lipo zit niet stevig
komt ie in je main blades en dan explodeert je heli.. heb t al wel ns gezien..
 
Zoals TS het verteld, twijfel ik er niet aan of er is iets aan het rotor mechaniek losgekomen.
de kracht ervan lanceert een lipo, en de klap erna kan zo'n accu in brand zetten.
achter de lipo hoef je het hoe dan ook niet te zoeken.

ik denk dat een van de boutjes van de flybar of rotorkop losschoot onder de belasting tijdens het vliegen(dit heb ik pas geleden nog gehad) en dit laat de heli letterlijk met een klap uit elkaar vallen...

suc6
Hoogvlieger
 
Een troep ganzen kan een Boeing naar beneden halen, misschien een insect of een zwerm insecten? Heb je daar geen sporen van gevonden?

Is wel vergezocht, maar je weet nooit.


Zonde van de schade :(
 
Een troep ganzen kan een Boeing naar beneden halen, misschien een insect of een zwerm insecten? Heb je daar geen sporen van gevonden?

Is wel vergezocht, maar je weet nooit.


Zonde van de schade :(

Is inderdaad vergezocht, en onmogelijk: er zijn filmpjes van een 450 size boven een wespennest.... dan gaat een 600 daar niet aan kapot....

Testvlucht wijst meestal op een reparatie. De zin "ook had ik een nieuwe ESC gemonteerd" duid op meer werkzaamheden....

Ik gok op OF een loskomend onderdeel aan de rotor (kan gebeuren) OF de Lipo kwam van zijn plek (zonder kap vliegen is niet verstandig: die kap voorkomt een hoop rondvliegende onderdelen, ook al is dat niet zijn hoofdfunctie). Deze laatste optie is het meest waarschijnlijk: het uit elkaar spatten van de rotorkop vernietigt een hoop energie, en de onderdelen zijn al weg voordat de LiPo er in de buurt kan komen. Dus kans dat de LiPo zo heftig beschadigt is een stuk kleiner dan wanneer de LiPo van zijn plek komt, en ongehinderd in de nog met volle energie rondmaaiende bladen terecht komt....

Groet, Bert
 
Een troep ganzen kan een Boeing naar beneden halen, misschien een insect of een zwerm insecten? Heb je daar geen sporen van gevonden?

Een troep ganzen laat een Boeing niet uit elkaar knallen. De motoren zijn enkel stuk gelopen en leverden geen trust meer. Je wil niet weten welke testen die motoren moet doorstaan, die apparaten kunnen nog heel wat meer hebben dan je denkt... Dus neerhalen is een beetje neerbuigend tegenover alle grote Jet vliegtuigen, geloof mij.

Ik heb met mijn Trex 600 na iedere vlucht mijn bladen onderzitten van alle dode insecten :)

Wellicht is dit interessant: d1f0SfVoZMU[/media] 12s T-Rex 600 Explodes! - YouTube (hier was de ontvanger batterij waarschijnlijk de oorzaak, raakte los)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een troep ganzen laat een Boeing niet uit elkaar knallen. De motoren zijn enkel stuk gelopen en leverden geen trust meer. Je wil niet weten welke testen die motoren moet doorstaan, die apparaten kunnen nog heel wat meer hebben dan je denkt... Dus neerhalen is een beetje neerbuigend tegenover alle grote Jet vliegtuigen, geloof mij.

En zelfs dat ging niet over een boeing, maar over een airbus boven new york...

US Airways Flight 1549 - Wikipedia, the free encyclopedia

Iets kleiner vliegtuig.. geloof dat t canadeze ganzen oid waren die 3kilo zwaarder waren dan waarmee getest werd..;)
 
En zelfs dat ging niet over een boeing, maar over een airbus boven new york...

US Airways Flight 1549 - Wikipedia, the free encyclopedia

Iets kleiner vliegtuig.. geloof dat t canadeze ganzen oid waren die 3kilo zwaarder waren dan waarmee getest werd..;)

Ja want bij div. boeings(zelfs in NL) is het wel gebeurd (ganzen in de motor) maar hebben alleen een noodlanding gemaakt (uit voorzorg)..

Vogelbescherming tegen ganzenakkoord Schiphol - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland]

ps. wel toepasselijk wie de foto heeft genomen:wink:
 
En zelfs dat ging niet over een boeing, maar over een airbus boven new york...

US Airways Flight 1549 - Wikipedia, the free encyclopedia

Iets kleiner vliegtuig.. geloof dat t canadeze ganzen oid waren die 3kilo zwaarder waren dan waarmee getest werd..;)


Klopt, het waren migrerende ganzen, getest aan de hand van het DNA kwamen ze erachter dat deze niet in die omgeving huisden. Is een complete documentaire van gemaakt, erg interessant en gaat dieper in op alle feiten dan bijvoorbeeld aircrash investigation.

Het maakt niet uit of het nou een Airbus of Boeing is, beide vliegtuigen en motoren zijn onderhevig aan dezelfde stress-testen. Interessant: Jet-Engine Bird Injestion - Video En http://blogs.discovermagazine.com/badastronomy/2009/02/17/bird-vs-jet-engine/
 
Als er een link van je bladhouder zou zijn losgekomen dan had je dat wel gehoord. Als je blad dan opeens haaks gaat staan levert dat een nogal specifiek en onplezierig geluid op... zoals gemerkt bij de trex 500 van Werner..

Maar exploderend zoals dit?

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Let ook voor het grapje eens op hoe ver het ijzer in de ball link geschroefd is..
In de hitte van de strijd kan het voorkomen dat bv de onderste helemaal ingedraaid is, en de bovenste maar op 2 draadjes hangt

Gevolg bij belasting: link trekt zich los, blad kan overal heen, en slaat de lipo van de accutray af..
 
Back
Top