motortje voor laadklep te maken?

  • Topicstarter Topicstarter enzo180
  • Startdatum Startdatum
E

enzo180

Guest
hallo,

ik heb weet niet of ik hier goed zit, maar ik heb een vraag.
ik heb er namelijk niet veel verstand van op dit gebied.
is er een soort motortje waardoor je een laadklep achterop een RC vrachtwagen
omhoog en omblaag kan laten bewegen doormiddel van een soort 'schakelaar'
of iets dergelijks?

alvast bedankt.

Enzo
 
ik heb een vraag.

Ik denk dat je dat hier wel kunt stellen, Enzo. Maar de kwaliteit van de antwoorden hangt sterk af van de kwaliteit van de vraag.

Gaat het om een rc auto, en zo ja heb je een zender/ontvanger waarop je nog een vrij kanaal hebt.

Over wat voor afmetingen hebben we het, en wat voor beweging moet die laadklep precies maken. Een foto zou hierbij ook een hoop kunnen verklaren.

Als dat bekend is, kan bepaald worden of dit relatief eenvoudig met een servo is te doen, of dat er een ingewikkelder mechanisme nodig is.

Groet,

Ad Bakker
 
het is in de schaal 1:18-1:20 en het is een soort laadklep net als bij een vrachtwagen. die zegmaar de beweging maakt dat hij iets vanaf de grond omhoog kan tillen. Kan dit niet via een schakelaartje buiten je zender? (bv. op de vrachtwagen zelf? (de laadklep maakt dus een horizontale beweging van beneden naar boven)
 
Kan dit niet via een schakelaartje buiten je zender?
Nee

foto5.jpg


Blader eens door de bouwverslagen van de trucks en zoek op "laadklep".
Er is wel iets meer voor nodig dan alleen een motortje of een schakelaar.

Ik kom daar zelf nooit, ik kan je daar dan ook geen voorbeeld van geven.
 
het is in de schaal 1:18-1:20 en het is een soort laadklep net als bij een vrachtwagen.

Ik denk dat je dan toch beter naar het vrachtwagen gedeelte kan gaan. Ik kijk daar nooit, maar ik weet bijna wel zeker dat het daar te vinden is. Gebruik de zoekfunctie in het vrachtwagen forum eens (zoeken in dit forum, rechts boven) en zoek dan eens naar iets als "laadklep bediening", of iets dergelijks van die strekking (klik wel "berichten tonen" aan). Ik denk dat het al veel vaker aan de orde is geweest (op modelbouwbeurzen heb ik dat ook wel werkend gezien), en het wiel opnieuw uitvinden lijkt me niet nodig.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Je was me weer eens voor, Harm!!!!
 
laadklep is knap ingewikkeld en betreft een hoop samenwerk in cilinders. die cilinders zijn wel te vervangen met motoren met spindels maar even motortje en schakelaartje is het niet.
 
laadklep is knap ingewikkeld en betreft een hoop samenwerk in cilinders. die cilinders zijn wel te vervangen met motoren met spindels maar even motortje en schakelaartje is het niet.


Stel je hebt een zender, zou het dan lukken, en zoja hoe precies?

Heeft u toevallig een voorbeeld?

Gr enzo
 
De zender is bij dit soort problemen niet echt van belang. Die is slechts het middel dat het mechaniek dat de klep doet bewegen aanstuurt en vrijwel alle zenders kunnen dit. Waar het hier om gaat, en dat is al eerder gemeld, is het mechaniek dat de klep laat bewegen. Dat zal niet eenvoudig te ontwerpen en te bouwen zijn. Om over kant en klaar kopen maar te zwijgen.
 
Laatst bewerkt:
Heeft u toevallig een voorbeeld?

Ga eens de stad in of naar een industrie gebied.
Vraag aan de chauffeur of dat je die klep eens mag zien bewegen, vertel dat je een model wilt maken.

Neem een kladblok mee en iets om mee te schrijven.
Maak een schets.
Pak thuis een stuk karton en een schaar en maak een model.
Dan zie je meteen wat je door een motor of draadstang moet laten bewegen.

Onderneem zelf wat actie, blijven vragen (bedelen) naar een compleet werkend systeem schiet niet op.

Heb je de vrachtauto draadjes al door gebladerd?
 
Het is best lastig een werkende laadklep te maken ... een 1:1 laadklep heeft twee sets met hydraulische cylinders en een "stangenstelsel" ... de eerste set dient om de klep te kantelen ("sluitcylinder(s)"), en de tweede om de klep omhoog en omlaag te bewegen ("hefcylinder(s)") ...

Het "programma" van de beweging is ... eerst de klep van verticaal naar horizontaal bewegen zodat deze gelijk met de laadvloer staat (d.m.v. de "sluitcylinder(s)") .... dan (nadat je de lading op de klep gezet hebt) beweegt de klep in horizontale positie naar beneden (d.m.v. de "hefcylinder(s)") en als deze (bijna) de grond raakt kantelt de klep dusdanig dat het uiteinde gelijk met de grond komt ... de meeste laadkleppen worden met twee knoppen bedient ("omlaag" en "omhoog") de beweging wordt dus "automatisch" gestuurd, deels door de mechanische constructie, en deels door de aansturing van de hydrauliek ...

Dit is de "makkelijke" laadklep, die tevens "achterdeur" is ... de "moeilijke" laadklep vouwt dubbel en wordt onder de laadvloer "geparkeerd" en is ongetwijfeld in model na te maken, maar wel knap lastig ...
 
Laatst bewerkt:
Het is best lastig een werkende laadklep te maken ... een 1:1 laadklep heeft twee sets met hydraulische cylinders en een "stangenstelsel" ... de eerste set dient om de klep te kantelen ("sluitcylinder(s)"), en de tweede om de klep omhoog en omlaag te bewegen ("hefcylinder(s)") ...

Het "programma" van de beweging is ... eerst de klep van verticaal naar horizontaal bewegen zodat deze gelijk met de laadvloer staat (d.m.v. de "sluitcylinder(s)") .... dan (nadat je de lading op de klep gezet hebt) beweegt de klep in horizontale positie naar beneden (d.m.v. de "hefcylinder(s)") en als deze (bijna) de grond raakt kantelt de klep dusdanig dat het uiteinde gelijk met de grond komt ... de meeste laadkleppen worden met twee knoppen bedient ("omlaag" en "omhoog") de beweging wordt dus "automatisch" gestuurd, deels door de mechanische constructie, en deels door de aansturing van de hydrauliek ...

Dit is de "makkelijke" laadklep, die tevens "achterdeur" is ... de "moeilijke" laadklep vouwt dubbel en wordt onder de laadvloer "geparkeerd" en is ongetwijfeld in model na te maken, maar wel knap lastig ...

Oke bedankt,

Weet u ook waar hef en sluitcilinders te halen zijn? (voor een redelijke prijs?)

Gr enzo
 
hydroliek

enzo,

Die cylinders (als ze al op schaal te krijgen zijn) hebben hydroliek nodig. Vrij ongebruikelijk in de modelbouw. Als je voldoende ruimte onder de oplegger (truck) hebt kun je er gewone modelbouwservo's kwijt die via stangetjes/kabeltjes "nep" cylinders aansturen.

Ik denk dat er een groot verschil is of je de laaddeur alleen een beweging wilt laten maken, of dat je hem ook funtioneel wilt gebruiken (heffend vermogen = kracht).

De constructie wordt veel eenvoudiger als je een enkele beweging (alleen de rotatie om een as) en kan dan eenvoudig door een enkele servo aangestuurd worden. Het is dan echter niet mogelijk om (op schaal) rolcontainers in de trck te laden. Het gaat dan puur om de optiek: hij gaat open en dicht.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hydrauliek lijkt me ook te duur voor een 14-jarige. Of wellicht Lego cylinders.
Of gewoon een motor met fikse vertraging, regelaartje met automische afslag op de eindpunten d.m.v. microswitches?

Iets meer info over wat voor laadklep, bedoeling, grootte e.d. zou wel handig zijn.
 
Hydrauliek lijkt me ook te duur voor een 14-jarige. Of wellicht Lego cylinders.
Of gewoon een motor met fikse vertraging, regelaartje met automische afslag op de eindpunten d.m.v. microswitches?

Iets meer info over wat voor laadklep, bedoeling, grootte e.d. zou wel handig zijn.

Oké ik denk wel dat ik het snap, maar zou u het iets uitgebreider uit kunnen leggen?

Alvast bedankt

Gr. Enzo
 
Wat heeft Ron gevraagd?

Lezen jullie tegenwoordig niet meer wat er gepost wordt?
Sorry dat ik het zeg, maar je bent 1.5 maand stil geweest en je ratelt meteen weer verder.
Je schreef alleen dat de klep op en neer zou moeten kunnen, rij je dan verder met die klep nog open?
Maak zelf eens een schetsje met hoe je denkt dat het moet gaan bewegen.
Heb je al die truckers verslagen al door gekeken?

Iets meer info over wat voor laadklep, bedoeling, grootte e.d. zou wel handig zijn.

Grote kans dat hij dan nog meer informatie aan je kwijt wil.
 
Back
Top