ervaring microcomputer

Ha,
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een microcomputer in hun zeilboot?

Ik ben aan het overwegen om een Raspberry Pi te kopen voor mijn in aanbouw zijnde VO65. Zo'n microcomputer kost en weegt bijna niks. Een goedkopere zender word dan ook een optie.

In het geval van mijn VO65 zou ik de twee zwaarden en de kiel met een zender kanaal kunnen bedienen ipv met drie. Dat maakt ook het bedieningsgemak groter.

Verder wordt het dan heel makkelijk om een hellingssensor in te bouwen die de schoot laat vieren bij een te grote hellingshoek.

Wat zijn de ervaringen hiermee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens hier, eigenbouw zeilwinch, achterstag spanner, helling sensor, lijnspanning controlle, windvaan en eiindloop contacten

recyclage-plug-9
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verder wordt het dan heel makkelijk om een hellingssensor in te bouwen die de schoot laat vieren bij een te grote hellingshoek.
Hallo Bram,

In de praktijk zul je hier weinig aan hebben, als de hellingshoek te groot wordt en je boot aan het dekspoelen is, zal het zeiloppervlak dat nog wind vangt dusdanig klein geworden zijn, dat de boot niet verder zal hellen.

Is de vlaag voorbij, dan richt de boot zich weer op...

Groeten, Jan.
 
Verder wordt het dan heel makkelijk om een hellingssensor in te bouwen die de schoot laat vieren bij een te grote hellingshoek.

Dat doet de schipper toch voor je ;) Stel dat je zoiets inbouwt ( het idee is natuurlijk leuk) is het dan te overrulen dmv stuur commando's? Want als je net zolang wacht tot de sensor ingrijpt zal je naar mijn idee nooit de boot met meer wind optimaal kunnen varen, je anticipeert immers zelf of je de schoot laat vieren of aanhaalt om de snelheid en helling optimaal te houden. Of zie ik dat verkeerd?
 
Stel dat je zoiets inbouwt ( het idee is natuurlijk leuk) is het dan te overrulen dmv stuur commando's?
Is exact hetzelfde principe als de besturing van een multicopter (of bijv. een heading hold gyro op een helicopter) Dus ja, input van de schipper / piloot overruled de correcties van de electronica.
 
Hallo Bram,

In de praktijk zul je hier weinig aan hebben, als de hellingshoek te groot wordt en je boot aan het dekspoelen is, zal het zeiloppervlak dat nog wind vangt dusdanig klein geworden zijn, dat de boot niet verder zal hellen.

Is de vlaag voorbij, dan richt de boot zich weer op...

Groeten, Jan.
Dat klopt in het geval van een normale boot. Die heeft een maximaal oprichtend moment bij ongeveer 90gr slagzij (als de kiel horizontaal staat). Dan is het moment van het zeil wel nul en zal de boot overeind komen (dynamische effecten verwaarloosd). De boot die ik aan het bouwen ben heeft een kantelkiel en zal hierdoor bij ongeveer 50gr zijn maximum oprichtend moment hebben (als de kiel horizontaal staat). Dan is het zieloppervlak nog lang niet nul.
Het klopt dat het oprichtend moment nog steeds positief is, als het moment van het zeil nul is. Echter de dynamische reserve (oppervlakte onder de gz-curve voor de insiders) is veel kleiner dan bij een normale zeilboot en hiermee ook het risico op omslaan bij een windvlaag. Ik kan het zo 1,2,3 niet kwantificeren. Misschien overdrijf ik het risico. Maar het lijkt me ook wel weer leuk om te klussen en het geeft vast een gerust gevoel om zo mee te varen..

ISOLA2: bedankt voor de tip
 
Een Mc reageert zeer snel, bekijk deze video eens, zeil lossen en terug inhalen .

[URL="
- YouTube[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top