Werking Gloeiplug?

ik zat een beetje te zoeken en te googlen over de werking van een gloeiplug. Overal lees ik dat een gloeiplug altijd gloeit is dat zo? ik dacht dat een nitro auto dezelfde werking had als een diesel auto dus eerst voorgloeien en daarna ontbrand de brandstof vanzelf.

Dit stukje vond ik op internet:

Tijdens de start is er echter wel behoefte aan energie om de inwendige verbranding op gang te brengen, waarna de gloeiplug vervolgens min of meer automatisch blijft gloeien.,,,,,,,

Omdat het hier om een zelfontbranding gaat is de compressie en het na-gloeien van de plug bepalend. Het na-gloeien van de plug is weer bepalend door de omgevingstemperatuur. Er moet een balans bestaan tussen compressie en gloeiplug, een hogere compressie vereist minder gloeiwerking van de plug en kan je een koudere plug gebruiken.


spreek dus eigenlijk elkaar tegen.. want eerste stukje zegt dat de gloeiplug blijft branden en 2e stukje dat het om een zelf ontbranding gaat..

Haha... maar goed jullie expertise graag :)

Gr

Mark
 
ze blijft gloeien, elke slag v/d motor als hij compressie maakt, daarom valt een motor ook tijdens het vliegen stil als de gloeidraad breekt..

en nitro motor is eigenl wat een verkeerde benaming, methanol motor zou beter zijn, nitro is maar een toevoeging van vloeibare zuurstof, zonder draait de motor ook nog goed, maar zonder methanol en olie laten draaien.. komt niet goed ;)

mvg.
 
Er speelt speelt meer.....

Ja, er is sprake van een zelfontbranding omdat een stukje temperatuur en compressie mede bepalend zijn voor de ontsteking dit tov. een benzine motor waar echt alleen de vonk van de bougie de ontsteking verzorgt en dus ook als enige de timing van de ontsteking bepaalt.

De plug gloeit niet continu maar gloeit na. De warmtegraad van de plug bepaalt hoe ver die afkoelt voor de volgende ontsteking en is daarmee de warmtegraad deels bepalend voor de timing van de ontsteking. Hiermee heb je direct een ontstekingsvervroeging omdat bij de hogere toeren de afkoeling minder is en de resttemperatuur van de plug een stukje ontstekingstiming verzorgt.

Maar de plug ie meer dan een gloeidraad, het materiaal laat ionen los wat als een katalysator werkt (meehelpen om de ontbranding op gang te helpen). Dat is dus ook de reden dat een aangetaste draad of gewoon een oude plug niet goed meer werkt.
 
Voor zover ik weet is de gloeispiraal van platina gemaakt (of met platinum bekleed)
Dit werkt als een katalystor en zet de verbranding in gang.
Ik neem aan dat de spiraal warm moet zijn om de reactie mogelijk te maken. Daarom moet je de plug in eerste instantie zelf opwarmen. Nadat de motor gestart is, blijft de spiraal op temperatuur door de verbrandingen.
 
Voor zover ik weet is de gloeispiraal van platina gemaakt (of met platinum bekleed)
Dit werkt als een katalystor en zet de verbranding in gang.
Ik neem aan dat de spiraal warm moet zijn om de reactie mogelijk te maken. Daarom moet je de plug in eerste instantie zelf opwarmen. Nadat de motor gestart is, blijft de spiraal op temperatuur door de verbrandingen.

platinum iridium pluggen zijn toch maar van de laatste tijd, of worden ze daar altijd al van gemaakt?
 
Glow plug (model engine) - Wikipedia, the free encyclopedia

En:

How Does A Glow Plug Work?

Contrary to what many have previously been lead to believe the following is an explanation of how a glow plugfunctions in a motor. The plug is initially heated by applying a voltage (typically 1.5 volts) to it. This is to cause it to glow so as to ignite the fuel at compression and start the internal combustion cycle.

Once the cycle has started, the power source can be disconnected, as with the heat generated at combustion the CATALYTIC Reaction generated between the methanol and platinum in the plug coils becomes sufficient to keep the process going. The catalytic reaction is a reaction whereby platinum will glow in the presence of methyl alcohol vapour. This will happen without any external power source being applied.
 
Er speelt speelt meer.....

Ja, er is sprake van een zelfontbranding omdat een stukje temperatuur en compressie mede bepalend zijn voor de ontsteking dit tov. een benzine motor waar echt alleen de vonk van de bougie de ontsteking verzorgt en dus ook als enige de timing van de ontsteking bepaalt.

De plug gloeit niet continu maar gloeit na. De warmtegraad van de plug bepaalt hoe ver die afkoelt voor de volgende ontsteking en is daarmee de warmtegraad deels bepalend voor de timing van de ontsteking. Hiermee heb je direct een ontstekingsvervroeging omdat bij de hogere toeren de afkoeling minder is en de resttemperatuur van de plug een stukje ontstekingstiming verzorgt.

Maar de plug ie meer dan een gloeidraad, het materiaal laat ionen los wat als een katalysator werkt (meehelpen om de ontbranding op gang te helpen). Dat is dus ook de reden dat een aangetaste draad of gewoon een oude plug niet goed meer werkt.

dus bij een koude plug heb je een latere ontsteking? dus beter?
of ligt de warmtegraad puur aan de weer omstandigheden?
 
Een latere ontsteking hoeft niet beter te zijn.....

- meer nitro -> vroegere ontsteking
- meer compressie -> vroegere ontsteking
- meer omgevingetempereatuur (= hogere bedrijfstemperatuur) -> vroegere ontsteking
- een warmere plug -> vroegere ontsteking

De omgevingstemperatuur corrigeer je met de plug
De hoeveelheid nitro corrigeer je met de compressie of ook wel kopspeling.

En dan:
- een vroge ontsteking geeft meer koppel maar minder max toeren.
- Een late ontsteking geeft minder koppel maar een beter toeren bereik.
Dus een beetje experimenteren met een andere plug of een ringetje meer of minder onder de kop kan geen kwaad.

De keuze van de plug gebeurt al bij de cilinderinhoud, het maximum toerental en het soort gebruik, de volume van de verbrandingskamer wordt hier naar bepaalt. 1:10 RTR motoren hebben bv heel vaak een 3 of 4 nodig omdat de motor daardoor makkelijk en betrouwbaar blijft lopen en af te stellen is. Neemt niet weg dat je zo'n motor met een hogere compressie ook gewoon op een plug 7 kan laten draaien maar het kan wat kritischer worden.
Ongestrafd de compressie veel verhogen kan ook weer niet, door flex in de bewegende delen en de eventuele speling op alle lagers kan een ingestelde kopspeling van 0.7mm bij 40.000rpm nog maar 0.2 zijn (ook hierdoor krijg je een stukje ontstekingsvervroeging).

Bij een motorenontwikkeling waarbij ik betrokken ben experimenteren we ook met de volume en vorm van de verbrandingskamer en bleek een kopspeling van 0.4 toch wel een limiet dat je aan de zuiger kunt zien dat die de kop gaat raken en dat bij het gebruik van verse lagers en drijfstang, laat staan dat het een beetje ingesleten is...
 
Er wordt nog een zaak vergeten. En dat is namelijk de stand van de motor. Een motor inverted(ondersteboven) heeft ook invloed op de plug. Hier kun met name met 4 takt meer last van hebben doordat een te rijk onverbrand mengsel de plug te veel afkoelt dit door zwaartekracht. Wat je daarom vaak ziet is dat men een gloeipitje aan boord heeft om een beter stationair te krijgen. Meestal is dit laatste niet nodig aleen de afstelling is veel kritischer.
 
Is dat zo?

Ik denk niet dat het onverbrand mengsel is maar als alleen nog de onverbrande olie die dat kan verorzaken.

Maar we praten hier over automotoren, die staan alleen rechtop.
 
Is dat zo?

Ik denk niet dat het onverbrand mengsel is maar als alleen nog de onverbrande olie die dat kan verorzaken.

Maar we praten hier over automotoren, die staan alleen rechtop.

ik rijd met een Hobao Hyper 9 waarvan de motor iets schuin staat, zou dat ook nog uit kunnen maken?
 
Bij vliegtuigen is het normaal dat motoren op zijn kop geplaatst worden maar daar is het ook normaal om met 15 tot 20% olie te vliegen, dat geeft inderdaad een stukje risico dat door de zwaartekracht olie zich in de plug ophoopt.

Een motor die rechtop maar iets schuin staat staat voor dit soort begrippen rechtop.
 
En bij een heli staat de motor vaak op zijn achterkant, de uitgaande as wijst richting de bovenkant :mrgreen:
Om het makkelijk te maken

nu heb ik wel eens begrepen, maar zie ik hier nog niet helemaal terug, is dat je door een warmere/koudere plug de ontsteking kan beinvloeden
maar gaat met een warmere plug de ontsteking eerder, of juist later?

en wanneer ga je naar een andere plug kijken, wat voor gedrag moet een motor daarvoor vertonen?

op mijn jbf methode (en wat tuning manuals) gewoon proberen kom ik tot nu toe een heel eind, maar net ff het waarom zie je vrij weinig beschreven..
 
Back
Top