Variabele koorde verbreding/versmalling

Romp....uhhh nog niet zozeer over nagedacht, waarschijnlijk wordt het handwerk van pook, balsa en glas/carbon...
@ Bas, bedankt voor input! Ik heb idd ook zitten denken om hier een aparte servo voor te gebruiken...Zelf leek me het toch een redelijk compromis om het met 1 servo te doen, met name vanwege het gewicht. Met het feit dat de betreffende servo meer stroom gaat verbruiken had ik nog niet zozeer rekening gehouden, wellicht een goede reden om zuinig te sturen;)
Voor de rest zorg ik voor een holle ruimte tussen het frame en de ligger, zodat deze naar binnen kan bewegen als de aileron naar boven gaat met het sturen en eventueel met de start/speedstand. Momenteel vlieg ik ook met 2 standen en een rem(full flaps)op de gasstick, dit wil ik eigenlijk zo houden met dit idee... enige wat volgens mij een punt is, is wanneer ik ga remmen dmv. full flaps; het frame zal dan te ver naar buiten worden geduwd waardoor ie waarschijnlijk uit z'n ''sleuf'' komt....Nog ff over denken, valt volgens mij wel op te lossen:rolleyes:
 
"P.s. je moet er voor zorgen dat de poot van de hevel die de klep in de voorlijst aanstuurt in vliegrichting staat als de klep volledig uit is. Dit ontlast je servo. Hoek tussen de twee poten van de hevel moet ongeveer 135 graden zijn."
Erg bruikbaar, thanks!!:D:D
 
Vincent,

het scheelt je 1 servo (je kunt 1 servo gebruiken voor de kleppen in de voorlijst) dus de gewichtstoename lijkt me niet extreem.

Als je het plastic gaat gebruiken denk ik dat er zeer veel kracht nodig is om de klep uit te schuiven. Wat je ook doet het lijkt me beter dat de aansturing op trek belast wordt als je de klep uitschuift (deze wordt bij je laatste schets op druk belast).

Bas
 
Bij nader inzien is het idee van Bas om 1 aparte servo voor de ''voorlijst'' te gebruiken toch beter....Kan de aansturing van de ailerons en flapstanden gewoon zoals bekend bij de huidige modellen. Hoe en op welke schakelaar ik dan de bediening voor de koorde/profiel verandering ga maken weet ik nog niet..Dit is het enige nadeeltje wat ik zo 1,2,3 kan bedenken...
Om een extra servo te voorkomen wordt het nu een rudderless dlg. Constructief is het idd makkelijker/lichter. Het remmen is ook geen probleem meer op Bas' z'n manier.
Ok, een nieuwe schets komt eraan...
 
Hoe en op welke schakelaar ik dan de bediening voor de koorde/profiel verandering ga maken weet ik nog niet..Dit is het enige nadeeltje wat ik zo 1,2,3 kan bedenken...


Ik vlieg met een drie standen schakelaar waarmee ik de vluchtmodes instel (start, glij en thermiek). De thermiek mode zou ik mixen met de klep in de voorlijst.

Bas
 
Ik vlieg met een drie standen schakelaar waarmee ik de vluchtmodes instel (start, glij en thermiek). De thermiek mode zou ik mixen met de klep in de voorlijst.

Bas
Volgens mij kan dat niet met mijn zender, best what i got is een 2 standen schakelaartje.. waarschijnlijk zitter er wel andere opties op en anders kan ik hem voor een paar tientjes om laten bouwen...Is trouwens een futaba tc 7 waar ik voor de rest erg tevreden over ben! En anders maar sparen voor een t8;)
 
hmmm,

Ik heb nog geen idee voor verbreeding/versmalling van de koorde, maar Roel (lid bij de NLC)
Heeft een Wakefield (bijna af) met flaps en ...eh een scharnier 1.5 cm achter de voorlijst.
Speed= alles vlak (LDA vleugel ong. een DLG profiel)
Thermiek= neus en flap omlaag...

Ik zal een vragen op welke wijze hij het precies heeft opgelost (met twee servo's geloof ik)

Neus afsluiten met extra breed scharniertape en dan omlaag en naar voren bewegen?

E
 
full


ik kan mis zitten, met met het systeem wat je aangeeft moet he haast aparte servos gebruiken.... want anders als je de aileron aanstuurt gaat automatisch je neuslijst mee, en je flap uit? en ailerons naar boven gaat niet, want je kan de neuslijst niet verder intrekken als 0

of zie ik dit nu verkeerd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je ziet het aardig goed, en idd het plan was om de voorlijst ook bij het sturen naar buiten/binnen te laten komen. de holle ruimte tussen het frame en de ligger zorgt ervoor dat je het frame verder in kan trekken dan 0... Op de tekening heb ik dit niet nauwkeurig uit gemeten....inmiddels neig ik toch meer naar het gebruik van een aparte servo voor de koorde/profiel verandering...
 
hmmm,

Ik heb nog geen idee voor verbreeding/versmalling van de koorde, maar Roel (lid bij de NLC)
Heeft een Wakefield (bijna af) met flaps en ...eh een scharnier 1.5 cm achter de voorlijst.
Speed= alles vlak (LDA vleugel ong. een DLG profiel)
Thermiek= neus en flap omlaag...

Ik zal een vragen op welke wijze hij het precies heeft opgelost (met twee servo's geloof ik)

Neus afsluiten met extra breed scharniertape en dan omlaag en naar voren bewegen?


E

mmmmmmmmmmmm, meschien een mooi alternatief voor mij als mijn idee onuitvoerbaar blijkt te zijn:cool:. Persoonlijk ben ik erg voor de koorde verandering, vandaar dat ik niet gelijk overstag ga...
Vrije-vlucht met servo's, damn ik ben er te lang uitgeweest geloof ik;)...
 
ik volg je niet... je wil dus een hol profiel creëren aan de vleugelzijde die sneller moet gaan dan de andere zijde bij het draaien?
zijn dat geen tegenstrijdigheden?

ik zie niet hoe dit kan werken... de vleugelhelft die sneller gaat bij het draaien van een bocht kan je onmogelijk een hol profiel geven... dan gaat het weer afremmen.
vraag me niet hoe dat de bocht om moet :)

ook zie ik geen voordeel van een hol profiel bij het nemen van een bocht.
 
ik volg je niet... je wil dus een hol profiel creëren aan de vleugelzijde die sneller moet gaan dan de andere zijde bij het draaien?
zijn dat geen tegenstrijdigheden?

ik zie niet hoe dit kan werken... de vleugelhelft die sneller gaat bij het draaien van een bocht kan je onmogelijk een hol profiel geven... dan gaat het weer afremmen.
vraag me niet hoe dat de bocht om moet :)

ook zie ik geen voordeel van een hol profiel bij het nemen van een bocht.
Tja, dat zijn wel vragen ja...opzich heb je wel een punt, persoonlijk denk ik vooral dat de ''hoeveelheid'' van de uitslag van de voorlijst niet te groot moet zjn tijdens het nemen van een bocht..Zoals je hebt kunnen lezen ga ik nu dan ook voor een aparte aansturing van de voorlijst, dit om onder andere je punt te omzeilen.
Toch denk ik dat het geheel prima de bocht om zal gaan zeker als je er ook je richtings roer bij gebruikt..zonder zal ie waarschijnlijk erg wringen in de bocht en zonder up niet lekker de hoek om gaan,dat klopt ja.
Voor de rest biedt een hol profiel tal van voordelen,om te beginnen kan je je thermiek bochtjes veel korter vliegen, tenminste dat is mijn ervaring.
bedankt voor het aanstippen van het zwakke punt, maar da's nu getackeld met het gebruik van een aparte servo.
 
nu nog een vraag... over het algemeen is het zo dat als het profiel afwijkt van de orginele vorm word hij zeer inefficent ik denk dat wat je er dus mee wint behoorlijk klein is :-(

toch kan het zijn dat het juist heel goed werkt dus ik ben zeer benieuwd!
 
ik volg je niet... je wil dus een hol profiel creëren aan de vleugelzijde die sneller moet gaan dan de andere zijde bij het draaien?
zijn dat geen tegenstrijdigheden?

ik zie niet hoe dit kan werken... de vleugelhelft die sneller gaat bij het draaien van een bocht kan je onmogelijk een hol profiel geven... dan gaat het weer afremmen.
vraag me niet hoe dat de bocht om moet :)

ook zie ik geen voordeel van een hol profiel bij het nemen van een bocht.
Ik probeer uit elke reactie/kritiekpunt wat positiefs te halen wat ik toe kan passen, toegegeven dat het met jou reactie wat lastig kan zijn, maar als je je hele verhaal omdraait zou het wel kunnen werken, alleen heb ik dan 2 servo's nodig. Dus dat de binnenste(langzame) vleugel een uitstekende voorlijst krijgt, in iedergeval meer dan de buitenste. Ofzoiets ook echt voordeel oplevert weet ik niet, kwestie van uitproberen......
 
ja, dit lijkt me ook meer haalbaar, maar dan is het inderdaad een kwestie van 4 servo's te moeten gaan gebruiken, zodat je de neuslijsten apart aan kan sturen.

sorry als ik het je moeilijk maak, maar ik zeg liever waar ik aan denk , dan dat je achteraf een misbouwsel maakt omdat niemand het zei ;)

wat robert zegt is ook een punt... het profiel vervormen gaat zorgen voor een minder goede prestatie... ze gaan niet voor niets de windtunnel in met profielen.

verder denk ik dat het dan inderdaad het best haalbaar is als je bij de start een slanke koorde hebt, en wanneer je boven bent kan uitschuiven tot een normaal DLG profiel...
 
Naar mijn weten zijn de hedendaagse dlg profielen een heel goed uitgeplozen compromis, sommige modellen gaan hier iets verder mee, zoals bv. de xxlite van Kristof..Na het zien van zijn ontwerp kwam ik eigenlijk op dit idee, dat kreng van hem gooit immers zo hoog dat je dat graag ook wil met je eigen model! Omdat ik de glij-eigenschappen iets minder vind dacht ik aan een bredere koorde....nog beter is iets verstelbaars..Buiten dat vind ik het heel leuk om dingen anders te doen dan de geijkte weg....Sorry,kunstenaarsgeneuzel...Enfin, profielvervorming kan juist ook voor een verbetering zorgen!Vanwaar de gedachte dat verandering een minder goede prestatie levert?Dit is nu juist het punt waarom ik denk dat zoiets wellicht kan werken!Uiteraard moeten de momenten waarop je deze vervorming inzet wel herkend worden, anders kan het idd tegen je werken, maar da's nu ook het geval met de huidige standen..
Op deze weg lopen geen beren, hij is alleen wat stijl!
 
Back
Top