Miss geico romp

Hallo

Ik heb een vraag zou ik de proboat Miss geico kunnen upgraden met een lehner motor en een zware esc?
En is de romp er dan stevig genoeg voor??

Vriendelijke groet lars
 
Hallo Lars,

Als die Lehner ongeveer hetzelfde vermogen heeft, is dat geen probleem...

Dat gaat ongeveer even hard als met de standaard motor en dat zal waarschijnlijk niet de bedoeling zijn, neem ik aan.
Als je de MG topics hebt doorgelezen (op dit en andere forae) dan weet je dat boven de 80km/h de ontwerpgrens van deze romp in zicht komt.

Het heeft dus geen zin om er een 100km/h+ set-up in te steken, want dat kan de romp niet omzetten in snelheid, nog afgezien van de extra belasting op de aandrijflijn.
Met een 4074 2200Kv op 5S haal je de 90+ km/h, maar dan moet je wél weten wat je doet (want 37000 toeren onder last!) én wel geoefend zijn in het hanteren van een werphengel met een tennisbal er aan...

Lees even welke modificaties Lex Verkuijl op zijn MG heeft losgelaten, kleine aanpassingen, grote resultaten.

De MG vaarders op dit forum zullen ongetwijfeld nog reageren.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
om en nabij de 80 is echt wel de max idd zit ie al op het randje van instabiel vaargedrag
vaar nu de stock 1500 motor op 6s is een goeie 33000 toeren onbelast dus belast komt deze redelijk id buurt van de ideale 32000 toeren alhoewel ik den dat deze motor dit niet helemaal waar maak wil ik dit nog een keer met de castle monster motor 2200kv op een 4s gaan testen
denk dat deze wat beter zn toeren houd onder belasting.
bootje vaart nu zon beetje rond de 70/75 video'tje zat hij met 5s op 70kmh
9iXEa4fdVv0[/media] Miss Geico test run with new esc and prop1 - YouTube



wil je er meer uit halen zul je echt naar een grotere romp moeten
eerste knelpunt is idd onstabiel vaargedrag en met de 32/33000 toeren per min zit je met dat dunne flexasje ook echt wel ad max heb m met de de castle al een keer kapot getrokken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar kan de romp het wel aan niet dat er scheuren in komen etc ?
Hallo Lars,

Het gevaar voor een snelle romp zit 'm niet in de snelheid, maar in het abrupt afremmen tot nul als gevolg van een flip.

Als die flip heftig genoeg is en de boot raakt het water onder een ongunstige hoek, dan kan alles wat er in de boot zit losgescheurd worden, met name de zware onderdelen als lipo's en motor hebben dan de neiging om zich dwars door het laminaat een weg naar buiten te banen...

Het is dus belangrijk, dat deze onderdelen (en dan met name de houders ervoor!) niet alleen gelijmd zitten, maar dat daar ook glasweefsel bij gebruikt is.

Groeten, Jan.
 
Oké bedankt
Ik zat te denken om de hydro marine drifter mk2 te kopen en dan alles erin bouwen maar wat is dan de totale prijs als je hem op een brushless motor wil laten varen op 6s
 
Hallo,

Mijn Geico draait met:

Standaard motor, standaard ESC (separate UBEC)
5S lipo, 40C
Drijverbodems gevlakt en randen scherp gemaakt (dit doet wonderen voor het vaargedrag)
Drijverbodems korrel 600 nat dof geschuurd
Tenshock 45mm RVS prop: 78 km/h
Octura X445 prop: 84.2 km/h

Die 84 km/h is zo goed als de max wat je met die romp kunt draaien zonder je vliegbrevet aan te moeten vragen. Het spul wordt dan te licht, en de platte drijverbodems raken alle grip kwijt. De achterhand kwispelt vrolijk alle kanten op. Nog even afgezien van klappen op het water bij een flip, wat Jan al aangeeft. Ik vaar zelf hoofdzakelijk met de Tenshock. De snelheid is wel lager maar de boot blijft daarmee stabiel en voorspelbaar varen en sturen, en vaart langer door een lager stroomverbruik. Persoonlijk zou ik er niet meer power in gaan stoppen, maar dan op zoek naar een 1 meter cat die boven de 80 veel beter aan kan.

@Technick, 6S kan de standaard motor niet aan. Vroeg of laat wordt het poef ...
 
Hallo,

Mijn Geico draait met:

Standaard motor, standaard ESC (separate UBEC)
5S lipo, 40C
Drijverbodems gevlakt en randen scherp gemaakt (dit doet wonderen voor het vaargedrag)
Drijverbodems korrel 600 nat dof geschuurd
Tenshock 45mm RVS prop: 78 km/h
Octura X445 prop: 84.2 km/h

Die 84 km/h is zo goed als de max wat je met die romp kunt draaien zonder je vliegbrevet aan te moeten vragen. Het spul wordt dan te licht, en de platte drijverbodems raken alle grip kwijt. De achterhand kwispelt vrolijk alle kanten op. Nog even afgezien van klappen op het water bij een flip, wat Jan al aangeeft. Ik vaar zelf hoofdzakelijk met de Tenshock. De snelheid is wel lager maar de boot blijft daarmee stabiel en voorspelbaar varen en sturen, en vaart langer door een lager stroomverbruik. Persoonlijk zou ik er niet meer power in gaan stoppen, maar dan op zoek naar een 1 meter cat die boven de 80 veel beter aan kan.

@Technick, 6S kan de standaard motor niet aan. Vroeg of laat wordt het poef ...

Hoi Lex, ik wil ook graag de 5s configuratie gaan varen met mijn MG. Heb je misschien een draadje met uitleg over hoe en wat m.b.t. de U-BEC (waarom, welk type, hoe aan te sluiten etc.) en welke lipo's te gebruiken (2s en 3s met gelijke capaciteit?) etc. Alvast dank!
grt
Mark
 
Is dit een scheur in de lak of in het polyester
5963d62e-7069-948f.jpg
 
Is dit een scheur in de lak of in het polyester
5963d62e-7069-948f.jpg

Ik vermoed in de gelcoatlaag; die is stijver dan het laminaat en daardoor ontstaan daar vroeg of laat met dit soort rompen toch haarscheurtjes in door spanningen in de romp tijdens belasting. Dat kan op zich geen kwaad.
grt
Mark
 
Back
Top