Pure Nitro in Methanolmotor

Beste mensen,

Vandaag heb ik het gepresteerd om uit de verkeerde brandstoftank een 1,80 meter P-51 Mustang vol te tanken.
De kist stoog op en de motor kwam niet op toeren en stotterde daarbij ook heel erg.
Bleek dus dat ik 100% pure Nitro uit een verkeerd tankje heb gehaald.
Ik denk dat de motor er 4 minuten op gedraaid heeft met een mix van nog een kwart brandstof in de tank van de vorige vlucht.

De betreffende motor is een O.S. FS 120 Surpass 3.

Kan dit heel erg kwaad?

Luc
 
Ik denk dat de motor meer heeft geleden aan het tekort aan smering, dan aan het feit dat hij op brandstof met een abnormaal hoog nitropercentage heeft gedraaid.
 
mwah

het is altijd beter van niet je moet gewoon een verhouding hebben van 1 liter nitro op 25 liter brandstof dan loopt ie het best je moet gewoon proberen wat de moter nou doet als je een tankje gewoon zonder nitro laat lopen je zult merken dat je hem goed goed moet afstellen dan als hij verder geen rare dingen doet is het goed dan moet je gewoon 5% nitro erin dan zal hij het heel goed doen, maar als het goed is zou ie het gewoon nog doen hoor!

groetjes rein!
 
Helemaal mee eens, want als je 1 liter nitro met 25 liter brandstof mengt heb je brandstof met 5% nitro erin (en olie is overrrated).
En daarna gewoon afstellen.
Dus...
 
Of het kwaad kan merk je de volgende keer wel als je gaat vliegen. Nu is er toch niets meer aan te doen. Het is wel een goed teken dat de motor niet vastliep. Het beste is om wel wat afterrun in de motor te doen, de nitro bevordert roestvorming in de lagers.
m.v.g. Erik
 
Yup, het kwaad is nu toch al geschied, daar doe je niets meer aan. Maar als de motor nog compressie heeft en betrouwbaar loopt: gewoon blijven gebruiken (maar dan wel met de goede brandstof)
 
Laatst bewerkt:
Ik moet hierbij wel zeggen dat er nog een kwart normale brandstof in zat, kan dit er toch voor gezorgd hebben dat de motor gesmeerd werd? Hij klonk niet anders dan gewoon heel erg rijk..
 
Ik moet hierbij wel zeggen dat er nog een kwart normale brandstof in zat, kan dit er toch voor gezorgd hebben dat de motor gesmeerd werd? Hij klonk niet anders dan gewoon heel erg rijk..

Dat is hier je redding geweest. Er is dus gewoon nog smering geweest, natuurlijk wel minder dan normaal omdat de oude tank inhoud is "aangelengd" .
Aan de andere kant heb je er maar een paar minuten mee gevlogen en ik begrijp dat de motor niet goed op toeren kwam.
Ik zou mij er geen zorgen om maken, wel is de toevoeging van afterrun zoals eerder aangegeven wel belangrijk en dat zou ik zeker doen.
Ik zou zeggen laat de motor daarna nog een keer lopen en laat hier maar horen wat je bevindingen zijn. Succes
 
Ok, bedankt allemaal!
Ik vroeg me al af of de motor überhaupt op nitro only gelopen had. Ontsteekt dat genoeg om een betrouwbare idle te krijgen?
Stationair klonk die heel normaal anders hadden we uiteraard gekeken wat er aan de hand was.
Misschien komt dat toch vanwege die andere brandstof die er gemixt bij zat.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo overleden?

Heeft het in de 4 minuten tijd dat de motor gelopen heeft op een mix van een kwart tank gewone brandstof en een mix nitro dit deze hebben kunnen verwoesten?
 
Niets is onmogelijk maar waarom doemdenken als je nog niet hebt geprobeerd of hij nog gewoon loopt? Ik ga er eigenlijk vanuit dat je nog lange tijd plezier van deze motor kunt hebben, dus eerst laten lopen/ ermee gaan vliegen. Nog een raad, lees dit draadje niet meer tot je de motor weer geprobeerd hebt en laat daarna weten wat het resultaat was :)
 
Lees de gebruiksaanwijzing maar van de Fabrikant!
Alles wat hier niet aan voldoet is in principe funest voor de motor!!

Mvgr Hans
 
Ik zou de motor gewoon een tankje lekker rustig in het middengebied laten draaien met normale brandstof. Loopt de motor dan goed dan denk ik dat je er goed vanaf gekomen bent. En zowiezo is de motor niet waardeloos geworden, de mogelijk beschadigde delen zijn ook nog te vervangen. Ik zou hem wel verwennen met wat extra afterrun, even het carterdeksel eraf en dan royaal afterrun er in.
 
Ja... dat heb ik nou ook! Denk niet dat het beschadigd is. Verwen maar even lekker met een lux oliebadje. Risico loop je met dit soort knappe acties wel.
Verder heeft nitromethaan koelende eigenschappen.

Lees het allemaal maar eens goed na op Wiki... (zoals Ron al aangaf...)
Nitromethaan - Wikipedia

Je kan overwegen de motor even open te trekken. Deels?... klepzittingen check? De kleppen kunnen op hun lazer als de motor vroegtijdig/random detonneerd of bij ophoping van vloeistoffen...
Doch als de motor nog goede compressie heeft.... vooralsnog even geen zorgen maken.

Ehhh... Luc... niet kloten met pure nitro en methanol! Als je zelf mengt, doe het dan thuis met voldoende bescherming. Alcohol en roken zijn al slecht voor't zeer jonge grijze vet in het koppie, Methanol moet je al helemaal niet in je donder hebben. Zeker niet op jou leeftijd!
Verder is nitro een beetje behoorlijk onstuimig brandbaar... iets wat moeders niet graag wil weten en wij al niet in de media. Een goedje wat ook niet teveel op transport moet.... zeker niet naar het modelvliegveld?

Zo maar weer :)
 
Laatst bewerkt:
Ik stond er van te kijken dat een motor zelfs op 100% pure nitro-methaan kan lopen. Daarbij komt de energie volledig uit ontleding/uiteenvallen. Doordat het een zuurstofdrager is, kan het niet niet verbranden (per definitie).
 
Laatst bewerkt:
Zoiets? :)


Beziet ook de geweldige instelhoeken van stabilo en vleugel...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik stond er van te kijken dat een motor zelfs op 100% pure nitro-methaan kan lopen. Daarbij komt de energie volledig uit ontleding/uiteenvallen. Doordat het een zuurstofdrager is, kan het niet niet verbranden (per definitie).


Maar top fuel dragsters rijden toch op nitromethaan? In dit geval zat natuurlijk nog wat gewone brandstof in de tank voor het vullen met nitromethaan.
m.v.g. Erik
 
Ik stond er van te kijken dat een motor zelfs op 100% pure nitro-methaan kan lopen. ..........

Sorry Ron maar daar zit je fout. Nitro is brandbaar, zeer brandbaar zelfs! Bij het verbranden komt er zuurstof vrij waardoor nitro bijna volledig kan verbranden zonder lucht (zuurstof) toevoer. Vandaar dat het toepasbaar is in springstoffen. Alleen om het tot ontbranding te brengen is een stuk lastiger dan methanol.
Feitelijk is het alleen de methanol die ontsteekt, de nitro verbrand niet maar ontleedt en de vrijkomende zuurstof wordt gebruikt om MEER methanol te verbranden. Daardoor geeft je motor ook meer vermogen, er wordt ook meer brandstof verbrandt.
De nitro zelf verbrandt nauwelijks maar wordt chemisch ontleedt. Één van de restproducten kan met het water wat bij de verbranding van methanol ontstaat een zuur vormen wat tot die vervelende schades aan onze motoren kan leiden. Vandaar after run olie gebruiken of olie soorten waar toevoegingen in zitten die dit probleem tegen gaan. De meeste synthetische olie soorten die wij gebruiken hebben dergelijke toevoegingen dus kunnen we meestal wel gerust zijn. Toch kan after run olie gebruiken nooit kwaad!
 
Back
Top