Telemetrie

Het wordt hoog tijd voor een demootjuh Roelof.

Moet a.s. zondag wel kunnen in de pauze van de clubwedstrijd. :)


Vandaag dus op verzoek een demo. Ik had eerst een groot filter op de G-sensoren gezet en de wijzers bleven stil bij het starten van de motor en toch gaven ze netjes 1G aan als ik de auto op de kant zette (zwaartekracht is 1G)

Ik had een JP motor (die in de vorige update) voorzien van een vers lager en die moest even geprobeerd worden, zonder iets af te stellen liep die direct goed en kon misschien nog wel iets scherper maar dat bewaren we wel voor een race.

Het toerental van de motor wordt nog even terug gerekend vanuit de tussen-as, alleen de 2e versnelling is hierin bepalend maar hij schakelde toch al erg vroeg.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Supermooie demo, waren we het met zijn allen als toekijkers vanuit de pits wel over eens. Grappig hoe snel het systeem reageert op de sensoren, waarbij je bijvoorbeeld heel mooi het temperatuurverloop van de motor ziet verlopen. De combinatie van de meetgegevens met de auto op het circuit maakt het nog veel beter. Voor een volgende keer dus even voor de juiste beleving een webcam mee laten draaien in de live streaming.
 
Het meest jamere is dat ik het zelf niet zo kan beleven..... Volgende keer maar eens op een Evolva zetten ;)
 
Hmmzzz ... met 1G op de meters met de auto op zijn kant zou de G-krachten meting juist gecalibreerd moeten zijn.

Vroeger op school hebben ze me geleerd: Vt = V0 + a.t
Met 2G op de meter zou je dan moeten rekenen met: Vt = V0 + G.a.t

Vraagstelling: Hoe snel zitten we dan met onze 1:8 op 100 km/h?

Vt = 100 km/h / 3,6 = 27,78 [m/s]
V0 = 0 [m/s]
G = 2
a = 9,8 [m/s2]
t = tijd [sec]

Kom ik op: 27,78 = 0 + 2 * 9,8 * t
Dan wordt dus: t = 27,78 / 19,6 = 1.4 sec

En ik dacht altijd dat ik zat op te scheppen met 0 - 100 km/h in 2 seconden !!
 
Op 4:20 in het filmpje erg goed te zien dat ik vanuit stilstand optrek en doortrek naar 100km/u in een oogblink.Daat schiet de meter van snelheid in 1x omhoog en de G-meter tikt 2G aan.
 
Op 4:20 in het filmpje erg goed te zien dat ik vanuit stilstand optrek en doortrek naar 100km/u in een oogblink.Daat schiet de meter van snelheid in 1x omhoog en de G-meter tikt 2G aan.

Het was idd. mooi om live te zien.
Maar je snelheid is vooral een indicatie denk ik. Want de banden diameter had je die meegenomen? Ze leken erg klein, en hoe kleiner de banden hoe lager de werkelijke snelheid, en anders om.
Heeft ook weer invloed op je optrek snelheid.

En als je het een keer wil zien, had je toch ook je controller aan Richard kunnen geven? Of vertrouw je die niet met een Mugen?:D:D
 
Ik rij sticks en Richard niet..... een klein verschil met grote gevolgen denk/vrees ik...

Klopt van de banden maar je praat over een paar km/u verschil omdat ik al een gemiddelde bandenmaat heb verwerkt in de formule.
 
Hmmzzz ... met 1G op de meters met de auto op zijn kant zou de G-krachten meting juist gecalibreerd moeten zijn.

Vroeger op school hebben ze me geleerd: Vt = V0 + a.t
Met 2G op de meter zou je dan moeten rekenen met: Vt = V0 + G.a.t

Vraagstelling: Hoe snel zitten we dan met onze 1:8 op 100 km/h?

Vt = 100 km/h / 3,6 = 27,78 [m/s]
V0 = 0 [m/s]
G = 2
a = 9,8 [m/s2]
t = tijd [sec]

Kom ik op: 27,78 = 0 + 2 * 9,8 * t
Dan wordt dus: t = 27,78 / 19,6 = 1.4 sec

En ik dacht altijd dat ik zat op te scheppen met 0 - 100 km/h in 2 seconden !!


Je formule heeft een gaatje, nl dat je de verticale versnelling meeneemt bij een berekening van horizontale versnelling. Volgens mij wordt het dan V0+a*t. Een lineaire versnelling bij een tijd van ~3sec van 0-100 (=28m/s) is dan 28/3 =~9m/s2. De snelheid bereikt ie na x0+v0t+0.5at^2=0+0+0.5*9*9=40 meter.

Zo krijg je dus 1G lineaire versnelling op het horizontale vlak, naast je 1G verticaal die er al is. Omdat je auto niet-lineair versnelt, zal de G-meter best een keer 2G kunnen aantikken, bijv bij het schakelen. klinkt aannemelijk toch?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top